Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tubeless på ikke (?) tubeless felger

Tubeless på ikke (?) tubeless felger #2718452 29/08/2022 20:45
Peter Pan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kan jeg bruke Tubeless Ready dekk på en hvilken som helst landeveisfelg? Altså tape felgen og kjøre på med guffe i stedet for slange?! Jeg ville ikke nølt med dette på mtb, selvom felgen ikke var merket som TR. Det gjelder Conti gp5000 TR og Zipp felger uten dekaler (altså uvisst om de er tubeless ready).

"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski)
"Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718463 30/08/2022 05:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er et av livets store spørsmål som du aldri vil få et entydig svar på.

I gode, gamle dager konverterte vi alle ikke-slangeløse felger til slangeløst ved hjelp av Stan Notubes' konverteringssett, eller gorillatape for de tøffeste, men vi levde også med at smale kross- eller landeveisdekk fra tid til annen blåste av felgen. Det gikk som regel bra, men ikke noe man ønsker å oppleve i fart.

I dag vil ingen produsenter ta ansvar for hva som kan skje når ikke-slangeløse landeveis-, kross- eller gravelfelger konverteres til slangeløst. De er ikke testet for det, og oppfyller ikke kravene hos ISO/ETRTO. Det er på eiers risiko.

Man kan redusere risikoen ved å velge fornuftig lufttrykk i henhold til f.eks. SRAM/Zipps trykkalkulator. Men det er ingen garanti.

Anbefaler CyclingTips' An Endless FAQ to Tubeless Bicycle Tyres. Der finner du også gjeldende visdom:

Sitat: CyclingTips
On the road, and where higher operating pressures are used, it’s advised to only use recommended rims for tubeless use. We strongly advise against converting non-tubeless road wheels to work with tubeless tyres.

Det man derimot får et entydig svar på, er at man ikke må finne på å sette opp smale ikke-slangeløse dekk slangeløst. Ikke-slangeløse dekk har ikke forsterket dekkant, og under selv beskjedent trykk er det overhengende fare for at dekk blåses av felgen.

I ditt sted ville jeg ha forsøkt å finne ut hvilke felger du har. Kanskje er de slangeløse.

Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718464 30/08/2022 05:39
Peter Pan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk Sepeda

"Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718465 30/08/2022 05:47
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Der Sepeda er flink og pedagogisk er jeg det motsatte:

Nei!

Da jeg var alpeguide var et av mine skrekkscenarier dekk som blåste av felger i 60 på grunn av kreativ omgang med felger og dekk.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718477 30/08/2022 07:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Sepeda tror han er tydelig, men er det ikke.

Lytt til Valentino!

Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718500 30/08/2022 08:51
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Begge dekka mine blåste av felgen medan sykkelen stod ved husveggen og eg var inne og skifta til lycra...trudde naboen hadde begynt å skyte med hagle...

Mitt forsøk var med gamle bontrager rl hjul med felgbrems og Vittoria pave 27' dekk.

Er i dag glad for at det skjedde før eg kom meg på sykkelen og var på veg ned brattebakken ved huset...

Fulgte MTB-oppskrift som eg har brukt mange ganger, der eg aldri har brydd meg om ting var tubless-ready.

Heldigvis for meg endte dette forsøket med å vaske ein halv husvegg rein for guffe...dette kjem eg ikkje til å prøve igjen.

Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: uzzi] #2718519 30/08/2022 10:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hjulene Bontrager RL (Race Lite) kom jo prisverdig tidlig, allerede i 2012, med slangeløse/TLR felger. Men dekkene Vittoria Pave var vel ikke slangeløse/TLR?

Da gikk det i så fall som det måtte gå, men motsatt av og enda verre enn Peter Pans spørsmålsstilling.

Eller dobbelt så ille, om hverken felger eller dekk var slangeløse/TLR ICON_SMILE

Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718522 30/08/2022 10:12
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Det har du heilt rett i! Ingen av dei var TLR.

Det var det poenget eg prøvde å få fram. Dette går 99 av 100 gonger veldig fint på MTB, men får katastrofalt utfall på landeveishjul 100 av 100 gonger...

Var vel ikkje svar på spørsmålet til trådstarter, men ville dele mine erfaringar.

Redigert av uzzi; 30/08/2022 10:14.
Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: uzzi] #2718526 30/08/2022 10:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: uzzi
Var vel ikkje svar på spørsmålet til trådstarter, men ville dele mine erfaringar.

yes

Absolutt relevant. Nyttig advarsel. Erfaringsdeling er konkret og gull verdt!

Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718590 30/08/2022 16:05
Peter Pan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sjøl blåste jeg et Kenda Small Black 8 av forhjulet på min cx for noen år tilbake. På toppen av Muselunden, på vei nedover. Ingen kjede skadd, men frister allikevel ikke til gjentagelse. Hverken dekk eller felg var laget for tubeless.

Redigert av Peter Pan; 30/08/2022 16:09.

Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718619 31/08/2022 05:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Peter Pan
Sjøl blåste jeg et Kenda Small Black 8 av forhjulet på min cx for noen år tilbake.

Kenda Small Block 8 i krossversjonen msnheart1

Ren nostalgi. Tror ikke det finnes mer.

Du hadde ikke en grå Vipera CX5 med 105, Avid Road BB7 og ekstern kabelføring på toppen av overrøret, du også? ICON_SMILE

[Linket bilde]

Blitt ti år siden, gitt.

Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718648 31/08/2022 07:57
Byråkratsiggen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Registrerer at det foreløpig er ingen som har delt personlige erfaringer med å konvertere såkalt "non tubeless landeveisfelg" til tubeless, og sette det opp med tubeless landeveis dekk, men jeg har ganske fersk erfaring med nettopp dette. For meg så fungerer det foreløpig helt fint, men det er jo selvfølgelig ingen garantier for at det vil gjøre det med alle felger og dekk.

Hjulsettet er et Boyd vitesse av eldre type. 17 indre felgbredde, brukte to under med dt swiss sin tubeless tape, 21mm bredde mener jeg det var. Felgbunnen var flat, men det gikk rimelig greit å få på dekkene (specialized sworks 2bliss et eller annet, 28mm bredde) men måte bruke dekkspaker, men jeg er heller ikke spesielt sterk i klypa (kontorrotte). Fikk nesten pumpa opp dekkene med vanlig gulvpumpe med ventilkjernen i, men måtte ty til luftkammerpumpa, da gikk det helt fint. Lufta holdt i et par timer. Fylte på med guffe gjennom ventilstammen, pumpa til 6 bar, 12 timer senere var det drøye 3 bar trykk. Satte hjulene på sykkelen og testet oppsettet ved å gå og rulle sykkelen sakte samtidig som jeg la godt med vekt over hjulene og pressa sykkelen fra side til side for å se om jeg kunne framprovosere raping eller noe annet kjipt. Klarte ikke det, pumpa opp til 4,5 bak og 4 foran, som er det jeg bruker med mine omtrentlige 80 kg. Å få et tubeless dekk blåst av felgen og de bekymringene der, henger ikke det litt igjen fra gamle dager med 23 mm dekk og trykk på 8-10 bar?

Det skal da sies at jeg har hatt kontakt med hjulprodusenten og spurt om konvertering av disse felgene, og han hadde ingen motforestillinger mot det, og kjente til flere som hadde konvertert disse felgene med suksess.

Så noen spørsmål til forumet om dette temaet:

Er det noen som har negative erfaringer med slik konvertering, og på hvilken måte?

Når man har tette igjen nontubeless felgen med ordentlig tape, hva er egentlig forskjellen på en slike felg og en tubeless ready felg? Det ene er at tubeless ready felger gjerne har en renne i midten, men det er vel ikke avgjørende for sikkerhet/toleranse. Det andre er at leppa på felgen er bredere, og det gjør at det er lettere å få dekket luftett, og at man i teorien kan kjøre uten guffe om man av en eller annen grunn ønsker det. Når man nå få hookless felger som man kan bruke tubeless dekk på, så betyr det vel at man ikke må ha hook på felgen for at dekket skal holdes på plass.

Re: Tubeless på ikke (?) tubeless felger [Re: Peter Pan] #2718651 31/08/2022 08:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har gjort konvertering på to hjulsett som ikke var tubeless ready med tape og tubeless dekk.
Det ene settet var Campa (nucleon? i alle fall lavprofil alu og smale) med Hutchinsons alle første Road Tubeless 23 mm dekk. Bortsett fra at det tok 10 minutter på bensinstasjonen for å få satt dekkene gikk dette helt greit i et par år. Komforten var dog horribel med smale felger og kjempetjukke smale dekk.

Det andre settet er det jeg fortsatt bruker. Velocity 23 (mm utvendig) felger med tape og ventiler. Her har jeg brukt Schwalbe Pro One 25 og 27 mm dekk. Nå har jeg Continental Grand prix 5000 TL 25 mm (noe de dessverre også måler i virkeligheten, i motsetning til de deilig blubbete Schwalbedekkene)
Dette hjulsettet tar dekk med ventilkjerne og gulvpumpe. Dekkene er lette og greie og få på og av. De virker å sitte veldig godt, selv når jeg gikk rett i et digert hull i Maridalen og fikk dobbel snakebite på forhjulet var det ikke noe som løsnet.

I "gamle dager" stod det på hjemmesiden til Stans at man kunne konvertere de fleste felger men styr for himmelens skyld unna Mavic Open pro*. Dette er etter hvert fjernet til fordel for at man må bruke komponenter som passer sammen. og som er markert som slangeløse.

* fritt tolket av meg.

LarsB

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå