Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekkinnlegg eller ikke

Dekkinnlegg eller ikke #2718571 30/08/2022 13:34
H
Håk Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Leste denne artikkelen (https://enduro-mtb.com/en/the-best-mtb-tire-in-review/) hvor artikkelforfatteren blant annet sier følgende:

However, overall we usually prefer simply fitting a tire with a thicker casing. Why? The weight difference between the tire insert and a thicker casing is often only marginal. On top of that, the tires are much more robust, don’t puncture as easily and offer better cornering stability.

Jeg kjører selv med både dh casing og airliner-innlegg på sykkelen min og det gir jo veldig trygghet i steinrøysa. Men kanskje det egentlig er overkill? Føler jo vekta, eller kanskje mest at den er litt seigere i tråkket. Og at det en kanskje vinner på å kunne kjøre lavere lufttrykk oppveies negativt av at det er både hardere/tykkere sidevegger + et solid dekkinnlegg?

Noen som har gjort seg subjektive erfaringer her?

Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718572 30/08/2022 13:40
T
Tassen83 Offline
Fersking
Fersking
T
Satte inn Rimpact Pro/Original på sykkelen min nå. Det står Minion og Dissector på sykkelen uten at jeg vet hva slags utførelse disse er i. Jeg syns ikke forskjellen i vekt er merkbar.

Jeg er utrolig mye mer avslappet mtp. punktering og kakking av felg med innleggene og tør å kjøre lavere lufttrykk. I tilleg har jeg av erfaring med andre innlegg mulighet til å sykle rolig hjem selv med større dekkskader.

Nå kjører ikke jeg på tid hverken oppover, nedover eller bortover så det er vanskelig å si noe om ytelse, men følelsen med innlegg er verdt hver krone og den ekstra vekten til stisykling på steinete og slagete underlar.

Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718588 30/08/2022 15:22
olechr Offline
More than words
More than words
Min erfaring for å unngå punkteringer er at dekkene er kraftige helt inne ved tire bead og litt opp på dekksidene. Det er hvertfall her mine punkteringer stort sett kommer.

Jeg bruker så og si alltid innlegg, hvertfall bak. Synes kvaliteten på innleggene er veldig varierende. Feks nyeste Tubolight (Evo?) synes jeg fungerer dårlig mot denne typen punktering. De mer tradisjonelle runde innleggene virker som beskytter bedre. Cush Core er også veldig bra, men hardt å legge på. Selv bruker jeg nå PTN sine og er happy med det.

På rundbane velger mange i toppen ettersom hvor stor punkteringskjangs det er. På vanlige løyper sykler mange uten for å spare vekt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718594 30/08/2022 17:24
Rogini Offline
Medlem
Medlem
Jeg prøvde dekkinlegg en gang. Det var vanskelig å få på dekkene, og nesten umulig da de skulle av igjen. Klarte å knekke en ståldekkspake.

Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718644 31/08/2022 07:34
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Du har mange faktorer som påvirkes, så kan man velge litt om man trenger det eller ikke.

1. Rullemotstand, du kan bruke dekk med litt tynnere kropp uten å punktere, så du får lavere rullemotstand (deformering av gummi i dekkets rullebane er gjerne største energityven)
2. Stødighet i svinger, enkelte dekk er stødige nok, i alle fall i DH-utgave, andre trenger litt støtte fra dekkinnlegget.
3. Demping i dekket. Skal du kjøre fort nerrover er det digg med dekk som er trege i rebound og ikke hopper og spretter over alt. Et dekkinnlegg endrer dempingen og roer ned dekket en del. Men enkelte DH og enduro-casing er også ganske bra på det, særlig de med myk gummi, så behovet varierer.
4. Punkteringsbeskyttelse, beskytter mot snakebite. Kan også oppnå det samme med mer lufttrykk. Ikke idiotsikkert uansett dog, bare se på utfor-ritt.
5. Kjøre til mål med punktert dekk. Dette synes jeg er en av de største fordelene i et enduro-ritt synes jeg, har ved et par anledninger rullet til målstreken med punktert dekk, senest i årets NM. I enduro har du ofte tid til å fikse punkteringen før neste stage.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718650 31/08/2022 08:14
H
Håk Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Ser flere påpeker det med punkteringsbeskyttelsen, men er den egentlig så stor når en uansett kan rulle på dh-casing og et par psi høyere lufttrykk, som også artikkelen påpeker? For poenget er vel at kjører en et lettere (tynnere) dekk, så er selvsagt ekstra beskyttelse viktig, og ofte også støtten innlegget gir. Men er ikke behovet forsvinnende lite om en går over til mer robust dekk?

Er uansett enig, de gangene jeg har mistet luft eller punktert, da er dekkinlegget gull å komme seg hjem på. Vet heller ikke om jeg selv er klar for å droppe innlegget. Tryggheten (mest mentalt?) og støtten gjør at jeg nok fortsatt vil bruke det (tror jeg).

Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718655 31/08/2022 08:38
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg vil rein refleks si at DH casing med innlegg er overkill til det meste som kalles stisykling.
Jeg tror mange av oss er på vei inn i "overbiking". Liksom sånn i tilfellet vi skal gjøre noe skikkelig ekstremt ganske plutselig.

Selv har jeg nettopp kjøpt inn innlegg til bakhjul etter et par tragiske dødsfall blant Fast Trakene mine. Jeg endte på Tubolight Evo SL bare fordi det er så lett. Det viste seg å være lett og montere også. Og etter slitasjen og kuttene i kantene og dømme har det gjort jobben. I motsetning til Olechr er jeg altså glad og fornøyd med akkurat denne modellen som er den eneste jeg har erfaring med.

Jeg kjører for øvrig en "Down Country" sykkel med 120 mm vandring, 25 mm felger og Maxxis Rekon Race 2,4. Jeg har spekket den for det jeg gjør og ikke det jeg ser på Youtube ICON_SMILE

LarsB

Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718665 31/08/2022 09:07
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Hva som er overkill eller ikke er vanvittig variabelt mellom brukerene her på dette forumet. Jeg vet om folk her inne som kan ødelegge et hvilket som helst dekk og felg kombo, eller knekke en ramme om de slipper seg helt løs i nedoverbakkene. Mens de aller fleste nok klarer seg med et lett dekk med et lett innlegg. Så vanskelig å generalisere synes jeg.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718669 31/08/2022 09:38
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Den store bakdelen med dekkinnlegg er hvis du må ha inn slange i skogen. Det kan være et helvete å få ut innlegget, og du har en klissete stor ting/greie du må frakte it av skogen

Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: johannessen] #2718674 31/08/2022 10:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: johannessen
Den store bakdelen med dekkinnlegg er hvis du må ha inn slange i skogen. Det kan være et helvete å få ut innlegget, og du har en klissete stor ting/greie du må frakte it av skogen

Cushcore anbefaler en tynn slange med ventilforlenger stukket gjennom innlegget.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: baronKanon] #2718707 31/08/2022 12:06
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: baronKanon

Cushcore anbefaler en tynn slange med ventilforlenger stukket gjennom innlegget.

Har prøvd meg på den varianten i skauen. Ble vesentlig mere grisete enn i den videoen og heller ikke spesielt vellykket.
Skal jammen teste ut i kontrollerte former i ettermiddag når jeg uansett skal bytte dekk på et hjulsett eller to.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718715 31/08/2022 12:26
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
For meg handler det om å finne balansen som passer mitt behov. Jeg har gått fra lette dekk til gradvis tyngre dekk helt til jeg fant den dekktypen som passet med mitt ferdighetsnivå og terrenget jeg oftest sykler i. Personlig er jeg ikke så glad i sykt lite luft i dekkene så jeg klarer meg fint med dekk på snaut kiloen. Dekkinnlegg har jeg ikke bruk for. Har ikke så mye slangebitt lengre etter jeg gikk opp på trykket. Jeg får oftest punktering i slitebanen. For å slippe så mye etterfylling peiser jeg 3-4x med guffe i dekkene enn det som er anbefalt. Det er mulig et tyngre dekk hadde hindret noen av punkteringene, men for meg er det ikke verdt den ekstra vekten.

Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Natier] #2718745 31/08/2022 14:57
Natier Offline
Veteran
Veteran
Fungerte overraskende greit å legge inn slange sammen med innlegget. Litt kort ventil, men det gikk akkurat.
Forskjell fra å gjøre dette i skauen: Mindre møkk/barnåler som klistrer seg til guffa + kraftigere dekkspak enn jeg har med i skauen.
Selv foretrekker jeg helt klart å bruke dekk av den litt lettere sorten og heller ha dekkinnlegg for å kunne senke lufttrykket.

Aspen 2.4, 30mm innvendig felg og PTN innlegg.

[Linket bilde]

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: vids] #2718759 31/08/2022 18:00
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: vids
Hva som er overkill eller ikke er vanvittig variabelt mellom brukerene her på dette forumet. Jeg vet om folk her inne som kan ødelegge et hvilket som helst dekk og felg kombo, eller knekke en ramme om de slipper seg helt løs i nedoverbakkene. Mens de aller fleste nok klarer seg med et lett dekk med et lett innlegg. Så vanskelig å generalisere synes jeg.

Dette. Kjører selv både grov og fin stisykkel, men har droppet innlegg på begge de siste årene. Nå har jeg ikke vært voldsomt mye til fjells post-covid, men tidligere har jeg klart å få fisepunktering i slitebanen med både Airliner og Huck Norris. Punkterer ekstremt sjelden, stats de siste 5 årene er at jeg vel har punka mer på asfaltpendling enn på stikjør. Er vel ca 90kg ready to roll.

På D/C sykkelen har jeg også gått fra Specialized Grid til Control for gøy/OCD skyld, og foreløpig ikke punka. Det jeg merker er at Control-dekkene spretter mye mer når det blir røft (jfr lenger opp i tråden). Så til forskjell fra tidligere syntes jeg den lille ekstra dempinga veier opp for de ekstra grammene på D/C sykkelen, og foretrekker det på lokal sti både foran og bak. Kjører ikke spesielt høyt trykk, 17-20 ish foran og 20-26 ish bak, samme mellom 2.3 og 2.6 forøvrig.

Overbiking Is Real (egenerfaring(TM)).

Re: Dekkinnlegg eller ikke [Re: Håk] #2718814 01/09/2022 08:21
OHD Offline
Medlem
Medlem
Vi har i år benyttet innlegg fra PTN (rosa variant S/M) både på sykkelen som brukes på rundbane og til variert turbruk. Har gjennom sesongen hatt punkteringer både på Renegade og Fast Track der rytter har kunnet kjøre til teknisk sone uten å ødelegge verken felg eller innlegg. Med lette XC-dekk er vår erfaring at disse innleggene gir god støtte til sidevegg og meget god kjørefølelse ved lavt lufttrykk.

Instragram - #happywheel_bikes

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå