Årets stand på Rallarvegen?
|
Årets stand på Rallarvegen?
29/07/2022 11:58
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Noen som har syklet Rallarvegen i år? Tenker å syle Flåm - Haugastøl - Flåm samme dag, og skal i utgangspunktet bruke gravelen med stiv gaffel og 40mm dekk. Tenker selv at dette skal gå bra, men om årets utgave av Rallarvegen er i dårlig stand så bør en kanskje vurdere terrengsykkel og dempegaffel? Det blir litt "gi og ta" i forhold til hvilke deler av strekket en vil være mer eller mindre effektiv på, pluss at håndleddene muligens vil takke meg i etterkant om jeg kjører med demper...
|
|
|
Re: Årets stand på Rallarvegen?
[Re: Dølle]
29/07/2022 13:43
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hadde en nydelig tur på Rallarvegen senhøstes, men har ennå ikke gjentatt i år. Kanskje kan du ha nytte av Rallarvegen-rapport fra Haugastøl turistsenter. Oppdateres jevnlig og senest for to dager siden. Kan ikke tro annet enn at grussykkel og 40 mm knastedekk er tilstrekkelig, men det er ambisiøst å sykle Flåm-Haugastøl tur/retur samme dag. Da vil gjerne terrengsykkel med lett utveksling hjelpe deg til å spinne oppover og og demping til å bombe nedover. Jeg ville heller tatt det rolig og nytt turen.
|
|
|
[Re: Sepeda]
29/07/2022 14:12
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det ser ut til at det var en veldig fin tur. Flaks at ikke første snøen hadde lagt seg i starten på oktober! Var tempen ok? Takk for tipset ang Rallarveg-rapporten. I følge den skal det være all good. Om jeg venter en god uke så er det kanskje enda noen meter med bar vei. Vil gjerne minimere bæring. Kan ikke tro annet enn at grussykkel og 40 mm knastedekk er tilstrekkelig, men det er ambisiøst å sykle Flåm-Haugastøl tur/retur samme dag. Da vil gjerne terrengsykkel med lett utveksling hjelpe deg til å spinne oppover og demping til å bombe nedover. Jeg ville heller tatt det rolig og nytt turen. Sykkelen er satt opp for bikepacking, så det skal ikke være noe problem med utvekslingen. Det skal settes på G-One 40mm tubeless til turen. De er ikke akkurat grove så får jeg ta det litt rolig i de løseste og groveste partieneNår det gjelder "ambisiøst" så er jeg veldig klar over det. Er bare at jeg har sett for meg dette som et mission og noe jeg gjerne vil ha gjennomført. Skal uansett sykle med konemor seinere. Da fra Haugastøl til Flåm, overnatting, toget til Finse og tilbake til Haugastøl. Får nok ganske så god tid til å nyte turen og utsikten da!
|
|
|
29/07/2022 18:11
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Sykla Haugastøl - Fagernut - Haugastøl for ca ei uke siden og Haugastøl - Fagernut + noen km - Haugastøl i dag i strålende sol. Min plan var Hallingskeid, men snøfonn helvete gjorde at vi gav oss. Noen av fonnene er svært bratte og inn og utgang er litt krøkkete i sykkelsko.
Sykla rittfulldemper (SC Blur) og jentungen på 14 sykla hardtail.
Traff en kar på en Canyon Grail som snudde ved første snøfonna etter Finse.
Det skal ifølge det jeg har lest være 19 snøfonner mellom Finse og Flåm så jeg tror du får en slitsom tur.
Hadde egentlig tenkt samme tur i ferien, men tror jeg venter noen uker pga snøen.
Når det gjelder veien så tror jeg 40mm funker fint iallfall på strekningene jeg har sykla, forutsatt at du har litt «sykkelfeeling»
Det er noen områder med litt mye grov pukk/stein hvor du kanskje må av men det er ikke lange bitene.
AG
Redigert av Gullars; 29/07/2022 18:14.
40+ and still climbing......
|
|
|
[Re: Gullars]
29/07/2022 19:27
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Traff en kar på en Canyon Grail som snudde ved første snøfonna etter Finse. Det skal ifølge det jeg har lest være 19 snøfonner mellom Finse og Flåm så jeg tror du får en slitsom tur.
