|
Mini bikepacking:venabygdsfjelle til Lillehammer.
|
Mini bikepacking:venabygdsfjelle til Lillehammer.
20/07/2022 08:50
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Ærede forum.
Jeg og en kompis tenker oss på en mini bikepacking fra venabygdsfjellet til Lillehammer. Kompisen har vært skadet i 1,5 og akkurat kommet seg såvidt tilbake på sykkelen. Dette blir derfor en lavterskeltur. Sikter på +/- 50km per dag i 3 dager. Er relativt mye makerte stier i området, men vil gjerne ha tips.
Noe vi absolutt bør få med? Noe vi bør unngå? Noen avstikkere vi burde ta? Fine teltsteder vi bør prioritere å overnatte?
Blir bil til Lillehammer, tog derifra til ringebu, tråkkking opp til venabygdsfjellet.
|
|
|
Re: Mini bikepacking:venabygdsfjelle til Lillehammer.
[Re: hanedalen]
20/07/2022 10:04
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Dette har jeg fundert på selv også, men ikke gjennomført. Jeg har sykla litt på Venabygsfellet, men langt fra alt. Svartfjell, Trabelifjell og Dynjefjell er ihvertfall verdt å få med seg, selvom det ikke er direkte i retning Lillehammer. https://trailguide.net/7739https://trailguide.net/7737Deretter kan dere f.eks ta stien over Veslefjell, stoppe ved Dørfallet, og tråkke videre til Friisvegen. Videre derfra har jeg lite å komme med desverre. https://mtbmap.no/#13/61.6333/10.2212 I tillegg bør dere stikke innom Værfast når dere er i Ringebu. Superkoselig sjappe med stasj og servering. De tilbyr også shuttling og guiding, så dere kan jo vurdere å kontakte dem i forkant hvis dere vil ha tips eller skyss opp på fjellet https://vaerfast.no/?gclid=Cj0KCQjw...dJmYPMTBjurOWKdcFcUWCEw7ZZsaAtUzEALw_wcB
Redigert av Håvard.; 20/07/2022 10:11.
|
|
|
22/07/2022 06:24
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Takk for tips. Syklet svartfjell for 2 uker siden. Veldig morsom sti.
Tenker du at veslefjell er bedre enn rundt brennflya?
|
|
|
22/07/2022 08:46
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har ikke syklet Brennflya, så den skal jeg ikke mene noe om. men det er en veldig fin nedkjøring fra Veslefjell, selvom den ikke er så lang. Vil anta at begge deler funker fint
|
|
|
22/07/2022 11:39
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Du må vel på sti mellom Venabygdsfjellet og Ringebufjellet (Friisveien) uansett tror jeg med mindre du stkler ned og opp på den ene eller andre siden. Er det og med sti for dere så er ruta over Brennflya og videre til Dørfallet strøekn. Derfra kan dere komme dere på sti videre men den er grøvere. Mer steinete og krever dekk (og dekktrykk) som tåler det.
Værfast planla en bikepacking fra Lillehammer til Ringebu som en del av Sykkelviku men det ble aldri noe av pga pandemi og påmelding. Men du kan høre med dem om rute så kanskje de deler.
Det var vel han som driver Haugen Outdoor som stod for planen så sjekk ev med ham om forslag. Eller med Sykkologen i Lillehammer, han tror jeg også har erfaring fra områdene dere vil ferdes i.
|
|
|
02/08/2022 08:54
|
chalshus
More than words
|
More than words
Syklet fra Øyerfjellet til Ringebu for tre år siden. Jevnt over ganske gode stier. Syklet hovedsaklig Rondanestien.Mener at området nord for Goppollen var litt mer kålete til tider. Mener at fjellet Øverlihøgda er skiferaktig og kuttet opp mine dekk. Så et annet menneske på tre dager. Begynnelsen av juni. Storslagen natur. Her fra Goppollen. Mega! ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=122488&filename=goppollen.JPG)
Redigert av chalshus; 02/08/2022 08:56.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
02/08/2022 12:51
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Ferdig med 3 dagers tur nå... Tung start med full oppakning fra Ringebu sentrum til venabygdsfjellet. Tidvis veldig fint frem til jammerdalsbu på dag 1. Mye fint på dag 2 til djuplia (spesielt over goppolen som Christian la ut bilde av i tråden)
I dag gikk turen dra djublia til Lillehammer. Sinnsykt fint i starten dra djublia, hitfjellrunden som bonus var også krem, nevelfjell ikke så veldig fin, men Lunkefjell var tidvis veldig fin.
Ble 185 km på 3 dager. Ikke imponerende lengde, men overraskende tungt å sykle med mye bagasje på norske fjellstier sammenlignet med flytstier i USA o.l...
|
|
|
|
|
|