Smarthus, hjelp!
|
Re: Smarthus, hjelp!
[Re: Panda]
07/09/2022 13:13
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Dimmer i veggen gjør at man ikke kan bruke ting som Hue og heller ikke mange typer "dumme" pærer. Dette gjelder både smart og dum dimmer, så det er ikke spesielt fremtidssikkert.
Hue og lignende er billig og veldig driftssikkert. Man har mulighet til å programere og herje, men systemet i seg selv er laget for "vanlige folk". Men da med vanlig bryter i tillegg gjerne.
Redigert av appelsin2; 07/09/2022 13:13.
|
|
|
[Re: Panda]
07/09/2022 13:13
|
olechr
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvor smart er dette etter 10, 15, 20 år Vanlige brytere har sykt lang levetid, hva med disse og appene, funker de også om 15 år?
Nok lurt å dobbelsikre at de er både dumme og smarte ja. Ja ser blant annet på Elko sine som ser ut som vanlige brytere og funker som vanlig, men kan styres også. Synes de ser bra ut, men lite erfaring med de enda ser det ut til.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
07/09/2022 13:47
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
nå er jeg en bakstreversk oldtimer som har kuket rundt med mangelfull programvare som aldri virker i de siste ti årene. programvare leverandør er verdensledende innenfor sitt område og superbrukere skjønner ikke hvorfor jeg griner når programmet ikke virker
mitt råd er, gjør det enkelest mulig med minst mulig programvare. om ett par år får du sannsynligvis ikke support eller kompatibelt utstyr heller
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
07/09/2022 20:02
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Ja, jeg trenger noe veldig enkelt og ikke håndskevne pythonscript som jeg driver med nå.
Lys av og på til faste tide, start av kaffetrakter når dusjen skrur seg på etc. interesser meg ikke.
1. Beregn eller definer allokeringsbehov til utkoblbare kilder, inkl. oppvarming/vp’er 2. Regn ut odds på snittprisen for måneden. 3. Optimaliser basert på 1 og 2 4. Foreslå allkokering (tidspunkter for start og stopp, inkl. temperatur (kort periode med høy varme i rimeligste tidspunkter for magasinering). La meg gjøre justeringer før jeg trykker ok.
(Det er en drøss ting som kan kompliseres her, men jeg trenger en start)
|
|
|
08/09/2022 08:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Home assistant blir jo bare bedre og bedre. Gårsdagens oppdatering gjorde automasjoner enda enklere, og nå kan man også lage ukesprogram på tid for diverse funksjoner. Det kom også Bluetooth-proxier, så man kan plassere smådingser rundt i huset for å ha perfekt rekkevidde til diverse dingser, og de kan settes opp via nettleseren.
|
|
|
08/09/2022 10:15
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Hvor smart er dette etter 10, 15, 20 år Vanlige brytere har sykt lang levetid, hva med disse og appene, funker de også om 15 år?
Nok lurt å dobbelsikre at de er både dumme og smarte ja. Ja ser blant annet på Elko sine som ser ut som vanlige brytere og funker som vanlig, men kan styres også. Synes de ser bra ut, men lite erfaring med de enda ser det ut til. Slår et slag for SG sine smart-dimmere, som jeg nettopp har fått installert selv. Lav pris, snakker sammen uten hjelp av gateway, ser fine ut. Jeg kjøpte disse hos Elektroskandia, tror det ble rett over 500 inkl. mva per dimmer på kampanje de kjørte i sommer (og muligens fremdeles kjører). Appen til SG for oppsett er riktignok ganske dårlig, men den trenger man ikke bruke så ofte.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/09/2022 10:23
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Home assistant blir jo bare bedre og bedre. Gårsdagens oppdatering gjorde automasjoner enda enklere, og nå kan man også lage ukesprogram på tid for diverse funksjoner. Ahh, dette hørtes interessant ut. Et grovt ukesprogram som man kan gjøre programmerte og manuelle (på et utrolig enkelt vis) justeringer på etter hvert som man får bedre pris og adferdsinformasjon er akkurat det jeg trenger. Har denne funksjonen/egenskapen et navn eller?
|
|
|
[Re: Tagelli]
08/09/2022 11:12
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Ja, jeg trenger noe veldig enkelt og ikke håndskevne pythonscript som jeg driver med nå.
