Pastamaskin
|
Pastamaskin
28/07/2022 15:09
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
"Svigedatter" ( poden og hun er på vei til å bli samboere) ønsker seg bl.a. pastamaskin i bursdagspresang. Er det Marcato Atlas 150 er beste kjøp ? Hvor enkel/komplisert er det å skifte "maskineri" til ulike pastatyper ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Pastamaskin
[Re: HeavyDude]
29/07/2022 10:37
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har en Holm pastamaskin. Ser ut som nøyaktig lik funksjonalitet som Marcato Atlas. Skifte mellom pastatyper gjøres med å flytte sveiva på 2 sek.
Holm maskinen festes til bordplaten med sugekopp, det har fungert fint. På andre er det skrutvinge.
|
|
|
29/07/2022 14:25
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er budsjettet da?
Før hadde vi en klassisk italiensk type i skapet slik som Marcato'n du lenker til. Tror den ble gitt bort til slutt pga manglende bruk. Nå har vi en helautomatisk fra Philips som fungerer overraskende bra. Jeg har veldig godt utviklet allergi for maskiner som blir stående på benken, brukes intenst første to ukene for så å støve ned. Men denne benytter vi minst et par ganger i uka og den er veldig enkel i bruk. Putt oppi pastamel, så beregner maskinen væskebehov basert på vekt, og velg hvilken pastatype du vil ha med innsatser for ekstrudering. Og selv om det er flere deler som er løse så er det ingen av dem som er spesielt vanskelig å vaske i maskin eller med kost.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
29/07/2022 20:44
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Svigedatter" ( poden og hun er på vei til å bli samboere) ønsker seg bl.a. pastamaskin i bursdagspresang. Er det Marcato Atlas 150 er beste kjøp ? Hvor enkel/komplisert er det å skifte "maskineri" til ulike pastatyper ?
Usj... Dette forumet. Nå fikk jeg lyst på pastamaskin. De har 150en på tebau hos Clahs. 599 kr. Har egentlig ikke lov til å handle flere kjøkkendingser, men...
|
|
|
30/07/2022 20:31
|
TorbjornJ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Aldri helt forstått dette med pastalaging, tar så mye tid og er så sabla billig på butikken. Forstår meg på mye innen baking og baker en del brød, pizza, foccacia osv men pasta (eller nudler), deer stopper jeg 
|
|
|
[Re: TorbjornJ]
31/07/2022 21:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Har vel en Atlasmaskin mener jeg som funker greit nok til å lage en og annen fylt pasta. Synes egentlig tørka varianter på butikken funker så bra at jeg ikke helt har følt behovet for å nerde veldig mye.
En annen ting er jo at fersk pasta og tørket pasta er to ganske ulike produkt, der kvalitetspasta av tørket type har egenskaper man ikke får med den ferske når det gjelder overflatetekstur og hvordan den funker med sauser av ulike typer i følge forståsegpåerne.
Alex/French Guy Cooking har hatt en lengre nerdeserie om pasta og den tørka varianten på Youtube i det siste som var litt interessant. Tror neppe en slik monstermaskin han endte opp med er aktuelt for mitt kjøkken hvertfall :-)
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
01/08/2022 13:45
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Han alex fikk vel også laga en rimelig heftig pastarulle av en annen youtuber.
|
|
|
07/08/2022 08:02
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg har gått over fra klassisk sveivemaskin til KitchenAid med pastatilbehør. Funker utrolig bra. Det eneste som er litt pes er at man må skifte innsats fra kjevle til skjærer og derfor må man først kjevle alt ferdig og ha plass til de ferdigkjevlede bitene på benken (eller over en trekjepp) mens man skifter til skjæreinnsatsen. Men det er det verdt når det går så raskt og lett å kjevle.
|
|
|
[Re: TorbjornJ]
07/08/2022 08:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Aldri helt forstått dette med pastalaging, tar så mye tid og er så sabla billig på butikken. Forstår meg på mye innen baking og baker en del brød, pizza, foccacia osv men pasta (eller nudler), deer stopper jeg  You're doing it wrong.  Hjemmelaget pasta er utrolig raskt å lage hvis man har fått schwung på det. Min rekord i gamle dager som jeg fortsatt skryter om i hver pastatråd er 9min45s fra lukkede kjøkkenskap til ferdig pasta på tallerkenen. Hmm... Nå som jeg har fått meg KitchenAid og Quooker burde jeg enkelt klare å slå den tiden. I det gamle rekordforsøket måtte jeg bruke tre kjeler med litt vann i hver, siden koking av vann var flaskehalsen.
|
|
|
[Re: Dan]
08/08/2022 12:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Aldri helt forstått dette med pastalaging, tar så mye tid og er så sabla billig på butikken. Forstår meg på mye innen baking og baker en del brød, pizza, foccacia osv men pasta (eller nudler), deer stopper jeg  You're doing it wrong.  Hjemmelaget pasta er utrolig raskt å lage hvis man har fått schwung på det. Min rekord i gamle dager som jeg fortsatt skryter om i hver pastatråd er 9min45s fra lukkede kjøkkenskap til ferdig pasta på tallerkenen. Hmm... Nå som jeg har fått meg KitchenAid og Quooker burde jeg enkelt klare å slå den tiden. I det gamle rekordforsøket måtte jeg bruke tre kjeler med litt vann i hver, siden koking av vann var flaskehalsen. En erfaring jeg har gjort ved pastalaging er at det å lage en stor oppskrift fordi man sjelden gidder å lage pasta fra scratch er direkte årsak til at man sjelden gidder å lage pasta fra scratch. Prosessen med å kjevle og tørke masse pastadeig man ikke skal bruke med en gang er krevende logistisk. Men å lage passelig mengde fersk pasta som kokes umiddelbart er overraskende raskt og enkelt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/08/2022 13:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Aldri helt forstått dette med pastalaging, tar så mye tid og er så sabla billig på butikken. Forstår meg på mye innen baking og baker en del brød, pizza, foccacia osv men pasta (eller nudler), deer stopper jeg  You're doing it wrong.  Hjemmelaget pasta er utrolig raskt å lage hvis man har fått schwung på det. Min rekord i gamle dager som jeg fortsatt skryter om i hver pastatråd er 9min45s fra lukkede kjøkkenskap til ferdig pasta på tallerkenen. Hmm... Nå som jeg har fått meg KitchenAid og Quooker burde jeg enkelt klare å slå den tiden. I det gamle rekordforsøket måtte jeg bruke tre kjeler med litt vann i hver, siden koking av vann var flaskehalsen. En erfaring jeg har gjort ved pastalaging er at det å lage en stor oppskrift fordi man sjelden gidder å lage pasta fra scratch er direkte årsak til at man sjelden gidder å lage pasta fra scratch. Prosessen med å kjevle og tørke masse pastadeig man ikke skal bruke med en gang er krevende logistisk. Men å lage passelig mengde fersk pasta som kokes umiddelbart er overraskende raskt og enkelt. Men trenger du maskin da? De fleste lager nok ikke ravioli eller tortelinni, det går nok mest i spaghetti, tagliatelle og lasagne. Tiden du har til å la ferdig oppskåret tørke litt bruker du til å lage salat og/eller annet tilbehør. Spaghetti faller bort her i huset, det ligger kun på prepperlageret (tar minst plass)  ; tagliatelle og lasagneplater lager du med kniv.
|
|
|
[Re: Tange]
09/08/2022 11:15
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Aldri helt forstått dette med pastalaging, tar så mye tid og er så sabla billig på butikken. Forstår meg på mye innen baking og baker en del brød, pizza, foccacia osv men pasta (eller nudler), deer stopper jeg  You're doing it wrong.  Hjemmelaget pasta er utrolig raskt å lage hvis man har fått schwung på det. Min rekord i gamle dager som jeg fortsatt skryter om i hver pastatråd er 9min45s fra lukkede kjøkkenskap til ferdig pasta på tallerkenen. Hmm... Nå som jeg har fått meg KitchenAid og Quooker burde jeg enkelt klare å slå den tiden. I det gamle rekordforsøket måtte jeg bruke tre kjeler med litt vann i hver, siden koking av vann var flaskehalsen. En erfaring jeg har gjort ved pastalaging er at det å lage en stor oppskrift fordi man sjelden gidder å lage pasta fra scratch er direkte årsak til at man sjelden gidder å lage pasta fra scratch. Prosessen med å kjevle og tørke masse pastadeig man ikke skal bruke med en gang er krevende logistisk. Men å lage passelig mengde fersk pasta som kokes umiddelbart er overraskende raskt og enkelt. Men trenger du maskin da? De fleste lager nok ikke ravioli eller tortelinni, det går nok mest i spaghetti, tagliatelle og lasagne. Tiden du har til å la ferdig oppskåret tørke litt bruker du til å lage salat og/eller annet tilbehør. Spaghetti faller bort her i huset, det ligger kun på prepperlageret (tar minst plass)  ; tagliatelle og lasagneplater lager du med kniv. Sånn pastamaskin med sveiv er jo ganske så rimelig. Varer vel livet ut også. Å kjevle ut hjemmelagde lasagne-plater fungerer ikke noe særlig. Å valse ut med maskin fungerer derimot bra. Spaghetti, tagliatelle og lasagne er maskinen bra på.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
09/08/2022 17:11
|
Dan
More than words
|
More than words
Sånn pastamaskin med sveiv er jo ganske så rimelig. Varer vel livet ut også. Jeg hadde en som mistet krommet på valsen. Løsnet i store biter.
|
|
|
16/08/2022 12:27
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Mutter'n ønska seg pastamaskin til jul for 25 år siden eller noe. Mine kloke søsken, antok at den ikke ville bli mye brukt, og bare være supplement til overfylt kjeller.... Så de fylte heller en banankasse med ymse pasta og sauser i stedet.
|
|
|
|
|