Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Når vernet tar overhånd

Når vernet tar overhånd #2719161 05/09/2022 08:30
M
Martin222 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Her hvor jeg bor, er det stort sett forbudt med elsykkel i alle retninger ICON_OOO

Er det noe forskriftsarbeid på gang som tar sikte på å fjerne elsykkel som motorkjøretøy i verneområdene? Ved å se på kartet, kan man kjapt se at det ikke er hensiktsmessig å kjøpe elsykkel for å besøke natur i hvert fall. Kona har dårlig helse, og har ikke mulighet til å gå lange turer, eller sykle på manuell sykkel over lengre strekninger.

[Linket bilde fra i.ibb.co]

Re: Når vernet tar overhånd [Re: Martin222] #2719174 05/09/2022 10:00
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Da du har postet under Stisykling så tror jeg du enkelt kan slå fra deg at elsykkel vil bli tillatt på sti i verneområdene.
Jeg er ikke lokalkjent i området men leser at elsykkel er tilltatt på grusveier som er åpen for kjøring med egen bil. Noen veier er nevnt her:
https://rondane-dovre.no/opplevelser-hele-aret/sykkel-i-rondane/
I kartutsnittet ditt kan det vel være flere slike muligheter.

Re: Når vernet tar overhånd [Re: Martin222] #2719199 05/09/2022 12:15
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
mitt inntrykk er at en del terrengsyklister med elektrisk sykkel kjører mye hardere enn vanlig syklister,
i nærområdene mine blir myrer og bratte heng oppkjørt på en måte som ikke er mulig med vanlig sykkel - det ser helt jævlig ut ett par steder

jeg synes det er veldig bra at elektriske sykler ikke kan/skal brukes på stier i vernede områder

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Når vernet tar overhånd [Re: Labbetuss] #2719207 05/09/2022 12:54
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Labbetuss
Da du har postet under Stisykling så tror jeg du enkelt kan slå fra deg at elsykkel vil bli tillatt på sti i verneområdene.
Jeg er ikke lokalkjent i området men leser at elsykkel er tilltatt på grusveier som er åpen for kjøring med egen bil. Noen veier er nevnt her:
https://rondane-dovre.no/opplevelser-hele-aret/sykkel-i-rondane/
I kartutsnittet ditt kan det vel være flere slike muligheter.

Er ikke kartet over Romsdalen?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Når vernet tar overhånd [Re: polkaDOT] #2731934 20/04/2023 07:44
C
Carl S Bj Offline
Medlem
Medlem
C
Kartsentrum er litt nor for Aursjøen (Aursjøvegen er lov å sykle med el-sykkel når åpen for bil 1.6. - 30.11. men snør normalt igjen lenge før. Du ser Romsdalen og Reinheimen vest i kartet, Gjøra og Åmotan i Sunndal i nordøst..

Carl S. Bjurstedt
Fra 1.7. ikke lenger nasjonalparkforvalter
Dovrefjell-Sunndalsfjella
Re: Når vernet tar overhånd [Re: Flamini] #2732041 21/04/2023 08:46
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flamini
mitt inntrykk er at en del terrengsyklister med elektrisk sykkel kjører mye hardere enn vanlig syklister,
i nærområdene mine blir myrer og bratte heng oppkjørt på en måte som ikke er mulig med vanlig sykkel - det ser helt jævlig ut ett par steder

jeg synes det er veldig bra at elektriske sykler ikke kan/skal brukes på stier i vernede områder

Har både analog og elektrisk sykkel og bruker begge deler. Kan ikke si at jeg deler dette inntrykket. Tvert i mot virker som avtrykket man etterlater seg har noe med hvor erfaren en er som stisyklist. De med minst erfaring er som regel verst, spiller ingen stor rolle om det er hjelpemotor eller ikke. I mitt område vil jeg f.eks si at det er fanalog fatbike som er den største utfordringen ift. myrer.

Så er det slik at terrengsykkel har bredt om seg siden jeg startet for mer enn 30 år siden, den gang var vi en kuriositet, nå er vi tilnærmet mainstream. Et godt eksempel er f.eks Grønliåsen i Sørmarka i/rett utenfor Oslo - der kan man se hvordan terrenget der er varig endret lenge før elsykkelens inntog. Samtidig er det slik at mengde trafikk, uavhengig av hvordan den foregår er det som i sum skaper størst slitasje.

I Østmarka der jeg ferdes mest, er det ingen tvil om at det er fotsoldatene som setter det største avtrykket, herunder også bruk & kast mentalitet, vettløs ferdsel, herunder lage stier bredere, alternative passasjer, bålbrenning som gjøres på steder det ikke burde vært gjort, hunder som skader vilt, felling av trær og annet.

Ser ingen grunn til å begrense lovlig elsykkel vs. vanlig sykkel - om noen år kommer man ikke til å se forskjell på disse uansett ved at motorene blir mindre og skjult, batteriene lite synlig, mangel på display etc. Ser allerede at mange er i tvil om min Orbea Rise er elektrisk eller ikke for uvitende, Fauza-systemet, TQ etc gjør det enda vanskeligere, og her kommer teknologien til å utvikle seg raskt.

Lars-Erik
Re: Når vernet tar overhånd [Re: Ugla] #2732053 21/04/2023 10:15
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Ugla
Har både analog og elektrisk sykkel og bruker begge deler. Kan ikke si at jeg deler dette inntrykket. Tvert i mot virker som avtrykket man etterlater seg har noe med hvor erfaren en er som stisyklist. De med minst erfaring er som regel verst, spiller ingen stor rolle om det er hjelpemotor eller ikke.
+1
I Østmarka der jeg ferdes mest, er det ingen tvil om at det er fotsoldatene som setter det største avtrykket, herunder også bruk & kast mentalitet, vettløs ferdsel, herunder lage stier bredere, alternative passasjer, bålbrenning som gjøres på steder det ikke burde vært gjort, hunder som skader vilt, felling av trær og annet.
Dette henger sammen med erfaring, som du nevner om syklister. Pandemi-inntoget i marka, var hovedsakelig de uerfarne som tok seg til rette, uten respekt for skrevne og uskrevne regler, spesielt sporløs ferdsel.
Ser ingen grunn til å begrense lovlig elsykkel vs. vanlig sykkel - om noen år kommer man ikke til å se forskjell på disse uansett ved at motorene blir mindre og skjult, batteriene lite synlig, mangel på display etc. Ser allerede at mange er i tvil om min Orbea Rise er elektrisk eller ikke for uvitende, Fauza-systemet, TQ etc gjør det enda vanskeligere, og her kommer teknologien til å utvikle seg raskt.
EL-motorer med jevn flyt kan vel gjøre mindre skade enn en stående trampende (uerfaren) stisyklist oppover. Nedover har motor lite å si. Moderne EL-stisykler gjør at aktive og aldrende syklister kan dekke mer km, og dermed øke slitasjen på den måten. Den totale helsegevinsten for samfunnet overgår nok den begrensede naturslitasjen.

Utfordringen med vern i f.eks Oslo er at uansett hvordan en vrir på det, vil Markagrensa komme under økende press. En så antydninger til at utbyggere startet å hinte om flytting av grensen ifjor. Nyboligmarkedet går elendig for tiden, så det vil kanskje ikke komme et solid push dette kommunevalget. Er det høy aktivitet i nyboligmarkedet neste kommunevalg, vil det bli et solid push på å flytte litt på Markagrensa, med div. forklaringer om befolkningsvekst etc.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet

Moderator  support