Ny gravel eller CX sykkel?
|
Ny gravel eller CX sykkel?
23/08/2022 10:51
|
Mangel
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei, jeg kjører vanligvis landeveisykkel på sommeren, nå som vinteren nærmer seg så ser jeg etter en sykkel som dekker vinterforholdene i Bergen. Det er ikke mye snø om vinteren, men litt is og ofte regn som folket flest kjenner til. Jeg ønsker en sykkel jeg kan sykle med til og fra jobb / trene med når det er dårlig vær ute og når vinter sesongen er i full gang. Samtidig ønsker jeg også å ha muligheten til å sykle på grus og kanskje birken neste år?. men meste parten av tiden så blir det asfalt og skog og sti i ny og ned. jeg står mellom 2 kjøp som jeg trenger hjelp og tips til ]Grand Canyon 5MTB sykkel for å sykle til å fra jobb, litt skog og kanskje birken med denne neste år Grail 7 - GravelTreningssykkelen på vinteren pluss sykle til og fra jobb Canyon Exceed CF 6Bruke som ALL ROAD sykkel til og fra jobb og muligheten til å sykle på sti og delta i terreng turritt Dette er da de syklene jeg står i mellom. Det blir endten å kjøpe Grail 7 og Grand Canyon 5 sammen eller investere alt i Exceed 6. Hva ville dere ha gjort? Primært mye asfalt. Ikke så mye grus men av og til opp våre kjente fjell i Bergen. Takker på forhånd for tips og anbefalinger!
Redigert av Mangel; 23/08/2022 10:58.
|
|
|
Re: Ny gravel eller CX sykkel?
[Re: Mangel]
23/08/2022 11:53
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Bergen var gamechanger her. Da jeg bodde i Bergen så jeg aldri behovet for en ren grussykkel. Er for lite grusvei som passer, a la Nordmarken.
Når du sier at du har en landeveissykkel som ikke tåler vinterforholdene i Bergen, er det da regn den ikke tåler? Er kanskje 1 uke i året man ikke kan sykle med 25 mm slicks. Hadde et alu-hjulsett pga felgbrems, men med disc er det jo bare å kjøre på. Salt, dritt og regn krever ekstra vedlikehold, men det vedlikeholdet må jo gjøres på en grovere sykkel også.
Om det er grusveiene rundt Fløyen og Rundemanen du tenker å erobre, så ville jeg absolutt valgt en terrengsykkel.
|
|
|
[Re: yolo]
23/08/2022 12:17
|
Mangel
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hehe, har en ultimate cf sl med di2 som jeg trener og konkurrerer med. Du har lest mine tanker! Er rundt fløyen og rundemannen jeg har lyst til å sykle oftere opp til.
Ønsker har alu hjul som jeg bruker i starten av året når saltet er på vei bort og sommeren nærmer seg. Ønsker ikke å bruke den ute i desember / januar måned. Da får den stå på rulla. Så tenkte å ha en jeg kan bruke disse månedene og generelt når det er dårlig vær.
Så ut ifra dine svar så burde jeg kjøre på med exceed og droppe de to andre ? Gravel og billig MTB?
Skal også sykle til jobb. Er 14km hver vei på asfalt.
|
|
|
23/08/2022 13:18
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville valgt en sykkel som tar heldekkende skjermer over piggdekk. Det har vært flere år med mange uker sammenhengende med snø også her. Egentlig bør du ha tre sykler. En med og en uten piggdekk om vinteren pluss den du har nå som sommersykkel.
|
|
|
[Re: sun flyer]
23/08/2022 13:25
|
Mangel
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
ja, er det jeg har tenkt. Landeveisykkel for trening og ritt, Gravel for vinter trening / Dårlig vær og sykle til og fra jobben MTB for muligheten til å sykle i sti, skog og prøve meg på birken neste år.
Så droppe exceed modellen og heller investere i to sykler istedenfor en da? Er det jeg er selv egentlig.
|
|
|
23/08/2022 17:17
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du kjøper en ålreit terrengsykkel du kan stille i Birken med, så vil jo denne ha plass til pigger og skjermer. Da har du denne til grus, sti og unntaksvis kulde og så landeveissykkel til resten. Hva en tredje sykkel skal brukes til skjønner jeg ikke.
|
|
|
[Re: yolo]
23/08/2022 17:27
|
Mangel
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Så heller gå for exceed da mener du? Alltids mulighet for å fikse skjermer på den og.
|
|
|
23/08/2022 18:00
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Hvilken modell du skal velge av terrengsykkel har jeg ingen formening om. Om behovet er grus, kulde og Birken er vel en hardtail bra. Jeg hadde en tung alu-Kona med mekanisk skivebremser og 3-delt krankgir, hadde dog ingen Birken-ambisjoner.
