Elsparkesykkel for "terreng"?
|
Elsparkesykkel for "terreng"?
#2714917
30/07/2022 08:50
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868 |
Slitasje i knær skal ikke få ødelegge for livskvalitet.
Som ivrige fisker, trenger jeg derfor et fremkomstmiddel som jeg kan bruke langs elvene når jeg forflytter meg. Flere elver har etablerte kjerreveier langs bredden. Tanken på en elsparkesykkel som man kan hive i bagasjerommet, med trekk på begge hjulene, luftfylte dekk og fjæringer foran og bak frister i teorien. Noen som har testet sparkesykkel på ujevnt terreng? Anbefalinger? Vil det fungere i praksis? - blir turen for "slagete" og går vinningen kanskje opp i spinningen?
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714918
30/07/2022 08:54
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Det kjipe svaret er i denne tråden.
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714920
30/07/2022 09:23
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868 |
Fanden, trodde å kjøre langs grusveier var innafor.
Så lenge Motorferdselloven ikke har unntak for elsparkesykkel, så kan man ikke kjøre i utmark tolker jeg. Og en grusvei i utmark er dermed ulovlig å kjøre på?
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714921
30/07/2022 09:25
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Om grusveien ikke er åpen for alminnelig ferdsel med motorvogn/motorkjøretøy, er den i henhold til lov og forskrift heller ikke åpen for elsparkesykkel, nei.
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714926
30/07/2022 09:56
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868 |
Takk for inspill! Jeg tenker vel at det kommer regelendring da elsykler er lovlig og elsparkesykler maks går i 20 km/t. Og har observert flere gamlinger på mopeder som suser opp og ned langs elva, så mulig jeg tar sjansen. Bærbarheten og den kompakte formen til elsparkesykkelen tiltaler meg. Vurderer selvsagt også terrengsykkel til formålet, men ønsker noe jeg kan hive i bilen.
Er det noen som har kjørt litt ulendt med elsparkesykkel og har noen anbefalinger og erfaringer?
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714928
30/07/2022 10:03
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Jeg tenker vel at det kommer regelendring da elsykler er lovlig og elsparkesykler maks går i 20 km/t. Har sympati for ditt behov og tiltenkte bruk, men for ordens skyld: Det kommer neppe oppmykning for elsparkesykler i utmark. Elsparkesykler er som kjent fra juni av blitt klassifisert tilbake som motorvogn også i Vegtrafikkloven, fått promillegrense og vil bli omfattet av bilansvarsloven med bl.a. krav om ansvarsforsikring osv. Er det noen som har kjørt litt ulendt med elsparkesykkel og har noen anbefalinger og erfaringer? Håper du får svar! Det jeg har sett av elsparkesykler med brede dekk og demping, har dessverre vært ulovlige på annet vis. Trolig fra de kjente aktørene som har det som forretningsmodell.
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714939
30/07/2022 11:55
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251 |
Det blir vel også krav til registrering og ansvarsforsikring fra 1 januar eller noe sånt?
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714958
30/07/2022 17:31
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868 |
Ja, det stemmer. Tror det allerede er innført og at forsikringsbransjen holder på å lage produkter. Så at Sparebank1 har en slik forsikring.
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714982
31/07/2022 06:19
|
Registrert: May 2019
Innlegg: 469
Gubbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: May 2019
Innlegg: 469 |
Bruker elsparkesykkel (Bydue S1) til og fra jobb (ca 30 minutter hver vei). Den har demper kun foran, så ujevnheter merkes godt i hæler, knær og rygg dersom jeg ikke er forberedt (litt knekk i knær). Dette på relativt god gang/sykkelvei.
Jeg hadde nok ikke gledet meg til å kjøre på grusvei med denne. Lovligheten skal jeg ikke ha noen sterke meninger om, men om du velger denne løsningen - kjøp en med demping både foran og bak.
Edit: Og du trenger begge hendene på styret. Bare glem å fikle med ting mens du kjører.
Redigert av Gubbe; 31/07/2022 06:23.
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714985
31/07/2022 07:10
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Gode poenger fra Gubbe. Slitasje i knær skal ikke få ødelegge for livskvalitet (...) Tanken på en elsparkesykkel som man kan hive i bagasjerommet (...) Bærbarheten og den kompakte formen til elsparkesykkelen tiltaler meg. Du har ikke vurdert en sammenleggbar elsykkel? ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122470&filename=Brompton.jpg) Her fra den britiske klassikeren Brompton, men det finnes rimeligere alternativer, også med bredere dekk og eventuelt demping. Du får tenke på om du virkelig trenger demping, særlig om tempo er avslappet. Du kan få mye komfort i dekk med egnet lufttrykk på grus- og skogsveier. Lovlig i utmark, stabilt og trygt, noe lastekapasitet.
|
|
|
Re: Elsparkesykkel for "terreng"?
[Re: Marøder]
#2714986
31/07/2022 07:19
|
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868
Marøder
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Oct 2013
Innlegg: 868 |
Gode innspill, ja har begynt å se på sammenleggbare elsykler.
Tenker det blir mye vibrasjoner fra en sparkesykkel, men har sett at enkelte har demping og luftfylte dekk. Men det er klart, det er ikke så store ujevnheter som vil takles.
|
|
|
|
|