Etter å ha tilbakelagt en uke med sykkel på Finnmarksvidda så har jeg ett par spørsmål til innvidde:
Er det fri ferdsel for motorkjøretøyer på vidda ?
Såkalte fottur ruter var i realiteten oppkjørte spor. Jeg så også en del hensatte vrak av store firehjulstrekkere.
Samtlige myrer var oppkjørte myrhøl og bar preg av at mange hadde kjørt der nylig
Har antallet fotturister minket ?
Jeg møtte ikke en eneste turgåer eller tursyklist og DNT hyttene hadde dårlig besøk - i juli
Myggen
Jeg er kjent for å være ett trekkplaster for mygg og må alltid gå fem meter foran familien når vi er på tur, men jeg så nesten ikke mygg. OK, fikk 15-20myggstikk på leggen i ett gedigent myrhøl men det var det.
Dyreliv
Jeg så ett par reinsdyrkalver, en rypekylling og lite annen fugl. Er det normalt at det er så lite dyreliv på vidda ?
Det finnes et visst antall barmarksløyper i Finnmark som alle kan kjøre på, ellers er det sånn at reindrifta har fri ferdsel i forbindelse med reindrift. De må i all hovedsak følge trekkrutene til sommer/vinterbeitet, men det kan også bli kjøring etter dyr som har forvillet seg hvor som helst. Sånn sett er det vanskelig å "ta de" på noe om de befinner seg langt fra trekkruta.
Mye ulovlig kjøring med ATV er det nok ikke, det er noe annet med snøscooter på vinteren som ikke setter spor. Sporene som går over myrer og vidder er i all hovedsak reindrift. Og har du gått etter en barmarksløype så er det nok mye spor i og omkring løypa, ja.
Vi hadde det svært varmt i juni og starten av juli, etterfulgt av mye fuktig og varmt vær, dette ga svært store insektmengder på indre strøk/viddene den fuktige perioden. Etter dette har det dabbet veldig av. Jeg kommer akkurat fra en 4 dagers tur på vestfjellet (fjellvidda mellom kautokeino og kvænangen). Det fantes omtrent ikke mygg. Mygga forsvinner også når temperaturen er under 5 grader.
Hovedklekkinga på 0-400moh skjedde i starten av juli.
Når det gjelder dyreliv så spørs det vel litt hvor du har vandret. Man kan treffe på rypeflokker på flere tusen fugl om man er heldig. Ellers er det vel mest myrsnipa, heiloen, kråke/ravn og rovfugl å se. Fjellreven har vært trua lenge, jerven er sky som få, lite bjørn osv.
Husk at Finnmarksvidda er enorm og det bor rundt 70 000 her. Selv med tusenvis av tilreisende så kan man gå i dagesvis uten å treffe folk. Her oppe er det nok heller ikke spesielt populært for "innfødte" å gå til DNT hytter, det er utrolig mange andre områder som er mer "eksotisk" for oss å gå til, og mange trekker nok til områder de kanskje ikke treffer folk. Det er noe eget å være uten dekning/utilgjengelig og har ei vidde for seg selv.