|
|
|
Google Family? Alternativer for barnekontroll?
|
Google Family? Alternativer for barnekontroll?
31/08/2022 08:09
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kjære datavenner. Har du kjennskap til Google Family?
Vi trenger et system for å ha litt mer kontroll over hva småfolket surfer og ser på. På tvers av nettbrett og etter hvert telefoner. Da ser det ut til at Google Family er et alternativ. Vi foreldrene er allerede fanget av android/Google/Alphabet. Det er likevel noe litt skummelt med å innrullere de små hos de store mørke tek-gigantene. Vi må jo da etablere deres første google konto. Men hva er alternativene?
Vi er nok litt for late til å velge veldig tunge og sære, men "trygge", alternativer. Vi er ikke såååå tek kyndige.
|
|
|
Re: Google Family? Alternativer for barnekontroll?
[Re: erikskon]
31/08/2022 11:09
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Vi bruker google family styring av kidsa. Ser ikke på det som noe skummelt. De får personlig mailadresse fra gmail, som egentlig ikke brukes til noe ennå. Ellers er det vel bare navn og alder vi har lagt inn. Fin styring av skjermtider og tilgang til apper i family systemet. Jeg har ikke sett noe enkelt alternativ til dette. En stor svakhet i google family er om dere har en som er admin bruker og som har kontroll på kreditkortet, dersom en annen admin kjøper app til en av kidsa så er det skikkelig rotete å få dette til å fungere for flere brukere. Vi har det slik og jeg har ennå ikke klart å få mattespillet Numbers til å fungere på begge ungene sitt nettbrett. Kjøpte spillet til ene ungen og via family systemet skal det da kunne deles til flere brukere uten å betale igjen. Siden jeg har trykket «kjøp» så må jeg vist aktivere delingen, men siden samboer er kortansvarlig og hovdeadmin så får jeg ikke lov å dele det…….
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
[Re: svene]
31/08/2022 11:19
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
siden samboer er kortansvarlig og hovdeadmin så får jeg ikke lov å dele det……. Hehe.. Et godt argument for det gode gamle patriarkatet der konemor holder seg til kniplinger og far tar seg av økonomien Takk for din erafring!
|
|
|
31/08/2022 11:20
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg sjekket også med venner på facebook og det er ingen som roper STOPP!!, så nå har begge ungene google konto og jeg har fått kontroll over et nettbrett.
|
|
|
31/08/2022 14:33
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan man virkelig ikke tillate spotify til barna med google family link? De bruker spotify begge to, med sine ene spotifykontoer. Har brukt app locker til nå, men det funker bare sånn halvveis.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
31/08/2022 15:14
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Kan man virkelig ikke tillate spotify til barna med google family link? De bruker spotify begge to, med sine ene spotifykontoer. Har brukt app locker til nå, men det funker bare sånn halvveis. Spotify funker helt fint etter det vi erfarer. Men de har ikke egen betaling da vi har familieabonnement på Spotify så de er registrert som del av min familie der. En ting å merke med Family: IKKE prøv å legg til en e-post du har jukset med alderen på for å få lov til å opprette. Da blokkeres den permanent.
Redigert av Kakachka; 31/08/2022 15:14.
|
|
|
[Re: Kakachka]
31/08/2022 15:27
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan man virkelig ikke tillate spotify til barna med google family link? De bruker spotify begge to, med sine ene spotifykontoer. Har brukt app locker til nå, men det funker bare sånn halvveis. Spotify funker helt fint etter det vi erfarer. Men de har ikke egen betaling da vi har familieabonnement på Spotify så de er registrert som del av min familie der. En ting å merke med Family: IKKE prøv å legg til en e-post du har jukset med alderen på for å få lov til å opprette. Da blokkeres den permanent. Ja, vi har også familyabonnement, de bruker mine forskjellige eposter fra jobb/privat. Må spotifykontoene de bruker være samme som google-kontoen de får oppretta i forbindelse med family link?
Redigert av Hoaas; 31/08/2022 15:28.
|
|
|
01/09/2022 09:25
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Kan man virkelig ikke tillate spotify til barna med google family link? De bruker spotify begge to, med sine ene spotifykontoer. Har brukt app locker til nå, men det funker bare sånn halvveis. Spotify funker helt fint etter det vi erfarer. Men de har ikke egen betaling da vi har familieabonnement på Spotify så de er registrert som del av min familie der. En ting å merke med Family: IKKE prøv å legg til en e-post du har jukset med alderen på for å få lov til å opprette. Da blokkeres den permanent. Ja, vi har også familyabonnement, de bruker mine forskjellige eposter fra jobb/privat. Må spotifykontoene de bruker være samme som google-kontoen de får oppretta i forbindelse med family link? Det vet jeg ikke for jeg bruker per nå samme konto, det vil se de er registrert i Spotify med kontoene opprettet via Family.
|
|
|
01/09/2022 11:16
|
kg
Entusiast
|
Entusiast
Kan man virkelig ikke tillate spotify til barna med google family link? Funker fint for oss også. Det er ingen kobling mellom Spotify-bruker og Google-bruker, men siden Google Play skjuler innhold ungene ikke har lov til å se pga. aldersgrense dukker ikke Spotify opp i butikken. Man må inn i Family Link -> velge barn -> Manage settings -> Content restrictions -> Google Play, så endre aldersgrensen for "Apps & games" til "PEGI 12", så dukker den opp. (Med et lite forbehold om at det er lenge siden jeg måtte fikse dette)
|
|
|
01/09/2022 12:13
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har Google family og famiiy link på alle nettbrett. Opprettet eposter til ungene der. Disse er kontrollert av meg, så de kan ikke installere noe eller sette opp noe uten av jeg får beskjed og må taste koden min. Ganske hendig. Jeg kan velge hvilke apper de skal ha, feks har ikke de minste tilgang til Chrome, og innholdet som vises i Youtube er ment for unger under 6 år. Og youtube er kun aktiv 1 time per dag i helgen. Osv osv.
|
|
|
01/09/2022 14:56
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Høres perfekt ut, skal prøve det ut, takker 
|
|
|