Utleie bolig, skattlegging ved salg?
|
Utleie bolig, skattlegging ved salg?
20/08/2022 19:09
|
pez d spencer
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Spørsmål/dilemma til det allvitende forumet  Jeg har flyttet fra Oslo og tilbake til hjemstedet Rjukan. Har bodd 14 år i samme leilighet i Oslo. Skal selge leilighet, men salget går tregt. Mange interesserte, men ingen vil starte budgivning. Vi vurderer nå å leie ut, og selge ved ett senere tidspunkt når markedet er bedre igjen. Men da dukker spørsmålet opp (har søkt Internettet, men ikke blitt klok) - når og hvor mye må man skatte av salgssummen når man ikke har bodd der, men har leid ut. Eksempelvis om vi leier den ut fra nå og frem til sommeren neste år. Vi har mulighet/råd til å ikke leie den ut - bare la den stå tom, men med press på boligmarkedet vil det være usolidarisk. Men leier den ikke ut om det blir veldig ulønnsomt å selge den etter utleie. Til info så er taksten 3 ganger det vi kjøpte for den gang.
|
|
|
Re: Utleie bolig, skattlegging ved salg?
[Re: Plankepetter]
21/08/2022 06:38
|
pez d spencer
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Takk for svar  Av linken ser ut som om det gjelder uavhengig om man leier den ut eller ikke
|
|
|
[Re: pez d spencer]
21/08/2022 08:06
|
pez d spencer
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Og ett oppfølger spørsmål. Vi meldte flytting 1. Juli i år. Om vi da selger leiligheten etter 1. Juli 2023, må vi da skatte av hele fortjenesten/prisstigningen fra den gangen vi kjøpte i 2008?
|
|
|
21/08/2022 08:18
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Du får fradrag for salgskostnader og kostnader til oppgradering (ikke vedlikehold).
|
|
|
21/08/2022 13:14
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Så vidt jeg husker er det reell botid som teller. Det betyr at triks som å ikke melde flytting osv ikke fungerer.
MEN! Man får fortsatt regnet botid dersom man ikke bor der pga arbeid. Det gjelder så vidt jeg forstår også om den leies ut, og også om jobbyttet er frivillig.
Jeg snakket med Skatteetaten om dette fordi jeg var i samme situasjon selv. Så kom det et bud "på overtid", og jeg endte med å selge og ikke følge opp detaljene. Anbefaler å ringe dem!
(Hele greia virker litt merkelig, siden veldig mange bytter jobb når de flytter, og at det skal være en skattemessig fordel ved å få ny jobb på plass og så flytte, i stedet for å først flytte og så skaffe seg jobb, høres rart ut.)
|
|
|
[Re: Gråstein]
21/08/2022 13:23
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Så vidt jeg husker er det reell botid som teller. Det betyr at triks som å ikke melde flytting osv ikke fungerer. Det er nok mange som benytter det trikset, med hell. Par som f.eks. bor hver for seg, på papiret. Har lenge lurt på hvor nøye Skatteetaten faktisk sjekker slikt. Har litt forståelsen av at hvis man gjør alt korrekt "på papiret", kreves det gjerne et tips, for at man skal bli oppdaget. Uetisk og umoralsk er det uansett, og blir man oppdaget vanker det tilleggsskatt på 20-60%.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
22/08/2022 11:49
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Så vidt jeg husker er det reell botid som teller. Det betyr at triks som å ikke melde flytting osv ikke fungerer. Det er nok mange som benytter det trikset, med hell. Par som f.eks. bor hver for seg, på papiret. Har lenge lurt på hvor nøye Skatteetaten faktisk sjekker slikt. Har litt forståelsen av at hvis man gjør alt korrekt "på papiret", kreves det gjerne et tips, for at man skal bli oppdaget. Uetisk og umoralsk er det uansett, og blir man oppdaget vanker det tilleggsskatt på 20-60%. Hvis man ser bort i fra etikk og moral, så kan man bli pendler. "Bo i Oslo" og "leie i Rjukan". Skattefradrag for alt av utgifter med å bo i Rjukan, og kan leie ut under bordet i Oslo. Kanskje ikke å anbefale, stor sannsynlighet for at noen sladrer, og det er lite sympatisk :-)
|
|
|
[Re: Dexter]
22/08/2022 20:20
|
pez d spencer
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Så vidt jeg husker er det reell botid som teller. Det betyr at triks som å ikke melde flytting osv ikke fungerer. Det er nok mange som benytter det trikset, med hell. Par som f.eks. bor hver for seg, på papiret. Har lenge lurt på hvor nøye Skatteetaten faktisk sjekker slikt. Har litt forståelsen av at hvis man gjør alt korrekt "på papiret", kreves det gjerne et tips, for at man skal bli oppdaget. Uetisk og umoralsk er det uansett, og blir man oppdaget vanker det tilleggsskatt på 20-60%. Hvis man ser bort i fra etikk og moral, så kan man bli pendler. "Bo i Oslo" og "leie i Rjukan". Skattefradrag for alt av utgifter med å bo i Rjukan, og kan leie ut under bordet i Oslo. Kanskje ikke å anbefale, stor sannsynlighet for at noen sladrer, og det er lite sympatisk :-) Det utgår nok med skyhøye kneløft ja  Men problemet har løst seg - leilighet ble jammen solgt i dag 
|
|
|
[Re: Gråstein]
22/08/2022 22:21
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
MEN! Man får fortsatt regnet botid dersom man ikke bor der pga arbeid. Det gjelder så vidt jeg forstår også om den leies ut, og også om jobbyttet er frivillig.
Jeg snakket med Skatteetaten om dette fordi jeg var i samme situasjon selv. Så kom det et bud "på overtid", og jeg endte med å selge og ikke følge opp detaljene. Anbefaler å ringe dem!
(Hele greia virker litt merkelig, siden veldig mange bytter jobb når de flytter, og at det skal være en skattemessig fordel ved å få ny jobb på plass og så flytte, i stedet for å først flytte og så skaffe seg jobb, høres rart ut.)
Dette er vel ved midlertidig fravær? Altså at man har en viss plan om å flytte tilbake?
|
|
|
[Re: Andreas83]
23/08/2022 09:06
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Så vidt jeg husker er det reell botid som teller. Det betyr at triks som å ikke melde flytting osv ikke fungerer. Det er nok mange som benytter det trikset, med hell. Par som f.eks. bor hver for seg, på papiret. Har lenge lurt på hvor nøye Skatteetaten faktisk sjekker slikt. Har litt forståelsen av at hvis man gjør alt korrekt "på papiret", kreves det gjerne et tips, for at man skal bli oppdaget. Uetisk og umoralsk er det uansett, og blir man oppdaget vanker det tilleggsskatt på 20-60%. Om det er umoralsk kommer strengt tatt ann på hva man mener om loven/regelverket til å begynne med. Man kan f.eks synes at det er dustete at det er umorals å forby å lage hjemmebrent og dermed er det ingenting umoralsk i å brenne hjemme. Akkurat dette med skattefritt salg av bolig trenger jo noe slags reguleringer for å unngå at folk med endel penger sylter alt de eier og har inn i bolig uten å bidra til felleskapet. Men, man kan jo argumentere for og imot både varigheten diverse tidsbegrensninger og at det er en hard cut off. For meg kommer umoralen først inn når man bevisst utnytter ordningen for det som ikke er intensjonen med ordningen. Ikke fordi man oversitter dager eller uker her og der.
|
|
|
23/08/2022 09:41
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Om det foreligger en brukshindring så forsvinner kravet til brukstid som følge av standardregelen som er angitt over. Hvis man flytter tilstrekkelig langt som følge av ny jobb så vil kan kunne beholde boligen lenger uten å måtte skatte av gevinsten. Flytting til Rjukan vil i så måte kunne kvalifisere.
Se skatteloven §9-3 annet ledd bokstav b.
Om man ønsker å basere seg på denne regelen ved omsetting av egen bolig så er det sterkt å anbefale å be om en bindende forhåndsuttalelse fra skattemyndighetene i forkant.
Dette er en lovlig og fornuftig praksis, og etter mitt syn heller ikke etisk betenkelig.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
23/08/2022 19:47
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Om man ønsker å basere seg på denne regelen ved omsetting av egen bolig så er det sterkt å anbefale å be om en bindende forhåndsuttalelse fra skattemyndighetene i forkant.
Det vil de ikke gi. Jeg spurte. Men hadde en lengre samtale med en hyggelig konsulent hos dem. For min del var det altså flytting til utlandet "for godt". Sånn jeg forsto henne var det absolutt ikke noen krav om at man har til hensikt å flytte tilbake noen gang.
|
|
|
[Re: Supermann]
23/08/2022 21:18
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Om det foreligger en brukshindring så forsvinner kravet til brukstid som følge av standardregelen som er angitt over. Hvis man flytter tilstrekkelig langt som følge av ny jobb så vil kan kunne beholde boligen lenger uten å måtte skatte av gevinsten. Flytting til Rjukan vil i så måte kunne kvalifisere.
Se skatteloven §9-3 annet ledd bokstav b.
Dette er en lovlig og fornuftig praksis, og etter mitt syn heller ikke etisk betenkelig.
Ja, gir mening. Men ser også at man ikke kan opparbeide botid i to boliger samtidig, så ting endrer seg om man kjøper. Om man da ikke kan velge bolig man opparbeider botid i. Vel hele skattesystemet på bolig er underlig. Skatt for å kjøpe, men ikke alltid. Ikke skatt på fortjeneste, men ikke alltid...
|
|
|
|
|