Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

ferske cleats + knesmerter

ferske cleats + knesmerter #2714761 28/07/2022 11:07
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Med tid til overs så jeg endelig en mulighet til å skifte cleats... Plasserte de der de var fra før av under skoen, uten at jeg vet hvorfor de stod akkurat der de stod.
Hadde så en innvielsestur på 80km, kanskje dumt å ha en så lang førstetur, men så ikke på det med nye cleats som en veldig drastisk endring. Mot slutten av turen merket jeg at det dro litt til, men var verst dagen etter. Prøvde en liten sykkeltur, men det er ganske merkbart i hvert pedaltråkk, spesielt i motbakker. Smerten er på ytre-overside av kneet. Mistenker det som kalles IT-bånd? Har hatt en sykkeltilpasning for to år siden.. Samme sykkel fortsatt, ikke gjort særlige endringer siden da, annet enn mindre sykling. Kjenner det også når jeg går i oppoverbakke og i trapper.

- Det virker som internettet foreslår å sette ned setet når smerten er lokalisert der den er, så tenkte å prøve det. Dog har jeg jo hatt en 'bikefit' og ikke hatt problemer med dette tidligere... Så er litt skeptisk til dette som løsning, men tenkte å prøve det da det faktisk kan se litt ut som jeg sitter for høyt.
- Er det dumt å fortsette å sykle? Merket jeg ble 'dårligere' etter sykkelturen i går, så kanskje det gir svaret i seg selv. Dog tenker jeg å prøve ut det å endre setehøyde og sykle en kort tur.

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2714765 28/07/2022 11:27
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Dobbeltsjekk at dataene fra bikefiten din matcher med det du har nå.
Jeg mistenker at den nye cleatsen gjør at skoen ikke lenger er parallell med sykkelrammen? Kanskje du har hatt skoen skjev ift sykkelrammen tidligere med de gamle cleatsene og mer slakk?

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2715105 01/08/2022 09:02
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Hei, jeg "har slitt" med IT bånd problemer på høyre side i rundt 10 år. For uten om diverse øvelser så må jeg være veldig påpasselig med oppsettet, men så lenge jeg er det så plages jeg ikke i det hele tatt. Det som ble nøkkelen for meg var å vinkle cleat slik at hælen går littegrann innover. Jeg har brukt og bruker grå Look cleat, som har samme float som gul Shimano. Etter en del egenanalyse så så jeg at hælen naturlig søker litt inn. Før jeg vinklet cleat så kunne jeg slite med sporadisk trykk på utsiden av foten, fordi jeg presset mot floaten. Er ikke mye motstand, men kan være nok til å merkes i perioder med mye sykling. Etter at jeg vinklet klossen dit foten ville så forsvant de smertene for godt. Kan det være at de gamle slitte klossene ga deg mer float, og de nye gjør at foten ikke får bevegd seg dit den vil? Kan jo være verdt et forsøk. Bør i hvert fall tas på alvor. IT bånd problemer er noe dritt, og kan sette deg ut lenge hvis du drar det for langt uten å gjøre tiltak.

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2715112 01/08/2022 09:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Skru på de utslitte og se om smertene forsvinner. Da har du en jobb å gjøre med måle vinkler og slikt. Gjøres greit med sko i pedal, hvit strek på sko og ramme og linjal. Da skal du kunne finne samme vinkler på gamle og nye klossers "naturlige nuullpunkt"

Lykke til
LarsB

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: thomassen] #2715165 01/08/2022 13:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: thomassen
Dobbeltsjekk at dataene fra bikefiten din matcher med det du har nå.
Jeg mistenker at den nye cleatsen gjør at skoen ikke lenger er parallell med sykkelrammen?

Det er egentlig ikke noe ideal at skoene er parallelle med rammen. De færrestes føtter er parallelle og mange vil naturlig ha en vinkel utover eller innover på en eller begge føttene.
Hvis man sitter på et bord og dingler med føttene vil man kunne se at de ikke er parallelle. Selv sykler jeg med høyre hæl ganske mye utover, mens venstre fot er ganske rett.
Jeg plasserer skoklossene deretter. Plasserer jeg høyre skokloss slik at foten blir parallell med krank/ramme får jeg vondt i kneet etter få kilometer.
Et triks er å tegne rundt den gamle klossen med en hvit tusj før man skrur den av - da er det enkelt å montere den nye på samme sted.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2715182 01/08/2022 16:49
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bytte klosser like før Jotunheimen rundt og satte høyre kloss noen millimeter lenger bak enn vanlig. Fikk kjenning i kneet utpå natta der, sånn cirka på Fagernes, men kom i mål uten særlige smerter.

Etter rittet kom smertene raskt og veldig kraftig tilbake særlig ved landeveissykling, mens selv lange stiturer gikk fint.

La etter hvert to og to sammen og kom fram til at høyre klossen hadde jeg jo kanskje flytta litt, ja. Justerte den tilbake til vanlig posisjon og alt er bare fryd og gammen.

Liten kloss kan altså velge stort lass ICON_LAUGH

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2715398 03/08/2022 07:55
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
De nye klossene er strammere enn de gamle kanskje? Har du forsøkt å løsne litt opp på bevegelsen på klossene?

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2715802 05/08/2022 20:03
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Opplevd akkurat det samme som Runermm. Kun en liten endring i plassering av cleat gav meg etter en stund såpass smetter i kneet at jeg slet med å sykle. Jeg har litt Chaplin fotstilling, og må rotere cleaten tilsvarende og sideforskyve den så langt inn på skoen som mulig for å unngå helsubb mot bakrammen. Øyvinds triks med å sitte på bordkanten er lurt. Jeg justerer cleaten så den peker rett fram, når foten har en avslappet vinkel. Da får jeg ca like mye flyt utover og innover. Men ser man cleaten posisjon under skoen, har den mange graders rotasjon i forhold til skolens lengderetning.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: ferske cleats + knesmerter [Re: NjuK] #2715819 06/08/2022 09:07
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Tusen takk for mange tips! Skal ta de til meg i tiden fremover i jakten på smertefri sykling frown

Sitat: NjuK
De nye klossene er strammere enn de gamle kanskje? Har du forsøkt å løsne litt opp på bevegelsen på klossene?

Ja, det kan virke plausibelt! Vet ikke helt hvordan jeg løsner opp bevegelsen, løsner jeg bare skruene?

Har montert de nye på samme sted som de gamle ICON_SMILE

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2715852 06/08/2022 20:15
I
IvarAndreas Offline
Medlem
Medlem
I
Du løsner vel strammingen på pedalene vil jeg tro

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: IvarAndreas] #2715918 07/08/2022 14:42
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: IvarAndreas

Sitter en skrue på pedalene med +/- Løsne opp så det blir mer float på pedalene.

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2715966 08/08/2022 09:10
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: likeråsykle
Tusen takk for mange tips! Skal ta de til meg i tiden fremover i jakten på smertefri sykling frown

Ja, det kan virke plausibelt! Vet ikke helt hvordan jeg løsner opp bevegelsen, løsner jeg bare skruene?

Jeg holder en knapp på at det er plassering som er problemet. De gamle klossene er såpass loslitt at man ikke kan forvente at nye klosser vil gi samme følelse. Det er kun motstand på utløsern du kan stramme eller slakke på shimano pedalene. Klossen avgjør floaten. Er du sikker på at de gamle klossene var gul Shimano forresten?

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2715971 08/08/2022 09:27
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L
altså, kroppen din har blitt vant til mer bevegelse fra klossen. Når du monterte nye så er ikke de så tilgivelige, selv om plasseringen er lik. Kan være verd å undersøke. Gitt at de gamle faktisk var gule shimanos.

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: NjuK] #2715972 08/08/2022 09:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Sitter en skrue på pedalene med +/- Løsne opp så det blir mer float på pedalene.

Denne skruen skal bare stramme eller slakke selve utløsningsfjæra. Flyten skal ikke påvirkes av dette, men det kan oppleves litt som om det gjør det da det er et lite spillerom mellom der man spenner fjære i pedalene og der den faktisk løser ut. Med slakkere fjær kan dette oppleves som noe mer flyt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: ferske cleats + knesmerter [Re: sykkeloyvind] #2715977 08/08/2022 10:02
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Denne skruen skal bare stramme eller slakke selve utløsningsfjæra. Flyten skal ikke påvirkes av dette, men det kan oppleves litt som om det gjør det da det er et lite spillerom mellom der man spenner fjære i pedalene og der den faktisk løser ut. Med slakkere fjær kan dette oppleves som noe mer flyt.

Med nye klosser, så kan innstrammingen fremstå mye strammere enn de gamle. Derfor jeg tenkte at det er greit å justere litt på strammeskruen.

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: Lanken] #2716187 10/08/2022 06:39
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Lanken

Jeg holder en knapp på at det er plassering som er problemet. De gamle klossene er såpass loslitt at man ikke kan forvente at nye klosser vil gi samme følelse. Det er kun motstand på utløsern du kan stramme eller slakke på shimano pedalene. Klossen avgjør floaten. Er du sikker på at de gamle klossene var gul Shimano forresten?

Jepp! Både gamle og nye var gule shimano. Men de gamle var jo veldig slitt, og har vært det en stund... Er også rimelig sikker på at de er plassert på akkurat samme sted.

Hadde ny langtur på søndag, gikk bra ut til ca 60km, men opp en lang stigning (500hm) kom det tilbake og satt i ut turen.

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2716346 11/08/2022 12:09
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L

Jepp! Både gamle og nye var gule shimano. Men de gamle var jo veldig slitt, og har vært det en stund... Er også rimelig sikker på at de er plassert på akkurat samme sted.

Hadde ny langtur på søndag, gikk bra ut til ca 60km, men opp en lang stigning (500hm) kom det tilbake og satt i ut turen.

Ok, har du fortsatt de gamle klossene? Hvis ja, monter de på, men før du gjør det finn fram en gradskive å mål float på ny kloss. Gjør det samme på gammel loslitt kloss. Lik? Kjør med de loslitte klossene noen turer. Forsvinner smerten, eller kjenner du en lindring?

Når du sitter å trør med de gamle klossene påmontert: Kast regelmessig blikk ned på beina dine. Vinkler hælen seg innover eller utover, eller er den hele tiden nøytral? Eller varierer det veldig? Hvis det søker mot en retning så er det et tegn på at klossen sannsynligvis bør vinkles mer. Spesielt hvis målt float på gammel og ny kloss avviker.

Samtidig som du har de gamle klossene på bør du også sjekke om det er noe annen bevegelse som ikke skal være der. Spesifikt rotasjon i det horisontale plan når du ser på skoen forfra eller bakfra. Jeg er ikke noen bikefit ekspert, men tror akkurat det er negativt for alle og enhver. Hvis man har behov for vinkling av foten så bør vel det løses med kiler. Kroppen har en tendens til å til tilpasse seg mye rart. En teori her er jo at kroppen din har tilpasset seg et bevegelsesmønster som den egentlig ikke har godt av, og de nye klossene egentlig er det kroppen trenger på sikt men akkurat nå får den litt sjokk siden det som er riktig har blitt uvant. En litt kjedelig løsning da kan jo da være å tone litt ned på antall timer på setet å bygge seg gradvis opp. Jeg har hatt litt knesmerter (som ikke var relatert til IT-bånd utfordringene mine) pga. en kloss som var FOR slitt. Forsvant straks jeg satt på nye klosser. Etter den opplevelsen så er jeg påpasselig med å ikke drøye for lenge med å bytte. Håper du kommer til bunns i dette! Og neste gang bør du bytte klossen litt tidligere for å unngå usikkerhetene.. ICON_WINK

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2716350 11/08/2022 13:06
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde IT bånd relatert vondt i venstre kne i fjor og det viste seg å ha opphav i for smal benstilling (lav Q faktor) på landeveissykkel.

Ingen problemer på terrengsykkel sannsynligvis pga at jeg kjørte med Time pedaler som ikke låser foten i en Q faktor på samme måte som for eks Shimano pedaler for terreng/landevei gjør samt at de har mer float.

Løsningen ble økt Q faktor ved å flytte cleats maksimalt innover på både landevei og shimano terrreng cleats samt styrkeøvelser på hofte/bekken samt skumrulle på IT båndet.

Da gikk det egentllig fort over og har holdt seg borte siden, selv om jeg har byttet fra Time til Shimano pedaler på terrengsykkelen.

AG

40+ and still climbing......
Re: ferske cleats + knesmerter [Re: Gullars] #2716628 15/08/2022 10:26
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L

Ok, har du fortsatt de gamle klossene? Hvis ja, monter de på, men før du gjør det finn fram en gradskive å mål float på ny kloss. Gjør det samme på gammel loslitt kloss. Lik? Kjør med de loslitte klossene noen turer. Forsvinner smerten, eller kjenner du en lindring?

Når du sitter å trør med de gamle klossene påmontert: Kast regelmessig blikk ned på beina dine. Vinkler hælen seg innover eller utover, eller er den hele tiden nøytral? Eller varierer det veldig? Hvis det søker mot en retning så er det et tegn på at klossen sannsynligvis bør vinkles mer. Spesielt hvis målt float på gammel og ny kloss avviker.

Samtidig som du har de gamle klossene på bør du også sjekke om det er noe annen bevegelse som ikke skal være der. Spesifikt rotasjon i det horisontale plan når du ser på skoen forfra eller bakfra. Jeg er ikke noen bikefit ekspert, men tror akkurat det er negativt for alle og enhver. Hvis man har behov for vinkling av foten så bør vel det løses med kiler. Kroppen har en tendens til å til tilpasse seg mye rart. En teori her er jo at kroppen din har tilpasset seg et bevegelsesmønster som den egentlig ikke har godt av, og de nye klossene egentlig er det kroppen trenger på sikt men akkurat nå får den litt sjokk siden det som er riktig har blitt uvant. En litt kjedelig løsning da kan jo da være å tone litt ned på antall timer på setet å bygge seg gradvis opp. Jeg har hatt litt knesmerter (som ikke var relatert til IT-bånd utfordringene mine) pga. en kloss som var FOR slitt. Forsvant straks jeg satt på nye klosser. Etter den opplevelsen så er jeg påpasselig med å ikke drøye for lenge med å bytte. Håper du kommer til bunns i dette! Og neste gang bør du bytte klossen litt tidligere for å unngå usikkerhetene.. ICON_WINK

Her var det mye lurt! Har dessverre ikke de gamle klossene..

Tenker jo at det burde gå seg til, men i dag klarer jeg så vidt å gå i trappa etter to timers tur i går, og rev passe godt når jeg skulle sykle til jobb frown Kan ikke jogge heller pga en forstuet ankel, hva skal man gjøre da?!

Slagplan akkurat nå er å starte opp med mer styrke/mobilitetstrening, kjøre turer på max 1-1,5t. Kanskje noe justering av cleats, men usikker på hvilken retning jeg skal starte å teste ut (har innoversnevrede knær + neutral fotstilling).

Sitat: Gullars
Hadde IT bånd relatert vondt i venstre kne i fjor og det viste seg å ha opphav i for smal benstilling (lav Q faktor) på landeveissykkel.

Løsningen ble økt Q faktor ved å flytte cleats maksimalt innover på både landevei og shimano terrreng cleats samt styrkeøvelser på hofte/bekken samt skumrulle på IT båndet.

Da gikk det egentllig fort over og har holdt seg borte siden

AG

Hmm, kanskje jeg skal starte med å flytte cleatsene litt innover. Har også noen gamle terrengsko jeg ikke har brukt på et par år, kanskje jeg burde prøve med de litt.. (eller kanskje jeg da bare skaper flere problemer, hehe)..

jeg bare synes det er så rart når jeg ikke har hatt noe problem med å sykle langt før - også skal noen små klosser skape problem...

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2716644 15/08/2022 12:11
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det er litt "farlig" å synse rundt dette, vi er jo alle forskjellige, jeg er iallefall ikke noen fagmann på knær.

Jeg monterte cleatsene som jeg gjorde for å få lav Q faktor når jeg begynte med Shimano spd pedaler for over 30år siden.

Etter noen år, kanskje 10år så fikk jeg vondt i knea og bytta til Time terrengpedaler for å få mer float.

Det gikk bra helt til for 2 år siden da jeg fikk trøbbel, men da etter å ha sykla på landeveissykkel med SPD SL pedaler og cleats, men også montert for lav Q faktor.

Var på bikefit og det første han gjorde var å flytte cleatsene på landeveisskoa innover for å spre bena.

I og med at jeg hadde brukt Time terreng pedaler på både landevei og terreng de siste 20årene så hadde ikke jeg merket at cleatsene var montert feil.

På Time sine terrengpedaler så er fjærene som låser cleatsene til pedalene anneledes enn på Shimano slik at foten kan forflytte seg litt sideveis samt at den kan rotere litt mer.

Det var sannsyligvis nok til at jeg unngik problemer.

Det er jo ikke sikkert at dette løser dine problemer, men det som gjorde størst virkning for min del var noen øverlser jeg fant på internett ved å google "iliotibial band syndrome"

Pedalgreiene er mest for å ikke få det igjen.

AG

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: Gullars] #2716650 15/08/2022 12:32
L
likeråsykle Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Ja! Tenker det er jo en grunn til at jeg får det, mest sannsynligvis. Så er jo greit å ta tak i roten til problemet (samt å gjøre øvelser for å få bukt med problemet slik det er nå). Skal prøve det google-søket!

Har jo hatt bikefit, samtidig var dette for ca 3 år siden, og da også på noen litt slitte cleats, så kan hende at posisjoneringen ikke er optimal selv om de ble satt slik da. Samt at jeg kanskje har vært noe mindre flink til å tøye de siste to årene...

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2716663 15/08/2022 13:27
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Men har du forsøkt å løsne på hvor stramt pedalen holder cleaten? Altså skruene som justeres her (Youtube).

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2717647 23/08/2022 13:56
L
Lanken Offline
Fersking
Fersking
L

Her var det mye lurt! Har dessverre ikke de gamle klossene..

Tenker jo at det burde gå seg til, men i dag klarer jeg så vidt å gå i trappa etter to timers tur i går, og rev passe godt når jeg skulle sykle til jobb frown Kan ikke jogge heller pga en forstuet ankel, hva skal man gjøre da?!

Slagplan akkurat nå er å starte opp med mer styrke/mobilitetstrening, kjøre turer på max 1-1,5t. Kanskje noe justering av cleats, men usikker på hvilken retning jeg skal starte å teste ut (har innoversnevrede knær + neutral fotstilling).

Sitat: Gullars

Da gikk det egentllig fort over og har holdt seg borte siden

AG

Hmm, kanskje jeg skal starte med å flytte cleatsene litt innover. Har også noen gamle terrengsko jeg ikke har brukt på et par år, kanskje jeg burde prøve med de litt.. (eller kanskje jeg da bare skaper flere problemer, hehe)..

jeg bare synes det er så rart når jeg ikke har hatt noe problem med å sykle langt før - også skal noen små klosser skape problem...

Jeg hadde en følelse at de gamle var kastet ja. :/

Jeg deler bare av min erfaring med problemet. Minner igjen på at jeg ikke er noen ekspert, og at det ikke er sikkert dette er fasit, men kanskje (forhåpentligvis) kan det være til hjelp:

Jeg husker fra min prøving og feiling at det er umulig å google seg fram til dette. Noen anbefaler setet ned, andre setet opp, hæler innover og utover og Q-faktor i alle retninger... Jeg ville anbefalt deg å gå systematisk til verks. Noter ned alt av endringer du gjør, slik at du har oversikt over hva som er testet og hvordan det føltes.

Når jeg byttet til nye fancy karbonpedaler fikk jeg litt ekstra lugging i IT båndet ganske momentant etterpå. Det var så opplagt at det måtte være noe med de pedalene at jeg målte q-factoren, og satt på noen skiver på de nye pedalene for å få de lik. Da forsvant problemene like kjapt som de kom. Folk er jo forskjellig bygd, men hvis roten til problemet er relatert til hælens orientering så er den eneste løsningen som gir mening for meg i hvert fall at hælene bør gå innover mtp senefestene og hvor den senen går. Et lite eksperiment: Hvis IT båndet ditt er ømt nå. Sitt på en stol, og stram rumpe og lårmusklene. Med fotballen plantet i bakken, prøv å ta hælen utover. Kjenner du stikking (for min del er det veldig diffust, men jeg kjenner ubehag selv om jeg ikke har IT bånd problemer nå) på utsiden av kneet? Senen går på utsiden av kneet, og er festet rett i underkant. De fleste med stramt IT bånd kjenner smerten primært på utsiden av kneet da senen gnisser der. For min del hvis jeg slurver med styrke og tøying, eller har gjort noen endringer på oppsettet så kjenner jeg det på utsiden av kneet og på utsiden av skinka (det andre festepunktet). Tilbake til det eksperimentet.. Kjenner du det samme hvis du tar hælen innover? Ingen smerte, eller kjennes det kanskje helt smertefritt ut? Hvis ja på det siste så ville prøvd å starte med å vinkle klossen litt. Når spissen på klossen peker mer mot tåballen så går hælen mer inn. Uavhengig av det eksperimentet faktisk.. hvis alt var fryd og gammen før du byttet klosser, og du er 100% sikker på at du ikke har endret på noe annet, så ville jeg startet med vinkling av hælen. Selv om klossene var slitt så gir det ikke mening at du fikk noe mer spillerom på noe annet enn float hvis man ser på hvordan kloss og pedal er konstruert. Det gir ikke mening at det ga deg rom for mer eller mindre Q-faktor. Ang Q-faktor så støtter jeg meg på de som sier at smal Q-faktor er negativt for IT-bånd pga følgende logikk: Smalere Q-faktor gjør at senen må strekke seg / bli lengere. Bredere Q-faktor motsatt. Når senen er irritert så er det ikke logisk å strekke den for å fikse det.

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2717722 24/08/2022 07:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Plutselig føler jeg med LIkeråsykle.

Jeg kjøpte en nyere utgave av Diadora terreng-rittsko jeg har brukt i årevis. Toppmodell i karbon og boasneller og greier.
Nye klosser ble montert likt på de nye skoene som på de gamle. Følelsen på sykkelen er lik, men etter to-to og en halv time får jeg smerter/ømhet i venstre kne. Det går over dagen etter, det skjer ikke med de andre skoene. Og jeg har ikke presset meg til å bruke rittskoene særlig mye. Men nok til å kjenne at det kommer igjen når jeg bruker dem.

Det skal sies at jeg har brukt klikkpedaler i nesten 30 år uten kluss før. Jeg har alltid montert klossene symmetrisk på skoene og vært fornøyd til alt er slitt ut. Nå må jeg eksperimentere med oppsettet. Tilsynelatende er alt symmetrisk som det pleier. Så jeg starter med å vippe hælen litt utover og tar det derfra. Men jeg har i alle fall en fasit i de andre skoene som ikke gir meg problemer.

LarsB

Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2717730 24/08/2022 08:42
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg begynte å bruke Crankbros mest for å være kul rundt sekelskiftet. Før det var knæra litt on and off, men det var noe jeg la skylden på hyppig frikjøring og kulekjøring for. Etter byttet og enda hyppigere alpin frikjøring (kulekjøring i neondress under heisen med en innlagt daffy her og der mistet dametekket utover 2000 tallet) har knæra aldri vært et tema med unntak for en runde på spinning med SPD.
Om det er floaten eller andre ting vet jeg ikke, men ved kjøp av landeveisykkel for noen år tilbake turte jeg ikke å kjøpe noe annet enn Speedplay med maks float og knæra er fremdeles fine. Resten av kroppen er inne i et bratt forfall og middelalderen kjennes godt, men knæra de funker gitt.

Redigert av sanouka; 24/08/2022 08:50.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: ferske cleats + knesmerter [Re: likeråsykle] #2717741 24/08/2022 09:28
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har stor tro på at floaten i pedalene "skjuler" endel andre problemer som q faktor og manglende bevegelighet/styrke i og rundt knærne.

Er som sagt tilbake på SPD etter bortimmot 20år på Time og har tendenser til å kjenne noe lite i venstre kne (som er det kneet som har hatt IT problemer) når jeg sykler terreng.

Det er ikke vondt og forsvinner når jeg går av sykkelen,men sålenge jeg kjørte time så kjente jeg ingenting.

Var ute enn tur i går og ser at hælen på venstre for går endel utover når jeg tråkker i "nøytral" posisjon.
Tror jeg skal prøve å vri klossen litt for å se om det hjelper.

AG

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå