Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Allsidig stisykling med lav standover

Allsidig stisykling med lav standover #2714123 19/07/2022 21:19
K
kurik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Hei
Har en litt kort samboer som er på jakt etter sykkel med lav standover. Hun har nå en Cube Stereo 140 i str small og får kun brukt ca 5 cm av dropperen mellom behagelig tråkkeposisjon og laveste punkt. Det gjør at sykkelen føles høy og stor. Hennes erfaring er at sin eldre 26" gav mye mere sykkelglede, da den var lavere og mer leken.

Noen anbefalinger til allsidig stisykkel med moderne geometri og gjerne 140/150 mm vandring? Bør hun titte mot mullet eller evt. også vurdere 27,5" framfor 29"?

Re: Allsidig stisykling med lav standover [Re: kurik] #2714127 19/07/2022 22:48
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Spørs jo hvor kort hun er, men ja, 27,5 gir mening for korte syklister siden hjulene rett og slett tar mindre plass i ramma. En del merker har 27,5 i de minste størrelsene. Evt kan mullet helt klart være verdt å utforske.

Det høres uansett ut som hun har vel stor ramme nå dersom hun bare har 5 cm fri setepinne.
Jeg ville sett etter sykkel med så kort seterør og standover som mulig og 27,5 hjul eller mulletoppsett.

I tillegg kan det være litt høyde å hente på utstyrsvalg og oppsett. Der er det nok mest å hente på kortere krankarmer. Maks 165mm som er minste standardstørrelse, men om hun feks går fra 170mm ned til 150mm så får hun 2 cm mer setepinne og sannsynligvis mer effektivt tråkk og bedre bakkeklaring.
Da kan hun også kjøre superlav krank som både vil senke standover samt gi bedre svingegenskaper. Enten ved hjelp av flip chip i ramme, evt offsetbushing, eller ved å sette 27,5 hjul på en 29 ramme.

Sete og pinne som bygger minimalt kan gi en god cm ekstra setehøyde.
Om hun kjører klikkpedaler kan cleaten shimmes opp sånn at hun får noen millimeter setepinnehøyde der også.

Jeg har samboer med samme problem (153 cm) og brukte en del energi på å finne sykkel med så kort seterør som mulig for noen år siden. Endte med canyon spectral wmn i xxs med 27,5 hjul og canfield 150mm krankarmer. Hun er veldig fornøyd med det oppsettet.

Re: Allsidig stisykling med lav standover [Re: kurik] #2714322 23/07/2022 08:45
K
kurik Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takk for veldig godt svar. Bytte av krankarmer og annet utstyrsvalg var veldig gode tips.

Hvis andre også har konkrete tips til aktuelle sykler tar vi gjerne i mot. Det er magert med utvalg i riktige størrelser og prisklasse/utstyrsnivå som er tilgjengelig for kjøp, så flott med flere forslag.

Re: Allsidig stisykling med lav standover [Re: kurik] #2714326 23/07/2022 09:08
M
MortenV Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: kurik
Takk for veldig godt svar. Bytte av krankarmer og annet utstyrsvalg var veldig gode tips.

Hvis andre også har konkrete tips til aktuelle sykler tar vi gjerne i mot. Det er magert med utvalg i riktige størrelser og prisklasse/utstyrsnivå som er tilgjengelig for kjøp, så flott med flere forslag.

Om det skulle være interessant så har jeg et sett med 155mm Canfield krankarmer til salgs. Så og si helt nye og inkludert kranklager (GXP). Disse selger jeg privat, ikke som forhandler.

Hvor høy er forresten din samboer? Hva er geometritallene på sykkelen hun har i dag (litt googling på Cube Stereo 140 gav meg ikke noe entydig svar)?

www.wildslopebikes.com
Forhandler av Deviate, Kavenz, EXT og Hope

Moderator  support