|
1. bikepacking tur + Åndalsnes-Lillehammer
|
1. bikepacking tur + Åndalsnes-Lillehammer
19/07/2022 12:12
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hva gjør man med en ukes ferie uten planer og en sykkel som har sett mer til innsiden av garasjen enn utsiden i år? Jo, man svinger seg rundt for å få oppfylt en flerårig drøm om å dra på tur med sykkelen.
Ulike vesker er bestilt inn (håper det vanligvis er greit å sende ting i retur til bikeshop?), og en destinasjon er tenkt ut.
Avhengig av vær så tenker jeg Åndalsnes-Lillehammer: https://www.komoot.com/plan/tour/d08A7q1ggB1U94=GWoABPC2nyLUJ-x1_MQqL4BB6rM5FKaedNEJKu3cUL5FHynvSeA=/@61.5575711,8.4345280,5.000z
Foreløpig rute, tenker rundt Hellesylt i stedet for rett opp Geiranger, da det kanskje er noe mindre trafikk der? Men usikker. Resten av veien videre må jeg tygge litt på, tar gjerne i mot tips! Både ift rutevalg, hvor jeg burde stoppe, om jeg er en idiot som planlegger å dra ut på det her, hehe. Ambisjonene ligger på rundt 100km dagen, har hele dagen til rådighet. Samt å få inntatt en is om dagen. Dog kan det jo hende jeg får et smell i trynet når jeg starter opp og det å sykle med bagasje er mye tyngre enn jeg kunne forestilt meg. Tanken er tog tilbake.
Satser på å pakke ganske lett, men blir jo som regel tyngre enn man tenker. Ikke landet på hvilke vesker enda, bestilt litt forskjellig og tenker å se an hva som passer. Har en western mountaineering sovepose som veier ca 900g. Bestilt et "robens vapour"-liggeunderlag på ca 400g. Ellers blir det to sykkelshortser, noe ull, tynn dunjakke, kanskje skalljakke? og tarp. Kjøper mat underveis. Sykler enten i joggesko eller terrengsykkelsko.
Kommer til å oppdatere videre med hva jeg pakker og hvordan turen går (håper jeg da.. hvis ikke betyr det nok at det ikke ble noe av eventyret).
|
|
|
Re: 1. bikepacking tur + Åndalsnes-Lillehammer
[Re: likeråsykle]
19/07/2022 20:11
|
soeder
Entusiast
|
Entusiast
Tommel opp! Det går en grusvei som alternativ til Oppskredtunellen mellom Eidsdal og Geiranger. Den er lett å se og starter omtrent ved munningen. Antar at sykkel/dekk takler det siden du har lagt rute over den flotte Flofjellveien. Det er ingen sportsbutikker (med sykkeldeler) mellom Åndalsnes og Lom på den ruta, så greit å ha med seg litt ekstra slanger/guffe. Vet det gikk ras over gamle Flovegen for en god stund siden. Vil tro det er ryddet nå, og uansett lite traffikerte tuneller som alternativ, men smart med noe lys så man blir sett og ser litt isåfall.
|
|
|
19/07/2022 21:21
|
saktetur
Entusiast
|
Entusiast
Har ikke sjekket ruta di veldig nøye, men er du sikker på at det er sykkelbart fra Storhøliseter / Melbysætra til Febuvika ved Øvre Revsjøen ? Jeg er ikke veldig kjent i Langsua, men på kartet ser det ut til å være sti der?
Du nevner tarp og sovepose (ikke telt?) Nå kan ting ha endret seg, men jeg hadde en teltnatt i fjellet øst for Espedalen for drøye 3 uker siden. Jeg er veldig glad for at jeg hadde tett mesh mellom meg og insektene den natta. Det ble ikke kaffe og mat før avreise morgenen etter heller.
|
|
|
19/07/2022 23:09
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Ja, sjekk det som er angitt som singletrack nøye. Komoot har sendt meg steder jeg aldri burde vært med 28mm dekk (ikke det at 40mm hadde hjulpet heller), og jeg er ikke så nøye på det.
|
|
|
20/07/2022 08:42
|
Dølle
Entusiast
|
Entusiast
Dette ser ut til å ha potensialet til å bli en vanvittig flott tur! Hadde selv min første 5-dagers bikepacking-tur for noen uker siden, og har i etterkant lurt på hvorfor jeg ikke har gjort dette før...
Når det gjelder retur til Bikeshop så er det null stress! Plukk ut det som passer og send tilbake resten 👌
Du sier at du vil sykle om Hellesylt over Flofjellsvegen, og Mindresunde til avkjørsel Gamle Strynefjelsvegen pga trafikk. Jeg vil personlig si at nedkjøringen mot Flo med turpakket sykkel kan by på enkelte utfordringer. Det er tildels veldig bratt med løs grus og et par partier med svaberg over/gjennom bekkefar. Om det ikke gjør deg noe å trille sykkelen litt burde det ikke by på særlige problemer.
Trafikkbildet fra Mindresunde til avkjørsel Gamle Strynefjellsvegen vil jeg også si er en større utfordring enn ferietrafikken opp fra Geiranger. Det er 70- og 80-sone stort sett hele veien, og en del svingete partier med autovern på begge sider der det vil kunne være problemer for trafikk på vei sørover å kunne passere. Og det er mye det samme i klatringen opp fra Jeg hadde helt klart tatt klatringen fra Geiranger da den er mye mer turvennlig med utsikten, og trafikken går i et mer sedat tempo.
|
|
|
20/07/2022 09:18
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så vidt jeg kan forstå har ruta også potensialet til å bli en fryktelig tur. Rutevalget sør for Skåbu mellom Langsua og Espedalen mistenker jeg blir meget strabasiøst hvis jeg leser dette riktig. Etter Melbysetra er det sti i flere kilometer sørover og i følge Strava har det knapt vært en syklist der.
Du bør heller ta en sving innom Skåbu. Stopp gjerne på Fjellhotellet der, nydelig servering. Fortsett så mot Ruten fjellseter og videre nedover flotte Espedalen til Forset og videre til Lillehammer.
Avhengig av tidsbruk ville jeg også valgt en annen rute mellom Lom og Skåbu. Fra Lom tar du grusveien øst for Vågåvatnet til Vågå. Her krysser du Ottaelva og tar fin vei uten trafikk gjennom Sjårdalen til Otta. Ta så baksidevegen til Sjoa og videre til Heidal hvor du stopper på Heidal ysteri og bakeri (nydelig vafler der!).
Videre klatrer du til Randsverk på en lang, men ganske snill stigning. Så tar du veien over Valdresflya som er veldig fin og bare tung det aller siste partiet før toppen. Her kan du legge inn en overnatting (ny DNT-hytte her). Så sykler du nesten ned til Bygdin, men tar inn den flotte Mjølkevegen til Skåbu på fin grus.
For øvrig vil jeg anbefale Strava som ruteplanlegger, da blir du ikke sendt på kamikazeoppdrag som Komoot har en tendens til.
|
|
|
[Re: saktetur]
20/07/2022 18:00
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tusen takk for meeeget gode tips!! Nettopp for dette jeg har laget tråden. Etter Valldal har jeg særs lite peiling, og så for meg at det er mye fint potensiale i Innlandet. Spesielt mattipsene gleder jeg meg til, Heidal ysteri og bakeri får det bli stopp innom om det blir tur eller ei Etter som dette var ganske spontant kommer ikke pakken fra bikeshop før på mandag, så blir eventuell avreise mandag/tirsdag. Gir meg litt mer tid til å begynne med ruteplanlegginga i Strava.. Hvis ikke så blir det hyttetur til Valdres med Mjølkevegen og annen sykling i området. Ja, Flovegen så utrolig flott ut!! Var faktisk ikke klar over den når jeg plotta inn ruta, tok bare inn de punktene jeg tenkte var viktigst (Åndalsnes, Lillehammer, Hellesylt for omveiens skyld, dro så litt for å komme unna hovedveiene). Frister veldig å legge turen om den... Iiiiikke sikker, må nok ta en god gjennomgang på ruta igjen. Ikke telt da jeg ikke eier et lite telt, og blir nok ikke å kjøpe det kun for denne turen. Men kjenner litt på en skepsis mot disse insektene.. Får tygge litt på en eventuell løsning der. ... Tusen takk for alle tips, tar de med meg videre, så får vi se hva det blir til 
|
|
|
[Re: runermm]
20/07/2022 19:39
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Videre klatrer du til Randsverk på en lang, men ganske snill stigning. Så tar du veien over Valdresflya som er veldig fin og bare tung det aller siste partiet før toppen. Her kan du legge inn en overnatting (ny DNT-hytte her).
Merk at det ikke tilbys overnatting på Flye1389, så må sove i teltet/tarpen, men gode vafler har de  Fint forslag fra runermm. Om du vil korte ned distansen litt (slippe helt ned til Sjoa) er dette en nydelig tur Lom-Randsverk: Solsida (nord) av Vågåvatnet fra Lom, kryss over ved Liabrue, Kollavegen til Garmo (nydelig grusvei), opp Kleppdalen til Brimi Sæter (nydelige vafler), Veodalsvegen langs Tesse til Fuglsetervegen, ned til Randsverk og videre mot Flye som forklart av runermm. Du går glipp av vaflene i Heidal, men tør påstå de er enda bedre på Brimi sæter. Utsikten er iallefall veldig mye bedre  Kleppdalen er en tung stigning på fin grusvei.
Redigert av hmhelland; 20/07/2022 20:17. Rediger grunn: Typos
|
|
|
20/07/2022 22:26
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du velger opprinnelig rute fra Vågåvatnet passerer du Kalven seter ved Lemonsjøen. Meget gode vafler der og, og ikke minst en suveren espressobar.
Brimi sæter er også veldig bra, men er ikke grusveien fram til Randsverk temmelig grov og innebærer en god del ekstra stigning?
At DNT ikke tilbyr overnatting på Flye visste jeg ikke. Litt pussig. Kanskje vanskelig å få til gode, skalerbare sanitærforhold?
Vil du ha flott overnatting og servering er hotellet på Bygdin bra, men her ville jeg bestilt på forhånd. Mye folk i sesongen!
|
|
|
[Re: runermm]
21/07/2022 08:19
|
Dølle
Entusiast
|
Entusiast
Brimi sæter er også veldig bra, men er ikke grusveien fram til Randsverk temmelig grov og innebærer en god del ekstra stigning?
Grusveien fra Brimi Sæter er veldig fin den. Jeg syklet denne motsatt vei fra Randsverk til Brimi Sæter. Det blir en ganske slakk og gjevn stigning på siste halvparten strekket langs Tesse. Må bare huske å ta venstre på Mosætre om en sykler mot Randsverk, ellers ender en i blindvei. Relativt bratt nedkjøring et par km på Fuglesætervegen og fin cruise ned mot Randsverk. Om en ikke er redd for en skikkelig tøff stigning kan en ta av på Garmo, sykle opp Kleppdalsvegen og ender rett på Brimi Sæter. Blir ca 500 høydemeter med noen godt bratte partier, så det kommer an på klatrebein og utveksling.
|
|
|
21/07/2022 08:24
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Flye1389 er egentlig bare en kafe som drives av vertskapet på Gjendesheim, så de tilbyr overnatting der nede. Evt med elbil/elsykkel-shuttling ved behov.
Syklet langs Tesse i går, og den er helt fin. Syklet med 35mm nå, men har syklet med både 25 og 28 tidligere. Man får et par hundre ekstra høgdemeter i sørenden av Tesse ja, før man skal ned mot Randsverk igjen. Og som nevnt er Kleppdalen en seig stigning selv om antall høydemeter ikke er særlig mer enn fjellveien.
Man går glipp av Kalven seter ja, det er godt poeng! Fjellets beste kaffe, med egen baristabudeie!
Men ville prøvd å unngå rv15 mellom Lom-Vågå, den er trafikkert på sommeren.. Det er forsåvidt fjellveien mot Valdresflye også, men her er det mer bedagelig tempo på bilistene.
|
|
|
21/07/2022 10:34
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Viktig poeng om du velger ruta runermm foreslo, Solsidevegen til Vågå, og Sjårdalen videre nedover, så passerer du norges trivligste sykkelsjappe- og sykkelreperatør på Lalm! JTsykkel.no!
Fra JT kan du fortsette til Otta og Sjoa, opp Heidal til ysteri og vaffel, eller bare knekke rett opp Brekko (Brekkevegen på strava-kartet) og trille Heidalskogen ned til vaffel på ysteriet! Siste sparer mange mil, men gir noen høydemeter.
Da får du kanskje i vaffel og sekk, eller hvordan det uttrykket nå var..
Redigert av hmhelland; 21/07/2022 11:19. Rediger grunn: Lagt til litt.
|
|
|
[Re: hmhelland]
21/07/2022 21:50
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Fikk en hyggelig overraskelse med at bestillingen fra Bikeshop kom i dag og ikke mandag! Tanker jeg har fått formet den korte tiden jeg fikk sett på utstyret; de billigere veskene hadde stivere stoff og virket en del kjipere å ha med å gjøre. Virker verdt det å bruke noen hundrelapper mer. Den ene overrasket dog, men ikke fått sjekket hvordan de sitter på sykkelen enda. Liggeunderlaget er ikke sååå mye mindre enn det jeg allerede har - og veier "bare" 340g mindre, så usikker på om det blir behold. Det kjentes behagelig ut på gulvet. Har per nå SPD SL pedaler, bruker også dette når jeg (en sjelden gang) pendler til jobb med terrengjoggesko. Har bestilt inn noen kombipedaler, men sitter litt lang inne å bytte over til det. Det som blir helt sikkert beholdt er dekkene, grand prix 5000 28, da dette var de eneste dekkene jeg bestilte... Merk at det ikke tilbys overnatting på Flye1389, så må sove i teltet/tarpen, men gode vafler har de  Fint forslag fra runermm. Om du vil korte ned distansen litt (slippe helt ned til Sjoa) er dette en nydelig tur Lom-Randsverk: Solsida (nord) av Vågåvatnet fra Lom, kryss over ved Liabrue, Kollavegen til Garmo (nydelig grusvei), opp Kleppdalen til Brimi Sæter (nydelige vafler), Veodalsvegen langs Tesse til Fuglsetervegen, ned til Randsverk og videre mot Flye som forklart av runermm. Du går glipp av vaflene i Heidal, men tør påstå de er enda bedre på Brimi sæter. Utsikten er iallefall veldig mye bedre  Kleppdalen er en tung stigning på fin grusvei. Blir nok uansett ikke over flya, men gode vafler har de! Har en venninne som jobbet der en periode, fikk gjort en innhugg i menyen da. Eller, går jeg glipp av noe kanskje hvis jeg dropper flya? Valgets kvaler dette her med ruteplanlegging! Har blitt tilbudt gratis hytteleie i Valdres, så mulig jeg tar et par oppvarmingsdager der, og heller ender turen i Otta kontra Lillehammer. Samtidig er jeg redd for å gå glipp av mye fint ved Skåbu/Espedalen..
|
|
|
|
|