Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny pendlesykkel, utstyr og gravel?

Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? #2716000 08/08/2022 11:41
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Med nytt regime på jobben som lener mot full tilstedeværelse tenker jeg å oppgradere jobb-sykkelen (ikke til vintersykling).
Jeg sykler ca 13km asfalt hver vei, 150hm og det har gått fint, men med 4-5x i uka så tror jeg at jeg får kronene raskt tilbake i sykkelglede om jeg kjøper en mer skikkelig sykkel med budsjett på rundt 10-13k.
Tenker i utgspkt å bruke høsten/vinteren på finn for et kjøp, men ny sykkel er jo ikke å forakte.

Nå er jeg en terrengsyklist og har fått god innsikt der, men landevei/gravel er helt nytt, så jeg har noen spørsmål:

Hvor er kvalitets-cutoffen på girgruppe? I terreng er det gjerne GX og Deore (eller bedre), hva er ekvivalenten?
Jeg vil ha skivebrems, men hva er god/grei type her? Kommer fra Code RSC og 200mm skiver, men snakker vi 140mm, 120?
Karbon/alu er jeg litt agnostisk på, dog vekt er jo viktigere her. Er alu-sykkel med karbon-gaffel en greie? Hvorfor/ikke alu?

Jeg skal ikke ta noen KOM'er (sykler bla tour de finans), og tenker at gravel-dekk/sykkel sikkert er en god tradeoff for meg mtp komfort og litt sideknaster for våte dager i skrå vinkel. Er dette lurt eller bør jeg kjøre slicksdekk type syltynn? Hva er god felgbredde?

Takk!

Re: Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? [Re: Ndreas] #2716037 08/08/2022 15:07
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Til daglig pendling som medfører slitasje så villle jeg tenkt nøye over hvilken utveksling du behøver. Et moderne 1x11 eller 1x12 gruppesett har dyr kassett og kjede. Om du kun klare deg med en mer klassisk 10delt/11delt løsning så vil det være fordelaktig da kassettene koster en brøkdel. Det er ingen kostnadsfordel i å bruke 1x11 vs 2x11. Kassett, kjede og drev vil forbrukes jevnt og trutt. Hvilket gruppesett du starter med er således mindre viktig.

For skivebremser ville jeg valgt noe med 160mm skiver da mer material er mer holdbarhet. Skiver er slitedeler. Bruk gjerne sinterklosser. Du har 150hm. Det vil gi belastning(slitasje!) på bremser om du har endel nedbremsinger på turen din.

Du må ha heldekkende skjermer. Punktum.

Om du skal pendle på tour de finance så ville jeg brukt asfaltdekk med 30 til 40mm bredde. Slicks. Grep og komfort er underordnet pålitelightet og rullemotstand. Grusdekk slites fort, har tynne sidevegger og har høyere rullemotstand. Koster mer gjør de også. Om du vil adressere en av de tre minusene jeg listet opp så må du forsake noe annet. Et kompromiss kan være å kjøre grusdekk foran og slicks bak. Dekk, og da særlig slicks, som kjøres med høyere trykk er mindre utsatt for punktering som følge av glass og gammel strøgrus. For meg et viktig argument mot grusdekk på asfaltpendling.

Ellers er ting som utvendig, heltrukken kabelføring etc. også fordelaktig.

Min jobbsykkel er for øyeblikket fixie (med bremser) på 80prosent av pendlingen. Det gir et svært begrenset forbruk av deler og er morsom avveksling fra de andre syklene mine. Fixie passer ikke alle og ei heller alle jobbstrekninger. Har 20km hver vei, men kun 100hm. Når lysten er der så bruker jeg raceren, men jeg verdsetter høyt at sykkelen krever lite oppmerksomhet.

Vedrørende materiale har jeg ingen spesielle preferanser, bortsett fra at karbon framstår unødvendig til pendling. Fixien er stål og har sett mange vintre uten problemer, raceren er alu. Fordelen med stål er at det ikke er så enkelt å skade når sykkelen må låses med tung lås daglig f.eks. Eller når ærend gjøres på veien.

Ut på tur!

Re: Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? [Re: Ndreas] #2716039 08/08/2022 16:22
C
chimpern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Tiagra eller 105, minuset er at tiagra er 10delt. Sram rival funker også bra.
160 mm som sagt over, men husk at bremsene bør være hydrauliske og ikke mekaniske.
Karbonramme får du ikke innenfor budsjettet uansett, men gaffelen bør være karbon for å få riktig stivhet/vibrasjonsdemping. Jeg kjenner veldig forskjell på en racer med 30c slicks med karbonramme og en alu-gravel med 40-45c dekk i form av at førstnevnte gir mest vibrasjonsdemping i ramme, mens sistnevnte prøver å ta det igjen med dekkene. Så jeg kan bare tenke meg hvordan det ville vært med alugaffel også, grøss ICON_SMILE

Re: Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? [Re: Ndreas] #2716043 08/08/2022 16:47
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det har vært flere tråder om rimelige gravelsykler, så gjerne sjekk/velg "siste års aktive tråder" (Litt i febertåka så orker ikke helt jakte de opp).

White GX LTD GRX400 22 virker som mye sykkel for pengene. Enkelte XXL har enda et par igjen.

Et par ting å tenke på:
- Hvis du kun sykler i pent vær kan landeveissykkel være å foretrekke.
- Gravelsykkel gir flere muligheter; faste skjermer, bagasjebrett, klaring til piggdekk, flere festemuligheter.
- Bagasjebrett ser litt teit ut, men det er en ypperlig måte å frakte pc og annet på. Hjelper bittelitt på ryggsvette og skrukkete skjorter.
- Vintersykling med gode piggdekk er gøy og man føler seg som en hardhaus. Det gir sykkelopplevelser man ikke får på andre måter.
- Slicks fungerer også på lett grus, men det krever mer av rytter. Fordelene er allerede nevnt.
- SRAM Apex og GRX400 er vel ganske likestilt(korriger meg om jeg tar feil) og fungerer bra. Har selv Apex.
- Skivebrems er fremtiden, hydraulisk. 160mm er vanlig.
- Karbongaffel er for komfort, mindre vibrasjoner etc.
- Et lite tips er å sykle i sone 1-2 hvis du pendler, ser altfor mange som er "balls to the wall", f.eks. langs den berømte Tour de Finance. Sikkert en ganske laber treningseffekt.
- Alt etter distansen, det er best å dusje på jobb og ha rene klær der, spesielt mtp. hvis du må gå i skjorte. Jakke+Skjorte=skrukkete saker.

Som stisyklist, må jeg innrømme at det blir mer gravelsykling enn sti for tiden. Og jeg skammer meg ikke lengre over det.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? [Re: chimpern] #2716076 09/08/2022 08:03
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: chimpern
Tiagra eller 105, minuset er at tiagra er 10delt. Sram rival funker også bra.
160 mm som sagt over, men husk at bremsene bør være hydrauliske og ikke mekaniske.
Karbonramme får du ikke innenfor budsjettet uansett, men gaffelen bør være karbon for å få riktig stivhet/vibrasjonsdemping. Jeg kjenner veldig forskjell på en racer med 30c slicks med karbonramme og en alu-gravel med 40-45c dekk i form av at førstnevnte gir mest vibrasjonsdemping i ramme, mens sistnevnte prøver å ta det igjen med dekkene. Så jeg kan bare tenke meg hvordan det ville vært med alugaffel også, grøss ICON_SMILE

Jeg ser ingen ulempe i å bruke 10-delt til pendling med mindre man faktisk har behov for mer utveksling. Funksjonsmessig er gevinsten minimal til pendling. Mer følsomt for skjevt girøre er det også. Jeg ville selv foretrukket færrest mulig gir gitt at jeg får de utvekslingene jeg behøver til strekningen min. Å fjerne kompleksitet og mulige feilkilder knyttet til pendlingen framstår ihvertfall for meg som svært fornuftig ;-)

Mekaniske bremser kan være slitsomme og jeg ville unngått disse selv. Enig.

