Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder?

Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? #2718607 30/08/2022 20:47
Anerds Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har en interessant liten korrespondanse med SRAM ang. kjedestrekk og hvordan det kan måles på nye kjeder. Hvordan gjør man dette?
SRAM mener man skal bruke en Parktool CC-4 Chain checker, men jeg mener den er mer eller mindre ubrukelig siden den kun vil gi en indikasjon på at kjede er OK så lenge strekk er innenfor 0.00-0.49% strekk. Noe ett nytt kjede gjerne er.

Har kjøpt meg ett Unior Pro Chain wear indicator og med forbehold om at jeg gjør noe helt galt så har jeg nå målt 5 helt nye kjeder(3stk montert på sykkel og 2 stk hengende uten noe ytre krefter som spiller inn) og får måleresultater som spenner fra ca 0.1% til 0.4% "slitasje" før man i det hele tatt har kommet seg ut av kjelleren. Har jo skjønt at kjeder sjelden er 0.0% strekt som nye, men syns 0.4% er dårlig valuta.

Noen andre som har målt kjedene før bruk? Hvordan gjør du det og hva er resultatene dine? Hvordan er den vitenskapelig riktige måten å måle dette på? Interessert i å lære og også fortelle SRAM hvor skapet deres skal stå.

Takk.

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718614 31/08/2022 03:59
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Nei,sorry. Der har jeg ikke noe og bidra med. Har aldri målt nye kjeder .

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718615 31/08/2022 04:59
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Dette høres ut til å sammenfalle med mine målinger på en serie med KMC kjeder, hvor alle var slitt ca 0.25 når nye.
Tror samtidig an Unior måleren kan være litt «streng» da den meldte om 0,5% en god stund før Parktool måleren var enig

Har valgt å bruke Unior som fasit da kjede kostnaden er vesentlig lavere enn andre ting i drivverket.

Kjedestrekk burde være rundt 0 som nytt eller iallefall matche en oppgitt verdi.

AG

40+ and still climbing......
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718616 31/08/2022 05:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sjekk om Zero Friction Cycling har noe å si. Han tester kjeder for slitasje, og er åpen om testprosessen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718631 31/08/2022 06:40
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
skjønner ikke helt hvorfor man skal måle nye og ubrukte kjeder,

allikevel; rengjør kjedet, strekk det på en eller annen måte og mål med skyvelær. jeg husker ikke antall ledd du skal måle og hva kritiske mål er, men det er data som er tilgjengelig på nett

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718632 31/08/2022 06:47
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Om man først skal nerde er det vel enten å handle en digital kjedemåler ala KMC digital chain gauge eller sette seg ordentlig inn i sakene og måle med skyvelær som Flamini sier. Vil vel tro at smøring kjedene kan forvirre målet noe, men klarer ikke helt å se at det skal gi _mer_ strekk.

Hva slags modell av kjeder er det snakk om? X1 og XX1 sies jo å være veldig mer slitesterke enn de rimeligere modellene, og jeg har vel antatt at det kan ha med mer nøyaktige toleranser i produksjonen å gjøre, og da burde de kanskje være mer "nøyaktige" rett fra fabrikken. Men her er det mye antagelser.

Del gjerne det du finner ut framover.

Redigert av knuthaug; 31/08/2022 06:47.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718642 31/08/2022 07:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Husker connex-kjeder som hadde slitasje på ca. -0.25 % rett fra vesken.

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718646 31/08/2022 07:41
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det meste om kjedestrekk og måling er dekket her.
Bla. hvorfor Parktool CC4 er å foretrekke fremfor andre løsninger.

https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle-chain-wear-and-checking-for-it/

Enda mer om kjeder her:
https://cyclingtips.com/tag/bicycle-chains/

Kortversjonen av hvorfor du får de målene du får er nok at rullene sitter ørlite grann løst på SRAM kjeder. Jeg husker jeg fikk samme målinger den eneste gangen jeg sjekket på nye kjeder. Da var et NX-kjede "slappere" ut av boksen enn et XO1 kjede (begge Eagle) målt med Uniors (amatør, ikke Pro) verktøy. I tillegg viste Unior ikke det samme som min Parktool CC3. Den var strengere.
Etter det kjøpte jeg Parkktool CC4 og har kun forholdt meg til den. Ref artikkel linket til over.

Kortversjon: Les alt over. Kjøp Parktools CC4 og bruk den.

[edit]Jeg svarer selvsagt ikke på det du spør om, men du trenger jo ikke vite strekket på nytt kjede. Bare når det må byttes[/edit]

LarsB

Redigert av larsb; 31/08/2022 07:45.
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718658 31/08/2022 08:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Så lenge LarsB drar inn Dave Rome og Adam Kerin som referanser, så er ballen lagt død og fasit er levert.

Dave Rome er min store verktøynerdehelt, og alt han sier har han hatt mulighet til å nerde seg langt nedi før han uttaler seg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718659 31/08/2022 08:49
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Ser det er litt begrepsforvirring her.

Ett nytt kjede er ikke strekt, det er eventuelt snakk om produksjonstoleranser. I utgangspunktet, hvis man måler dyre kjeder så vil de trolig befinne seg innenfor ett snevrere toleranseområde enn ett billig. I tillegg vil de bruke bedre materialer og muligens også en dyrere monteringsprosess.
Det er ingen av delene i kjedet som strekker seg, rullene blir slitt og kjedet blir da lenger. Hvis det er noen her som klarer å strekke platene på kjedet så er de sterke i beina.

Som forbruker ser jeg ikke helt gevinsten med å måle nye kjeder, det viktigste er hvor lenge kjedene holder og hvor bra de girer.

0,25mm slakk på nye kjeder høres veldig mye ut og jeg ville vel ikke kjøpt ett slikt kjede en gang til. Det kunne vært kjekt å vite hva slags toleranser man som forbruker kan kreve på kjeder. Ett nytt kjede med 0,25mm slakk vil jo oppføre seg som ett brukt kjede

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Flamini] #2718680 31/08/2022 10:43
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Flamini

Det er ingen av delene i kjedet som strekker seg, rullene blir slitt og kjedet blir da lenger. Hvis det er noen her som klarer å strekke platene på kjedet så er de sterke i beina.

Det er nok alle i tråden (i hvert fall jeg) helt klar over. Men begrepet som brukes er "kjedestrekk" fordi kjedet oppleves og måles som lenger enn før, når det blir slitt.

Litt som at "alle" kaller det en wattmåler selv om watt er enheten effekten måles i og det burde kalles effektmåler.

Redigert av knuthaug; 31/08/2022 10:53.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Flamini] #2718699 31/08/2022 11:49
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

0,25mm slakk på nye kjeder høres veldig mye ut og jeg ville vel ikke kjøpt ett slikt kjede en gang til. Det kunne vært kjekt å vite hva slags toleranser man som forbruker kan kreve på kjeder. Ett nytt kjede med 0,25mm slakk vil jo oppføre seg som ett brukt kjede

Gitt at målet er riktig, og at det ikke er kjedemåleren som tar feil. Eller har innebygd en liten sikkerhetsmargin. Regner med at produsentene vil at den skal måle pessimistisk i stedet for optimistisk. Helt korrekt er den neppe uansett.

LarsB

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718702 31/08/2022 11:54
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Noen (alle?) målere baserer jo seg på at man dytter rulleringene inni kjedet fra hverandre, i hver sin retning, når man måler Da vil man måle summen av slarken inni der. Når de ligger mot drevene så vil de ha samme retning på belastningen, så da har ikke denne slarken noen pratisk betydning.

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: ØysteinS] #2718703 31/08/2022 11:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: ØysteinS
Noen (alle?) målere baserer jo seg på at man dytter rulleringene inni kjedet fra hverandre, i hver sin retning, når man måler Da vil man måle summen av slarken inni der. Når de ligger mot drevene så vil de ha samme retning på belastningen, så da har ikke denne slarken noen pratisk betydning.

Så hvordan forklarer du at tannhjul blir fortere utslitt med slitte kjeder enn ikke-slitte?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718712 31/08/2022 12:20
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Forstår selvfølgelig at et nytt kejde ikke vil ha 0% strekk, da vil det jo være helt stivt i praksis.

Det hadde uansett vert greit om det var oppgitt toleranser omgjort til strekk så det var lett å vite hva som er hva.

Kjører i dag et XO1 kjede og det virker å holde vesentlig lenger enn GX som er det vi pleier å bruke.

Ellers så kjører datteren Shimano drivverk og jeg var veldig skuffet over levetiden på det siste XTR kjedet hun hadde.

AG

40+ and still climbing......
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: baronKanon] #2718716 31/08/2022 12:26
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: baronKanon

Så hvordan forklarer du at tannhjul blir fortere utslitt med slitte kjeder enn ikke-slitte?

Om pinnene og opplagringen til disse blir slitt, da vil avstanden mellom leddene og dermed også ringene, bli økt, som påfører mer kraft på den tanna som entrer kjedet når hjulene roterer. Altså blir det mer og mer en enkelt tann som tar hele byrden, og ikke en dugnad.

Redigert av ØysteinS; 31/08/2022 12:29. Rediger grunn: Lat til en setning
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: ØysteinS] #2718719 31/08/2022 12:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: baronKanon

Om pinnene og opplagringen til disse blir slitt, da vil avstanden mellom leddene og dermed også ringene, bli økt, som påfører mer kraft på den tanna som entrer kjedet når hjulene roterer. Altså blir det mer og mer en enkelt tann som tar hele byrden, og ikke en dugnad.

Nemlig. Klarer ikke helt å se dette fra din opprinnelige påstand ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718732 31/08/2022 13:17
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Ringene ligger og skrangler til en viss grad rundt uttytingen i innerplatene:

[Linket bilde]

Om man måler med kjedemåler vil man dytte de hver sin vei, og måle slarket i ene ringen, dvs den som dyttes feil vei. Vrient å komme til med mikrometer inni der, for å måle. Skal se om jeg ikke får det til, lell.

Redigert av ØysteinS; 31/08/2022 13:19.
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Gullars] #2718737 31/08/2022 13:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Gullars
(...)
Kjører i dag et XO1 kjede og det virker å holde vesentlig lenger enn GX som er det vi pleier å bruke.
Ellers så kjører datteren Shimano drivverk og jeg var veldig skuffet over levetiden på det siste XTR kjedet hun hadde.

AG

Også levetid på kjeder har Cyclingtips skrevet utførlig om. Så det er bare å dykke ned i detaljer og linker videre.
https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/

Dette er basert på tester fra Zero Friction og Ceramic Speed. Konklusjonen er at du har rett. XX1 og XO1 varer lengst (og akkurat like lenge, siden de i praksis er det samme kjedet med to ulike prislapper). XTR kommer på en grei tredje. Så kommer det igjen an på bruksforhold, smøring og renhold hvor fort de slites for akkurat din datter.

[Linket bilde fra cyclingtips.com]

LarsB
hjerte Dave Rome

Redigert av larsb; 31/08/2022 13:44.
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: larsb] #2718770 31/08/2022 20:52
Anerds Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: larsb
Det meste om kjedestrekk og måling er dekket her.
Bla. hvorfor Parktool CC4 er å foretrekke fremfor andre løsninger.

https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle-chain-wear-and-checking-for-it/

Enda mer om kjeder her:
https://cyclingtips.com/tag/bicycle-chains/

Kortversjonen av hvorfor du får de målene du får er nok at rullene sitter ørlite grann løst på SRAM kjeder. Jeg husker jeg fikk samme målinger den eneste gangen jeg sjekket på nye kjeder. Da var et NX-kjede "slappere" ut av boksen enn et XO1 kjede (begge Eagle) målt med Uniors (amatør, ikke Pro) verktøy. I tillegg viste Unior ikke det samme som min Parktool CC3. Den var strengere.
Etter det kjøpte jeg Parkktool CC4 og har kun forholdt meg til den. Ref artikkel linket til over.

Kortversjon: Les alt over. Kjøp Parktools CC4 og bruk den.

[edit]Jeg svarer selvsagt ikke på det du spør om, men du trenger jo ikke vite strekket på nytt kjede. Bare når det må byttes[/edit]

LarsB

Takk! Det var vel dette her jeg ønsket, men ikke orket å google selv.

Men om vi er enige om at de nye kjedene mine ikke har forskjellig strekk, men slark så syns jeg fortsatt det er mistenkelig med nye kjeder som har opptil 0.4% slark. Denne slarken vil vel oppføre seg på samme måte som det vi kaller for "strekk" etter en viss tid med mishandling på en sykkel? Ett kjede med mye slark i starten vil jo mye lettere nå terskelen for når det må byttes fordi kjedemåleren måler 0.5% strekk? Eller er det noe jeg ikke forstår her nå?

Kjedene det er snakk om til nå er 4 stk X1 11delte kjeder pluss 1 stk GX Eagle kjede. Testene som er utført når de er nye er:

X1 kjede 1: Sjekket slark montert på sykkel og avlest 0.4%
X1 kjede 2: Sjekket slark montert på sykkel og avlest 0.4%
X1 kjede 3: Sjekket slark montert på sykkel og avlest 0.35%
X1 kjede 4: Sjekket slark på kjede hengende fra taket og avlest 0,27%
GX Eagle: Sjekket slark på kjede hengende fra taket og avlest 0.1%

Så på den ene sykkelen så kjørte jeg ett X1 kjede(ikke målt slark som nytt) fra sesongen startet 3 april til midten av juli og nå har jeg da kjørt 6 uker på det nye X1 kjedet og det må allerede byttes nå. Så føler at denne slarken har ett eller annet å si i dette regnestykket så langt alle andre parametre er likt på resten av sykkelen.

Så nå blir det 12delt kjede på 11 delt system mens jeg roter med tilbakesending av disse X1 kjedene, Samt går til innkjøp av en Parktool CC4.

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Flamini] #2718901 01/09/2022 19:11
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P

(klippet litt, så fortsetter sitatet:)

Eh, efter hva jeg kan se, skrives/snakkes det om 0-komma-ettelllerannet PROSENT avvik, IKKE millimeter... Hvilken forskjell dette skulle utgjøre, vet jeg ikke, jeg har aldri nerdet på sånt, men altså, prosent, ikke millimeter...

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Peddal-pedanten] #2718906 01/09/2022 20:22
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Peddal-pedanten

(klippet litt, så fortsetter sitatet:)

Eh, efter hva jeg kan se, skrives/snakkes det om 0-komma-ettelllerannet PROSENT avvik, IKKE millimeter... Hvilken forskjell dette skulle utgjøre, vet jeg ikke, jeg har aldri nerdet på sånt, men altså, prosent, ikke millimeter...

Tja, der tok jeg viste feil. helt utrolig, også på en tirsdag
ser at det skrives noe slikt
"Det viser enkelt og greit om du har nådd .5% og .75% slitasje. Dette er punktet da de fleste produsenter anbefaler at du bytter kjedet"
hvilket også er feil. Kjedet er utslitt når det blir .5% og .75% lenger pga slitasje, dvs100% utslitt ICON_SMILE
.5% og .75% slitasje vil en oppnå på første turen

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718913 02/09/2022 06:43
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Vet ikke om jeg helt har forstått 0,5% "regelen".
Ser at de ulike kjedemålerne måler 0,5%, over ulikt antall ledd.
0.5% av et kjede på 118 ledd og ca.1500mm lengde=7,5mm på hele kjedet, som igjen gir 0,064mm per ledd.

Så hva måles 0,5% av, og hvor nøyaktig blir det å måle over få antall ledd slik som KMC digital chain wear checker som ser ut til å måle over bare 10 ledd kontra Park Tool CC-4 som ser ut til å måle over et betydelig antall flere ledd?

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718916 02/09/2022 06:59
espenta Online
Ringrev
Ringrev
De må jo ha tatt høyde for antall ledd på måleverktøyene, men det vil bli mer nøyaktig jo flere ledd man måler over.

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718918 02/09/2022 07:14
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Her er nytt, nyvokset kjede til venstre, og gammelt, som måler fra 0,5% til 0,75%, litt avhengig av hvor jeg måler. Det gamle var ikke helt lydløst, og jeg kjøpte nytt. Gamle er 113 linker langt, uten kjedelås (114 med).

[Linket bilde]

Det har strekt seg ca et halvt ledd. 0,5/113, som tilsvarer 0,44 prosent.

Så strekkprosenten er per lengdeenhet. Lengdeenheten er antall ledd, her.

Det er mye slark i ringene på det gamle. 0,2mm sier kjensla. Kan fort være feil.

Redigert av ØysteinS; 02/09/2022 07:14.
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718940 02/09/2022 10:39
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G
Hvis det bare var at rullene som griper om tannhjulene blir slipt, burde ikke da kjedets lengde forblitt det samme? Men med større gap mellom hver rulle.

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2718943 02/09/2022 11:25
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Tenkte det samme, det bildet motsier jo alt som har blitt sagt om at platene aldri strekker seg?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2719203 05/09/2022 12:39
Arne_And Offline
More than words
More than words
Slitasjen skjer inni rullene, slik at det blir en offset mellom indre og ytre del av rullene, som gir en forlengelse av kjedet.

Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Arne_And] #2719205 05/09/2022 12:48
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Arne_And
Slitasjen skjer inni rullene, slik at det blir en offset mellom indre og ytre del av rullene, som gir en forlengelse av kjedet.

Det er det vi tenkte også, men det bildet rett over viser jo et kjede som er lengre på et annet vis. Platene er vel ikke festet i rullene, så der må jo platene ha blitt lengre? Eller?

(Antar dog at kjedene er hengt opp på en korrekt måte, siden vi kun ser avslutningen)

Redigert av vids; 05/09/2022 12:49.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Hvordan måle kjedestrekk på nye kjeder? [Re: Anerds] #2719206 05/09/2022 12:54
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
På bildet mitt? Platene strekker seg ikke, nei. Slitasje. Pinnene slites, og får høvlet av litt på den siden som gnikker mot innsiden av de smale linkene, som også slites, i kontaktpunktet. Da blir det slik som på bildet mitt.

Rullene ligger og skrangler mot utpressingene i innerplatene, og slitasje på rullene påvirker ikke lengden, som på bildet, bare offset i forhold til resten av kjedet.

Redigert av ØysteinS; 05/09/2022 16:04.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå