|
Magura MT5 og MT7 som subber
|
Magura MT5 og MT7 som subber
29/07/2022 07:29
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har to sykler her med hhv MT5 og MT7 bremser som jeg ikke blir klok på. 4 separate klosser på begge bremsene.
Har luftet bremsene flere ganger etter oppskriften, presser stemplene tilbake og lar systemet utligne, sentrert kalippere, justert stemplene individuelt, bittpunkt det samme, sikta og juster og styra på men jeg får ikke god nok klaring mellom klossene og det blir subbing og piping. Har Googla og lest, sett videoer med forskjellige tips, men det vil seg bare ikke. Ser på diverse forum at det blir nevnt som et kjent fenomen og at man bare må innfinne seg med det, still dem inn så godt som mulig og lev med litt subbing. Men det skal vel ikke være sånn at Magura bremser skal pipe og hyle som sultne gjøkunger?
Det er biiiiittelittegranne kast i skiva, men det er så lite at på en SRAM eller Shimano bremse hadde det vært null problem. Her er det so tight mellom klossene at man virkelig må finsikte og mikke for at skiva skal rotere fritt, eller subbe minst mulig da. Særlig på de bakerste klossene, noe som får meg til å tro at det skal gå å justere til bedre klaring der ved å holde igjen de to bakre stemplene, men jeg får det ikke til. Et par pump på hendelen og det er like herlig subb på de bakerste klossene.
Noen som vet hvordan man fikser dette? Hva er det jeg ikke får med meg?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Magura MT5 og MT7 som subber
[Re: Ripen]
29/07/2022 08:12
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
[Re: jsdk]
29/07/2022 08:33
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei. Som du ser over så skriver jeg biiiittelite kast, så lite at det knapt kan sees med øyet og jeg er redd at om jeg prøver å rette på den så gjør jeg det verre. Kliss ny sykkel og bremser. Utfordringen her er at man knapt får lagt mellom et kopipapir når bremsene er luftet etter beskrevne prosedyrer, og på bakerste klossepar får man neppe inn et kopipapir mellom kloss og skive på begge sider samtidig.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
29/07/2022 09:29
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Sitter stemplene (nesten) helt tilbake etter du har pumpet et par ganger med skive og klosset montert?
Har ikke så mye praktisk erfaring med Magura, men på de andre ville jeg testet med litt mindre væske i systemet, fort gjort å dytte inn for mye om du bruker sprøyte.
|
|
|
29/07/2022 12:33
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nei det var det da, tror noen med praktisk erfaring må på banen. Jeg har aldri slitt sånn med nye bremser før, har aldri vært borti Magura før men de er tydeligvis ikke som andre bremser. Nå har jeg vært og prøvd litt til, retta tilogmed litt på skiva og den før man nok ikke rettere uten å bytte den ut. Det er bare for trang og det er de bakerste klossene som støtt setter seg med bortimot null klaring fra skiva. Jeg justerer å resetter stempler og klosser individuelt, sentrerer kaliperen og etterjusterer. Med en del finmikking får jeg hjulet til å rotere uten at skiva subber borti klossene og det er lik klaring på alle 4 klossene. (4 separate klosser og stempler) Men når jeg tar sykkelen ut på en testtur og tar noen oppbremsinger så er pipinga tilbake etter et minutt eller to, og like herlig er det null klaring på bakerste klossepar. Om jeg lufter og underfyller systemet så kompenserer bremsen det og det er akkurat samme klaring og stemplene trekker seg ikke tilbake. Trodde jeg skulle ut og sykle en tur nå snart, men det skal jeg ikke. Jeg får heller google mer og se om jeg finner svaret.
Roy
|
|
|
29/07/2022 12:46
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Fant denne nå og tenkte at jeg kan jo prøve. Skjønner at kaliper skal være sentrert men det har alltid holdt med øyemål på Shimano og SRAM, og at det skal være så pinlig nøye kan jeg ikke fatte. https://www.trials-forum.co.uk/topi...-will-probably-work-with-others-as-well/
Roy
|
|
|
29/07/2022 17:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Magura har liten tilbaketrekning av stempler. Sentrerer med øyemål selv. Bruker dog utelukkende klosser som sitter sammen, og ikke fire individuelle. Trickstuff har testa, og mener det er best med to heller enn fire klosser.
|
|
|
29/07/2022 19:45
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan kun bidra med medfølelse. Har et par Shigura m5 som subber uansett hva jeg gjør. Jeg blir smågal og de jeg sykler med drittlei av lyden. I Trysil var vi på tur med en veldig flink og tålmodig guide, men til slutt rakna det nesten for han, og han begynte å skru på sykkelen min. Uten at det hjalp.
Jeg skjønner det ikke, men det som hjalp litt var å lufte hendel etter at klosser var montert. Kanskje kun tilfeldigheter. I mitt hode skulle det ført til mer subbing.
|
|
|
29/07/2022 20:23
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tror jeg fikk det til nå, krysser fingrene.
Lufta på nytt med klossene ute og stemplene presset helt tilbake, ville gjøre alt i riktig rekkefølge. Sentrerte så kaliperen så nøye som jeg klarte vha skyvelær og øyemål. Klemte noen ganger på hendelen så klossene skulle sentrere seg, kan røpe at det var litt frustrerende å se at de likevel lå inntil skiva på ene siden. Da holdt jeg igjen klossen som subbet inntil mens jeg pumpet på hendelen slik at klossen på motsatt side kom inntil skiva. Slapp opp og klemte på hendelen for å se om skiva ble dyttet til sides, gjentok dette både på bakre og fremre klossepar til skiva ikke flyttet seg når jeg klemte.
Stakk så ut på en liten testtur i nabolaget med en masse oppbremsinger og etter 10 minutter uten så mye som et pip sa jeg meg fornøyd.
Så gjenstår det å se hvor lenge Adam er i himmelen, om det piper som to sultne gjøkunger neste gang jeg har lagt sykkelen ned på sida ute i skogen.
Roy
|
|
|
[Re: baronKanon]
29/07/2022 20:32
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bruker dog utelukkende klosser som sitter sammen, og ikke fire individuelle. Trickstuff har testa, og mener det er best med to heller enn fire klosser. Sto og grubla litt på dette i frustrasjonen over å ikke få det til, om det ikke hadde vært litt lettere med 2 klosser i stedet for 4. Og om det ikke hadde blitt enda mer kraft i dem pga mer kloss som presses mot skiva? Det mangler absolutt ikke kraft i bremsene, så langt må jeg si de er veldig gode, og kraftigere enn noen bremser jeg har hatt tidligere. Men det kan vel ikke være sånn at det skal være et lite helvete å få dem subbefrie, da ryker de fort ut på bruktmarkedet. Da er Shimano Deore bedre..
Roy
|
|
|
30/07/2022 06:39
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Subbefrie er nok ikke helt realistisk, men akseptabel subb er mulig. Mener å ha lest på sidene til Magura at det er mindre klaring på MT7 enn MT5, og også mer kraft. Med mindre du har MT5e (sølv stempellokk), som tilsynelatende har samme kaliper som MT7. Du ser forskjell på sprekken til skiva,der det er et øye på MT7/MT5e.
Redigert av baronKanon; 30/07/2022 06:41.
|
|
|
31/07/2022 19:36
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mine MT7 subber ikke i det hele tatt bak, men pittelitte foran. Magura har alltid vært kjent for å være litt vanskelige å lufte. Siste gangen brukte jeg videoen til sykkelkomponenter, og det funket bra etter det.
|
|
|
01/08/2022 08:24
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Plaga lenge med samme greia på min code Rsc foran. Har blødd og fått de blødd sikkert seks ganger, stempler tatt ut, inspisert og renset, kalipper sentrert en bunsj av ganger og vi kommer alltid tilbake til subb, venstre side er lat og høyre side er overivrig :'(
|
|
|
01/08/2022 11:03
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har MT Trail Sport der MT5 er forbremsen.
Når disse er nyluftet har de en liten subb både foran og bak som er vanskelig å bli kvitt, men om man bare tenker at "det går seg til" så gjør det faktisk det etter et kvarters sykling.
Man stopper for å sjekke at alt er ok, tenker at "subbet ikke disse bremsene?" og finner ut at det gjør de ikke lenger.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
01/08/2022 11:15
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Har MT5 Wibmer edition, og de er periodesubbere. Korte korte perioder om gangen. Forsvinner kjapt. Bremsene er ikke kompatible med langt framskredet OCD.
|
|
|
[Re: OveR]
01/08/2022 20:43
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bremsene er ikke kompatible med langt framskredet OCD.
Amen  Gode bremser, men de kunne med fordel holdt litt mer kjeft. Er ikke helt i mål ennå, den sentrerte kaliperen er nå desentrert og klossene subber igjen på ene siden. Ikke like ille hyling nå da og kun under bremsing, men det er klart det blir lyd med så mye subb, klossene blir glaserte. Skal justere litt mer og gi skivene en god vask og klossene en liten rubb, så får vi se. Fingers crossed!
Roy
|
|
|
|
|