Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CYKELVASAN

CYKELVASAN #2715930 07/08/2022 17:37
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Vurderer cykelvasan i år.

Noen som har syklet det?, og kan gi noen tips/ erfaringer?

Lurer på overnatting; Salen eller Mora? Og/evnt greit å bruke buss transporten ?

Halvdemper eller fulldemper(12 kg)

Dekkvalg, kjører nå continental cross king & race king prot 2,2 pga tørt hele år på Sørlandet .
Hvordan er trasé, kan den sammenlignes med noen norske ritt ? Men utifrå de raske tidene så regner jeg det som ett rask ritt? Lite teknisk krevende eller ?

Kjører svenskene rulle og er like gærne som norske ryttere i de første start puljene?,

Noen flere som skal over ICON_SMILE

Re: CYKELVASAN [Re: lille gutt] #2715938 07/08/2022 18:44
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Da jeg syklet, bodde vi ved mål og syns det fungerte bra med busstransporten om morgenen. Jeg syklet med fulldemper og andgret ikke et sekund.. Mye røtter som rister når farten går opp. Ikke så mye rulle, men det var en del svensker som foretrakk å ikke ligge foran og dra. Men da det var noen meter igjen til mål kom de rask opp. Koselig.

Svenskene virker ikke å ha tradisjon for å varme opp på sykkelen. De legger fra seg syklene i startbåsen og jogger frem og tilbake. Kjekt å vite når man er tilbake fra oppvarming og det er ti-femten minutter igjen til start. Og det ikker plass blandt alle syklene som ligger på bakken.

Morsom og rask løype da ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: CYKELVASAN [Re: lille gutt] #2715939 07/08/2022 18:54
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Har syklet en forholdsvis mange ritt og Cykelvasan er absolutt en av favorittene.
Har syklet det fem ganger, de tre første i tävling, de to siste årene i motion (på norsk tur-ikke elite), og er tilbake i tävling igjen i år. Startet i første led på motion (led 5) og ut fra mitt nivå var det en fin mye mer behagelig tur enn da jeg startet i tävling. Er i litt bedre form i år så tenkte å se hvordan det gir seg utslag om jeg starter i tävling.

Det er spådd tørt og fint så ser ut til å bli en fin tur. Kona og jeg (begge deltar) bruker å bo i Sälen, enkleste i forhold til logistikk for vår del. Kjører to biler til hytta vi har leid fra torsdag-søndag, kjører den ene bilen til Mora på fredag og tar den tilbake etter rittet. Ikke noe problem med buss tilbake etter rittet.
Med så fint vær som nå er det bare å kose seg etter målgang, spise og drikke litt ved idrettshallen.

Det er jo seeding og du kommer i et eller annet startled. I tävling går klokka fra startskuddet går (jeg starter i led 3 av 4) og det er full gass opp første bakken (som er på asfalt), ca 3 km med 4% stigning. I motion går tida fra du passerer startlinjen. Ikke noe teknisk krevende, helt ypperlig for oss grussyklister med fine klopper på myra, brede traseer og mer enn nok folk som vil dra. Har ikke sett så mye til rulle egentlig.

Skal bruke fulldemper, Scott Spark 900 SL, 9.8 kg. Har Race KIng prot 2.2 foran og bak, kan kjøre på det meste egentlig.Løypa følger store deler av Vasalopp skitraseen og personlig syns jeg det er mye bedre å sitte på fulldemperen. Så ut som det var 50/50 med hardtail-fulldemper i 2019.

Om du ser på løypeprofilen ser den veldig snill ut, men det er jobbing stort sett hele tiden og lite hvile. Gjennomsnittsfarta mi har vært på rundt 30 km/t så det er bra fart stort sett hele tiden. Kan lønne seg å gjemme igjen litt til du nærmer deg Evertsberg.
Jeg har 36 foran og 10-42 bak, tenker det som en grei utveksling..

Det er påmeldt 60 nordmenn i tävling og 340 i motion så det er gode muligheter til å hilse på landsmenn.

Re: CYKELVASAN [Re: lille gutt] #2715988 08/08/2022 10:56
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Flott, gode tips/info, takk ICON_SMILE

Mangler kun medvind og gode bein nå… ICON_WINK

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå