Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
|
Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
#2716586
15/08/2022 05:52
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294
Chrstphrsn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294 |
Da er jeg på mitt fjerde bakhjul hvor jeg trør i stykker gjengene på ratchet-ringen. Dette de to siste har vært Bontrager Line carbon 30 både pro og std utgaven. Forslag til et 29" bakhjul som tåler juling både i form av hard sykling og høy belastning via drivverket? Minimum 30mm bredde og det må være rimelig bra inngrep på bosset, så dt-swiss er uaktuelt.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716593
15/08/2022 06:50
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Chris King nav, bygget på din favoritt-felg.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716600
15/08/2022 07:43
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Onyx er laget for høyt moment. Det er også uendelig antall inngrep. Veier mye pga mye stål.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716602
15/08/2022 08:00
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Dt Swiss 350. Noen valg er enkle.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: erikskon]
#2716611
15/08/2022 08:59
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Dt Swiss 350. Noen valg er enkle. Tja, "folk" trør istykker ratchet der :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716621
15/08/2022 09:50
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
i9?
Mine Enduro305 V3 ser ut til å holde fint. Har ødelagt mye annet.
Redigert av Lunix; 15/08/2022 10:21.
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: RazeFaze]
#2716696
15/08/2022 18:20
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Dt Swiss 350. Noen valg er enkle. Tja, "folk" trør istykker ratchet der :-) Virkelig? Alt kan feile, men mht hvor lenge 350 er blitt produsert og antallet, er det noen andre nav som har like god track record? Ja, andre nav kan tilby mer bling, mer/mindre lyd, lavere vekt, høyere pris og flere farger, men jeg tror du skal lete lenge etter noe som er mer holdbart enn 350. Og dersom noe ryker får du deler nesten over alt og omtrent alle som har skrudd på en sykkel kan å fikse det.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: erikskon]
#2716728
16/08/2022 06:46
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Dt Swiss 350. Noen valg er enkle. Tja, "folk" trør istykker ratchet der :-) Virkelig? Alt kan feile, men mht hvor lenge 350 er blitt produsert og antallet, er det noen andre nav som har like god track record? Ja, andre nav kan tilby mer bling, mer/mindre lyd, lavere vekt, høyere pris og flere farger, men jeg tror du skal lete lenge etter noe som er mer holdbart enn 350. Og dersom noe ryker får du deler nesten over alt og omtrent alle som har skrudd på en sykkel kan å fikse det. Tja, kjører DT ratchet på et hjulsett nå... er ikke voldsomt imponert. Den hopper over innimellom og er litt iffy. King-navet er milevil foran i følelse. Du ser også at han er lei av å skifte deler, så selv om deler er tilgjengelige er det kanskje ikke ønskelig å måtte skifte? Men ja, har ikke tusenvis av erfaringer selv nei. Har du? :-D "Minimum 30mm bredde og det må være rimelig bra inngrep på bosset, så dt-swiss er uaktuelt." Da tolker jeg "bra inngrep" som antall og at han mener DT har for få inngrepspunkter. Men generelt er jeg enig, 350 er value for money så det holder.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716732
16/08/2022 07:32
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg har både Onyx og DT 240EXP. Jeg opplever DT-navet som tilstrekkelig antall inngrepspunkter, med 54T etter oppgradering. Og da har jeg Industry Nine Torch (120T) og Onyx (ingen/uendelig antall inngrepspunkter). Onyx er en annen liga, og ble til pga en BMX-er som var lei av nye nav hele tiden (BMX er sykt høyt moment). Det er også helt stille, som er digg.
DT er kjent for å være bombesikkert, så jeg skjønner ikke hva som er greia med at det kan hoppe. Har hatt hopp på min, men det var pga en kjent feil som er rettet (reklamasjon og fikk nye deler uten spørsmål).
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: erikskon]
#2716749
16/08/2022 08:53
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Dt Swiss 350. Noen valg er enkle. De er solide ja, men Ratchet 36T synes jeg har altfor få inngrepspunkter og det merkes ganske tydelig når man er vant til bedre. Av en eller annen grunn virker det ofte som om DT sender ut denne versjonen som standard og det holder jeg meg langt unna. 54T utgaven er helt grei ift. inngrep, men heller ikke mer. Siste tilskuddet mitt i hjulpark er et par ENVE AM30 med i9 1:1 nav. De har 4 grader engagement og det synes jeg fungerer bra. Garantien er helt topp, og ENVE påstår at det ikke er nødvendig med inserts heller så dette er bygget solid. Har ikke fått kjørt det mer enn et par hundre km, men inntrykket er at dette er bra saker.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716754
16/08/2022 09:20
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Grunnen til at DT sender ut 36 tenner inngrepsnavene er at de rett og slett er mer solide. Færre og større tenner gir mer positivt inngrep. Mindre og flere gir flere inngrepspunkter.
