mitt inntrykk er at en del terrengsyklister med elektrisk sykkel kjører mye hardere enn vanlig syklister,
i nærområdene mine blir myrer og bratte heng oppkjørt på en måte som ikke er mulig med vanlig sykkel - det ser helt jævlig ut ett par steder
jeg synes det er veldig bra at elektriske sykler ikke kan/skal brukes på stier i vernede områder
Har både analog og elektrisk sykkel og bruker begge deler. Kan ikke si at jeg deler dette inntrykket. Tvert i mot virker som avtrykket man etterlater seg har noe med hvor erfaren en er som stisyklist. De med minst erfaring er som regel verst, spiller ingen stor rolle om det er hjelpemotor eller ikke. I mitt område vil jeg f.eks si at det er fanalog fatbike som er den største utfordringen ift. myrer.
Så er det slik at terrengsykkel har bredt om seg siden jeg startet for mer enn 30 år siden, den gang var vi en kuriositet, nå er vi tilnærmet mainstream. Et godt eksempel er f.eks Grønliåsen i Sørmarka i/rett utenfor Oslo - der kan man se hvordan terrenget der er varig endret lenge før elsykkelens inntog. Samtidig er det slik at mengde trafikk, uavhengig av hvordan den foregår er det som i sum skaper størst slitasje.
I Østmarka der jeg ferdes mest, er det ingen tvil om at det er fotsoldatene som setter det største avtrykket, herunder også bruk & kast mentalitet, vettløs ferdsel, herunder lage stier bredere, alternative passasjer, bålbrenning som gjøres på steder det ikke burde vært gjort, hunder som skader vilt, felling av trær og annet.
Ser ingen grunn til å begrense lovlig elsykkel vs. vanlig sykkel - om noen år kommer man ikke til å se forskjell på disse uansett ved at motorene blir mindre og skjult, batteriene lite synlig, mangel på display etc. Ser allerede at mange er i tvil om min Orbea Rise er elektrisk eller ikke for uvitende, Fauza-systemet, TQ etc gjør det enda vanskeligere, og her kommer teknologien til å utvikle seg raskt.