Hei

Som nevnt i en annen tråd planlegger jeg min første bikepacking-tur, og i den forbindelse lurer jeg på hva som er "best" av kombipedal og SPD (til mitt bruk)?
Kort om min pedalhistorie: Starta med kombipedaler, da det var det som var på racersykkelen jeg kjøpte i 2015. Aner ikke hva slags type, de så ut som vanlige pedaler. Syklet med joggeskoene jeg hadde. Ute på sykkeltur møtte jeg en gammel verdensmester i terrengsykling (ble først kjent for meg senere), som tilbydde meg noen gamle terrengsykkelsko (bontrager, har disse enda, utrolig gode men litt store til meg).
Byttet senere om til SPD-SL på ny racer og landeveissko. Og har brukt det til den dag i dag, både på trening, lengre turer (kun dagsturer) og pendling til jobb (10km) med joggesko.
Har gått tilbake til mine røtter og bestilt noen kombipedaler, men ganske usikker på om jeg skal gå for dette eller SPD. Jeg tenker at jeg vil ha noen pedaler som sitter på sykkelen hele tida, det er ikke slik at jeg kommer til å bytte fra flate til spd ved trening og pendling. Derfor heller jeg kanskje mest mot SPD, samtidig lurer jeg på om jeg kommer til å angre? Eller kommer jeg ikke til å tenke over det da jeg har brukt kombipedaler tidligere? Jeg bestilte kombipedaler hovedsakelig i tilfelle jeg skulle bruke joggesko på bikepacking-turen, men på denne og fremtidige turer kommer nok fokuset være på det og sykle, og jeg foretrekker å være klikket inn når jeg gjør det store deler av dagen. Men man kan vel avvenne seg det og...
- Har også bestilt nye sykkelsko, terrengsykkelsko som har 7/12 på shimano sin stivhetsskala, da det også skal spille inn om man går for SPD eller kombi.
Turene jeg drar på, både flerdagersturen jeg tenker meg på nå, samt hverdagsturer, går hovedsakelig på asfalt og noen avstikkere på grus/grovere terreng. En supersjelden gang forviller jeg med ut på stier, men da går det rolig for seg.
Fant litt lignende poster på forumet her, men tror nyeste var fra 2015. Er pedaler fortsatt mye av det samme eller kan jeg forholde meg til det som ble anbefalt av pedaler i de trådene?
(pedalene jeg har bestilt er exustar e-pm86, egentlig helt tilfeldig valg)