Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening med brudd i skulderblad

Trening med brudd i skulderblad #2716476 13/08/2022 06:06
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fikk brudd i skulderbladet under Offroad Valdres, og er motivert for å bruke denne skadeperioden godt slik at jeg forhåpentligvis ender opp sterkere. Tenker selvsagt primært beina, da skuldra har nok med de enkelte øvelsene jeg har fått fra sykehuset. Har hatt noen økter på rulla som funker greit. Kjører noen Trainerroadøkter der. Blir jo mer sliten enn normalt, da belastning på motsatt arm er større m.m, men det funker… mener selv at jeg kan bli mye sterkere i beina, så lyst til å teste det å få inn styrketrening på beina. Slik det er nå kan jeg ikke ha noe vekter eller noe som påvirker skulder noe… derfor har jeg foreløpig tatt knebøy uten vekter, beincurl i en styrkemaskin jeg har pluss noen øvelser med strikk… syns knebøy uten vekt er litt for lett, men kan jo kanskje kjøre ett og ett bein..

Er det noen som har noen gode tips til styrketrening??

En annen ting jeg nå har gjort er å flytte cleats fra nesten fremste posisjon på skoene til brukbart bak… det blir veldig spennende å teste ut fremover… er man skadet kan man teste ut nye ting tenker jeg:). Har alltid slitt mye med kramper bla, så kanskje det kan påvirke noe. Første test blir jo dessverre kun på rulla, men vil garantert merke forandringen…

Og en siste ting, er man skadet er vel Klarna og handling av sykkelstasj lov???

CK ELVERUM

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716479 13/08/2022 06:26
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Gode øvelser som er tyngre enn knebøy: Standard utfall og bulgarsk utfall.
I tillegg kan tåhev (ettbeins) implementeres. Har du noe vekter gjør du den sittende og, med vektene på låra så får du med begge leggmusklene.
Utover det er det vel core som gjelder, det du får til ihvertfall (planken.. hehe.)

Lykke til med rehabiliteringen.

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Gew88] #2716481 13/08/2022 06:48
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Gew88
Gode øvelser som er tyngre enn knebøy: Standard utfall og bulgarsk utfall.
I tillegg kan tåhev (ettbeins) implementeres. Har du noe vekter gjør du den sittende og, med vektene på låra så får du med begge leggmusklene.
Utover det er det vel core som gjelder, det du får til ihvertfall (planken.. hehe.)

Lykke til med rehabiliteringen.

Herlig! Takk for tips og lykkeønsker:). Core kan nok komme etterhvert, foreløpig redd for endel som plutselig kan gi utslag i skuldra:/. Har redcore mini slynge..

CK ELVERUM

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716482 13/08/2022 06:51
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Otoen
Fikk brudd i skulderbladet under Offroad Valdres, og er motivert for å bruke denne skadeperioden godt slik at jeg forhåpentligvis ender opp sterkere. Tenker selvsagt primært beina, da skuldra har nok med de enkelte øvelsene jeg har fått fra sykehuset. Har hatt noen økter på rulla som funker greit. Kjører noen Trainerroadøkter der. Blir jo mer sliten enn normalt, da belastning på motsatt arm er større m.m, men det funker… mener selv at jeg kan bli mye sterkere i beina, så lyst til å teste det å få inn styrketrening på beina. Slik det er nå kan jeg ikke ha noe vekter eller noe som påvirker skulder noe… derfor har jeg foreløpig tatt knebøy uten vekter, beincurl i en styrkemaskin jeg har pluss noen øvelser med strikk… syns knebøy uten vekt er litt for lett, men kan jo kanskje kjøre ett og ett bein..

En annen ting jeg nå har gjort er å flytte cleats fra nesten fremste posisjon på skoene til brukbart bak… det blir veldig spennende å teste ut fremover… er man skadet kan man teste ut nye ting tenker jeg:). Har alltid slitt mye med kramper bla, så kanskje det kan påvirke noe. Første test blir jo dessverre kun på rulla, men vil garantert merke forandringen…

Selvsagt er handling av sykkelstasj lov.
Knebøy med strikk, kan vel gå an. Feste strikken ett eller annet sted på kroppen. Eller, jobb med å bli god på pistol squat.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: NjuK] #2716485 13/08/2022 07:17
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: NjuK

Knebøy med strikk, kan vel gå an. Feste strikken ett eller annet sted på kroppen. Eller, jobb med å bli god på pistol squat.

Da er handling lettere:). Pistol squat er bare å glemme, klarer ikke å holde armen ut fra kroppen:). Brå bevegelser bør unngås også:/.

CK ELVERUM

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716487 13/08/2022 07:54
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: NjuK

Da er handling lettere:). Pistol squat er bare å glemme, klarer ikke å holde armen ut fra kroppen:). Brå bevegelser bør unngås også:/.

Har du tilgang på treningssenter? Kanskje gjøre beinpress istedenfor knebøy. Men, blir kanskje vanskelig med skuldra det også?

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716488 13/08/2022 08:25
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Gidder ikke å betale for å bruke et treningssenter… har jo treningsrom i kjelleren, og får til en del øvelser altså. Tipper at en variasjon av knebøy, bruk av noen strikker og lårcurl i maskin hjelper på. Dette pluss rulla så er det noe mer/ekstra enn vanlig iallfall, noe som fort kan slå positivt ut på sykkelbein. Planen er å fortsette med en god del styrketrening på bein gjennom vinteren, så får vi se hva det fører til. Ikke gjort dette før, og har trua på at det å gjøre noe annerledes enn hva man har gjort i tiår er smart:).

CK ELVERUM

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716491 13/08/2022 09:02
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Finn deg en stødig krakk eller en stein ute noe som har en viss høyde og ta en step-up med et bein. Du kan velge hvor tungt det skal være ved å senke kroppen langt ned før du løfter deg opp, evt hjelper til med andre beinet i starten når du begynner å bli sliten. Blir nesten som et gigantisk trappetrinn.

Denne kan du også ta eksplosivt om det ikke gjør vondt i overkroppen, pleier å stramme hele kroppen når man tar eksplosive øvelser.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: hrukin] #2716498 13/08/2022 10:20
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: hrukin
Finn deg en stødig krakk eller en stein ute noe som har en viss høyde og ta en step-up med et bein. Du kan velge hvor tungt det skal være ved å senke kroppen langt ned før du løfter deg opp, evt hjelper til med andre beinet i starten når du begynner å bli sliten. Blir nesten som et gigantisk trappetrinn.

Denne kan du også ta eksplosivt om det ikke gjør vondt i overkroppen, pleier å stramme hele kroppen når man tar eksplosive øvelser.

Godt tips, digg å kunne ta noen av disse øvelsene ute i sola også:).

CK ELVERUM

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716504 13/08/2022 13:06
S
sjuddi Offline
Fersking
Fersking
S
Pistol kan du gjøre selv om du ikke klarer å holde balansen. Bruk den friske armen til å holde deg fast i stolpe eller noe.

I tillegg er sissy squat og nordic hamstrings gode øvelser.

Hoppende utfall og andre spenthopp kan jo gi en del, så lenge skulderen ikke gjør vondt.

Bulgarsk utfall er knall, kan bli litt for lett uten vekt - men kanskje du klarer å ha på en vektvest eller sekk?

Vest og sekk kan i så fall brukes til alle andre øvelser også

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716514 13/08/2022 18:25
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vil sikkert klare sekk etterhvert, men ikke pr dags dato… men, takk for gode tips og råd… skal da få til noe:).

CK ELVERUM

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716521 13/08/2022 20:04
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Gode gamle 90 gradern må da kunne brukes. Lage tabell og konkurere mot deg selv. Øystein Pettersen satt vel en time i mesternes mester.

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716532 14/08/2022 05:37
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, den klarer jeg… absolutt noe jeg kan legge inn:).

CK ELVERUM

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716568 14/08/2022 18:15
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, den klarer jeg… absolutt noe jeg kan legge inn:).

Forsøke å slå egen rekord hver kveld ICON_COOL

Redigert av NjuK; 14/08/2022 18:15.

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716676 15/08/2022 14:47
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sett deg heller på sofaen og spis godteri. Da kan det hende jeg slår deg til neste år skull

Redigert av stosu; 15/08/2022 14:47.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2716709 15/08/2022 20:12
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ha, neste år ja…. Du får trene godt fremover Stian;). Her blir det minimalt med godis…

CK ELVERUM

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2719505 09/09/2022 04:47
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Knakk selve skulderskålen for ca 5 år siden. Jeg kjørte mye markløft da det ikke gjorde vondt hos meg, Kjørte også knebøy og med hjemmegym får du til de fleste øvelser

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Trening med brudd i skulderblad [Re: Otoen] #2719802 13/09/2022 11:43
Otoen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da er skulderbladet grodd (etter sjekk hos lege), så kan nå komme meg ut igjen, endelig!!! Er fortsatt noen mnd til før man kan si at det er like sterkt som før, så jeg kan ikke falle på skuldra… med andre ord så blir det en periode nå utover hvor jeg prioriterer grus og asfalt fremfor terreng.. men, det er jeg godt motivert for:). Blir utrolig godt å komme seg ut i frisk luft, steike ta!

Takk for tips og råd rundt trening.

CK ELVERUM

Moderator  support