Alugaffel er lite utbredt og vanskelig å få tak i, men stål eller karbon er utbredt. Jeg er forøvrig av den oppfatningen at det er andre faktorer som er vel så viktig for komforten som selve gaffelen. Stivhet i styre og stem, i hjulinnfestningen (QR er flekser masse sideveis, mens stikkakse er noe stivere) og ikke minst slange vs ikke slange kombinert med lufttrykk er vesentlg viktigere faktorer enn om gaffelen er laget av det ene eller andre materiale. Sideves fleks vil også oppleves som komfort da man får mindre direkte input i hendene da kraften fra slag forsvinner i andre materialer på veien. Fordelen med karbon er at det er enkelt å lage forholdsvis lett. Karbon betyr heller ikke automatisk komfort. For pendling så ville jeg selv plassert gaffelmateriale alene langt ned på listen over ting som har betydning for opplevelsen av pendligen.

Til tross for min skeksis på grusdekk så ville jeg ikke nølt med å anbefale en grussykkel eller komfortracer da god plass til dekk gir fleksibilitet. Selv ville jeg dog byttet ut styret til noe smalere enn hva disse syklene typisk blir levert med for å bruke mindre krefter på å bryte luft på veien til jobb ;-)

Redigert av Supermann; 09/08/2022 08:06.

Ut på tur!

Re: Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? [Re: Ndreas] #2716081 09/08/2022 08:18
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Støtter opp om GRX400 (og ev. Apex) og White GX LTD. Da blir det også hydraulisk. Ville føyd til standard thru axle (12ø) som kriterie.

Andre som kan krype seg ned mot budsjettet på en god dag er f. eks Gavia Terra AL, Ridley Kanzo A, Diamant AR V GRX.

Helt enig i at 10delt er bra nok, og under 13k er det faktisk også lite sykler med 10delt.

Redigert av soeder; 09/08/2022 08:24. Rediger grunn: Kom et nytt innlegg før mitt
Re: Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? [Re: Ndreas] #2716108 09/08/2022 11:58
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg sykler samme strekning +2 km daglig pendling.
Fra april til november bruker jeg landeveissykkelen til dette - liker fartsfølelsen den gir framfor gravelsykkelen. Det gir jo litt vedlikehold, men ikke mer enn om jeg hadde brukt gravelen til dette..

Kjører da 32mm slicks (gir mer enn nok kontroll også i svingene, med unntak av når det fryser til), og bruker avtakbare skjermer (ser ikke behovet for å ha på skjermer fast sommermånedene, når det er opphold 95% av turene).

Vinterstid går jeg over til gravel med piggdekk.

Re: Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? [Re: Ndreas] #2716109 09/08/2022 12:11
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Takk for gode, utfyllende svar!

Å se teit ut er ingen hindring, og selv om jeg er foreløpig skjorteløs synes jeg laptop-i-sekk er en ueffen løsning, så vurderer helt klart veske.

Jeg er ikke allergisk mot todelt, og kjenner godt på kostnaden til 1x kassetter/kjede. Er ikke godværssyklist, så blir nok å få på noen skjermer.
Karbongaffel og alu-ramme var det jeg lente mot selv, og jeg har syklet endel på vinter, men tror jeg "ruster opp" min gamle hardtail til de turene der. Er så jævli mye slaps og salt på vei inn fra skøyen til aker brygge (har jeg hørt).

Re: Ny pendlesykkel, utstyr og gravel? [Re: Ndreas] #2716242 10/08/2022 11:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ypperlige svar i tråden!

Jeg vil bare nevne et annet aspekt, siden jeg forstår at du ikke har landeveis- eller grussykkel fra før:

Enhver bukkestyresykkel du måtte investere i, vil kunne ha et langt bredere bruksområde enn kun pendling. Det er verdt å ha i bakhodet og utforske.

Med gravelsykkel har du også en ypperlig turkamerat, om du så skal sykle kjappe turer i Marka eller krysse land og kontinenter. For ikke nevne å nyte vinteren i Nordmarka.

Med landeveissykkel kan du nyte både de raske turene rundt Oslo og cruise i Alpene. En moderne landeveissykkel med dekklaring for 32-35 mm og gjerne slangeløse dekk er også utmerket på grus, som de populære ringveiene i Nordmarka.

Kjør på, kos deg og ikke begrens sykkelen til pendling!

Moderator  support, Valentino