Gratulerer med ny sykkel!
Etter all sannsynlighet ligger feilen i beskrivelsen på Bikesters hjemmeside, ikke på sykkelen.
Sykkelen er en 2021-modell med 9-delt gruppe.
I 2020 oppgraderte Shimano både Deore og Alivio. Deore ble 10- til 12- delt (ikke 9-delt!) og Alivio ble oppdatert og forbedret 9-delt.
Du kan lese om nye Alivio her:
Shimano’s budget Alivio groupset treated to trickle-down techShimano har dermed ikke levert 9-delt Deore for oppsett av komplette sykler siden den tid, og Alivio er den beste 9-delte terrenggruppen som Shimano tilbyr.
Det er dermed forståelig og naturlig at sykkelen ikke kommer med eldre versjon av Deore, men med siste versjon av Alivio.
Merk at det ofte er slik at lavere rangerte, men nye gruppesett ikke står tilbake for, eller faktisk er bedre enn, høyere rangerte, men eldre gruppesett.
Du vil også se fra
bildet på Bikester at sykkelen er utstyrt med Alivio-bakgir, ikke eldre versjon av Deore.
OBS revidert:Ut fra ditt fotografi, kom jeg først i tvil om det er nyeste Alivio-girarm
M3100 du har eller forrige generasjon
M4000.
Men ut fra utformingen av armen, festet til girøret og farge på logo, er jeg sikker på at dette er nyeste generasjon Alivio M3100.
Med nyeste generasjon Alivio, slik det bestemt synes å være, ville jeg ikke ha reklamert på saken. Jeg ville ha nøyd meg med å informere Bikester om at det er feil i teksten.
Med nevnte Alivio M3100 har du altså det beste 9-delte terrengbakgir som Shimano tilbyr, og etter oppgraderingen i 2020 synes ikke Alivio 9-delt å stå tilbake for eldre 9-delt Deore i praksis.
Dersom det derimot hadde vært forrige generasjon Alivio, ville jeg ha vurdert reklamasjon.
For øvrig ville jeg ha lagt begrenset vekt på gruppe av bakgir og kost meg med sykkelen!