Jeg har ambisjoner om å sykle litt lengre omveier til og fra jobbe og har ila. to turer gjort følgende erfaringer: - Sekk er for spesielt interesserte - jeg er ikke en av de - Bagasjebærer med sideveske gir slagside - mulig det blir litt bedre med to vesker eller en veske som sitter tightere på bærer
Kjenner også vekta godt av sykkelveske når jeg står og tråkker, ikke akkurat tipp-topp. Kanskje innbilt, men merker også vindmotstanden fra sideveske.
Så til spørsmålet, noen som har erfaringer med veske på toppen av bagasjebærer? Romperakett utgår, vil ha det festet godt til sykkelen og skal ha med 15" laptop og annet jobbtjafs i tillegg til klær og sånt.
Finnes det noe som fungerer godt eller bør jeg bare skaffe noen vesker som sitter bedre enn de fra Biltema som jeg har nå?
Og før dere vil flytte tråden, sykkelen har bukkestyre og plass til 35mm dekk og turen hjem i dag gikk på grus. Fin turveigrus riktignok, men likefullt grus.
Re: Junk in the trunk - toppveske til bagasjebærer
[Re: dingo]
#271866431/08/202209:06
Jeg kjøpte en sånn i 2017 og det er det beste sykkelveskekjøpet jeg har gjort. Brukte den sist på Northcape4000 som er omtalt under turrapporter. Kjøpte min på Aliexpress, men mener bikeshop skal ha en fra topeak som er lik. Pc må gå i en sidelomme.
Redigert av sun flyer; 31/08/202209:07.
[Re: sun flyer]
#271867331/08/202210:01
Jeg kjøpte en sånn i 2017 og det er det beste sykkelveskekjøpet jeg har gjort. Brukte den sist på Northcape4000 som er omtalt under turrapporter. Kjøpte min på Aliexpress, men mener bikeshop skal ha en fra topeak som er lik. Pc må gå i en sidelomme.
Ja, mente du hadde nevnt noe om dette i en av trådene dine. Hvis det funker for deg på dine turer så må det jo funke for de forholdsvis korte turene mine
Skal sjekke bikeshop, er jo flere uker siden jeg har bestilt noe derfra så det er vel på tide.
#271867531/08/202210:06
Sideveske er det jeg som regel ser folk bruker, og det er foretrukket løsning blant de jeg kjenner som må ha med laptop overalt. Ved å benytte sideveske får en bittelitt demping mot risting som gjerne forekommer når du ikke sykler på nylagt asfalt. En toppveske vil kanskje motta mer krefter fra ujevnhetene? Vet ikke om det er et problem for laptoper å bli ristet godt.
Et par tips: - Sepada viser i denne posten hvordan han får med seg laptop i seteraketten sin. Har utforsket litt med min Thinkpad 14" og Restrap 14L seterakett, og kan konkludere med at det ikke går. Mao. en må finne riktig pose. - For Lotto-millionærer eller de som jobber i IT, er Tailfin Carbon Rack med Trunk Top Bag en mulighet. - Stor forskjell på sidevesker. En smal/trang sideveske vil føles bedre når du sykler, men rommer mindre. Stor sideveske er digg, men er lite aero og kan bidra med å flytte tyngdepunkt. - Legge pcen igjen på jobb er kanskje det beste for sykkelturen. Gjerne ha et sett med klær på jobb.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
#271867931/08/202210:25
Ja for de uten budsjett så er det nok mye som er mulig, men hvis jeg skal handle carbon så er det nok ny gaffel og hjul som står øverst på ønskelisten. Sjekket litt rundt og fant topeak sine nye som også utvidet til sidevesker for lette ting, bikester hadde en del inne.
Prøvde å søke litt rundt, virket som noen i det store utland hadde godt hell med laptop i topeak sine, hadde vært gull å dra i en butikk som hadde de og sett på de og testet litt.
Absolutt en løsning å stashe utstyr på jobb, men frem til desember så skal jeg skrive en master og trenger derfor laptop hjemme og på jobb. Jeg må se om jeg finner noen videoer på youtube av noen som tester eller om teopeak kanskje har mål av de på nettsidene side en plass.
Den fra ali så jo nesten ut som en topeak veske ...
#271872631/08/202212:47
Sentralmontert gjenstand på bagasjebærer - da vil jeg anbefale noe litt stivere enn en veske; hva med en "melkekasse" ?
Altså ikke nødvendigvis en faktisk sådan, men altså en passe stor kasse som bindes FAST til bagasjebæreren, og hvor man så evt. bruker noe gummiert for å feste løsgodset... "Løsgodset" kan jo være f.eks en laptop-veske eller -sekk som man tar på rygg eller skulder mellom sykkelen og kontorplassen...
#271873631/08/202213:36
Jeg bruker Atran Velo sitt AVS system. Denne er for min daglige pendling. Plass til laptop, remarkable, ren skjorte og litt annet. Bukse og sko har jeg på kontoret. Festes enkelt og ligger fint på toppen der bak. https://atranvelo.com/product/metro-messenger-bag/ Ser de har den på Brik til redusert pris nå.
De har også større bagger.
Redigert av Furu; 31/08/202213:47.
Stig
#271875831/08/202217:43
Kasse er neppe løsningen på denne sykkelen, vil jo opprettholde et visst modikum av aero-egenskaper
De atran-veskene så jo snasne ut.
Nå blir det litt å velge i her, mulig jeg ikke har bestemt meg før behovet opphører. Mulig jeg må begynne å sykle langt for å utnytte vesken.
Aero ? Når kassen blir sentrert BAK sitteapparatet og beina ?
Ok, hvis syklisten er så smal at DET vil være det største problemet, da tror jeg ikke jeg har noe særlig å bidra med her, uansett... Min sykling er for å komme frem, ikke sette verdensrekorder...
#271879101/09/202206:37
Om man har bagasjebrett, men ikke vil ha sidevesker, er det minst tre alternativer:
1. Randonneur: Veske som vist av sun flyer. 2. Hverdagshelt: Stropper som fester enhver sekk til brettet. 3. Københavner: Kasse, eller kurv, som foreslått av Peddal-pedanten.
Kasser og kurver finnes det rundt én million varianter av, f.eks. hos Sykkelpikene. I varierende materiale, design, farger og grad av aerodynamikk
Vanntette Ortlieb Trunk Bag RC hos f.eks. Glade Hjul ser bra ut. Testet i Road.cc. Er selv glad i praktiske, lette og vanntette løsninger fra Ortlieb i hverdagen, om enn jeg har det på ryggen.
Og som Furu nevnte, fører Birk forskjellige vesker fra Atran Velo.
Hans METRO var skikkelig METRO-sexy!
#271880601/09/202208:01
Jeg har topeak baggen. God plass til min 14" der (minst 5cm på topp og sidene (samlet). Godt fornøyd med den, men brukes primært til tyngre bikepacking nå. Løsninger som Atran Velo ser jo mer elegant ut, men krever nok at det er begrenset med annet tjafs som skal med. Trunk bag med sidevesker får du mye i. Tror ikke sidevesker rister så mye mindre at ville styrt valget etter det, og ville hatt noe beskyttelse (klær/neoprentrekk) der uansett.
Redigert av soeder; 01/09/202208:04. Rediger grunn: Mange varianter av de topeak baggene og vanskelig å skille
Kasse er neppe løsningen på denne sykkelen, vil jo opprettholde et visst modikum av aero-egenskaper
De atran-veskene så jo snasne ut.
Nå blir det litt å velge i her, mulig jeg ikke har bestemt meg før behovet opphører. Mulig jeg må begynne å sykle langt for å utnytte vesken.
Aero ? Når kassen blir sentrert BAK sitteapparatet og beina ?
Ok, hvis syklisten er så smal at DET vil være det største problemet, da tror jeg ikke jeg har noe særlig å bidra med her, uansett... Min sykling er for å komme frem, ikke sette verdensrekorder...
Ha ha, ja, det sitter nok mest i hodet at alt skal være aero, neppe så mye innvirkning i virkeligheten.
[Re: Sepeda]
#271884101/09/202210:22
Om man har bagasjebrett, men ikke vil ha sidevesker, er det minst tre alternativer:
1. Randonneur: Veske som vist av sun flyer. 2. Hverdagshelt: Stropper som fester enhver sekk til brettet. 3. Københavner: Kasse, eller kurv, som foreslått av Peddal-pedanten.
Kasser og kurver finnes det rundt én million varianter av, f.eks. hos Sykkelpikene. I varierende materiale, design, farger og grad av aerodynamikk
Vanntette Ortlieb Trunk Bag RC hos f.eks. Glade Hjul ser bra ut. Testet i Road.cc. Er selv glad i praktiske, lette og vanntette løsninger fra Ortlieb i hverdagen, om enn jeg har det på ryggen.
Og som Furu nevnte, fører Birk forskjellige vesker fra Atran Velo.
Hans METRO var skikkelig METRO-sexy!
Jeg vil jo gjerne være som sun flyer da
Så at sykkelpikene hadde noen, men alle de som var interessante var ikke på lager i Stavanger. Må ta en tur innom og se om de har noe som ikke er listet på nettsiden.
[Re: soeder]
#271884201/09/202210:24
Jeg har topeak baggen. God plass til min 14" der (minst 5cm på topp og sidene (samlet). Godt fornøyd med den, men brukes primært til tyngre bikepacking nå. Løsninger som Atran Velo ser jo mer elegant ut, men krever nok at det er begrenset med annet tjafs som skal med. Trunk bag med sidevesker får du mye i. Tror ikke sidevesker rister så mye mindre at ville styrt valget etter det, og ville hatt noe beskyttelse (klær/neoprentrekk) der uansett.
Det er egentlig den fra topeak jeg håper på at skal passe, er uhelbredelig pack-rat og skal alltid ha med litt mer tjafs enn det er plass til.
#271886401/09/202212:31
Jeg kan sikkert ta mål fra min hvis det er av interesse. Har du bagasjebrett fra før? En fordel med topeak brett og bag, hvis du uansett må kjøpe, er at du får brukt quicktrack (skinne- og klikksystem).
Hadde ignorert den salgsprisen. Kan vanskelig tenke meg at bagasjebrettet er prisa så høyt til vanlig.
[Re: soeder]
#271887901/09/202213:29
Jeg kan sikkert ta mål fra min hvis det er av interesse. Har du bagasjebrett fra før? En fordel med topeak brett og bag, hvis du uansett må kjøpe, er at du får brukt quicktrack (skinne- og klikksystem).
Hadde ignorert den salgsprisen. Kan vanskelig tenke meg at bagasjebrettet er prisa så høyt til vanlig.
Har brett, ser at de skinnene får gode skussmål. Får se om kona arver mitt brett og jeg oppgraderer på et senere tidspunkt, selv om jeg synes tubus sine fly modeller ser bedre ut.
Innvendige mål hadde vært tipp-topp, gjerne høyde også. Jeg tenker at det kan være en mulighet å skråstille laptopen nedi hvis det blir smått i bunnen.
#271890301/09/202219:55
Ingen erfaring med systemet, men jeg har sett på Racktime lightit med snapit tidligere. Det blir nok litt lettere og nettera alla Tubus. Når jeg ser på Topeak baggen hos bikester virker det som de kan ha gått over til snapit systemet faktisk. Kan være en ide å kjøpe bag som passer systemet du har mest tro på og ev. kjøpe spesifikt bagasjebrett ved senere anledning.
Kikket også litt på Hebie wingee, men da er du over på max 8kg og ikke for mye tjafs igjen.
Sidedelen av Topeak baggen jeg har måler ~32cm i lengden (korteste) og ~28 cm i bredden.
Redigert av soeder; 01/09/202220:11. Rediger grunn: Kom på at jeg hadde sett på Hebie wingee
#271891502/09/202206:55
Håndlagede vesker fra hele verden på Etsy. Her må du leke deg med forskjellige søkeord, se hva de forskjellige tilbyr, og gjerne be om custom-veske tilpasset dine behov.
Ingen erfaring med systemet, men jeg har sett på Racktime lightit med snapit tidligere. Det blir nok litt lettere og nettera alla Tubus. Når jeg ser på Topeak baggen hos bikester virker det som de kan ha gått over til snapit systemet faktisk. Kan være en ide å kjøpe bag som passer systemet du har mest tro på og ev. kjøpe spesifikt bagasjebrett ved senere anledning.
Kikket også litt på Hebie wingee, men da er du over på max 8kg og ikke for mye tjafs igjen.
Sidedelen av Topeak baggen jeg har måler ~32cm i lengden (korteste) og ~28 cm i bredden.
Takk for mål, laptopen er 38x26, så mulig det blir litt snaut.
[Re: Sepeda]
#271892402/09/202207:53
Håndlagede vesker fra hele verden på Etsy. Her må du leke deg med forskjellige søkeord, se hva de forskjellige tilbyr, og gjerne be om custom-veske tilpasset dine behov.
Gjetter at det går, men virker som noe som hadde vært ideelt å teste i praksis. Min vurdering var at jeg har 5cm igjen over min 14" laptop på 33x23cm, men med 26cm bredde havner jo den ene siden på at punkt mindre avstand opp siden den skrår. Imidlertid har den noen cm ut og gå på som kan hjelpe. Vanskelig vurdering.
Tror jeg hadde siktet på snapit eller MIK kompatibel veske nå. Da får du mulighet for noe enkelt klikk system som støttes av flere. Racktime ++ som jeg viste tidligere ell Bontager bagasjebrett som jeg tror endel av de Sepeda har lenket til går mot.
Kan få intrykk av at norske forhandlere har mer MIK enn Snapit, men nå har jeg bare skumlest noe.
+Det jeg skrev om lastekapasitet på Hebie er feil. Er 8kg pr side som er ganske mye, men jeg hadde nok uansett sett på et lett stativ med plass oppå fremfor mye last i sideveskee
Redigert av soeder; 02/09/202214:17. Rediger grunn: Skrev feil om Hebie lastekapasitet i tidligere innlegg
#273304305/05/202308:47
For å leve opp til fordommen om træge trøndera så har jeg ikke fått ut fingeren før nå. Ferdig med skolen og ikk ebehov for å drasse laptop overalt i tide og utide - gikk derfor for en rimelig bag fra bikester. Foreløpig fungerer den greit, mulig den ble litt snau men en klar oppgradering ift. sideveske - mye bedre å sykle med og mindre klabb når jeg skal sette fra meg sykkel.
Den har også passert B.A.B.B.-testen med flying colours - to rulle til kvelds fra Tasta Pizza Express Kebab
Redigert av dingo; 05/05/202308:52. Rediger grunn: Bilde