Takk for heads up! Om det er fasit så venter jeg til i slutten av august. Jeg har ingen hast, og meningen er at jeg skal få sykle så mye som mulig, og helst alt. Spes siden jeg skal tur/retur samme dag bør det være konsing på sykling i stedet for bæring. Når det gjelder veien så tror jeg 40mm funker fint iallfall på strekningene jeg har sykla, forutsatt at du har litt «sykkelfeeling» Det er noen områder med litt mye grov pukk/stein hvor du kanskje må av men det er ikke lange bitene.
Da tar jeg sjansen på det. Om veidekket for det aller meste er greit så blir det mer lettsyklet med 40mm, og sykkelfeelingen skal være grei. Får heller trille de få partiene der det er reinspikka stein og pukk!
|
|
|
29/07/2022 21:05
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje vi sees, har planer om å «hake av» denne turen og ;o)
AG
|
|
|
29/07/2022 21:43
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kanskje vi sees, har planer om å «hake av» denne turen og ;o) Ja, det hadde vert morro  Si gjerne fra om du bestemmer deg. For min del må det bli uka i månedsskiftet august/september. Kun da det passer mellom ferie og ny offshoreperiode. Satser på et par stille og fine dager med ok temp, så er det bare å gi jernet.
Redigert av Dølle; 29/07/2022 21:44.
|
|
|
30/07/2022 07:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk til Gullars for rapport! Er selv veldig fristet til å ta turen den nærmeste tiden. Blir trolig improvisert og impulsivt, som i oktober  Det var forresten årets siste varme helg på fjellet, for å svare på spørsmålet til Dølle, så temperatur og vær var topp. Det skal settes på G-One 40mm tubeless til turen. De er ikke akkurat grove så får jeg ta det litt rolig i de løseste og groveste partiene. Skal ikke gjøre dette om til dekknerding, men siden du ikke spesifiserer hvilke dekk i den store G-One-familien som skal på sykkelen: Vær oppmerksom på at både Bicycle Rolling Resistance og Gran Fondo har målt at G-One Bite overraskende nok er mer eller like lettrullende som siste generasjon G-One Allround. Samtidig vil førstnevnte ha bedre grep på grovt og rufsete føre, og fremstår dermed som mer egnet på Rallarvegen. Så er det også kommet til nye dekk i familien, som G-One R og nye G-One RS. Førstnevnte er testet i samme Bicycle Rolling Resistance og Gran Fondo. Selv var jeg på René Herse Hurricane Ridge i Endurance-versjonen med forsterkede sidevegger. Har god erfaring med det dype mønsteret også i snø og vårløsning i Norge og på grove veier på Island nå i juni, samtidig som det er rimelig lettrullende. Burde fungere utmerket nå som det er både bart og snødekket på Rallarvegen. Leker for øvrig fortsatt med tanken på å rulle fra Oslo til Bergen via Rallarvegen på slangeløse 30 mm bare for prinsippets del  Traff en kar på en Canyon Grail som snudde ved første snøfonna etter Finse. Forstår at det bare er en faktaopplysning, men om man skal trekke noen slutning, må den tidlige retretten skyldes rytter, ikke Grail 
|
|
|
30/07/2022 10:58
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det var forresten årets siste varme helg på fjellet, for å svare på spørsmålet til Dølle, så temperatur og vær var topp. En kan være heldig såpass seint også, og høstfjellet er utrolig vakkert!!! Håper på en fin siste del av september. Det er da jeg skal ta turen med konemor  Det skal settes på G-One 40mm tubeless til turen. De er ikke akkurat grove så får jeg ta det litt rolig i de løseste og groveste partiene. Skal ikke gjøre dette om til dekknerding, men siden du ikke spesifiserer hvilke dekk i den store G-One-familien som skal på sykkelen Jeg hadde ikke fylt inn alle feltene, nei Det er G-One Allround. Har disse liggende, så det blir nok ikke handlet grovere selv om det kanskje hadde vært mer optimalt i forhold til underlag.  Leker for øvrig fortsatt med tanken på å rulle fra Oslo til Bergen via Rallarvegen på slangeløse 30 mm bare for prinsippets del Skal du sykle med oppakning? Og jeg hadde mine tvil til 40mm og bar sykkel  Traff en kar på en Canyon Grail som snudde ved første snøfonna etter Finse. Forstår at det bare er en faktaopplysning, men om man skal trekke noen slutning, må den tidlige returen skyldes rytter, ikke Grail  Kan være enig i det, men det kommer vel an på hviken tur vedkommende hadde sett for seg ved avgang
Redigert av Dølle; 30/07/2022 11:00.
|
|
|
30/07/2022 11:23
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Var nok ikke så veldig interessert i å krysse snøfonner og om jeg skal gjette så hadde han sykla et stykke på veien før han kom til Finse siden han hadde rødt blinkebaklys på ;o)
Sykkelen er vel bortimot pefekt for en rask tur på Rallarveien uten snø?
AG
|
|
|
30/07/2022 14:25
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sykkelen er vel bortimot pefekt for en rask tur på Rallarveien uten snø?
Regner med det er Grailen du tenker på, så skulle tro det, ja  Jeg tenker veldig på en Grizl eTap til neste år. Den gamle ruskete alu.gravelen makser på 40mm og det føles av og til litt snaut.
Redigert av Dølle; 30/07/2022 14:25.
|
|
|
31/07/2022 10:40
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Jepp det var sykkelen.
Har en Trek Domane SL5 med 38mm Vittoria Terreno Dry til grus og det er nok ikke plass til mer der men det funker veldig bra på den typen grusveier.
Etter at jeg bytta stisykkelen med 130/120mm vandring på nesten 15kg med en rittfulldemper på ca 11kg så ble unnskyldningen for gravelsykkel med plass til større dekk borte.
AG
|
|
|
31/07/2022 14:27
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jepp det var sykkelen.
Har en Trek Domane SL5 med 38mm Vittoria Terreno Dry til grus og det er nok ikke plass til mer der men det funker veldig bra på den typen grusveier.
Etter at jeg bytta stisykkelen med 130/120mm vandring på nesten 15kg med en rittfulldemper på ca 11kg så ble unnskyldningen for gravelsykkel med plass til større dekk borte. Har ikke terreng her på Ytre Søre Sunnmøre til noen fornuftig bruk av terrengsykkel, så tenker jeg oppgraderer fra hjemmesnekret alu.gravel til noe litt mer "high end". Tenker at en Grizl kan triple som feriesykkel med et par, tre hjulsett i baggasjen (om konemor tillater  ). Ellers har jeg også en Focus Paralane som tar 35mm. Kan i tillegg sette opp den gamle graveln som flat bar, og da tror jeg N+1 må legges i en skuff... 
Redigert av Dølle; 31/07/2022 14:29.
|
|
|
05/08/2022 08:39
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hva er konklusjonen av alle skrekkhistoriene om sykkel på tog. Er det uproblematisk på returen? Er det full familietrøkk søndag på Rallavegen så det er galskap å ta en dagstur heller ta en ukedag? Oh BTW dekkvalg. Det er salg på 45mm Ultrabite på BS, da ble det nytt. Det kjentes skikkelig digg ut for å takle ymse underlag med selvtillit. https://bikeshop.no/schwalbe/116541...0-dekk-sort-addix-speedgrip-super-ground
Redigert av JoachimV; 05/08/2022 08:42.
|
|
|
[Re: JoachimV]
05/08/2022 08:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hva er konklusjonen av alle skrekkhistoriene... Tenker du på Bergenstoget plyndret i natt eller Mordet på Bergensbanen? Alt knyttet til Bergen er jo dramatisk, noen vil kanskje si skrekkelig, men akkurat sykkel på Bergensbanen må enkelt og greit bestilles på forhånd, som tilleggsvalg hos Vy når du bestiller billetten din. Sykkelplass koster f.eks. kr. 235 Myrdal-Oslo, som jeg forstår er makspris. Har du bestilt plass, er du sikret plass. Men det forekommer at plassene er utsolgt og dermed ikke kan bestilles. Sykkelplass må likeledes bestilles på Flåmsbanen, men jeg vet ikke hvordan kapasiteten er. Andre vet sikkert. Se Sykkel på toget. Er det full familietrøkk søndag på Rallavegen så det er galskap å ta en dagstur heller ta en ukedag? Det er ikke akkurat Dyreparken og Kaptein Sabeltann. Oh BTW dekkvalg. Det er salg på 45mm Ultrabite på BS, da ble det nytt. Det kjentes skikkelig digg ut for å takle ymse underlag med selvtillit.  Gratulerer! Del gjerne erfaringer.
