Utstyrsgal?
|
Utstyrsgal?
22/07/2022 11:23
|
_KAO_
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei folkens,
Den siste måneden har jeg vurdert å kjøpe ny landeveissykkel. Jeg har veldig spesifikke krav og ønsker til sykkelen, da jeg bruker mye tid på sykling. Det er en hobby og en enorm lidenskap, og jeg vil at alt skal være perfekt.
Av de syklene jeg har sett på er det spesielt en jeg har falt for, men «problemet» er at den koster 100k. Så er jeg ikke fornøyd med standardhjulsettet, så da blir det nytt hjulsett til 20k i tillegg (siden jeg da går fra rim til disc). Noe utstyr skal også selges, så netto snakker vi en kostnad på ca 90k.
Økonomien min tåler det godt, men det blir i tilfelle et besøk innom sparekontoen. Siden jeg også er relativt økonomisk (på andre ting enn sykkel), får jeg en bismak med tanke på det å punge ut dyre dommer for en ny doning. Jeg er tross alt ikke proff. Samtidig sykler jeg ca 15-18 timer i uka og ca 15 000 km i året, så jeg vet investeringen vil gi meg mye verdi. I tillegg bruker jeg lite penger på andre ting som klær, reiser, alkohol, og så videre i løpet av et år. Sykkel er min største utgiftspost. Har for øvrig kjøpt sykkel på Finn.no før, men ønsker nå en ny sykkel.
Spørsmålet mitt er om noen kan kjenne seg igjen i dette? Hva gjorde dere og angret dere etterpå? Er jeg «gal» som vurderer å betale så mye? Hvor vanlig er det å betale så mye for sykkel?
Jeg har ingen venner som sykler spesielt mye og kan relatere til problemstillingen, så jeg kan ikke diskutere det med dem. I tillegg må jeg legge til at jeg vet at dette IKKE er et «problem» - jeg ønsker bare input fra andre som har vært gjennom samme vurdering og som kan hjelpe meg til å ta beslutningen.
Tusen takk for tilbakemeldinger.
|
|
|
Re: Utstyrsgal?
[Re: _KAO_]
22/07/2022 11:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Da legger jeg inn den pliktmessig kjipe tilbakemeldingen her også  *** Om du er tilstrekkelig rik, så hvorfor ikke! Men... med alle forbehold om at jeg ikke vet hvilken sykkel og hjul det gjelder, er jeg redd at du ikke får noe av særlig praktisk verdi for de siste 70-80.000 av de 120.000 Og vær forberedt på et massivt verditap straks du triller den ut av butikken. I hvert fall om et års tid da hverken rammesett eller gruppe eller hjul er det siste og hotteste lenger  Bare tenk på hvilke opplevelser og eventyr du kan finansiere for deg og sykkelen din om du legger de overskytende titalls tusenlappene annet sted. Eller hva du kan gjøre for nære og kjære. Eller andre. Bortsett fra det: Følg hjertet! Jeg forstår lidenskapen 
|
|
|
22/07/2022 11:29
|
_KAO_
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for feedback😊
Verditap er ikke noe jeg bryr meg om. Det blir som å kjøpe bil, egentlig. I det du setter nøklene i tenningen og ruller hjem har den seg tapt x antall tusen i verdi. Følelsen sykkelen gir meg veier opp for verditapet.
Jeg er ikke rik, men har en normal økonomi og god inntekt. Men det er klart at ca 25% av sparekontoen forsvinner om jeg tar denne investeringen.
|
|
|
22/07/2022 13:34
|
Aleksander2
Dr. Slow
|
Dr. Slow
Alltid et dilemma dette. Har selv nylig stått i samme valget selv. Kjøpte meg ny sykkel og tenkte at jeg heller vil være rik på opplevelser og "fattig" på konto enn omvendt. Denne gangen ble valget ekstra vanskelig da det so mellom ny sykkel eller å dra på fridykkercamp på et eksotisk sted. Landet på sykkel fordi det er noe jeg kan nyte regelmessig over lengre tid uavhengig av SAS-streik, stengte landegrenser ved ny smittetopp osv. Hvis du føler du har råd til det så er det bare å kjøre på, livet er kort.
2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One 2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2 X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
|
|
|
[Re: Aleksander2]
22/07/2022 13:42
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Landet på sykkel fordi det er noe jeg kan nyte regelmessig over lengre tid uavhengig av SAS-streik, stengte landegrenser ved ny smittetopp osv. Hvis du føler du har råd til det så er det bare å kjøre på, livet er kort. Der har du svaret. Føler verden er i en litt slik alt kan skje situasjon om dagen. Bare se på hetebølgen, sykdommer, krig, vannmangel osv. Nyt livet nå. Bare husk og poste bilde av doningen her da når du har handlet 
Redigert av OleF; 22/07/2022 13:44.
Felgbrems <3
|
|
|
22/07/2022 14:35
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Livet er for kort til å sykle på kjipere sykkel enn den du vil ha. Gi gass. Men det kan bli litt nedtur, for noe av det gøyeste med syklingen er jo når man drømmer og kikker på hva som finnes. Selv kjøper jeg billigere og får en slags nysykkelfølelse hver gang jeg bytter en del til noe bedre.
|
|
|
22/07/2022 14:38
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg kjøper ny sykkel hvert år eller hvert 2. år. Aldri 100k dog. 60-70000 kr. Ultegra di2 nivå.
Syns 100k+ er latterlig mye penger å svi på sykkel.
|
|
|
[Re: Aleksander2]
22/07/2022 14:56
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Noen betraktninger helt uavhengig av trådstarter og hans drømmesykkel, siden jeg ikke kjenner noen av delene  Selv kjøper jeg billigere og får en slags nysykkelfølelse hver gang jeg bytter en del til noe bedre. Nettopp der synes jeg du er et fantastisk forbilde. På forholdsvis rimelige sykler har du hatt både eventyr og imponerende prestasjoner som de fleste eiere av sykler av sekssifret verdi eller deromkring aldri ville komme på tanken om eller være i stand til å gjennomføre. (Om man ikke heter Lachlan Morton, da  Men da er man sponset. Og selv proffene velger ikke nødvendigvis de dyreste løsningene.) Du har vist i praksis at det ikke er prisen på sykkelen, men hva du gjør med den som er det avgjørende. Når det er sagt, har du da vitterlig investert i et nydelig rammesett i titan, uten at jeg husker hvor langt det prosjektet er kommet  Kjøpte meg ny sykkel og tenkte at jeg heller vil være rik på opplevelser og "fattig" på konto enn omvendt. Gratulerer! Helt enig med tankegangen. Samtidig observerer jeg både blant kolleger og venner, og her på forumet, at en tilstrekkelig kostbar sykkel kan utgjøre et hinder for opplevelsene man gjerne vil ha. Jeg tenker på utfordringer med forsikring, redsel for tyveri, frykt for å skrape opp vidunderet og andre selvpålagte begrensinger som ser ut til å følge med sykler til svimlende summer som 100.000+. Og med mindre man har meget tykk lommebok, reduserer det som nevnt budsjett for reise og opphold i både inn- og utland. Gjelder ingen her inne, men noe av det rareste jeg hører og ser, er troen på at prisen på sykkelen på magisk vis både skal 1) gjøre en raskere og 2) være en garanti mot tekniske problemer (!). Har friskt i minne en scene i et av byens beste verksteder, der den dyktige mekanikeren forgjeves forsøkte å forklare at knirk og klikking kan oppstå når man ikke vasker og vedlikeholder sykkelen. Uavhengig av pris. Den rasende kunden ville ikke høre på det øret. Her hadde han kjøpt en kjempedyr sykkel og forventet at den skal fungere prikkfritt uansett hva han gjør med den! *** Har for øvrig all forståelse for at man investerer i en kostbar sykkel om den både funksjonelt og estetisk oppfyller behov, preferanser, ønsker og drømmer. Det krever dog en viss innsikt for å vurdere og sikre det. Det har sikkert trådstarter. Men om man mangler det, kan man bruke store summer uten å oppnå stort. Selv har jeg stor glede av å følge hvordan sykler utvikler seg, og skriver for mye og for langt om kostbare doninger, men det er i perspektivet av nyvinninger og utvikling av standarder og løsninger. Som kommer på rimeligere sykler etter de storslåtte lanseringene av toppmodellene. Så ønsker jeg trådstarter all mulig lykke til med kjøpet, gleder meg til å se og høre om drømmesykkelen, og beklager alle mine forbehold. Men han har seg selv å takke siden han spurte 
