Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelferie i Europa på høsten

Sykkelferie i Europa på høsten #2715493 03/08/2022 13:45
L
langeveissyklist Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
L
Heihei!

Etter en passe grim vestlandssommer føler jeg en sterk dragning mot varmere temperaturer og mer inspirerende treningsforhold.. Tenker å ta to uker ferie i september eller oktober. Problemet er av typen luksus; det er alt for mange spennende destinasjoner! Pluss at jeg aldri har vært på sykkelferie før, så jeg vet egentlig ikke helt hva jeg må tenke på (har bodd i Sveits så det og Danmark er de eneste andre områdene i Europa jeg har sykkelerfaring fra, men var ikke ren sykkelferie da).

Jeg er en helt gjennomsnittlig landeveissyklist, planen er annenhver dag langtur og en litt kortere tur. Kanskje mer opptatt av eventyr enn trening. Synes grus er fint men asfalt uten drepende mengde trafikk er like fint det. Ønsket utfall er å samle opp sykkelglede og fine vyer. Er student ved siden av 100% jobb, så muligens at jeg tar med meg PC for å få gjort litt der nede, men etter et år uten ferie merker jeg at jeg trenger skikkelig avkobling.

Det som er viktig for meg:
- helt ok vær; så lenge det ikke regner og er over 15C så skal jeg være fornøyd (men er jo deilig med sol). Finnes jo såklart ingen garanti for dette, men noen steder kommer kanskje mer heldig ut på statistikken enn andre?
- Pris. Tenker ikke bruke alt for mye, så må vel tenke litt på hvor jeg flyr (men 500kr i forskjell på destinasjoner kommer ikke til å være avgjørende), bo billigst som mulig på airbnb og lignende. Bor som sagt også på nordvestlandet, men har togforbindelse, slik at det å fly fra Gardermoen er den originale planen, kan ev fly fra Ålesund også.
- Muligheter for å sykle runder! Tror dette vil være mulig de fleste steder..

Steder jeg har tenkt på:
- Slovenia
- Italia (Kan jo kombineres med Slovenia, så Slovenia veier per nå tyngst, for da kan jeg muligens ta noen dager et sted, så reise vestover og få litt Italia også, samt at mat og bo gjerne er billigere.)
- Spania (kanskje mest Girona, Mallorca eller Tenerife)

Hva er det jeg ikke kanskje har tenkt på og hvordan kan man velge en destinasjon av alle de mulige som finnes?! Er åpen for forslag til andre destinasjoner også, altså!

(Eller burde jeg bare droppe å dra, og heller bruke pengene på en god rulle for å sikre mer jevn sykkeltrening gjennom vinteren? Tror dette er siste prioritering av de destinasjoene...)

Re: Sykkelferie i Europa på høsten [Re: langeveissyklist] #2715499 03/08/2022 14:25
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
September/oktober: Jeg hadde stått mellom 1. Mallorca 2. Val Gardena eller annen by knyttet/nær Selle Ronda, evt lenger øst slik du tenker (men har ikke kjennskap til det). 3. Aostadalen. 4. Nice/Provance. 5. hvor som helst mellom Geneve og Briancon.

Re: Sykkelferie i Europa på høsten [Re: langeveissyklist] #2715537 03/08/2022 19:39
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dra til Dolomittene og få med deg Sella Ronda Bike Day 17. september!

https://www.sellarondabikeday.com/

Re: Sykkelferie i Europa på høsten [Re: langeveissyklist] #2715591 04/08/2022 10:30
anderfo Online
Besatt
Besatt
Du glemte å nevne hva slags type terreng du foretrekker.
Flatt? Småkupert og slake bakker? Hårnålssvinger og bratt? Høye og kjente fjellpass?
Liker du fjellterreng som i Aosta og Dolomittene, vindyrking som i Piemonte og Toscana, flate rismarker som på Po-sletta, eller flate strender langs rivieraen? (jeg har bodd i Torino/Italia et år, derfor slike referanser...)
Vil du helst ha litt av alt, fulle valgmuligheter så du kan sykle til fjellene en dag, flatt en annen dag og langs rivieraen en dag?

Alba/Asti/Piemonte er bra mtp. valgmuligheter, det er midt i vinlandskap men likevel forholdsvis nært både Alpene, Po-sletta og rivieraen. Tilsvarende kan du også finne i nordøst-Italia (f.eks. Verona, Arco osv).

Moderator  support