|
|
|
05/08/2022 09:40
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Det er nok ganske mange som tar toget med sykkel i tillegg til de andre turistene som bare skal titte ut vinduet og ta bilder. Tipper at det tar seg opp litt ekstra i august etter som snøen smelter mer bort og det er enklere å sykle mest mulig.
For egen del så har jeg ikke gidda å basere meg å tog og heller lagt turene frem og tilbake fra Haugastøl eller fra Flåm - Haugastøl med overnatting og tilbake til bilen i Flåm.
Har fått et sterkt inntrykk av at sykkel på tog er litt bingo og ganske dyrt.
AG
|
|
|
05/08/2022 10:32
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hva er konklusjonen av alle skrekkhistoriene om sykkel på tog.
Er det uproblematisk på returen? For egen del så har jeg ikke gidda å basere meg å tog og heller lagt turene frem og tilbake fra Haugastøl eller fra Flåm - Haugastøl med overnatting og tilbake til bilen i Flåm.
Har fått et sterkt inntrykk av at sykkel på tog er litt bingo og ganske dyrt. Dette er en problemstilling for meg/oss når konemor skal være med. Vi sykler Haugastøl - Flåm, overnatting, toget til Finse og sykle til Haugastøl. Hadde tenkt at togene var lagt opp til å ta med sykkel på en "grei" måte?
|
|
|
05/08/2022 10:39
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Vi sykler Haugastøl - Flåm, overnatting, toget til Finse og sykle til Haugastøl. Hadde tenkt at togene var lagt opp til å ta med sykkel på en "grei" måte? Jeg sliter litt med å forstå hva noen av dere skulle oppleve som vanskelig  Både på Flåmsbanen (i ditt tilfelle Flåm-Myrdal) og Bergensbanen (i ditt tilfelle Myrdal-Finse) bestiller dere billett med sykkelplass som tilleggsvalg på Vy. De to banene korresponderer. Utfordringen er at det i høysesongen ofte er utsolgt. Eller at kun mer kostbare fleksible billetter er tilgjengelig. Sykkelplass er i utgangspunktet priset som barnebillett og maks kr. 235 for en strekning. Se Sykkel på toget.
|
|
|
05/08/2022 11:56
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Da kan det jo hende at mine reservasjoner er grunnet uvitenhet ;o)
Er ikke spesielt god til å planelgge denne typen turer og bestille på forhånd låser mulighetene litt, det er vel der det har strandet for min del.
For Dølle sin del er jo dette gode nyheter.
Sjekket kjapt på VY for 1 voksen og en sykkel fra Flåm til Finse og billigste i dag var 771kr en vei og korteste reisetid 1t 31min. 1500kr for en togtur på 1,5t for 2 personer og 2 sykler er slett ikke billig
AG
Redigert av Gullars; 05/08/2022 12:01.
|
|
|
05/08/2022 11:58
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Utfordringen er at det i høysesongen ofte er utsolgt. Når er høysesongen over egentlig? Vurderer en Myrdal-Haugastøl dagstur til høsten.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
05/08/2022 12:09
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
August er naturlig nok mer travel enn september og oktober. Så snart du har en vag formening om dato, ville jeg ha bestilt fleksibel billett med sykkelplass, så kan du endre eller avbestille ved behov. Merk at Bergensbanen ikke alltid stopper på Haugastøl. Det fremkommer når du bestiller billett. Da er f.eks. Ustaoset et alternativ. Flåmsbanen er en attraksjon som er høyt priset, som Gullars påpekte. Vi som ikke bruker penger på unyttige ting som bil, kan lettere ta oss råd til det  Men spøk til side - ja, det er dessverre kostbart for en familie.
|
|
|
05/08/2022 12:33
|
Skogsmatrosen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg skal dit med en gruppe fra jobben i slutten av august (leiesykkel som settes igjen i Flåm), og det var ikke mange direktetog fra/til Oslo innom Haugastøl nei. Overnatter på Haugastøl etter sykkelturen, og ender nok med buss til Geilo og tog derfra på veien tilbake. Slipper å styre med sykkel på toget iallfall, selv om det ikke blir på egen kjent sykkel.
Redigert av Skogsmatrosen; 05/08/2022 12:48. Rediger grunn: Presisering
|
|
|
05/08/2022 12:35
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sjekket kjapt på VY for 1 voksen og en sykkel fra Flåm til Finse og billigste i dag var 771kr en vei og korteste reisetid 1t 31min. 1500kr for en togtur på 1,5t for 2 personer og 2 sykler er slett ikke billig Nei, billig er det ikke! Totalen for reise, overnatting, føde og drikke + tog på returen blir bort imot det samme som en oval weekend i en Europeisk storby. Når konemor må smått overtales for å bli med bør turen betales på kredittkortet for å holde regnskapet delvis skjult en stund. Så snart du har en vag formening om dato, ville jeg ha bestilt fleksibel billett og sykkelplass, så kan du endre eller avbestille ved behov.
Det må nok gjøres på den måten, men om en ikke bestiller fleksible biletter er det fare for at en har "forpliktet seg" til å gjennomføre turen uansett vær. Det er jo tross alt høyfjellet og tildels vestlandet, så en skal ikke se mange dagene frem på værvarselet før en kan sette et rødt kryss over det den sier...
|
|
|
[Re: Skogsmatrosen]
05/08/2022 12:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg skal dit med en gruppe fra jobben i slutten av august (leiesykkel som settes igjen i Flåm), og det var ikke mange direktetog fra/til Oslo innom Haugastøl nei. Ender nok med buss til Geilo og tog derfra på veien tibake. Den skjønte jeg ikke. Hvorfor buss til Geilo og tog derfra til Oslo? Hva har returen fra Flåm å gjøre med om toget stopper på Haugastøl eller ikke? Det går uansett tog hele veien fra Flåm til Oslo. Denne tråden forvirrer meg stadig mer  Nei, billig er det ikke! Totalen for reise, overnatting, føde og drikke + tog på returen blir bort imot det samme som en oval weekend i en Europeisk storby. Ikke billig, dessverre, men til gjengjeld er Flåmsbanen og Rallarvegen en langt mer eksklusiv og minneverdig opplevelse enn enda en storby. Usammenlignbart mer attraktivt for et internasjonalt publikum, og også for stadig flere av oss nordmenn. Bare si dét til konemor 
|
|
|
05/08/2022 12:47
|
Skogsmatrosen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hehe, tur fredag til søndag og vi sykler Haugastøl/Finse til Flåm på lørdagen med retur til Haugastøl med tog, og overnatting der. Så iflg. Vy og Entur så var returen søndag diverse varianter av busser eller andre tog til Geilo eller Kongsberg og ganske lang tur i antall timer. Skal oppdatere forrige melding for å unngå forvirring.
Redigert av Skogsmatrosen; 05/08/2022 12:50.
|
|
|
06/08/2022 09:52
|
arekey
Entusiast
|
Entusiast
For de som har en forestilling om at tog på Bergensbanen er skummelt, knotete eller stressende, så kan jeg opplyse om at Vy har satt inn egne sykkelvogner i år. Dette er vogner som har noen seksmannskupeer og plass til minst 12 sykler. Man plasserer og parkerer sykkelen på egenhånd, men siden vogna er åpen for alle anbefaler jeg også å låse sykkelen. Koster som nevnt tidligere max 235,- og opplevelsen er som familien min vestafjells ville sagt: «Sytalaus». ![[Linket bilde fra i.ibb.co]](https://i.ibb.co/hs14hYS/5602-EAB1-A021-4-D8-F-BD1-A-5-B4-B6-ADA41-D1.jpg)
|
|
|
[Re: arekey]
07/08/2022 12:09
|
Dølle
OP
Entusiast
|
OP