|
|
|
[Re: Panda]
22/07/2022 16:04
|
_KAO_
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar, alle sammen. Helt enig angående at livet er kort, etc. men fornuften i meg setter bremsene litt på selv om jeg har sykt lyst å handle umiddelbart… Så til noen svar. Jeg kjøper ny sykkel hvert år eller hvert 2. år. Aldri 100k dog. 60-70000 kr. Ultegra di2 nivå.
Syns 100k+ er latterlig mye penger å svi på sykkel. Jeg syns ikke det er så stor forskjell på å kjøpe ny sykkel hvert år/andre år til 60-70k eller ny til 100k hvert fjerde/femte. Min nåværende sykkel har jeg hatt i fire år nå. Er du ikke enig, Panda? Og til Sepeda. Takk for at du tar deg bry og svare, og selv om noen av dine kommentarer kanskje er digresjoner må jeg nesten svare: jeg kan først legge til at jeg har tidligere jobbet med å reparere sykler og gjør det meste selv. Sykkelen min er også bedre vedlikeholdt enn bilen min… Jeg tror heller ikke at en 100k sykkel magisk gjør meg raskere, men det er et faktum at med skivebremsens inntog er lettere sykler dyrere enn før. Jeg vil helst langt ned på 7-tallet hva gjelder vekt, og da må man betale litt. Hva? Kan jeg bare slanke meg litt så er kronene bespart? Nei, jeg veier 63/64 kg og har ikke mye å gå på der. Så med en FTP (w/kg) på 5,1 så tror jeg en sykkel som er bortimot 1 kg lettere enn min nåværende faktisk gjør meg raskere. Spesielt oppover, da jeg foretrekker en god og lang bakke. Samtidig er følelsen av at den er perfekt også mye verdt. Jeg har sykkelen på soverommet og sier omtrent god morgen/god natt til den. Så det handler om mer enn bare det materialistiske på et vis. Forstå det den som vil.
Redigert av _KAO_; 22/07/2022 18:43.
|
|
|
22/07/2022 16:10
|
espenpåhjul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har gitt opp å forklare venner og familie hvorfor det brukes så mye penger på sykkel. Andre snuser for 3000kr i måneden. Eller samler på vin til 20-30k flasken. Noen liker kunst. Noen liker klokker. Om jeg vil ha en sykkel til 100k for den er noe jeg liker og vil ha (og har økonomien til det) da kjøper jeg den  Når alt kommer til alt vil jeg påstå at de 100k gir deg mye mer av opplevelser og helse enn mye annet folk flest bruker pengene sine på.
|
|
|
22/07/2022 17:58
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde til en hver tid heller kjøpt sykkel til 60.000 og brukt de siste 40.000 på 2 turer til Mallorca / GC.
|
|
|
22/07/2022 18:08
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg ser poenget med KAOs regnestykke, selv om det budsjettmessig er i en annen verden enn den jeg selv befinner meg i  Det er en enorm lidenskap (...) sykler ca 15-18 timer i uka og ca 15 000 km i året (...) har tidligere jobbet med å reparere sykler og gjør det meste selv (...) vil helst langt ned på 7-tallet hva gjelder vekt, og da må man betale litt (...) jeg veier 63/64 kg og har ikke mye å gå på der (...) med en FTP (w/kg) på 5,1 (...) jeg har sykkelen på soverommet og sier omtrent god morgen/god natt til den. Du er i ferd med å overbevise meg  Jeg er forresten også i klubben som har sykkel på soverommet. Noe annet er utenkelig. Må jo følge reglene!
|
|
|
22/07/2022 18:10
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Er det lov til å spørre om hvilken sykkel du har og hvilken du vurderer å kjøpe?
Felgbrems <3
|
|
|
[Re: Sepeda]
22/07/2022 18:45
|
_KAO_
OP
Fersking
|
OP
Fersking
[quote=Sepeda] Jeg er forresten også i klubben som har sykkel på soverommet. Noe annet er utenkelig. Må jo følge reglene! Haha. Jeg har faktisk faktisk ikke lest reglene, men sykkel i bod strider mot all fornuft 
Redigert av _KAO_; 22/07/2022 18:46.
|
|
|
[Re: OleF]
22/07/2022 18:48
|
_KAO_
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det lov til å spørre om hvilken sykkel du har og hvilken du vurderer å kjøpe? Vurderer en Canyon Aeroad CFR.
|
|
|
22/07/2022 18:50
|
_KAO_
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg hadde til en hver tid heller kjøpt sykkel til 60.000 og brukt de siste 40.000 på 2 turer til Mallorca / GC. Fair enough det 
|
|
|
22/07/2022 19:10
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Du virker jo til å sykle nok til å vite at sykkelen i seg selv har nada å si for hvor fort man sykler. Da er vi over på følelser og de må du følge ;-) Hvis du mener at du får en bedre sykkelopplevelse med noe dyrt mellom beina, så kjøper du. Hadde svidd av 100 løk selv jeg, om det var nødvendig.
|
|
|
22/07/2022 19:55
|
Mangel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Forstår problemstillingen din og godt valg av å velge canyon. Har selv canyon og er kjempe fornøyd. Men som panda sier. Heller gå for en sykkel til 60-70k og spander på deg selv en tur til Spania! Man blir ikke raskere av å legge på 30-40k. Du syklet mye aleine, ikke tenkt tanken i å melde deg inn i noe klubb for å sykle med flere som har samme interesse?
Jeg selv gjorde det og har blitt raskere og bedre på sykkelen med å sykle med flere. Sykler selv på en canyon ultimate CF SL med DI2 og oppgradert hjulsettet.
|
|
|
22/07/2022 20:35
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde til en hver tid heller kjøpt sykkel til 60.000 og brukt de siste 40.000 på 2 turer til Mallorca / GC. Brukte 20.000 på en Fokus Cayo Disc med Sram Red Etap på Finn.no, kjøpte et høyprofil hjulsett fra godfabrikken jeg handler fra i Kina til 6000 og fikk en meget bra sykkel. Går som ei kule både opp, ned og bortover (har satt pers opp alle bakker jeg tidligere har kjørt med denne sykkelen, vekt ca 7.5 kg - pers fra tidligere turer er satt med en Scott Addict R1, med vekt på 6.5 kg og en Giant TCR Advanced med samme vekt). Har sågar slått syklister denne sesongen med både Canyon, BMC og andre godsaker fra øverste hylle. Penger jeg sparte i forhold til å kjøpe en sykkel til 150 000,- har jeg brukt på 3 turer til GC og 4 turer til Mallorca ( ca 90 dager) siste året, er ikke i tvil om det har gitt meg flere "minner for livet" (enn kun å bruke pengene på sykkel).
