Beinvarmerer har, så vidt jeg kan forstå, gjerne én eller flere av tre funksjoner - beskyttelse mot kulde, beskyttelse mot sol eller beskyttelse mot regn.
De letteste er gjerne tiltenkt beskyttelse mot sol og kjølig drag i luften. Uten at jeg kan anbefale noen, ville jeg sett på f.eks.
Castelli UPF 50+,
Sportful 2nd Skin,
Assos Spring Fall eller nevnte
GripGrab Light. Burde være blant de letteste.
Sitter selv ved frokostbordet i
Sportful No Rain siden termometer nå på morgenkvisten viser under 10 grader. Vannavvisende beinvarmere har ikke nødvendigvis fôr, og jeg synes de er kjøligere enn beinvarmere mot kulde, og betydelig mer pustende enn tilsvarende vannavvisende trøyer og jakker.
Og så vil jeg slå et slag for knevarmere som et kjøligere alternativ. Er selv glad i
Assos, og gjerne nevnte
Sportful No Rain når det er kjøligere og kanskje våtere. Søsteren Castellis Nanoflex er et godt alternativ til No Rain. Begge avviser yr, lett regn og fuktighet fra veibanen, men må ikke forveksles med vanntett regntøy. Kjører piratstil stadig større deler av året. Ahoy!
Forresten: Gjelder spørsmålet landevei? Da burde tråden være flyttet til racer. Der er det høy temperatur og stort engasjement om beinvarmere og sokker og kombinasjonen av disse