Lys av og på til faste tide, start av kaffetrakter når dusjen skrur seg på etc. interesser meg ikke.
1. Beregn eller definer allokeringsbehov til utkoblbare kilder, inkl. oppvarming/vp’er 2. Regn ut odds på snittprisen for måneden. 3. Optimaliser basert på 1 og 2 4. Foreslå allkokering (tidspunkter for start og stopp, inkl. temperatur (kort periode med høy varme i rimeligste tidspunkter for magasinering). La meg gjøre justeringer før jeg trykker ok.
(Det er en drøss ting som kan kompliseres her, men jeg trenger en start) Det er i praksis veldig vanskelig å utnytte strømstøtteordningen når man betaler spotpris. Det beste man kan gjøre er å flytte så mye forbruk som mulig til de billigste timene (som du er inne på i pkt 4). Hvis man skal prøve seg på å beregne odds for snittpris (og altså styre ut fra den snittprisen man mener gir lavest odds), så er potensialet for mageplask veldig stort. Sjansen for å treffe øker jo for hver dag som går i en måned, men om man treffer, og skal utnytte det, så må man nok i praksis også velge å sløse maksimalt med strømmen (som typisk betyr høy effekt, og dermed også opp i kapasitetstrinn) når prisen er langt nok under snittet man tror det ender på, og det å sløse er i seg selv en umusikalsk ting å gjøre i en tid der strøm kan bli et knapphetsgode. Hadde man hatt en enorm batteribank man kunne lade opp (og bruke av når strømmen er dyr), og dermed utnyttet systemet uten å sløse, så ville det jo vært noe annet.
|
|
|
[Re: mroek]
08/09/2022 11:18
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hadde man hatt en enorm batteribank man kunne lade opp (og bruke av når strømmen er dyr), og dermed utnyttet systemet uten å sløse, så ville det jo vært noe annet.
Jeg snakker ikke om å sløse men å bruke varmekapasitet i vann, betonggulv og inventar som "batteri", og elbilen selvfølgelig. Om det er slutten av måneden og det er lave priser ift. snittprisen er det ikke sløsning å lade elbilene proppfulle og gå ut siste dagen med varme gulv og glovarmt vann. Det er ikke jeg som har laget strømstøtteordningen. De er vel laget slik de er av en grunn?
|
|
|
08/09/2022 11:34
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det er i praksis veldig vanskelig å utnytte strømstøtteordningen når man betaler spotpris. Det beste man kan gjøre er å flytte så mye forbruk som mulig til de billigste timene (som du er inne på i pkt 4). Hvis man skal prøve seg på å beregne odds for snittpris (og altså styre ut fra den snittprisen man mener gir lavest odds)
1. Nei, det er jo ikke vanskelig å utnytte/flytte forbruket. Det er bare snakk om i hvilken grad en ønsker å ta risiko med høyt strømforbruk når man sover og i hvilken grad en er i stand til å detaljstyre når det brukes strøm og hvor mye det brukes. 2. Poenget med odds er ikke alene å styre ut fra snittprisen som gir lavest odds. Det er sånn som Statnett driver å beregner konsekvensen av utenlandskabler det. Siden vi på ett eller annet magisk vis har tillatt å havne i en situasjon hvor vi ligger an til å være de som er er hardest rammet av energikrisen i hele Europa (i mars/april/mai), så må det på et vis bli slutt på felleskapstanken og hver mann for seg selv. Når fyllingen i NO1 området er det samme nå som i juni, så er det åpenbart for alle at vi har havnet i en situasjon hvor beredskap er utenfor vilje eller evne for myndighetene.
|
|
|
08/09/2022 11:36
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Hadde man hatt en enorm batteribank man kunne lade opp (og bruke av når strømmen er dyr), og dermed utnyttet systemet uten å sløse, så ville det jo vært noe annet.
Jeg snakker ikke om å sløse men å bruke varmekapasitet i vann, betonggulv og inventar som "batteri", og elbilen selvfølgelig. Om det er slutten av måneden og det er lave priser ift. snittprisen er det ikke sløsning å lade elbilene proppfulle og gå ut siste dagen med varme gulv og glovarmt vann. Det er ikke jeg som har laget strømstøtteordningen. De er vel laget slik de er av en grunn? Nei, det må være helt greit å optimalisere forbruk man uansett ville hatt, men det er jo i teorien også mulig å faktisk betale mindre ved å bruke mer enn man egentlig trenger, bare man gjør det på riktig tidspunkt, og det er det jeg kaller sløsing. Akkurat det er det vel først og fremst enkelte idioter med fastpris som driver med, jeg tror nok at folk flest prøver å spare så mye som mulig.
|
|
|
08/09/2022 11:58
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Akkurat det er det vel først og fremst enkelte idioter med fastpris som driver med, jeg tror nok at folk flest prøver å spare så mye som mulig. Jeg vi si en kombinasjon er greit. Nei, det er ikke effektiv å varme opp varmekablene til 30 grader kl04 eller ha stua på 25 grader kl05, men det er det som gir meg best kost/nytte, uten at det er sånn at jeg tømmer ut alt varmtvannet i sluket om jeg ser veldig lave priser. Det er vært åpninger for både fastpris og en time-for-time 70øre/90% ordning, men noen har valgt å se bort i fra det. Begge de to løsningene oppfordrer til strømsparing, den første ikke til å optimalisere bruktstidspunktet, men er mer skånsom rent kognitivt, siden man kan fokusere kun på effektleddet. Edit: Kom plutselig på at dette var smarthustråd, og det er rikelig med anledning til å ta denne diskusjonen i den andre tråden. Over og ut for strømsløsningsdebatt :-)
Redigert av Tagelli; 08/09/2022 11:59.
|
|
|
08/09/2022 12:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Home assistant blir jo bare bedre og bedre. Gårsdagens oppdatering gjorde automasjoner enda enklere, og nå kan man også lage ukesprogram på tid for diverse funksjoner. Ahh, dette hørtes interessant ut. Et grovt ukesprogram som man kan gjøre programmerte og manuelle (på et utrolig enkelt vis) justeringer på etter hvert som man får bedre pris og adferdsinformasjon er akkurat det jeg trenger. Har denne funksjonen/egenskapen et navn eller? Schedule. https://www.home-assistant.io/blog/2022/09/07/release-20229/
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/09/2022 12:56
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Ahh. Men det se ut som noe slags repterende greier? "Hver tirsdag mellom 2-3 så..."? Mulig det kan arbeides rundt, men jeg skulle gjerne hatt "Tirsdag 12.09.2022 kl 2-3 så...". Da kunne jeg fyllt inn en basis for neste uke basert på forrige uke og gjort justeringer etterhvert som prisbildet blir kjent. Kanskje teste litt før jeg avfeier den innebygde funksjonen.
|
|
|
08/09/2022 15:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis du skal ha strømstyring basert på pris, er nok node Red og Powersaver veien å gå. Da slipper du å tilpasse
|
|
|
08/09/2022 19:03
|
Trønderbart
Medlem
|
Medlem
Det er flere retninger å gå innen smarthus. Vil du ha noe som er enkelt og «bare virker», så havner du fort på et av systemene elektrikeren anbefaler (KNX eller lignende). Da får du noe som er stabilt, men også dyrt, lite fleksibelt og i tillegg noe begrenset.
Går du helt i andre retningen kommer du langt med programmeringskunnskaper og en liten datamaskin (Raspberry Pi eller lignende) sammen med Home Assistant.
Som en del andre her har jeg gått for Homey, som blir en slags «mellomløsning». Du får gjort ting enkelt og basic uten å ha studiepoeng i programmering, men har også gode muligheter til å nerde og finjustere ting om du ønsker det. Homey har flere svakheter. Den er har ikke kablet WiFi, og en del mener den har litt dårlige antenner (Z-Wave/Zigbee) og enkelte har moder/byttet disse. Strømforsyningen ryker hos enkelte, og hos moen dør plutselig hele maskinen. Heldigvis har du backup i skyen om du betaler en tier eller to i mnd.
Jeg kjøpte Homey først fordi jeg pusset opp og ikke ville bruke elektriker til å flytte masse brytere og lys, men heller bruke Philips Hue.
Det ballet fort på seg slim at jeg f eks hadde automatisk start av musikk på lekerommet til barna når de kom inn på lekerommet mellom kl 16 og 19 på hverdager og mellom 09 og 19 på helg. Og selvfølgelig at musikken stoppet om det gikk 10 min uten aktivitet på rommet.
Etter hvert ble jeg lei av at det ble fullt kjør med Knutsen og Ludvigsen hver gang jeg gikk gjennom lekerommet på dagtid når unga var i barnehagen. Da la jeg inn en automasjon som ved hjelp av geotagging gjorde at npr jeg eller samboer nærmer oss barnehagen i hente- og leveringstid, fikk vi spørsmål på telefonen om vi hentet/leverte barna. Når dette ble besvart gikk det automatisk pushmelding til den andre, og ikke minst, om barna ble levert i barnehagen, så deaktiverte dette oppstarten av musikk når jeg entret lekerommet. Npr barna ble hentet, slo dette seg på igjen.
Har nå lagt opp en knapp på lekerommet for å starte random lydbok, for å starte disco, osv.
Ingenting av dette er særlig viktig eller vanskelig, men det viser litt av mulighetene med Homey.
I disse strømpristider er det kanskje mer relevant st jeg har fått den til å skru ned varmekabler og panelovner når strømprisen beveger seg 10% over snittprisen for døgnet. Tanken er å ikke ta bort for mye komfort, men å kutte de største toppene. Neste runde jeg har elektriker innom, så blir VVB smartet opp for styring den også.
Det aller meste trådstarter lister opp kan styres med Homey, ved å bytte termostater og dimmere. Sonos er støtter, Høiax er støtter. Screens (Somfy) er støttet.
Etter å ha prøvd og feiler i tre år med Homey har jeg gjort meg opp men preferanser: Om du kan: unngå Philips Hue og styr heller dimmeren direkte, nettopp for å kunne bruke den “dumt” om systemet er nede.
Namron-dimmerne er kjipe. De er trege, og de mangler muligheten til å skru på ved å skru på dimmeren, du måntrykke på dimmeren for av/på. Lyset går imidlertid helt av når du dimmer helt med, men da må du dimme opp ved å skru for å få lys igjen, om du trykker på dimmeknappen blir det da ikke lys. Dette oppleves lite intuitivt. Har en SG-dimmer, denne er omtrent samme pris, men vesentlig kjappere, føles mer kvalitet ut.
Har Heatit-termostater og er godt fornøyd med de. For billige sensorar fungerer Aquara (Xiaomi) veldig greit (bevegelse, dørsensorer, temperatursensorer).
Smarte strøplugger: IKEA sin har køddet noen ganger, Aotec sine funker fint. Jeg har tre Adax-panelovner, de er dønn stabile, Flere melder om ustabilitet ved Mill-ovner.
Jeg har flere strømmålere i sikringsskapet (Qubino). Disse er helt stabile men var knotete å få inkludert. Veldig behagelig at Homey leser av og skeiver ned målerstanden for utleiedelen den første i hver mnd!
|
|
|
08/09/2022 20:37
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvordan fungerer sånn smartgreier? Settes det opp lokalt, eller er du avhengig av en skytjener?
|
|
|
[Re: Paulus]
08/09/2022 21:51
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan fungerer sånn smartgreier? Settes det opp lokalt, eller er du avhengig av en skytjener? Homey er på en måte litt hybrid. Den er tilkoblet skyen, og appen snakker med skyen som snakker med Homey, det samme gjelder webgrensesnittet. Den opererer jo likevel lokalt i den forstand at alt av programmering kjører på dingsen, så om nettet faller ut, så vil likevel de lokale funksjonene fungere som normalt. Man vil selvfølgelig ikke kunne endre programmering eller motta f.eks pushvarsler fra Homey om den ikke er på nett. Home Assistent er helt lokal (såvidt meg bekjent), men skal du bruke tjenester som gir deg varsler på mobil så må den jo ha tilgang på internett og du må bruke en eller annen tjeneste som den kan snakke til (mange som støttes).
|
|
|
09/09/2022 08:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Home Assistent er helt lokal (såvidt meg bekjent), men skal du bruke tjenester som gir deg varsler på mobil så må den jo ha tilgang på internett og du må bruke en eller annen tjeneste som den kan snakke til (mange som støttes).
Home Assistant er basert på lokal styring, så langt det lar seg gjøre. Noen integrasjoner gjør at du må kommunisere med en skytjeneste (Google Assistant, Alexa, Sensibo, Tibber etc), men alt fungerer lokalt. Man kan velge om man vil bruke Nabu Casa-skytjeneste (som koster bittelitt, men lønner kjerneutviklerne til å utvikle Home Assistant på fulltid). Alternativt kan man sette opp webgrensesnitt med Duckdns (Dynamisk dns) og Let's Encrypt (sertifikat) for å kunne kommunisere på HTTPS. Med skytjenesten trenger man ikke sette opp ruting etc hjemme. Det er en egen app som finnes for iOS og Android, der man kan få notifikasjoner og kan også brukes til sporing av dings/person for "geofencing", som det heter så fint. Den krever jo at man kjører i bakgrunnen med posisjon, så ikke nødvendigvis supersmart å bruke til automasjoner. Appen kan nås utenfra via Nabu Casa (uten ruterkonfigurasjon) eller via duckdns (må sette opp ruter hjemme). Nabu Casa-skyen (og andre skytjenester) krever at sentralen din hjemme "ringer hjem" til skyen og oppretter kontakt. Så vet da skyserverne hvor den skal rute trafikken fra app/webgrensesnitt. Homey er et godt alterntiv til Home Assistant, har jeg hørt. Har vurdert det, kun fordi Tibber har laget logikk som styrer varme fra skyen til Homey, mens på Home Assistant må man lage lokal logikk for slikt. Det finnes (nevnte PowerSaver), og må settes litt opp, men det må alt av slikt uansett. Med alt som er kommersielt og på nett, er man prisgitt at de som leverer tjenesten også gjør det i overskuelig fremtid.
|
|
|
14/10/2022 18:29
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bestilte nye Homey. Kommer vel en vakker dag og da blir det ut med xcomfort. Noen som har det klart med den enova støtta? MÅ man ha kvittering fra firma på installasjonen eller holder det at jeg legger med dokumentasjon på at jeg er installatør selv, sammen med kvitteringer på utstyr for varmestyring elbillader og pulse? Fortsetter vel med tibber..
Ser på enova sine sider: *Med «Flyttbart strømforbruk" mener Enova strømforbruk som kan flyttes til tider på døgnet med lavest strømpris, uten at det går utover komfort eller hverdagsrutinene til folk. Eksempler på denne typen strømforbruk er: varmtvannstank, elbillading og gulvvarme.
Jeg kommer til å legge inn 6 varmekabler med termostater, styring til varmepumpe, varmtvannstank og elbillader så summen av de kvitteringene blir jo litt og greit å få med seg litt støtte.
Redigert av Kriss; 14/10/2022 18:39.
|
|
|
|
|