Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Birken 2023

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737107 30/06/2023 20:57
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Satser på det.

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737176 03/07/2023 10:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg er flyttet fra pulje tre i fjor til pulje seks i år. Tiden er basert på terrengsykkelrittet i år.
På en måte er det bra siden tre var for hard og jeg sykla solo etter gåpartiet og ble passert av tog etter tog i god fart som jeg ikke klarte å henge på.

Men hva tror vi om sluttider fra pulje seks (om vi tenker oss samme løype som i fjor)

LarsB

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737185 03/07/2023 11:31
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Kona er i pulje 5, med seeding fra Birken på 3.27. Så da ligger vel pulje 6 på pluss/minus 3.30

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737198 03/07/2023 12:46
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Takk Kaiost. Det var nyttig.
Siden jeg stadig sikter på 3:30 passer dette greit. I alle fall om jeg ikke satser på all time high 30 minutterswatt til Skramstad. Særlig siden vi ikke skal til Skramstad i år.

LarsB

Redigert av larsb; 03/07/2023 12:46.
Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737201 03/07/2023 13:18
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Mye snillere start nå fram til Gåpartiet så det klarer du nok fint. Blir å trene litt ekstra på gåing nå...de bakkene opp Åstadalen er 2-4 minuttere der du må ta i, ellers blir det å ligge i dragsuget til du må av sykkelen. Spesielt gunstig for de av oss som ikke er født i høyden ellers som er litt for glad i mat.

Re: Birken 2023 [Re: kaiost] #2737210 03/07/2023 14:34
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kaiost
Mye snillere start nå fram til Gåpartiet så det klarer du nok fint. Blir å trene litt ekstra på gåing nå...de bakkene opp Åstadalen er 2-4 minuttere der du må ta i, ellers blir det å ligge i dragsuget til du må av sykkelen. Spesielt gunstig for de av oss som ikke er født i høyden ellers som er litt for glad i mat.

Hvordan er underlaget/ hvor fin er grusen frem til gåpartiet nå?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birken 2023 [Re: olechr] #2737213 03/07/2023 16:27
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Fast og fint underlag. Asfalt etter Y-krysset ( der man svingte til høyre opp mot Skramstadsetra, og et par km. Deretter daglig brukt grusvei ca 2 km, deretter går det svakt nedover yil Åstadalen. Har vært varierende underlag der og ofte grov pukk som et lagt på. Regner med de går ned litt på størrelsen i år. Selve Åstadalen er fin å kjøre oppover, omtrent som den var å kjøre nedover tidligere. Dårligst forhold på veien i de to bakkene som det er litt stigning på, regnet bort en del underlag slik at det har vært litt steinete. Men regner med Birken har hatt dialog med de som styrer med veien slik at det bli bra. For den vanlige syklist er dette en mye bedre trasé.

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737229 03/07/2023 20:17
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Birken,ja. Aauuu,satt opp i pulje 5. Vil nok rykke noe nedover når flere melder seg på. Som eldre mann er alltid starten noe for hard. Men det er alltid noen og henge på og humøret stiger når jeg klatrer i feltet. Og god tid i Birken handler om fart i motbakke og slettene over ‘fjellet’. Da blir det noen ‘tøffe’ uker. Litt måtehold med mat og drikk,ta de 4-5 harde sykkelturene ( i drittvær). Så er vi klare. Gru/gleder meg. God sommer.

Re: Birken 2023 [Re: kaiost] #2737230 03/07/2023 20:19
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kaiost
Fast og fint underlag. Asfalt etter Y-krysset ( der man svingte til høyre opp mot Skramstadsetra, og et par km. Deretter daglig brukt grusvei ca 2 km, deretter går det svakt nedover yil Åstadalen. Har vært varierende underlag der og ofte grov pukk som et lagt på. Regner med de går ned litt på størrelsen i år. Selve Åstadalen er fin å kjøre oppover, omtrent som den var å kjøre nedover tidligere. Dårligst forhold på veien i de to bakkene som det er litt stigning på, regnet bort en del underlag slik at det har vært litt steinete. Men regner med Birken har hatt dialog med de som styrer med veien slik at det bli bra. For den vanlige syklist er dette en mye bedre trasé.

Topp så for meg som skal sykle racer/gravel er det med andre ord ikke noe på sen strekningen som gjør at andre dekk må velges. ICON_SMILE

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737565 06/07/2023 11:12
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Når Birken er gjennomført, er desverre forumet borte. SÅ, legger ut unnskyldningene nå. Ikke blitt slank, ikke godt nok trent, ikke noe samarbeid i rulla, dårlig dag, ikke godt nok blandet sportsdrikk, mista en gel, kjørte for sakte fra start og valgte feil dekk/dekktrykk.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737570 06/07/2023 12:03
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan også komme med min Birken 23 erfaring. Startet allroad klassen. Kjører feil i krysset opp til Skramstad for den som lå først har lagt inn sporet fra 22 og står beinhardt på at det er riktig. Noen av oss mener å ha lest på terrengsykkelforumet at vi skulle fortsette videre mot Hoel gård og ned i Åstadalen, men siden forumet er stengt og ikke søkbart så blir det til at vi følger han som har lagt inn sporet. Sto noen ned i krysset og ropte til oss, med gul vest. Sånn sett i ettertid var det sikkert løypevakten og ikke en bygdetulling slik han Rye syklisten foran meg trodde. Setter ny pers opp til Skramstad. Fornøyd. Men ingen løypevakter her. Ned Djuposet kommer vi i god fart. Står noen kjente i første delen av gåbakken. Blir fortalt at jeg er 7 min bak teten. Med andre ord er ikke i teten. Får krampe ved Kvarstadsætra akkurat som de gylne årene 97-98 og 99. Og de neste 10 årene. Slipper å gå opp rosinbakken som 97 for blir stanget ned av en okse akkurat når en kommer over kulen mot Rosinbakken, mens de spiller Final Countdown. Over og ut.
Neste år derimot.

Re: Birken 2023 [Re: Oddefa] #2737615 07/07/2023 06:04
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Oddefa
Kan også komme med min Birken 23 erfaring. Startet allroad klassen. Kjører feil i krysset opp til Skramstad for den som lå først har lagt inn sporet fra 22 og står beinhardt på at det er riktig. Noen av oss mener å ha lest på terrengsykkelforumet at vi skulle fortsette videre mot Hoel gård og ned i Åstadalen, men siden forumet er stengt og ikke søkbart så blir det til at vi følger han som har lagt inn sporet. Sto noen ned i krysset og ropte til oss, med gul vest. Sånn sett i ettertid var det sikkert løypevakten og ikke en bygdetulling slik han Rye syklisten foran meg trodde. Setter ny pers opp til Skramstad. Fornøyd. Men ingen løypevakter her. Ned Djuposet kommer vi i god fart. Står noen kjente i første delen av gåbakken. Blir fortalt at jeg er 7 min bak teten. Med andre ord er ikke i teten. Får krampe ved Kvarstadsætra akkurat som de gylne årene 97-98 og 99. Og de neste 10 årene. Slipper å gå opp rosinbakken som 97 for blir stanget ned av en okse akkurat når en kommer over kulen mot Rosinbakken, mens de spiller Final Countdown. Over og ut.
Neste år derimot.

Ropte Rye syklisten hold høyre for faen til bygdetullingen med gul vest?

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737617 07/07/2023 06:55
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: NjuK
Neste år derimot.

Nei men han ropte det til oksen som stanget meg ned rett etterpå. Faen ta han Ryefyren azz.

Re: Birken 2023 [Re: Oddefa] #2737621 07/07/2023 07:10
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Neste år derimot.

Nei men han ropte det til oksen som stanget meg ned rett etterpå. Faen ta han Ryefyren azz.

Samme fyren som pissa i fart på Trondheim-Oslo?

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737624 07/07/2023 07:15
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg hadde trent mer i 2023 enn i fjor. Jeg var ganske sur siden ultrabirken er avlivet, men hadde satt opp hardtailen med lettrullende dekk, 36 tenner frontdrev og flyttet den enslige 5 mm spaceren over stemen, og ikke under. Kjedet var nyvokset og alle stropper og remmet på den uhyre aerodynamiske sekken var tapet fast. Sekken var veid på Feedbackvekta til nøyaktig 3,5 kilo. Alt lå i grunnen til rett for en rask tur over fjellet.

Jeg måtte strekke meg litt mer enn ønsket for å følge gruppa til gåpartiet der det sprakk opp. Når jeg kom ut på den andre siden lå det en gruppe 50 meter foran. jeg tok et skikkkkelig magadrag for å komme opp dit. Det gikk akkurat men da brølte diger fyr en foran i Manchester City trøye. FAAN KJØR PÅ DA og la seg ut og økte farta dramatisk. Toget gikk, strikken røyk, det gikk hull på ballongen. Manchester og de andre forsvant. Og jeg satt igjen alene.

Så kjørte jeg hardt solo, alle togene gikk forbi fordi jeg ikke hadde fart til henge meg på så jeg presset hardere alene.
Og så tok jeg igjen masse folk ned mot Lillehammer og lurte på hvorfor alle er så pysete i Ballettbakken. Jeg kom inn med tre minutters margin til merket.
Og jeg synes synes at dette ligna veldig på alle de turene over fjellet her fra 1994 og fremover. Og hvorfor svarte forsvant Ultrabirken. Og så tøstekjøpte jeg en ulltrøye fra Devold og dro hjem. Det var litt stusselig med ganske lite folk, lite trøkk og nesten ikke noen kjente ved start og mål. Medaljen var av plast med klistremerke på, det synes jeg var litt stusselig av Birkenadministrasjonen.

Men i 2024 skal jeg være bedre trent og smartere.

Håper det gikk bra med han som ble stanga ned ved Rosinbakken.

LarsB

Redigert av larsb; 07/07/2023 07:19.
Re: Birken 2023 [Re: Gew88] #2737627 07/07/2023 07:25
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Gew88
Neste år derimot.

Samme fyren som pissa i fart på Trondheim-Oslo?

Var nok en av de ja, han hadde nok vært innom dette forumet og lest før det ble stengt og brendmerket meg. Byttet sikkert fra p1 og topp 10 ambisjoner i klassen til allroad for å ta hevn.

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737637 07/07/2023 08:34
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Veide du inn sekken til presis 3,5kg før start? Ikke rart det gikk trått. Jeg ble fortalt av en stressa medsyklist fra klubben at man jo må ta temperaturen med i betraktning siden svette absorberes i sekken og øker vekten med presis ca 100gram. Jeg tok dette for god fisk og satte i gang. Men siden jeg hadde bomma på at temperaturen på Sjusjøen var noe lavere, så svettet jeg desto mindre, og sekken min veide kun 3.48kg i mål. Jeg fikk dermed 15minutter tidsstraff. Neste år blir det derfor ny sykkel!

'...once more, and more intensity!'
Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737680 08/07/2023 17:26
svegar Offline
Besatt
Besatt
Denne gamle løypa, er den raskere fram til Bringbu? Og til mål?

sv

Re: Birken 2023 [Re: svegar] #2737694 09/07/2023 08:22
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Raskere fram til gåpartiet. Skal kjøre begge rutene på watt og teste etter ferien (man har ferie selv om man har tatt ut AFP?) og legge ut.

Re: Birken 2023 [Re: Juffe] #2737695 09/07/2023 08:30
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Juffe
Veide du inn sekken til presis 3,5kg før start? Ikke rart det gikk trått. Jeg ble fortalt av en stressa medsyklist fra klubben at man jo må ta temperaturen med i betraktning siden svette absorberes i sekken og øker vekten med presis ca 100gram. Jeg tok dette for god fisk og satte i gang. Men siden jeg hadde bomma på at temperaturen på Sjusjøen var noe lavere, så svettet jeg desto mindre, og sekken min veide kun 3.48kg i mål. Jeg fikk dermed 15minutter tidsstraff. Neste år blir det derfor ny sykkel!

Må ha langing av en liten stein man legger i sidelomma på sekken, beste stedet å få denne er etter man har passert hoppbakken og skal nedover mot mål. Marginal gains.

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737719 10/07/2023 10:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tradisjon tro stoler jeg på at pendling er den beste oppladningen til Birken-type ritt (kanskje jeg skal begynne å trene når jeg fyller 60). Satset som andre på UB, men den gang ei. Det ble Birken for alle pengene (og det var mange) i år. Det ble ikke mye igjen til ny sykkel så stilte med sykkel som sto og støvet ned litt ICON_WINK. Litt tungt for Grusbirken, men man tager det man haver.

Som førstegangsreisende sleit jeg ikke med å havne i feil spor, ingen muskelminne her. Men jeg så et tog på gravelsykler forsvinne i det blå opp mot Skramstad, tror jeg det het. Ubegripelig at en hel gjeng hodeløst kan følge etter lederhøna, men de kom seg nok inne på rett spor igjen etter hvert. Ikke sikkert at de i det hele tatt har skjønt at de syklet feil.
Uansett, startet i pulje 9 og hadde alt tatt igjen 5 min på allroadklassen da de bommet på traseen. Jeg pleier å starte rolig så det så bra ut. Vanligvis øker jeg fra ca. en time etter starten og var litt redd for at jeg brente for mye krutt uten å være klar over det. Det var mange år siden sist jeg syklet ritt. Men merket godt at lang bakgaffel gjør susen på grusen. Føltes som om jeg hadde vinger. Og vinger hadde jeg, Bringebu og Kvarstad gikk unna uten at jeg husker noe særlig at jeg tok igjen tidligere startende en etter en. Lå an til rett under 3 timer i det jeg starter på Rosinbakken.............
........ og da gikk lyset opp for meg. Dette skulle jo egentlig ha vært UltraBirken hvor jeg skulle kose meg underveis og ikke gjøre det til et jag etter sekunder. Sekken var jo pakket for Ultrabirken, med nøtter, godt og sjokoladekake. Ser bakover, bremser forsiktig ned og svinger mot grøfta. Litt lenger oppe spilles det Final Countdown på repeat. Jeg har vært servicemekaniker en del år og det er gøy å titte på alle forskjellige type syklister, innbitte O2-snappere og de som bare koser seg over fjellet fra pulje 2. Og alt imellom. Sitter vel en halvtime eller mer og tror jeg skimter noen av de allroadere som bommet ved Skramstad. Heier litt på dem, og så noe kjente ansikt: larsb, NjuK kanskje. I det jeg gjør meg klar til å sykle videre ser jeg Oddefa bli stanget av en av oksene som stod og heiet sammen med meg.

Oddefa kommer greit fra det, men sykkelen hans er bare mos. Heldigvis valgte jeg tandemsykkelen og med litt små justeringer får Oddefa plass på stokersetet. Sekken min har blitt for lett etter all spising, så jeg pakker sammen det som er igjen av Oddefas sykkel, hiver det i sekken og vi blåser av gårde. Merker godt hvorfor tandemklassen er svært undervurdert. Det er lenge siden sist jeg syklet ritt, og enda lenger siden sist jeg syklet tandemritt. Allroadklassen kan bare ta se en tørr hvetebolle på neste matstasjon for alt ved Storåsen tar vi de første igjen, tyngdekraften får tak i TangOddefa-for-two og vi drar forbi de raskeste allroadere, Sjusjøen, Sjøseterveien kan jeg ikke huske en gang. Skistadion og vi lukter målgang, grus-og-atter-grus, breisladd i svingen før ballettbakken, Oddefa hyler av ren fryd nå vi dunder i 120+ forbi alt som ruller, Lysegårdsbakken fyker forbi på høyre, siste svingen til venstre før parkeringen, jeg styrer til venstre, vi letter på 'hoppet' og lander trygt etter 8-9 meter, gasser på og tar fort igjen 10-15 snegler fra tidligere puljer før vi kaster oss inn i de aller siste meterene. Merke med god margin til tross for heie-pause på fjellet. Veldig fornøyd.

Takk for fin tur Oddefa, selv om det bare ble halvveis.

Re: Birken 2023 [Re: NjuK] #2737822 16/07/2023 21:59
NjuK Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Lykke til i Birken folkens.

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå