Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Montere di2 fra en ramme til annen ramme

Montere di2 fra en ramme til annen ramme #2716074 09/08/2022 07:53
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Hei

På en skala fra 1-10 hvor vanskelig er det for en med begrenset viten å flytte di2 gruppe fra en ramme til en annen ramme?

Kan jeg gjenbruke alt av kabler og junctionbokser?

Hva med den porten hvor jeg lader? Den er på skrårøret nesten nede ved kranken på nåværende sykkel, mens på den nye ramme er dette plassert et annet sted.
Evt. kan jeg kjøpe ladeport som er i styret, men da vil jeg anta at ledninger ikke lenger passer.

Er det enklere bare å sette det hele bort til mekaniker, for en som har gjort dette 100 ganger før er det da bare en times arbeid?

Re: Montere di2 fra en ramme til annen ramme [Re: Panda] #2716085 09/08/2022 08:41
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Lokale verksted anslo 2 timer på dette. Det låter rimelig.

Re: Montere di2 fra en ramme til annen ramme [Re: Panda] #2716091 09/08/2022 09:24
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
RoyE Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: May 2008
Innlegg: 3,935
Om de får til å demontere Di2 fra gammel ramme med alt som hører til, og montere det på ny ramme med alt som hører til hadde jeg slått til….!
Det er ikke vanskelig, men deler må av og på begge sykler, så tiden går jo. Jeg syns to timer høres snaut ut, men jeg er ingen proffmekaniker!


#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Montere di2 fra en ramme til annen ramme [Re: Panda] #2716106 09/08/2022 11:47
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
D
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 860
Det er jo ikke nødvendigvis vanskelig, men kan fort være litt jobb.

Om junction/ladeport skal være et helt annet sted må man gjerne ha andre ledninger.
Det er forholdsvis enkelt å sette opp hva du har av kabellengder og hva du trenger, ofte finner man dette i manuelen.

Å tre ledningene bør være greit uten spesialverktøy, men kan være knotete feks internt i styre.

Evt bytte av styreteip og girjustering kommer i tillegg.

Mye av det samme gjelder for bremseslanger, risikerer å måtte bytte slange om eksisterende blir for kort, trenger da uansett ny oliven/stift og det må luftes.

Om alt er integrert tilsvarer jo denne jobben 80-90% av å bygge en sykkel fra scratch. Hjul og sadel er vel omtrent det eneste man ikke rører når gruppa monteres.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå