Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fikk feil gir på bestilt sykkel

Fikk feil gir på bestilt sykkel #2716375 11/08/2022 22:51
T
ts91 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg bestilte denne sykkelen her fra bikester:

https://www.bikester.no/serious-shoreline-275-1705007_5138897.html

Det står under beskrivelsen at giret er deore shadow plus, men jeg har fått alivio.

[img]https://imma.gr/113464xb7170[/img]

Kan ikke så mye om sykler og deler, men forstår det sånn at deore er hakket opp fra alivio. Under beskrivelsen på nettsiden står det "På grunn av flaskehalser og forsinkelser over hele verden kan det hende at leverandøren har erstattet noen komponenter fra de originale spesifikasjonene med komponenter av tilsvarende eller høyere kvalitet. "

Er dette egentlig tilsvarende kvalitet? Burde jeg klage? Er det egentlig stor forskjell på alivio og deore?

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: ts91] #2716377 12/08/2022 05:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med ny sykkel!

Etter all sannsynlighet ligger feilen i beskrivelsen på Bikesters hjemmeside, ikke på sykkelen.

Sykkelen er en 2021-modell med 9-delt gruppe.

I 2020 oppgraderte Shimano både Deore og Alivio. Deore ble 10- til 12- delt (ikke 9-delt!) og Alivio ble oppdatert og forbedret 9-delt.

Du kan lese om nye Alivio her: Shimano’s budget Alivio groupset treated to trickle-down tech

Shimano har dermed ikke levert 9-delt Deore for oppsett av komplette sykler siden den tid, og Alivio er den beste 9-delte terrenggruppen som Shimano tilbyr.

Det er dermed forståelig og naturlig at sykkelen ikke kommer med eldre versjon av Deore, men med siste versjon av Alivio.

Merk at det ofte er slik at lavere rangerte, men nye gruppesett ikke står tilbake for, eller faktisk er bedre enn, høyere rangerte, men eldre gruppesett.

Du vil også se fra bildet på Bikester at sykkelen er utstyrt med Alivio-bakgir, ikke eldre versjon av Deore.

OBS revidert:

Ut fra ditt fotografi, kom jeg først i tvil om det er nyeste Alivio-girarm M3100 du har eller forrige generasjon M4000.

Men ut fra utformingen av armen, festet til girøret og farge på logo, er jeg sikker på at dette er nyeste generasjon Alivio M3100.

Med nyeste generasjon Alivio, slik det bestemt synes å være, ville jeg ikke ha reklamert på saken. Jeg ville ha nøyd meg med å informere Bikester om at det er feil i teksten.

Med nevnte Alivio M3100 har du altså det beste 9-delte terrengbakgir som Shimano tilbyr, og etter oppgraderingen i 2020 synes ikke Alivio 9-delt å stå tilbake for eldre 9-delt Deore i praksis.

Dersom det derimot hadde vært forrige generasjon Alivio, ville jeg ha vurdert reklamasjon.

For øvrig ville jeg ha lagt begrenset vekt på gruppe av bakgir og kost meg med sykkelen!

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: ts91] #2716378 12/08/2022 06:07
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Her har selger solgt en vare og levert en annen, dette er helt klart reklamsjonsgrunnlag.
Ta kontakt med selger, hvis du er fornøyd med sykkelen beholder du den og ber om refusjon av deler av beløpet eller en "god pris" på utstyr du trenger.
Hvis du er misfornøyd kan du be om å heve kjøpet

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: Sepeda] #2716387 12/08/2022 07:16
T
ts91 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takker for et meget godt svar Sepeda! Da lærte jeg noe i dag også. Hvis nyeste Alivio er på høyde med eldre Deore så er jeg i grunn fornøyd med kjøpet. Etter noen prøvekjøringer har jeg ingen klager på gir eller sykkel. Kommer nok til å informere om feilen på nettsiden.

Flamini: Med tanke på at det står i beskrivelsen at de kan levere tilsvarende eller bedre kvalitet på deler, er det noen vits i å prøve å be om refusjon på deler av beløpet? Som jeg nå forstår har jeg fått tilsvarende kvalitet.

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: ts91] #2716416 12/08/2022 10:35
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: ts91
Takker for et meget godt svar Sepeda! Da lærte jeg noe i dag også. Hvis nyeste Alivio er på høyde med eldre Deore så er jeg i grunn fornøyd med kjøpet. Etter noen prøvekjøringer har jeg ingen klager på gir eller sykkel. Kommer nok til å informere om feilen på nettsiden.

Flamini: Med tanke på at det står i beskrivelsen at de kan levere tilsvarende eller bedre kvalitet på deler, er det noen vits i å prøve å be om refusjon på deler av beløpet? Som jeg nå forstår har jeg fått tilsvarende kvalitet.

Hvis du bestiller en halvliter med kald Heineken og får varm Ringnes så er øllet fortsatt drikkenes, ville du klaget ? Varm Ringnes er fortsatt øl og bedre enn hvis du hadde fått Heineken som ble tappet i forrige uke
Du har bestilt og betalt for en vare og får noe annet som er dårligere, Alivio er dårligere enn Deore.punktum. At årets modell er bedre enn fjorårets har nada betydning.
Klag til butikken og si at du føler deg lurt

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: ts91] #2716418 12/08/2022 10:42
chalshus Offline
More than words
More than words
Surly for eksempel kan ikke alltid levere syklene sine med akkurat riktig spesifikasjon. Så det forekommer variasjoner på dekk/gir eller andre komponenter. Litt avhengig av hva som er tilgjengelig.

I denne prisklassen betyr det fint lite om det står Deore eller Alivio på bakgiret. Tenker jeg.

Flamini må gjerne strike og hyle, men i den store sammenhengen betyr ikke navnet på bakgiret mye. Du må gjerne klage og kreve at de krediterer deg hundre kroner.

Bilde fra Bikester:

[Linket bilde fra images.internetstores.de]

Redigert av chalshus; 12/08/2022 10:44.

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: Flamini] #2716421 12/08/2022 10:56
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Flamini

Hvis du bestiller en halvliter med kald Heineken og får varm Ringnes så er øllet fortsatt drikkenes, ville du klaget ? Varm Ringnes er fortsatt øl og bedre enn hvis du hadde fått Heineken som ble tappet i forrige uke
Du har bestilt og betalt for en vare og får noe annet som er dårligere, Alivio er dårligere enn Deore.punktum. At årets modell er bedre enn fjorårets har nada betydning.
Klag til butikken og si at du føler deg lurt

Skal ikke synse så mye om forskjell på ny Alivio og gammel Deore, annet enn at det trolig er vanskelig å merke forskjell.
Når det gjelder varm Ringnes derimot, så har det aldri vært drikkbart. Heller ikke kald for den saks skyld.

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: chalshus] #2716422 12/08/2022 11:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 ICON_SMILE

Og her er det ikke en gang snakk om å levere med rette komponenter, pandemi eller ei ICON_SMILE

Problemstillingen hos Serious Shoreline 27,5 er som nevnt etter all sannsynlighet en annen, nemlig at nyeste Deore ikke er 9-delt og følgelig ikke kommer på nye sykler med 9-delt gruppe. Som forklart over.

Som vist, er det naturlig nok siste generasjon, forbedrede Alivio-bakgir på bildet. Og det er bildet Bikester viser til, når de skriver om flaskehalser og forsinkelser: "Derfor kan sykkelen du mottar i noen tilfeller avvike fra bildene." Men i dette tilfellet avviker den altså ikke fra bildene.

Det dreier seg etter alt å dømme om en feil i teksten. Slikt forekommer ved endringer i grupper.

Og verden er ikke så enkel som at en gruppe alltid er bedre enn en annen gruppe ut fra navn på gruppen. Det er generasjon av gruppen som avgjør. Sykkelkomponenter er ikke det samme som øl. Flamini vet det sikkert hvis han tenker seg om ICON_SMILE

Men kjekt at vi på forumet kan engasjere oss også for sykler som ikke koster flere titalls tusen!

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: ts91] #2716429 12/08/2022 12:01
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
nå står det Deore i omtalen og da skal det stå Deore på sykkelen - eller noe bedre. og det fikk jo ikke trådstarter
men til den prisen som sykkelen står til nå så er det jo ett greit kjøp uansett

hvis man ikke får en kald halvliter med Heineken fordi de ikke har flere 0,5l glass igjen så er det greit med 0,75 isteden. Lunken Ringnes vil ikke være akseptabelt - uansett størrelse på glasset.

nå er det fredag ettermiddag og innleggene bærer preg av det

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: Flamini] #2716430 12/08/2022 12:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Flamini
nå står det Deore i omtalen og da skal det stå Deore på sykkelen - eller noe bedre. og det fikk jo ikke trådstarter.

Hvilken 9-delt girarm som leveres fra Shimano i 2021/22 er bedre enn Alivio M3100 som står på sykkelen? ICON_SMILE

Det er et retorisk spørsmål og jeg forventer ikke svar!

Ellers er jeg helt med på alt du skriver om øl, ser også frem til helgen, og ønsker deg fine dager i solen! ICON_SMILE

God helg, folkens!

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: ts91] #2716437 12/08/2022 13:23
T
ts91 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Haha, fantastiske svar som fikk meg til å dra på smilebåndet. God helg og kos dere med både det ene (Sykler) og det andre (Pass på å få riktig øl)

ICON_SMILE

Re: Fikk feil gir på bestilt sykkel [Re: ts91] #2717279 19/08/2022 17:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: ts91
Pass på å få riktig øl

Black Debbath: PILS!

Moderator  support