Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Kan Birkebeinerrittet reddes?

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718224 28/08/2022 18:45
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Må si meg enig med Flamini her. Det er et rekrutteringsproblem, ikke et sitte-på-gjerdet-fordi-det-er-for-dyrt-eller-dårlig-vær-problem.

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: knutspeed] #2718227 28/08/2022 18:53
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed
Må si meg enig med Flamini her. Det er et rekrutteringsproblem, ikke et sitte-på-gjerdet-fordi-det-er-for-dyrt-eller-dårlig-vær-problem.

Og jeg tror det er enda vanskeligere å rekruttere nye syklister inn når alt er så dyrt.

Samt at vi var veldig bortskjemte med antall deltagere når det var på topp. 5000 deltagere er et stort ritt i alle andre land, men i lille skilandet Norge er det krise lite. :-)

Redigert av olechr; 28/08/2022 18:55.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718238 28/08/2022 19:39
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis man ønsker å rekruttere nye inn, særlig hobbymosjonister osv må man senke terskelen for å delta. Sammenlignet med diverse løpsarrangementer er kostnaden for Birkendeltagelse tre-gangeren. Hvis alle ritt hadde tatt samme priser som Birken blir det altfor dyrt hvis man ønsker å ha 2-4 ritt som treningsmål gjennom sesongen. Noe som er et poeng hvis man ønsker å øke grunnstammen som kjører flere ritt i løpet av året.

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: Hen9ng] #2718241 28/08/2022 19:50
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Hen9ng
Hvis man ønsker å rekruttere nye inn, særlig hobbymosjonister osv må man senke terskelen for å delta. Sammenlignet med diverse løpsarrangementer er kostnaden for Birkendeltagelse tre-gangeren. Hvis alle ritt hadde tatt samme priser som Birken blir det altfor dyrt hvis man ønsker å ha 2-4 ritt som treningsmål gjennom sesongen. Noe som er et poeng hvis man ønsker å øke grunnstammen som kjører flere ritt i løpet av året.

Det man får må stå i stil til prisen, selvfølgelig. Men for oss som har reisevei blir selve startavgiften ikke den største utgiftsposten. Alt hjelper jo, men når man må reise 30 mil+, samt ha overnatting blir det drøyt dyrt lell. For min del må opplevelsen da være noe å trakte etter. Totalsummen for f.eks UB begynner da å likne på andre sykkelopplevelser "nerrover".

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718250 29/08/2022 04:53
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det var ingen som nevnte at de yngre tenåringene skulle sykle full lengde alene men at de skulle ha muligheten sammen med foreldre.

Ellers var forslaget å bruke halvbirken som distanse for ungdomsbirken isteden for en egen løype som krever egne funksjonærer.

Man må heller ikke glemme de aktive ungdommene som trener 4-5 ganger i uka og har lyst å sykle Birken.

For mange av de er 16km unnagjort på 30minutter og da kan fort turen fra Oslo området til Lillehammer og tilbake føles veldig lang og kanskje litt bortkastet.

AG

Redigert av Gullars; 29/08/2022 04:53.

40+ and still climbing......
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: Gullars] #2718253 29/08/2022 06:14
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Gullars
Det var ingen som nevnte at de yngre tenåringene skulle sykle full lengde alene men at de skulle ha muligheten sammen med foreldre.

Ellers var forslaget å bruke halvbirken som distanse for ungdomsbirken isteden for en egen løype som krever egne funksjonærer.

Man må heller ikke glemme de aktive ungdommene som trener 4-5 ganger i uka og har lyst å sykle Birken.

For mange av de er 16km unnagjort på 30minutter og da kan fort turen fra Oslo området til Lillehammer og tilbake føles veldig lang og kanskje litt bortkastet.

AG

Ingen påmeldte i K17 og åtte påmeldte i K18-19.
nitten gutter i M17 og tjuefem i M18-19
Ser ikke helt for meg at det er så mange flere enn deg som får med seg yngre deltagere over fjellet, eller at det er så mange aktive ungdommer som trener 4-5 ganger i uka og har lyst å sykle Birken. Isåfall, hvor er de når de blir 17år ?? Min kjennskap til dagens ungdom tilsier at 85km er griselangt, men at det er en bitteliten elite som tar det på strak arm

Jeg har en mistanke om at K17, K18-19 og M17 med fordel kunne vært lagt til halvbirken, kunne vært fint å høre hva aktuelle utøvere (ikke foreldrene) synes om det

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: olechr] #2718254 29/08/2022 06:20
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: olechr

Og jeg tror det er enda vanskeligere å rekruttere nye syklister inn når alt er så dyrt.

tror det er to ting som begrenser rekruteringen, det ene er kostnadsbildet og det andre er treningsmengden.
det å sette ett pristak på sykler for barne- og ungdomssykler er jo en smal sak. Forby alt med karbon og elektrisk giring, sett så en minimums vekt som fjerner de dyreste syklene. Det der er ikke noe problem å få til hvis man ønsker å ha en bredde, men da risikerer man jo at de fra feil side av byen blir med.

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718255 29/08/2022 06:23
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Som leder av Birken sa under ett intervju på tv-sendinga lørdag. De er avhengig av de små rittene utenom også. Da, har vi som ønsker ritt, og Birken tilbake som en sterk merkevare ett ansvar. Vi må stille opp på ritt, og dra med oss kompisene våres på rittene.
Tenk, hvis hver deltager klarer å få med seg 2-3 kompiser på ritt. Dekning i media er også viktig.
Det er en løpebølge nå, og det er mange som stille opp der, som for mange år siden som kanskje hadde valgt Birken.
Har to på jobb som har vært litt breiale i kjeften, og sagt de skal sykle Birken neste år. Det skal jeg følge opp iallefall. Tenk for en snakkis dette blir på jobb. Litt vennskaplig mobbing på jobb er alltid artig.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718293 29/08/2022 08:18
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sier seg selv hvorfor det ikke er noen rekruttering fra ungdommen lenger, 90% av barn/ungdom > 10-12 år vet jo ikke lenger hva en vanlig sykkel er - alle bruker nå el-sykler eller el-sparkes-sykler.
(En påstand selvsagt uten noe hold - bare lokale observasjoner!)

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718300 29/08/2022 08:55
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Liten refleksjon her.

Som relativt fersk i birken (2 gang i år).
Og hvor tilnærmingen min på disse var:
2021: "Får vel bli med da. Slik at jeg får seeding til neste år".
2022: "Blir moro med birken med start i seedet pulje for å få følelsen av dette rittet slik det er for mange".

Det som var spesielt for min del i år er at vi var 4 på jobben som hadde en "kamp i kampen". Vi skulle tippe på hverandres tider. Og den som hadde tippet best skal få påspandert middag av "taperne" en kveld i September.
Tiden til de andre (min er irrelevant i mitt hode ) var nær 4, 6 og 7 timer. Med andre ord. "hvermannsen" som skulle glede seg over dette.
Og vet dere hva. Alle er blid og fornøyd i dag. At han ene av de vurderte å bryte et par ganger er en annen sak.
Men for meg er birken noe for alle.

Selv om jeg har synspunkter i fbm. seeding osv er jeg veldig ydmyk for at "min problemstilling" i beste fall er super smal. Det er for mengden birken bør være.
Er ikke enig i at fokus på prestasjoner tar mye plass i birken. Selvfølgelig har mange et ønske om det der merkeopplegget det snakkes om.
Jeg fremsnakker iallfall birken som arrangement.

Allikevel er jeg også litt kritisk til prisen det koster å arrangere det. Har full forståelse for at det er dyr logistikk rundt. Og at mange som jobber dugnad o.l. skal ha betaling. Man er avhengig av den hjelpen.
Men å betale 1500+ for å slite over fjellet.. Skjønner at flere og flere synes det er i vel overkant.
Men samtidig må man vel ha såpass. Vanskelig den der.

Redigert av Skogsmann; 29/08/2022 08:56.
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: Flamini] #2718302 29/08/2022 09:02
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det kan godt hende kidsa mine er litt "rare" eller lett påvirkelige og samtidig ikke representastive for flertallet, men 14åringen kunne godt tenkt seg å sykle Birken med pappa evt halvbirken som "ungdomsbirken".

Hun hadde ingen problemer med 8mil på Rallarvegen i sommer på rundt 4t så jeg tipper vi hadde klart å banke gjennom Birken på rundt 4,5t.

Diskusjonen var jo å redde Birken og da er det kanskje flere ting som må på plass.

En ting er å redusere kostnader og ikke spre de ressursene man har på for mange forskjellige traseer.
Dersom man holder barnebirken i en trasee og kjører ungdromsbirken i halvbirken traseen så slipper man en 3. trasee.
Såvidt jeg har sett av tilbakemeldinger rundt ungdomsbriken så var det flere som var kritiske til kvaliteten på den delen av arrangementet.

En anne ting er å levere nok for pengene til at deltagelsen øker samt å bidra til rekruttering.

I storhetsdagene var Birken så stort at det var ikke mulig å samkjøre de forskjellige rittene i samme trasee, men det er veldig stor forskjell på på 15.000 deltagere og 5.000 deltagere ergo bør dette være lettere i dag.

Samtidig gir færre deltagere mindre inntekter som igjen gir mindre frihet til "investere" i konseptet.

Det er og av og til vanskelig å skulle tekkes både den vanlig "mann i gata" og de som satser/sykler aktivt, men de får det jo til andre plasser så hvorfor ikke i Birken?

For egen del så har jeg stor fokus på jentene og damene, naturlig nok siden jeg har 2 jenter som sykler aktivt.

Det virker veldig rart at man på den ene siden lurer på hvorfor det er så få jenter som satser/sykler aktivt mens man på den andre siden "alltid" setter de i 2. rekke på denne og andre type sykkel arrangementer.

Det virker som om den eneste løsningen man klarer å komme på er "jente arrangementer" som kanskje ikke treffer de som allerede er i sporten.
Det må jo gå an å ta vare på de som allerede er der samtidig som man rekrutterer nye.

Det eneste tydelige og gjentagende ønsket jeg har hørt av mine egne og andre jenter, siden mine jenter deltok på sitt første ritt, er å bli likebehandlet med gutta.

Jeg tror egentlig ikke det er noe store endringer som skal til, men litt mindre finpussing og litt tid så vil det stabilisere seg på et nytt levedyktig nivå.

Det er jo ikke så lenge siden løping ikke var så kult heller........

AG

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: Flamini] #2718361 29/08/2022 12:15
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flamini

tror det er to ting som begrenser rekruteringen, det ene er kostnadsbildet og det andre er treningsmengden.
det å sette ett pristak på sykler for barne- og ungdomssykler er jo en smal sak. Forby alt med karbon og elektrisk giring, sett så en minimums vekt som fjerner de dyreste syklene. Det der er ikke noe problem å få til hvis man ønsker å ha en bredde, men da risikerer man jo at de fra feil side av byen blir med.

Elektroniske gir kan forbys, men forbyr man karbondeler vil man fort miste mye av bruktmarkedet

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718384 29/08/2022 13:10
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Man må gjerne ha strenge rammer for utstyr til de i aldersbestemte klasser, men når man velger å forby ting så må man være sensitiv til endringer i markedet slik at evt forbud ikke slår feil ut.

Det var litt sånn når det var forbudt med karbon felg og endel av de nye syklene i 20-30.000 kroners klassen kom med karbonhjul som std.

Da måtte man ut å handle nytt hjulsett for å følge reglene evt. som en jeg snakket med sa når jeg påpekte at han brøt reglene "det driter jeg i, kan ikke bruke 10.000 ekstra på nye hjul for å følge reglene" da får de heller diske oss.

Kan vel heller ikke si at jeg husker å ha sett noen bli disket som følge av karbonhjul, så enten fulgte alle reglene eller så sjekket man ikke.
Karbonhjul er jo ikke lneger forbudt og det er vel kanskje fordi man fant ut at det slo feil ut.

Vekt reglene gav samtidig mange flotte fulldempere i 50k klassen med mye blylodd påmontert, noe som igjen er et tegn på at det ikke virker etter hensikten.

Da kjøpte folk dyre sykler og brukte enda mer penger på bly for å få de tunge nok til å følge vekt reglene.

Det er slett ikke enkelt å regulere dette, det aller beste hadde jo vert om folks fornuft var mulig å påvirke...

AG

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718388 29/08/2022 13:23
stosu Offline
Besatt
Besatt
Ser på reprise av VM XCO for U23 nå, og har full forståelse for at ungdommene heller ønsker å sykle rundbane

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718391 29/08/2022 13:39
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det ene ekskluderer ikke det andre, begge mine sykler rundbane NorgesCup og NM samt Kalas, men synes Birken er morro og....

Tror det er viktig å få opp antall aktive ungdommer uansett sykkelgren eller sportsgren for den del....

AG

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: Gullars] #2718394 29/08/2022 13:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Man må gjerne ha strenge rammer for utstyr til de i aldersbestemte klasser, men når man velger å forby ting så må man være sensitiv til endringer i markedet slik at evt forbud ikke slår feil ut.

Det var litt sånn når det var forbudt med karbon felg og endel av de nye syklene i 20-30.000 kroners klassen kom med karbonhjul som std.

Da måtte man ut å handle nytt hjulsett for å følge reglene evt. som en jeg snakket med sa når jeg påpekte at han brøt reglene "det driter jeg i, kan ikke bruke 10.000 ekstra på nye hjul for å følge reglene" da får de heller diske oss.

Kan vel heller ikke si at jeg husker å ha sett noen bli disket som følge av karbonhjul, så enten fulgte alle reglene eller så sjekket man ikke.
Karbonhjul er jo ikke lneger forbudt og det er vel kanskje fordi man fant ut at det slo feil ut.

Vekt reglene gav samtidig mange flotte fulldempere i 50k klassen med mye blylodd påmontert, noe som igjen er et tegn på at det ikke virker etter hensikten.

Da kjøpte folk dyre sykler og brukte enda mer penger på bly for å få de tunge nok til å følge vekt reglene.

Det er slett ikke enkelt å regulere dette, det aller beste hadde jo vert om folks fornuft var mulig å påvirke...

AG

Når du snakker om sykler til 50' og felger til 10' så setter du fingeren på problemet, ett slikt prisnivå er fullstendig ødeleggende for bredden. Regner med at 90%-95% av barnefamiliene i Norge ikke har økonomi til henge seg på det kjøret der. Samtlige av mine kolleger har en familie inntekt på godt over en mill i året og jeg tviler sterkt på at så mange av disse har familie økonomi som tilsier ett slikt forbruk, en ting er jo innkjøp av sykkelen men det ryker jo på utgifter til kjøring, ritt, deler, dekk og utstyr.

Hvis folk driter i reglene så har de ingenting der å gjøre, spesielt ikke i barne- eller ungdomsidretten, så akkurat det er ett rimelig dårlig argument.

Redigert av Flamini; 29/08/2022 14:01. Rediger grunn: litt ekstra gørr

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718414 29/08/2022 16:21
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
????? Kanskje Birken bør være Birken. Ett ritt fra Rena til Lillehammer med 3,5 kg i sekken . 85 km i variert terreng i all slags vær. Basta ! Eller ???

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: erik e] #2718422 29/08/2022 16:59
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erik e
????? Kanskje Birken bør være Birken. Ett ritt fra Rena til Lillehammer med 3,5 kg i sekken . 85 km i variert terreng i all slags vær. Basta ! Eller ???
Noe annet ville jo være som å kødde med "grevinnen og hovmesteren" på lille julaften.

'...once more, and more intensity!'
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: Gullars] #2718428 29/08/2022 17:19
olechr Offline
More than words
More than words

AG

Aldri vært noe problem at det har vært Carbon felger på sykler til 20-30000. De har det ikke vært mange av uansett hvor mange år man går tilbake.

Redigert av olechr; 29/08/2022 17:19.

Ambassadør for Scott.
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: olechr] #2718437 29/08/2022 19:19
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E

Samt at vi var veldig bortskjemte med antall deltagere når det var på topp. 5000 deltagere er et stort ritt i alle andre land, men i lille skilandet Norge er det krise lite. :-)

Cykelvasan i Sverige hadde 23 000 påmeldte i 2019 (i alle rittene), og gikk ned til 13 000 i 2022. Nesten 9000 var påmeldt hoved-rittet, Cykelvasan 90 (94 km). Jeg vet ikke hva de gjør rett, men de har lyktes bedre enn Birken å holde interessen oppe også etter covid.

Cykelvasan har også en tilsvarende vanskelige logistikk som Birken (start i Sälen, innkomst Mora).

Redigert av egbl; 29/08/2022 19:21.
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: egbl] #2718441 29/08/2022 19:33
F
Filipollas Offline
Medlem
Medlem
F
Det svenskene gjør rett er at de har dobbelt så mange innbyggere som oss ICON_SMILE

Det er selvsagt ikke den eneste årsaken, men jeg tror det er den viktigste årsaken til forskjellen i antall påmeldte.

Redigert av Filipollas; 29/08/2022 19:33.
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: sls] #2718450 29/08/2022 20:38
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: sls
Sitat: Skogsmann
Sitat: sls
Sitat: Skogsmann
Men igjen. Hvorfor skal P1 og P2 ha forskjellige forutsetninger?
Hadde vi under 45 syklet i P1 ville fremdeles de beste 45+ vunnet sin aldersklasse.

Det var et resultat av at mange gode tidligere heller ville kjempe om å være først over fjellet enn å stille i eliteklassen der de hørte hjemme. Så den motivasjonen ble vel besluttet fjernet.

Det argumentet gir mer mening. Men blir allikevel ikke rettferdig.
Eneste måten å gjøre dette rett er som nevnt over. Elite starter først. Resten starter seedet.

Hvorfor blir det urettferdig? I Birken konkurrerer man jo i klasser. Det man burde gjort var å også la pulje 2 til 5 på startskudd. Mattestart får fort taktiske utfall.

Det er tydeligvis kun tre klasser som betyr noe. Pulje 2-4 var også aldersbestemte med startskudd før.. Uten startskudd er det jo håpløst å kåre klassevinnere. Et annet aspekt er jo også at alle som kjemper om å vinne klassen potensielt blir forstyrret av å ta igjen P1-grupper ned mot mål. Det er jo også et spørsmål om sikkerhet. Med den lave deltakelsen som er nå så er det jo også stor spredning på nivået i P1, antar de tregeste i P1 får en ensom ferd over fjellet.

Redigert av DBrodshaug; 29/08/2022 20:39.
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718458 30/08/2022 04:57
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Poenget var å sette fingeren på problemet og det fungerte jo ;o)

Å finne den utlimate løsningen tror jeg blir værre.

AG

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: egbl] #2718459 30/08/2022 05:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: egbl

Cykelvasan i Sverige hadde 23 000 påmeldte i 2019 (i alle rittene), og gikk ned til 13 000 i 2022. Nesten 9000 var påmeldt hoved-rittet, Cykelvasan 90 (94 km). Jeg vet ikke hva de gjør rett, men de har lyktes bedre enn Birken å holde interessen oppe også etter covid.

Cykelvasan har også en tilsvarende vanskelige logistikk som Birken (start i Sälen, innkomst Mora).

Jeg er klar over det, men fortsatt er ritt med 5000 et stort ritt i de fleste land.

Vasan står også enda sterkere i Sverige enn Birken i Norge. Der har også fokus på å fullføre alltid vært mye større fra skivasan. Cykelvasan har også vært mye bedre helt fra de startet å høre på deltagere. De første årene gikk lederen for rittet å pratet med folk og skrev ned hva folk ville ha annerledes.

Ambassadør for Scott.
Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: Kjesk] #2718468 30/08/2022 06:15
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Kjesk
Sier seg selv hvorfor det ikke er noen rekruttering fra ungdommen lenger, 90% av barn/ungdom > 10-12 år vet jo ikke lenger hva en vanlig sykkel er - alle bruker nå el-sykler eller el-sparkes-sykler.

