fotdreven vaskemaskin
|
fotdreven vaskemaskin
03/09/2022 15:44
|
monicah82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg her inne for jeg kan ingenting om sykkeldeler og slikt. Jeg har lyst til å lage en fotdreven vaskemaskin lik som i denne videoen: https://youtu.be/b1a2-07p0bEJeg forstår prinsippet men jeg vet ikke hvilke tannhjul jeg må kjøpe for å få til det samme som i videoen. Kan noen se på videoen og komme med forslag til hva jeg bør bruke? Jeg spør her fordi fyren skrev i kommentarfeltet at han kjøpte freewheel bearing i en sykkelbutikk men jeg vil ikke bestille noen deler før jeg er helt sikker på hva jeg trenger.
|
|
|
Re: fotdreven vaskemaskin
[Re: monicah82]
04/09/2022 18:01
|
Alexandderr
Fersking
|
Fersking
Wow)) jeg ville kjøpe en god vaskemaskin i butikken
|
|
|
[Re: Alexandderr]
04/09/2022 18:24
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Wow)) jeg ville kjøpe en god vaskemaskin i butikken Det er mulig vedkommende ønsker å ha en hytte som IKKE har strøm...
|
|
|
05/09/2022 05:39
|
monicah82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Istedet for å stresse over dyre strømpriser nå prøver jeg å finne løsninger som kan hjelpe meg videre. Jeg har 3 små barn og vasker allerede mye av deres klær for hånd. Jeg synes det er koselig men metoden jeg bruker ikke er bra for ryggen min. Så denne fotdrevne vaskemaskinen virker genial! Jeg tror jeg heller tar turen innom en sykkelbutikk for å finne rett del. 
Redigert av monicah82; 05/09/2022 05:40.
|
|
|
05/09/2022 05:51
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Sparer man egentlig energi på håndvask? Altså mange grunner til å vaske for hånd, for oppvask vinner maskinen typisk så tenker det samme kan være tilfelle for klesvask.
|
|
|
05/09/2022 06:14
|
monicah82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I mitt tilfelle med lass av barneklær tror jeg at jeg sparer strøm med å vaske for hånd. Jeg fant ut hvordan 40 grader kjennes ut og i de fleste tilfeller trengs ikke 40 grader, kan komme unna med lavere grader. Så jeg fyller først en balje med kaldt vann og tar i varmt vann etterpå for å få rett temperatur.
|
|
|
05/09/2022 06:55
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Veldig kult at du tenker nytt - og virker som et artig konsept.
Men kan være lurt å ta en runde på om kostnaden egentlig sparer seg inn: - En 40 graders vask i vaskemaskin trekker kanskje ca 0,5 kwh. Dvs 1-2 kroner per vask etter strømstøtte - Har du et hurtigprogram eller et 30-35 graders program vil det kreve enda mindre energi.
Vasker du hver dag, så er det kanskje 50 kr i måneden på vaskemaskinen.
Hvis du skal vaske 1 vask hver dag med fotdrevet, så vil du både bruke mye tid (ikke få alt like reint) - og vil også ha noe utgifter til varmtvannet du bruker. Du vil også måtte investere i delene for å bygge opp en egendrevet vaskemaskin.
|
|
|
05/09/2022 07:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Viktig å få sagt det først, kult at du har tenkt å prøve å lage noe slikt. Mange klær blir rene også ved lavere temperaturer. Kanskje ikke alle vaskemaskiner lar deg velge kaldere vann eller vaskeprogram. En vaksemaskin er også mer enn strømforbruket, men 40-graders vask med en moderne vaskemaskin tar et sted mellom 0.5 og 1 kWh (<2 NOK ?). Med kaldere vann burde man fint komme under 0.5 kWh. Generelt er det bedre å varme opp lokalt (i vaksemaskinen) enn å varme opp eksternt (varmtvannsbereder) og transportere til bruksstedet. Om du bruker varmtvann fra kranen til håndvask er det ikke sikkert det er mye å spare, selv om du bruker lavere temperatur. Kanskje en vannkoker til oppvarming vil være et bedre valg (om du ikke alt bruker det). Om du bruker bil kan du kanskje ta en del av vasken i bilen: https://www.lifehacker.com.au/2011/10/wash-clothes-on-a-road-trip-with-a-large-bucket/Jeg har gjort dette selv med en liten kanotonne, med mindre tidsforbruk. Hvordan dette vil fungere med større tonne og mer klær tør jeg ikke si. Og for å svare på spørsmålet. Det du trenger er single speed freewheel/single speed frihjul, med kjede som passer. F.eks. ![[Linket bilde fra images.internetstores.de]](https://images.internetstores.de/products/325469/02/3ca0f4/bike-parts-singlespeed-freilaufzahnkranz-1-2-x-3-32-1.jpg) ![[Linket bilde fra images.internetstores.de]](https://images.internetstores.de/products/1014113/02/d270d4/kmc-b1-wide-kette-1-fach-black-1.jpg) Jeg tror jeg selv ville vurdert en gammel toppmatet vaskemaskin. Da har du trommel, vanntett beholder og et godt oppheng på plass. Og det tar sannsynligvis mindre tid å pelle den fra hverandre enn å samle og bygge fra skretsj. Og så mine siste 2 cent. Om du har vaskemaskin som lar deg stille temperatur. Vask med maskin og kaldt vann. Strømforbruket som går til å snurre trommel under vasken og sentrifugere etterpå er neglisjerbart mtp. tidsforbruket ved håndvask.
|
|
|
05/09/2022 07:25
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må vel være greiere å bare modifisere en allerede eksisterende vaskemaskin og en sykkel. Litt som en "smartrulle", bare at motstanden er avhengig av hvor mye klær man vasker....
Skulle la seg ordne det, med kjededrift på trommelen?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
05/09/2022 07:26
|
monicah82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I vårt hus er vi 7 personer. Jeg og min samboer, våre 3 barn og mine foreldre. Vi bor i kjelleren til mine foreldre men har ikke eget kjøkken. Så vi deler kjøkken med mine foreldre. Jeg kan ikke sette på en klesvask når det passer meg. Jeg må vente til midt på dagen når strømmen er billigst. Jeg kan heller ikke sette på en maskin med klær hvis noen lager mat og bruker komfyren. Hvis jeg har satt på en maskin så må alle andre som har lyst til å bruke komfyren vente til jeg er ferdig. Det er fordi det blir målt når vi har høyest energiforbruk i løpet av en klokketime per måned og det blir brukt resten av måneden. Så hvis jeg vasker klær for hånd så trenger jeg ikke ta hensyn til hva de andre holder på med i huset. Jeg tror det er tørketrommelen som bruker mest strøm, men den bruker vi bare på håndklær. At jeg må sitte her å tenke på alt dette i 2022 er bare helt uforståelig for meg.
|
|
|
[Re: Tange]
05/09/2022 07:33
|
monicah82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Viktig å få sagt det først, kult at du har tenkt å prøve å lage noe slikt. Mange klær blir rene også ved lavere temperaturer. Kanskje ikke alle vaskemaskiner lar deg velge kaldere vann eller vaskeprogram. En vaksemaskin er også mer enn strømforbruket, men 40-graders vask med en moderne vaskemaskin tar et sted mellom 0.5 og 1 kWh (<2 NOK ?). Med kaldere vann burde man fint komme under 0.5 kWh. Generelt er det bedre å varme opp lokalt (i vaksemaskinen) enn å varme opp eksternt (varmtvannsbereder) og transportere til bruksstedet. Om du bruker varmtvann fra kranen til håndvask er det ikke sikkert det er mye å spare, selv om du bruker lavere temperatur. Kanskje en vannkoker til oppvarming vil være et bedre valg (om du ikke alt bruker det). Om du bruker bil kan du kanskje ta en del av vasken i bilen: https://www.lifehacker.com.au/2011/10/wash-clothes-on-a-road-trip-with-a-large-bucket/Jeg har gjort dette selv med en liten kanotonne, med mindre tidsforbruk. Hvordan dette vil fungere med større tonne og mer klær tør jeg ikke si. Og for å svare på spørsmålet. Det du trenger er single speed freewheel/single speed frihjul, med kjede som passer. F.eks. ![[Linket bilde fra images.internetstores.de]](https://images.internetstores.de/products/325469/02/3ca0f4/bike-parts-singlespeed-freilaufzahnkranz-1-2-x-3-32-1.jpg) ![[Linket bilde fra images.internetstores.de]](https://images.internetstores.de/products/1014113/02/d270d4/kmc-b1-wide-kette-1-fach-black-1.jpg) Jeg tror jeg selv ville vurdert en gammel toppmatet vaskemaskin. Da har du trommel, vanntett beholder og et godt oppheng på plass. Og det tar sannsynligvis mindre tid å pelle den fra hverandre enn å samle og bygge fra skretsj. Og så mine siste 2 cent. Om du har vaskemaskin som lar deg stille temperatur. Vask med maskin og kaldt vann. Strømforbruket som går til å snurre trommel under vasken og sentrifugere etterpå er neglisjerbart mtp. tidsforbruket ved håndvask. Tusen takk for forslag!
|
|
|
05/09/2022 07:36
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Litt avhengig av type tørketrommel og plasseringen av den, så får du jo veldig mye av energien den bruker tilbake som omgivelsesvarme. Riktignok ikke like effektivt som en varmepumpe, men man får alt tilbake som varme, minus energien som forsvinner i kondensvannet.
For å redusere effekttopp/strømtopp, kan man også skru av varmtvannsbereder, varmekabler eller varmepumpe/varmeovner mens vaska går.
Om man har muligheten vil det være svært mye bedre økonomi i å jobbe den tiden ville tatt å manuelt vaske klær.
|
|
|
05/09/2022 07:36
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvis du dropper tørketrommel for godt så sparer du mye mer enn det du gjør på vaskemaskinsprosjektet da forbruket til en tørketrommel er 3-6 ganger forbruket til en vaskemaskin.
|
|
|
05/09/2022 07:49
|
monicah82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er arbeidsledig. Nå har minsten begynt i barnehagen og jeg leter etter jobb. Jeg er utdannet møbelsnekker og all arbeidserfaring jeg har er i snekkerverksted. Så det er ikke lett for meg å finne jobb med min cv. Har søkt på mange jobber men har ikke fått jobbintervju. Min plan har alltid vært å starte for meg selv og ta over verkstedet til min far. Men slik prisene er nå kan jeg ikke se at det blir mulig med det første. Så hadde jeg hatt en jobb å gå til hadde jeg ikke tenkt så mye på hvor mye en klesvask koster, hehe! 
|
|
|
05/09/2022 07:57
|
monicah82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kanskje jeg kan bygge om de fleste maskinene med samme prinsipp som med vaskemaskinen og bruke pedal til å drive dem. Og bruke håndhøvel og gammelt verktøy fra gamledager. 
|
|
|
05/09/2022 08:11
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det er fordi det blir målt når vi har høyest energiforbruk i løpet av en klokketime per måned og det blir brukt resten av måneden. Altså energibruk? Ikke de nye effekttariffene? Trodde det bare var industri som hadde slike kontrakter? Kan dere kreve å få bytte kontrakt om det er gunstig?
|
|
|
05/09/2022 08:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
I vårt hus er vi 7 personer. Jeg og min samboer, våre 3 barn og mine foreldre. Vi bor i kjelleren til mine foreldre men har ikke eget kjøkken. Så vi deler kjøkken med mine foreldre. Jeg kan ikke sette på en klesvask når det passer meg. Jeg må vente til midt på dagen når strømmen er billigst. Jeg kan heller ikke sette på en maskin med klær hvis noen lager mat og bruker komfyren. Hvis jeg har satt på en maskin så må alle andre som har lyst til å bruke komfyren vente til jeg er ferdig. Det er fordi det blir målt når vi har høyest energiforbruk i løpet av en klokketime per måned og det blir brukt resten av måneden. Så hvis jeg vasker klær for hånd så trenger jeg ikke ta hensyn til hva de andre holder på med i huset. Jeg tror det er tørketrommelen som bruker mest strøm, men den bruker vi bare på håndklær. At jeg må sitte her å tenke på alt dette i 2022 er bare helt uforståelig for meg. Tørketrommelen drar kanskje mer enn vaskemaskinen under oppvarming av vann, så den skjønner jeg lager krøll. Men vaskemaskinen bør kunne gå bra. Dette skyldes nok mest sannsynlig oppvarming av vann. Selve motoren til vaskemaskinen drar lite strøm, tilsvarende en liten panelovn, 4-500 W. (Og vesentlig lavere enn alternativene, nemlig å varme opp vann i vannkoker, eller tappe varmtvann og trigge nye oppvarmingsyklus på varmtvannsberederen. Disse er fort på 2000-3000 W. Om dere prøver å unngå effekttopp. (Ikke satt meg inn i dette, men måles ikke toppen over lengre tid, > 1 time? Andre som sikkert kan svare bedre på dette.)) Om du kan vaske på program med kaldt vann (ull/silke-program?) og kursen fortsatt er overbelastet bør dere kanskje vurdere egen kurs (selv om det ikke er gratis). Komfyrer er heller ikke storforbrukere av strøm. De fleste komfyrer står på bare for å varme opp til ønsket innstilling for så å bare slå seg på av og til for å beholde innstillingen. Og det kan selvfølgelig forekomme at alle fire plater er i bruk, og skruer seg på samtidig (4x 1500-2500 W), men total strømforbruk for matlaging ligger typisk på 1-1,5 kWh om dagen. Ikke de store kostnadene.
|
|
|
05/09/2022 08:35
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kanskje jeg kan bygge om de fleste maskinene med samme prinsipp som med vaskemaskinen og bruke pedal til å drive dem. Og bruke håndhøvel og gammelt verktøy fra gamledager.  Jeg var inne på det før, men ville vurdert en toppmatet fordi den har opphenging av trommel på siden (begge sider om den ikke kan sentrifugere) og ikke på baksiden, så det er lettere å tilpasse med drift på siden og fortsatt å ha god tilgang til trommelen. En typisk frontlader har oppheng på baksiden og det blir litt mer plunder.
|
|
|
05/09/2022 08:42
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Effekt-tariffene teller snittet av de tre høyeste timene i en mnd.
Generelt er det som koster strøm oppvarming. Tror en tørketrommel trekker mye mer strøm enn en 40graders vask, men å heng-tørke klær gir mye fuktighet til rommet, så hvis man sparer strøm på oppvarming vil kanskje total-forbruket være bedre med tørketrommel vs råte-risiko med mindre klær tørkes i et rom man fyrer med ved i.
|
|
|
05/09/2022 08:52
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Råte-risk fjerner man lett med en avfukter. De koster et par tusenlapper og bruker 200-300 W om man passer på hva man kjøper.
|
|
|
[Re: Ndreas]
05/09/2022 09:26
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Effekt-tariffene teller snittet av de tre høyeste timene i en mnd.
Generelt er det som koster strøm oppvarming. Tror en tørketrommel trekker mye mer strøm enn en 40graders vask, men å heng-tørke klær gir mye fuktighet til rommet, så hvis man sparer strøm på oppvarming vil kanskje total-forbruket være bedre med tørketrommel vs råte-risiko med mindre klær tørkes i et rom man fyrer med ved i. Gjelder dette alle leverandører (regner med likt for alle her)?. Da bør selve vaskemaskinen på kaldtvannsprogram egentlig være helt uproblemtisk, med mindre kursen ikke tåler dette, og da er det komfyren med 7000 + W som er problemet og ikke vaskemaskinen på 500 W. Trommelen tror jeg alle er enige om kan være en strømforbruker, men jeg ser ikke helt sammenhengen ennå. Tråden handler om fotdrevet vaskemaskin og ikke tørketrommel. Så spørsmålet er da skal tørketrommelen fortsatt brukes om vasken blir tatt for hånd? Det er nevnt at den kun brukes på håndklær, jeg regner da med at resten enten tørkes på stativ inne eller ute. Inne tror jeg Ndreas alt har kommentert. Ute er jo alltid bra, men ikke like lett overalt mtp. klima og vintersesongen. Om det skal tørkes inne kan man sentrifugere 1-2 ganger esktra etter at vanlig program er ferdig. Jeg har en ganske ny maskin (billig var den heller ikk), men jeg merker stor forskjell etter en ekstra runde med sentrifugering. Og det er fortsatt betydelig mengder med vann som kommer ut av slangen.
|
|
|
05/09/2022 12:08
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg tror dere blir trollet venner...
|
|
|
[Re: Panda]
05/09/2022 12:34
|
monicah82
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg tror dere blir trollet venner... Nei, jeg troller ikke noen. Eneste grunnen at jeg poster her inne var fordi jeg ikke kan noe om sykkeldeler. Jeg hadde planer om å bygge den men nå ser jeg at jeg kanskje ikke sparer så mye strøm alikevel. Det er faktisk folk som virkelig sliter økonomisk med all prisstigningen og jeg prøver å finne måter jeg kan spare strøm på. Før strømstøtten lå strømregningen vår på rundt 8000kr. I en periode da vårt verksted ble brukt til å frese en trapp på cnc maskin, lå regningen på rundt 12000kr. Så vi prøver så godt vi kan å finne løsninger. Denne fotdrevne vaskemaskinen var noe jeg ville lage til meg selv.
|
|
|
05/09/2022 12:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg tror dere blir trollet venner... Prov deg på Aleksanderrrrrrr først. Ja, det er ikke umulig, men jeg har som utgangspunkt i livet at folk generelt er skikkelige. Og mange har ikke full oversikt over hva som er fornuftige steder å spare strøm og hvor det ikke lønner seg noe særlig. Om da noen ønsker å lufte sine tanker og spørre om råd, er det i mine øyne helt greit å bruke litt tid på å svare på spørsmål. Har man som utgangspunkt at de fleste som stiller uvanlige spørsmål bare er 'troll' lar man være å svare.
|
|
|
05/09/2022 14:01
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror dere blir trollet venner... Av deg da? Er jo et helt legitimt spørsmål/hobbyprosjekt
|
|
|
[Re: Ndreas]
07/09/2022 02:14
|
Anomyn
Ringrev
|
Ringrev
Fotdrevet? Hva er vel bedre enn en vindmøllle (vindturbin)-drevet vaskemaskin? Fortsatt godt innenfor det grønne vanskiftet. Helt i tråd med det grønne skiftet er at hver man/kvinne anskaffer sin vindmølle montert på taket. av bolligen (de som har en bolig....)
|
|
|
10/09/2022 07:47
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
"I never understood wind" - Donald Trump