Poenget mitt er at jeg ikke tror du har behov for både terrengsykkel, gravel-racer og landevei.
|
|
|
23/08/2022 18:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg er et dårlig menneske, jeg vet, men jeg klarer ikke la være å pirke: Det er gravel eller XC du spør om. Ikke gravel eller CX 
|
|
|
[Re: Sepeda]
23/08/2022 18:25
|
Mangel
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hehehe. Det går helt fint! Hva tenker du da sepeda. Om det vanskelige valget jeg har. Kjøre på med 3 sykler som nevnt over eller gå for en god karbon som i Exceed og bruke den til og fra jobb, treningssykkel og litt grus og landevei på sommeren.
|
|
|
Re: Ny gravel eller XC sykkel?
23/08/2022 18:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg tenker at du bare vil ha forumets tommel opp for å ha den sykkelparken som du egentlig har lyst på, som er de tre syklene du skisserte i innlegget over  Det bryter helt med mitt ideal om én sykkel til alt, men det idealet klarer jeg ikke leve opp til selv. Kanskje velger jeg din tre-sykkel-modell selv. Det er mistenkelig hvor ofte jeg har begynt å blande meg i stifolkets diskusjoner i det siste. Men da ville jeg valgt en terrengsykkel for å komme meg lengst mulig ut i villest mulig natur for eventyr og opplevelser, ikke for å sykle grus (eller landevei!) på terrengsykkel med pulsbelte.
|
|
|
23/08/2022 18:47
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Poenget er at om vinteren i Bergen skifter det mellom piggdekkføre og bart annenhver dag. Derfor må man ha to vintersykler en med og en uten piggdekk, for det er pyton å bruke piggdekk i plussgrader og regn. 
|
|
|
24/08/2022 19:01
|
kjtlslt
Fersking
|
Fersking
Etter å ha skiftet styrelager, kranklager, krank, kjede, kassett og pedaler på terrengsykkelen min i år, tror jeg ikke jeg ville kjøpt to nye sykler til godt saltede Bergensveier. Karbon fører visst også med seg mer galvanisk korrosjon, men det er mulig at det kommer an på lakken (min har rå, ulakkert karbon, og jeg skylte først på SRAM-komponentene for at alt rustet så mye fortere).
|
|
|
[Re: sun flyer]
25/08/2022 07:42
|
rokkitan
Entusiast
|
Entusiast
Poenget er at om vinteren i Bergen skifter det mellom piggdekkføre og bart annenhver dag. Derfor må man ha to vintersykler en med og en uten piggdekk, for det er pyton å bruke piggdekk i plussgrader og regn.  Hva med to hjulsett? Det er rimeligere og går raskt å skifte. Du har ikke redundans om annet enn hjul feiler, så føtter/buss/bil må være reserveløsningen. For en brukssykkel i saltlake ville jeg prioritert mulighet for heldekkende skjermer og eventuelt bærer og støtte, samt enkel kabling og 1x girsystem. Dessverre ser det ut som Grand Canyon ikke har mulighet for det, men f.eks. Trek Marlin kanskje har: https://www.trekbikes.com/no/no_NO/...arlin-7/p/33148/?colorCode=bluedark_greyMange rimelige terrengsykler har fester for skjermer og eventuelt bærer, men dessverre ofte 3x gir og butikkene verken har eller klarer å montere skikkelige skjermer. Det finnes visst også flere landveis og CX-sykler som tar heldekkende skjermer og bærer. Det er kanskje også greit at den er noenlunde rimelig så den kan skiftes etter noen år hvis korrosjon eller en tyv tar den. For rask sykling på grus eller Birken vil vel gleden være større med en lett sykkel uten skjermer. Nå har Birken åpnet for bukkestyre, så da er alle alternativene åpne. Hvis du har råd, så kjøp det du har lyst på og regner med at du kommer til å bruke.
Karbonbasert livsform.
|
|
|
|
|