Da tror jeg du skal ta en tur til Trysil, Drammen, Hafjell og div pump Tracks og se hvor mye barn og unge det er. Jeg syns det virker som det er mange som koser seg på sykkel, uten at de nødvendigvis ønsker å satse for å bli proff.

Og dette viser vel også i de voksnes rekker. I nærområdet jeg bor er det jo mange syklister, men vi er de samme 20 som møter opp på fellesturer.
Nettopp dette er jo det som er fint, men også en bakdel, med sykkel. Man kan sykle når det passer syklisten, uansett vær og føre eller antall.

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: johannessen] #2718474 30/08/2022 06:28
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: johannessen
Sitat: Kjesk

Da tror jeg du skal ta en tur til Trysil, Drammen, Hafjell og div pump Tracks og se hvor mye barn og unge det er. Jeg syns det virker som det er mange som koser seg på sykkel, uten at de nødvendigvis ønsker å satse for å bli proff.

Og dette viser vel også i de voksnes rekker. I nærområdet jeg bor er det jo mange syklister, men vi er de samme 20 som møter opp på fellesturer.
Nettopp dette er jo det som er fint, men også en bakdel, med sykkel. Man kan sykle når det passer syklisten, uansett vær og føre eller antall.

Fordelen med å drive breddeidrett innen sykling/løping/skigåing er at du slipper å forholde deg til andre som du nødvendigvis ikke ønsker å bruke tid sammen med, du slipper også utfordringen med å finne ett lag å spille på og eventuelt utfordringen med å spille deg inn på laget. Den sosiale biten kan jo bli fraværenede.
Lokalt ser jeg at det er mange som trener for seg selv eller i smågrupper, de store treningsgruppene blir det stadig lenger mellom

Re: Kan Birkebeinerrittet reddes? [Re: supernalle] #2718489 30/08/2022 08:23
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har aldri syklet Birken, men jeg har stått 10 år på rappen i WV teltet på Rena og skrudd. Siste året var vel 2015 og deltagerrekord. Mye folk og mange man ser igjen som man ikke har sett på noen år så alltid moro. (Det er jo ikke penga som driver deg til gokk for 5 timers søvn og opp i otta)
Jeg er nok mer enn middels komfortabel anlagt, men har alltid når jeg har kommet ned til teltet i 6 draget på morran med 5 grader i lufta og ofte regn lurt på hvordan folk gidder. Å starte på Ultraen blir jo out if this world i en slik sammenheng, men det lar jeg ligge.

1. Elendig søvn på sovesal på fredag og buss over til Rena midt på natten evt like dårlig søvn på Rena.

2. Målgang på andre siden av fjellet hvor man enten setter seg i bilen og kjører hjem eller blir igjen på en konferansesals fest med lunken hovedrett på klappstol og vegg til vegg tepper for så å avsluttes på en madrass på gulvet i en overpriset leilighet/gymsal evt i et hotellrom som koster like mye som en billigtur til Mallorca. Alt dette til noe som neppe selv på billigste måte blir noe særlig mindre enn 5000 spenn når alt blir regnet inn. Det er sikkert mange som synes dette er å makse en helg, men det fenger neppe de store mengdene under 30.

Sett utenifra så tenker jeg at 18000 deltakere på noe slikt viser hvor gærne nordmenn kan være og at 4000 fremdeles slenger seg på noe slikt slettes ikke er så verst.

Ang hva vårt broderfolk gjør annerledes så er det jo mer enn et lite poeng i at de er dobbelt så mange, men the devil is in the details og jeg mistenker at opplegget i Mora er mer up to date og har et mer nedpå festival preg. Mat, drikke og opplegg rundt happenings har svenskene alltid vært mye bedre på uavhengig av type arrangement.
En kjapp tur innom hjemmesidene deres hinter om noe som for meg ser ut som litt senere start også. Mulig jeg tar feil der.

Redigert av sanouka; 30/08/2022 08:34.

"It never gets easier, you just go faster."
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå