Kinas diktatur
|
Kinas diktatur
03/09/2022 20:39
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det struper seg til i Asia, og Magnus ber oss forberede oss på at ting kan bli verre. https://www.aftenposten.no/meninger...et-kan-bli-verre-hvis-kina-gaar-til-krigNorges regjering har signert en "normaliseringsavtale" med det kinesiske diktaturiske regimet, om at vi ikke skal "fornærme Kinas interesser", at vi støtter regimets rett til å undertrykke befolkningen i Tibet og drive interneringsleire, og at Taiwan er en del av deres såkalte "midtens rike". Ganske tafatt at den norske befolkningen ikke reagerer sterkere på dette, og ikke aktivt ber om at det omgjøres. Taiwan er et suverent land og minoriteter i Kina har rett til å ikke bli forfulgt og fratatt friheten og livet. https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/ud/vedlegg/statement_kina.pdfDet kinesiske kommunistpartiets forbrytelser mot menneskerettighetene til tibetanere, uigurer – og ikke minst sin egen befolkning – er mye mer omfattende og har vart svært lenge. På den annen side: Kina forsyner oss med billige klær og sko og elbiler, og det vil vi jo gjerne ha. Vi skal ikke tåle så inderlig vel osv, Arnulf Øverland. Det er på tide at vi sier ifra og at vi slutter å finansiere dette onde regimet. Skoene jeg kjøpte på XXL idag var produsert i Vietnam. Noen ganger må man lide for prinsippene, mens andre ganger trenger man ikke engang gå på et tap. Avstå fra å kjøpe produkter produsert i Kina så langt det går, og si høyt ifra hva du står for og hvorfor slik at flere forstår hvorfor dette er riktig ting å gjøre. Kronikk
Vi synes det er tøffe tider nå. Men det kan bli verre – hvis Kina går til krig
Anders Magnus Tidligere korrespondent for NRK i Kina og USA
Kronikk Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning.
Se for deg at Kina invaderer Taiwan. Vi må velge side, slik vi gjorde da Russland angrep Ukraina. Men sanksjoner mot Kina og mindre handel med landet vil svi mye mer for Norge. Bør vi begynne å forberede oss?
Vi står overfor en krevende høst med skyhøye priser på strøm og mat. Mye skyldes virkningene av Russlands angrep på Ukraina og følgene av sanksjoner og stans i handelen.
Disse virkningene kan fort synes nokså ubetydelige dersom Kina blokkerer eller angriper Taiwan. Da kan våre hverdagsliv stå foran mye større og tøffere endringer.
Taiwan neste Kinas kommunistparti mener at Taiwan er en del av Kina, på samme vis som Tibet og Xinjiang. I de to siste områdene er uavhengighetsbevegelsene nedkjempet.
Nå er det Taiwan som står for tur.
Øystaten har vært selvstendig siden 1949, har en blomstrende økonomi og et av verdens best fungerende demokratier. Befolkningen ønsker ikke å innlemmes under det kinesiske kommunistpartiets totalitære styre.
Men det skal de, uansett om de vil eller ikke. Det har Kinas diktator Xi Jin-ping slått fast ved en rekke anledninger. Om nødvendig med militærmakt.
Omfattende øvelse Etter at lederen i Kongressen i USA besøkte Taiwan, startet kineserne en militærøvelse rundt hele øya, så omfattende at den må ha blitt planlagt i god tid før de visste om Nancy Pelosis korte besøk. Taiwans utenriksminister sa etterpå at Kina nå forbereder seg på å invadere landet.
USA har ingen forsvarsavtale med Taiwan. Den rådende politikken med «strategisk uklarhet» er ment å virke avskrekkende på Kina, fordi USA kan tenkes å bistå Taiwan militært dersom kineserne angriper. Til tross for den offisielle uklarhets-politikken har likevel USAs president Joe Biden nylig sagt at USA vil forsvare Taiwan.
Det er tredje gang Jo Biden sier dette, og hver gang har det amerikanske utenriksdepartementet forsøkt å dempe uttalelsene ved å si at de ikke betyr noen endring i USAs offisielle politikk.
Verdens største marine Ingen vet når det kinesiske kommunistpartiet planlegger å overta Taiwan. Det kan skje etter at Kina om få år har bygget ut sine militære styrker i så stor grad at man regner med å kunne stå imot en eventuell amerikansk støtte til Taiwan. I dag har Kina allerede verdens største marine målt i antall krigsfartøy.
Hvis blokaden eller angrepet kommer, vil også Norge bli spurt om å ta stilling. Taiwan (og trolig også EU og USA) vil be oss om å innføre sanksjoner og handelsrestriksjoner mot Kina, på samme måte som vi i dag har innført tiltak mot Russland.
Vil ramme oss bredere Tiltak mot Kina vil ramme oss mye bredere og på et større område enn bare energi- og matvarepriser. Ta en kikk på hvor klær og sko og andre varer er laget, og du vil se at forbausende mange av dem kommer fra Kina. I tillegg er veldig mange produkter som vi får fra andre land, laget med innsatsvarer fra Kina. Eller i fabrikker som er eid av kinesere, som Volvo i Sverige.
Særlig når det gjelder elektronikk har vi gjort oss avhengige av import fra Kina: I 2021 kom 90 prosent av alle bærbare datamaskiner og nesten tre av fire mobiltelefoner fra Kina. Vi kjøper flere kinesiske elbiler og er avhengige av å importere medisiner og medisinsk utstyr, slik vi så under pandemien.
Kineserne spiser også mye laks og annen sjømat som Norge gjerne vil selge mer av i årene fremover.
Kan forberede oss Sanksjoner mot Kina vil ramme oss svært hardt. Men vi kan forberede oss, for å gjøre skadevirkningene mindre. Her er noe av det vi kan gjøre nokså umiddelbart:
- Stanse forhandlingene om en frihandelsavtale med Kina. En avtale som har til hensikt å øke samhandelen med Kina. - Bygge opp lagre av kritiske varer, som medisiner og medisinsk utstyr. - Forsøke å erstatte import av kritiske varer med enten å starte egenproduksjon eller gjøre avtaler med demokratiske land som kan lage slike produkter. - Slutte å kjøpe produkter fra Kina, som klær og sko – og elbiler. Sanksjoner og handelsrestriksjoner kan føre til at det blir problemer med reservedeler og vedlikehold. - Legge press på produsenter av mobiltelefoner og datamaskiner for å få dem til å flytte produksjonen ut av Kina. - Si opp normaliseringsavtalen Norge har inngått med Kina, hvor vi blant annet har lovet å «respektere Kinas territorielle integritet» og ikke gjøre noe som strider mot Kinas «kjerneinteresser». Gjennom denne avtalen aksepterer vi blant annet Kinas okkupasjon av Tibet og krav på Taiwan. Vi har også forpliktet oss til ikke å støtte uigurenes kamp for menneskerettigheter i Xinjiang eller folk i Hongkong som kjemper for demokrati.
Gjør vi alt dette, eller bare noe av det, vil det komme kraftige reaksjoner fra kinesiske myndigheter. Trolig vil det gå hardt ut over salget av laks til Kina. Men kampen for demokratiet har en kostnad, slik vi nå opplever når et annet totalitært land angriper et demokrati midt i Europa.
Hvorfor har vi ikke for lengst protestert kraftig mot et regime som holder over en million uigurer i fangeleirer i Xinjiang-regionen? Så kan du spørre: Hvorfor nå? Kanskje det aldri kommer noe angrep på Taiwan?
Svaret er at kinesiske myndigheter allerede har gått til krig – mot millioner av mennesker som bor innenfor grensene de kontrollerer: tibetanere, uigurer demokratiforkjempere i Hongkong.
Hvor er protestene? Hvorfor har vi ikke for lengst protestert kraftig mot et regime som holder over en million uigurer i fangeleirer i Xinjiang-regionen? I stedet kjøper vi tonnevis av billige klær, laget av bomull som er produsert av uiguriske tvangsarbeidere i Xinjiang.
Nylig kom FN med en rapport hvor man skriver at Kinas interneringsleirer i Xinjiang kan være «en forbrytelse mot menneskeheten.»
Hvor er alle partier og enkeltpersoner som i sin tid gikk inn for full boikott av det daværende apartheidregimet i Sør-Afrika? Hvor er alle de som har argumentert for handelsboikott av Israel på grunn av behandlingen av den palestinske befolkningen i Gaza?
Det kinesiske kommunistpartiets forbrytelser mot menneskerettighetene til tibetanere, uigurer – og ikke minst sin egen befolkning – er mye mer omfattende og har vart svært lenge. På den annen side: Kina forsyner oss med billige klær og sko og elbiler, og det vil vi jo gjerne ha.
Og vi har jo et alternativ til å handle: å la være å gjøre noe, la alt fortsette som før. Stilltiende kan vi sitte behagelig i vårt enn så lenge demokratiske land og se på at totalitære krefter vinner frem i store deler av verden.
Redigert av mtbmaniac; 03/09/2022 22:18.
|
|
|
Re: Kinas diktatur
[Re: mtbmaniac]
04/09/2022 12:51
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hvis man skal avstå å handle med kinesere på moralsk og solidarisk grunnlag, så blir det kjapt mange man ikke kan handle med. Hele USA er jo i praksis hærtatt/innvadert av europeere og urbefolkningen myrdet eller alkoholisert. Tysk bilindustri og deler av den kjemiske industrien skal man kanskje ikke gå nærmere etter i sømmene Bensin og diesel som kommer fra saudi arabia eller andre totalitære stater deromkring Russerene skal vi heller ikke handle med Italia styres jo av mafian og kriminelle handler man ikke med
Den listen kan andre gjøre lenger
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
04/09/2022 18:06
|
Alexandderr
Fersking
|
Fersking
Det er bedre å ikke bli involvert i politikken. Personlig er Jeg For Kina. De forsvarer sitt territorium riktig. Ser sårbarheter og forsvarer seg
|
|
|
[Re: Alexandderr]
04/09/2022 18:23
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Det er bedre å ikke bli involvert i politikken. Personlig er Jeg For Kina. De forsvarer sitt territorium riktig. Ser sårbarheter og forsvarer seg Joda, korrekt nok, det - sentralkomiteen ser farer, og gjør sine trekk. Hva folket vil, er selvfølgelig ikke interessant, det er jo en folkerepublikk...
|
|
|
04/09/2022 19:38
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Kinas ekspansjonspolitikk, mangel på menneskeverd vi kan kan akseptere og dukketeater deltakelse i klimatiltak burde være nok til å si at vi skal slutte ha noe med de å gjøre på økonomi og diplomati til vi ser noen imøtekommelse.
Ja, det vil svi, men det er i hvert fall ærlig og oppriktig og noe vi kan samles rundt. Å rydde opp i Merkels surr er ikke det.
|
|
|
[Re: Tagelli]
04/09/2022 19:41
|
mtbmaniac
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
..... til vi ser noen imøtekommelse. Et problem er at de lyver. De snakker ikke sant. De kan si at de vil imøtekomme, de kan signere på det. Men så gjør de det overhodet ikke.
|
|
|
04/09/2022 20:14
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Ja, det er jo der problemet ligger. Imøtekommende inform av handlinger, ikke ord.
Som det wishywashy greiene de forpliktelsene de inngikk i Parisavtalen. ‘Ok, fortsett å fuck opp all reduksjon de andre forplikter seg til, men vi kan ikke dra herfra uten at dere signerer’
Uighuriene og Biden, Dahlai Lama og Stortinget, er bare små påminnelser om hva vi tillater av piss fra Kina
|
|
|
[Re: Flamini]
04/09/2022 20:47
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hvis man skal avstå å handle med kinesere på moralsk og solidarisk grunnlag, så blir det kjapt mange man ikke kan handle med. Hele USA er jo i praksis hærtatt/innvadert av europeere og urbefolkningen myrdet eller alkoholisert. Tysk bilindustri og deler av den kjemiske industrien skal man kanskje ikke gå nærmere etter i sømmene Bensin og diesel som kommer fra saudi arabia eller andre totalitære stater deromkring Russerene skal vi heller ikke handle med Italia styres jo av mafian og kriminelle handler man ikke med
Den listen kan andre gjøre lenger En liste med ting som ikke er akkurat like tvilsomme som Kina. Setter man seg en grense og sorterer så havner noe over og noe under. På listen så lurte jeg på hva konkret den tyske industrien driver med for tiden. Alle driver selvsagt med snusk, men noe spesielt galt jeg burde ha fått med meg?
|
|
|
[Re: Flamini]
05/09/2022 09:13
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Den listen kan andre gjøre lenger Jeg har min egen liste over land jeg ikke vil minst mulig med å gjøre, Kina står absolutt på den listen, så for meg personlig er det f.eks helt uaktuelt med en bil som er produsert der. Finner jeg produkter i butikken hvor det finnes alternativer, så velger jeg dem. Sammen med Kina har jeg også andre land på min ikke-liste. Så får andre gjøre sine valg.
Lars-Erik
|
|
|
05/09/2022 09:45
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Enig med Ugla. Tar det ikke til det ekstreme, men er ekstra varsom med produkter med nettverkstilkobling. Ikke at jeg tror Kina har særlig interesse for meg, men skadepotensialet for landet er stort. Synd denne formen for samfunnsansvar ligger på den enkelte. Myndighetene våre er glad i å regulere, men det virker å være tverrpolitisk enighet om servilitet overfor Kina. Tror noen svarte på annonsen: "Menneskerettigheter byttes i laks".
|
|
|
05/09/2022 18:09
|
dingo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Leste artikkelen til Anders Magnus og tenkte umiddelbart på muligheten for kill-switch (eller verre) i biler.
I praksis så henger jeg meg på Ugla og Thomas sin løsning - minst mulig, ingenting med nettilkobling og så videre. Går an å ha en bevisst holdning rundt det og tilpasse hverdagen så langt det er praktisk. Jeg har så mange kjepphester at hvis jeg skulle ha vært religiøst opptatt av alle så måtte jeg ha flytta ut i skauen.
|
|
|
05/09/2022 21:17
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Forklarer det litt: Undertegnede har nedsatt syn på venstre øye, sterkt korrigerende linse på høyre øye (som ikke krrigerer for akseskjevheten). Betyr ikke av de mest skarpsynte... (kan ha dobbeltbetydning det der, ser det).
Og iblandet noe jeg har slitt med siden barneskolen, nemlig et snev av dysleksi. Som betyr at jeg ikke, som andre, klarer å oppfatte bokstavsammensetninger riktig alltid.
Når trådstarter skrev "Kinas diktatur" så tolket mitt sentralnervesystem dette til å bli "Konas diktatur", og det er vel eventuelt noe litt annet?
Nei, jeg har aldri vært gift. Men har kamerater som har beskrevet fenomenet (konas diktatur, da) for meg. Ikke helt bra det heller.
|
|
|
[Re: Ugla]
06/09/2022 07:18
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig med Ugla. Man behøver ikke kaste penger etter regimer man misliker sterkt. Og slettes ikke når det finnes fullgode alternativer fra vesten, IG helst Europa.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
|
|