Kan ikke få begge deler.
LarsB
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: RazeFaze]
#2716766
16/08/2022 10:14
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294
Chrstphrsn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294 |
Chris King nav, bygget på din favoritt-felg. Ja kanskje veien videre er å custom bygge et hjulsett.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: erikskon]
#2716768
16/08/2022 10:16
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294
Chrstphrsn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294 |
Dt Swiss 350. Noen valg er enkle. Har trødd i stykker i et slik, pluss at det er for få inngrep i navet, så enig i at det er et lett valg 
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Lunix]
#2716770
16/08/2022 10:20
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294
Chrstphrsn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294 |
i9?
Mine Enduro305 V3 ser ut til å holde fint. Har ødelagt mye annet. Ser flotte ut, men ikke akkurat billige! Men det er kanskje en investering som lønner seg på sikt.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: larsb]
#2716772
16/08/2022 10:24
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294
Chrstphrsn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294 |
Grunnen til at DT sender ut 36 tenner inngrepsnavene er at de rett og slett er mer solide. Færre og større tenner gir mer positivt inngrep. Mindre og flere gir flere inngrepspunkter.
Kan ikke få begge deler.
LarsB Med prinsippet DT swiss bruker har du helt rett, men 36 er for lite og 54 er for svakt. Med "pale-prinsippet" kan man få i pose og sekk 
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716776
16/08/2022 10:38
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623
Raoul Duke
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 623 |
Med "pale-prinsippet" kan man få i pose og sekk Prinsippet blir det samme. Flere inngrepspunkter betyr mindre tenner på drive-ringen og/eller færre paler som er koblet inn på en gang.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Raoul Duke]
#2716780
16/08/2022 10:46
|
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294
Chrstphrsn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 294 |
Ikke hvis man setter to rader med paler "usynkronisert"
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Raoul Duke]
#2716782
16/08/2022 11:01
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Med "pale-prinsippet" kan man få i pose og sekk Prinsippet blir det samme. Flere inngrepspunkter betyr mindre tenner på drive-ringen og/eller færre paler som er koblet inn på en gang. Der er jo noe av ulempen med I9 sine ekstremt mange, det er jo få paler som er i kontakt samtidig... mye lyd og potensielt lite "sterkt".
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: RazeFaze]
#2716784
16/08/2022 11:22
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Med "pale-prinsippet" kan man få i pose og sekk Prinsippet blir det samme. Flere inngrepspunkter betyr mindre tenner på drive-ringen og/eller færre paler som er koblet inn på en gang. Der er jo noe av ulempen med I9 sine ekstremt mange, det er jo få paler som er i kontakt samtidig... mye lyd og potensielt lite "sterkt". på Hydra er det 6 paler samtidig som driver når man trår hardest, da i9 har utnyttet fleksen i konstruksjonen til at ett punkt griper først, og så griper resten rundtom ettersom man drar til hardere. kult konsept, men mye lyd.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: larsb]
#2716797
16/08/2022 12:12
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Grunnen til at DT sender ut 36 tenner inngrepsnavene er at de rett og slett er mer solide. Færre og større tenner gir mer positivt inngrep. Mindre og flere gir flere inngrepspunkter.
Kan ikke få begge deler.
LarsB Hvis ikke DT får til et holdbart 54T opplegg så tror jeg de skal få det vanskelig i markedet framover i det minste i sti-segmentet. Med dagens alternativer er 36T ganske uaktuelt for mange, i det minste hvis en har prøvd andre og bedre alternativer.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716814
16/08/2022 14:19
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Tydeligvis smak og behag dette, da jeg aldri har sett på dette som et problem. Med mindre man driver med trial så skjønner jeg ikke hva slags fordeler mange inngrepspunkter gir. Jeg har nå dt med 36t og har ikke tenkt et sekund på at det er for få inngrepspunkter. Jeg har tidligere hatt både CK og en kort periode på I9.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716815
16/08/2022 14:23
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
i9?
Mine Enduro305 V3 ser ut til å holde fint. Har ødelagt mye annet. Ser flotte ut, men ikke akkurat billige! Men det er kanskje en investering som lønner seg på sikt. Håper det. Har kjøpt dyrere hjulsett før som var dritt. Mye penger er ingen garanti. Litt mye lyd for pengene på Hydra. Vurderer å mute dem med annet fett.
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716817
16/08/2022 14:28
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Hm, i overskriften skives det "enduro" og da tenker jeg at man prøver å optimalisere mot det? I så fall vil færrest mulig inngrepspunkt gir mindre (sjanse for) pedal kickback. Og dermed friere bevegelse i demperopphenget. Og dermed bedre grep.
Det er seff ikke helt like effektivt som å installere Ochain, siden Ochain alltid virker alltid mens få inngrepspunkt betyr at man av og til har fri og av og til er rett på inngrepspunktet. Men siden Ochain virker som enda en slitedel som må vedlikeholdes så holder jeg en knapp på hub med få inngrep for oss hobbyracere. Dessuten tror jeg Ochain kan være litt kjipt å dra på stitur med om man ikke har en sykkel som kun brukes i race. Og om man har Ochain, så er det i hvert fall ikke noen vits i å investere i masse inngrepspunkter?
For oppovercruxing eller slow speed kontroll over stein så er jo klart masse inngrep fint å ha, men undres over hva som menes med "til enduro" i så fall? Tanken var kanskje at hjulet må være solid nok til å tåle enduro-sykling men hubben skal være laget for cruxing?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: vids]
#2716822
16/08/2022 15:28
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Hm, i overskriften skives det "enduro" og da tenker jeg at man prøver å optimalisere mot det? I så fall vil færrest mulig inngrepspunkt gir mindre (sjanse for) pedal kickback. Og dermed friere bevegelse i demperopphenget. Og dermed bedre grep.
Det er seff ikke helt like effektivt som å installere Ochain, siden Ochain alltid virker alltid mens få inngrepspunkt betyr at man av og til har fri og av og til er rett på inngrepspunktet. Men siden Ochain virker som enda en slitedel som må vedlikeholdes så holder jeg en knapp på hub med få inngrep for oss hobbyracere. Dessuten tror jeg Ochain kan være litt kjipt å dra på stitur med om man ikke har en sykkel som kun brukes i race. Og om man har Ochain, så er det i hvert fall ikke noen vits i å investere i masse inngrepspunkter?
For oppovercruxing eller slow speed kontroll over stein så er jo klart masse inngrep fint å ha, men undres over hva som menes med "til enduro" i så fall? Tanken var kanskje at hjulet må være solid nok til å tåle enduro-sykling men hubben skal være laget for cruxing?
Gjenta etter meg (og Seb Stott og Steve Mathews): pedal kickback er ikke noe man merker i praksis, og det har ikke noe med inngrepspunkter å gjøre.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716826
16/08/2022 16:30
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Pedal kickback er jo ikke noe du merker på kroppen. Men det er basisen i anti-squat slik det er implementert på sykler. Men de fleste vil jo kun at anti-squat skal være der når du tråkker, men ikke stive av opphenget når du triller. Samtidig har nesten samtlige i world cup DH Ochain, og svært mange i EWS, så racing teamsene har i alle fall trua? Etter Gwin sin seier uten kjede på sykkelen ble det også gjennomført litt tester på div videoer som viste at chainless gir mer bevegelse i opphenget. Her er en nylig en fra GMBN som måler med telemetri. https://youtu.be/7-yQvYxKZqU?t=799
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716828
16/08/2022 16:45
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Pedal kickback er mest sannsynlig ikke pga anti squat, men pga kjedet som går opp og ned. Hjulet ruller nemlig såpass fort at det ikke rekker å trekke så mye i kjedet, med mindre du tar smygende høkk to flat. Hvis du setter deg ned og tegner litt vektorer på kjedet, så vil du se at kraftkomponenten nedover vil trekke tannhjulet litt bakover, men det vil ikke færre inngrepspunkter kunne gjøre noe med.
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716839
16/08/2022 18:04
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Nå har ikke jeg tegnet vektorene, men det er da minst like mye kjede under som over, så den burde ikke trekke bakover? Det er dog seff litt stramming i derailleur etc, så litt kompleks. Men når man ser på slowmo drop så rister kjedet både under og over? Den delen under drar jo i motsatt retning av den over og kanselllerer effekten av at den øvre drar bakover, tenker jeg da. Jeg har jo sett den videoen til Vorsprung hvor de snakker om akkurat det, men er ikke så overbevist om at det er nok til å gjøre målbare endringer i demper-bevegelsene. Kroppsvekten derimot, som står på pedalene er nok, så om det blir stramt kjede på toppen, så vil jo anti-squat slå inn. Så er det spm om det er mulig i fart? Her ser man at selv om hjulet spinner så er det spenning i kjedet og pedalene går bakover når demperen komprimeres: https://youtu.be/TzafPY3Vkpo?t=65Noe som tilsier at anti-squat er aktivt også i fart. Nå var det jo ikke oppgitt hvilken fart det hjulet trillet i da, så det er bare en illustrasjon, ikke bevis i seg selv... Når man sykler nerrover så har man ofte et gir som passer til farten. Kjører man i 12 gir så kan du trille ganske fort og fortsatt tråkke rolig, så da vil det jo også fungere slik at man girer opp bevegelsene fra bakhjulet. På f.eks. Megatower så er anti-squat mellom 100 og 80 selv langt inn i vandringen på 12-gir ( https://ep1.pinkbike.org/p5pb18098684/p5pb18098684.jpg ) Men, jeg er ikke påståelig, føler bare at det må belyses fra flere sider. Jeg har dog litt trua på at race-teamene gjør en solid test på om det er verdt å montere ting som Ochain eller ikke? Det er jo enklere å måle slikt enn å komme opp med simuleringer, akkurat som de har målt chainless. Har sett nok reviews til å se at akkurat Ochain gir en følbar forskjell (har ikke sett noen måle noe dog). Så kommer vi til spm om en hub med få inngrepspunkter kan fungere lignende, det gjenstår jo å se. Blir kjedet stramt på toppen mens man er i fart, så vil det ha noe å si, ellers har det ikke noe å si. Nesten så jeg er litt lysten på å teste sjæl, spm er om jeg har tid....
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Chrstphrsn]
#2716842
16/08/2022 18:26
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
Har aldri skjønt det med at kickback kan være ettt problem. Når man har fart vil rotasjonen uansett ta kickbacken. Når man klatrer kan man merke det, man da spiler det ingen rolle for meg. Hvis vi da snakker om samme ting, kickback til pedalene via kjedet. Har aldri følt dette på mine sykler nedover så for meg er det en ikke sak
Enduro eller ikke spiller heller ingen rolle, er bare ett navn som hinter om tiltenkt bruksområde.
Vil bare ha et hjul som er solid nok bygget til å overleve min dårlige teknikk, mangel på konsekvensanalyse og teite linjevalg. Og så må navet tåle tråkket. Orker ikke ha et nav som begrenser innsatsen.
Mike (gamle Mikes Bikes) anbefalte 350, men jeg hadde akkurat tatt livet av ett sånt så da kjøpte jeg i9 av han selv om han hardnakket påsto at 350 var like solide og mye billigere. De hang på veggen hos han, og jeg var uten fungerende sykkel etter å ha drept ett helt nytt EX1700 (350) og Stans (Neo nav) på en helg.
Det er digg å ha mange inngrepspunkt, men dessverre vanedannende. Har også ett karbonsett med 240, som måtte oppgraderes til 54T da 36T plutselig føltes "helt" feil
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: Lunix]
#2716880
17/08/2022 07:15
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Det er digg å ha mange inngrepspunkt, men dessverre vanedannende. Har også ett karbonsett med 240, som måtte oppgraderes til 54T da 36T plutselig føltes "helt" feil 36 er helt feil, 54 er tilstrekkelig etter min erfaring. 
|
|
|
Re: Bakhjul til enduro, lei av boss som ryker..
[Re: baronKanon]
#2716894
17/08/2022 07:46
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459 |
Det er digg å ha mange inngrepspunkt, men dessverre vanedannende. Har også ett karbonsett med 240, som måtte oppgraderes til 54T da 36T plutselig føltes "helt" feil 36 er helt feil, 54 er tilstrekkelig etter min erfaring.  Helt enig. Og så var det umulig å få ut den innerste ratchet-ringen på EXP. Måtte betale en voksen for å få den ut. Ting var enklere før.
------------------------------- NOTS
|
|
|
|
|