Redigert av kaiost; 22/07/2022 20:47.
|
|
|
22/07/2022 20:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Når du har råd og det ikke går utover noe så kjør på. Er man glad i utstyr så gir det utrolig mye glede å kjøpe seg en sykkel man virkelig ønsker seg. Er jo ikke slik at pengene blir borte etter du har kjøpt den. Skulle du angre så selger du den bare. Så klin til og kos deg med fet sykkel.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/07/2022 08:36
|
OleF
Entusiast
|
Entusiast
Du sier du liker og skru selv. Hva med og kjøpe bare rammesettet?
https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/aero-bikes/aeroad/cfr/aeroad-cfr-disc-frame-and-brake-kit/3048.html?dwvar_3048_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK
Så kan du sikkert spare litt på og velge resten av utstyret selv, brukt eller nytt.
Sku ønske Canyon solge rammesett på samtlige modeller og ikke bare toppmodellen
Redigert av OleF; 23/07/2022 08:38.
Felgbrems <3
|
|
|
[Re: OleF]
23/07/2022 08:52
|
_KAO_
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Du sier du liker og skru selv. Hva med og kjøpe bare rammesettet?
https://www.canyon.com/no-no/road-bikes/aero-bikes/aeroad/cfr/aeroad-cfr-disc-frame-and-brake-kit/3048.html?dwvar_3048_pv_rahmenfarbe=BK%2FBK
Så kan du sikkert spare litt på og velge resten av utstyret selv, brukt eller nytt.
Sku ønske Canyon solge rammesett på samtlige modeller og ikke bare toppmodellen Ja, har tenkt tanken. Men jeg vil ha den i hvit/blå og ikke svart. Har spurt Canyon om de lanserer alle farger i rammesett, men dessverre ikke.
Redigert av _KAO_; 23/07/2022 08:53.
|
|
|
23/07/2022 09:10
|
_KAO_
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Men jeg har kommet frem til en konklusjon. Med stigende renter, inflasjon og et potensielt usikkert boligmarked er jeg ikke komfortabel med å kjøpe ny sykkel til så mye.
Så jeg kommer til å følge med på tilbud og finn.no for å se om noe interessant dukker opp til en fornuftig pris.
I tillegg satt jeg og så på bilder jeg har tatt av min nåværende sykkel på diverse turer i går. Sykkelen står jo ikke tilbake for noe av det som lages i dag, og det slo meg at om denne sykkelen ble lansert i dag hadde jeg siklet som gal over den.
Av og til har man bare lyst på noe nytt, men det er ikke alltid fornuftig. Så iveren etter å dra kortet forsvant litt nå, men den kommer sikkert tilbake… Uansett, takk for all input og det blir da ingen handel i år - med all sannsynlighet.
Redigert av _KAO_; 23/07/2022 09:11.
|
|
|
24/07/2022 08:50
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Spørsmålet mitt er om noen kan kjenne seg igjen i dette? Ja. Hva gjorde dere og angret dere etterpå? Jeg kjøper stort sett det jeg har lyst på. Under pandemi med dårlig tilgang på utstyr inngikk jeg kompromiss med meg selv på fargevalg på ramme, endte opp med å bytte ut ramma etterpå. Ellers har jeg aldri angret på de dyre syklene jeg har kjøpt. Er jeg «gal» som vurderer å betale så mye? Mange mener ja, jeg mener nei. Alt handler om prioriteringer og hva man har råd til. Hvor vanlig er det å betale så mye for sykkel? Alt er vel relativt, men om man ser på finn.no så ligger det som regel gjerne et ti-talls sykler der i prisklasse-toppmodell. Så jeg tenker det er mindre uvanlig enn hva mange tenker  For meg handler det om mye mer enn å bare ha en dyr sykkel. Jeg bruker ofte lang tid på kjøpsprosessen, tråler forum/leser meg opp, kjøper ramme løst, velger akkurat de delene jeg selv vil ha, jakter på tilbud/pruter (jeg er tross alt ganske gjerrig) og bygger syklene selv.
|
|
|
24/07/2022 09:10
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har også råd til dyr sykkel men er «ørlite» gjerrigknark av natur og får meg ikke til å legge 100K på bordet. Jeg pleier å handle på Finn.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|