Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Alu gravel

Re: Alu gravel [Re: OleF] #2714503 25/07/2022 13:47
G
gsvs Offline
Fersking
Fersking
G
Har testet Gavia Terra til 15K et par dager. Topp sykkel for pengene etter min mening.

Re: Alu gravel [Re: OleF] #2714521 25/07/2022 16:37
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: OleF
Vet ikke helt om jeg får sove godt om natta av den ramma til GT Grade enda.

Svart Topstone med brune dekksider er jo lekkert ICON_LAUGH

Har nok sett penere sykler enn den GT'n. Godt fornøyd med min Topstone, men måtte grave dypt i lommeboka;)

Re: Alu gravel [Re: Egil52] #2714523 25/07/2022 16:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Svart Topstone med brune dekksider er jo lekkert ICON_LAUGH

Vet ikke om du tenker på Egil52s Topstone Carbon yes eller Topstone Alloy, som jeg forstår du vurderer. Men begge er fine, synes jeg.

[Linket bilde]

Bikeradar: Cannondale Topstone Alloy 2 review

Uansett, Bikeradar slapp nettopp første test jeg har registrert av nye Topstone Alloy. Kanskje relevant for deg.

Utover de iøynefallende senkede setestagene, skiller den seg hovedsakelig fra forrige generasjon, som fortsatt er i salg, ved at den har lengre kjedestag for å gi plass til bredere dekk, og dermed noe lengre akselavstand, og selvsagt flere festepunkter.

Gammel og ny Topstone Alloy minner på det viset om aluminiumsversjonene av Grail og Grizl, der hovedforskjellene er de samme.

Det er litt utydelig i teksten i testen, men begge generasjoner Topstone Alloy har altså gjenget kranklager, og ingen av dem har asymmetrisk bakramme. Det er ikke noe nytt der.

Topstone Alloy er ikke den første sykkelen jeg tenker på til ditt bruk som treningsverktøy på lokale gruspartier, men når jeg leser at du vurderer å ha den til, fra og på hytta, vekkes et håp om at du vil bruke sykkelen til det den er laget for: Opplevelser og raske turer, gjerne så langt at du trenger en veske eller to - det som noen av oss kaller eventyrsykling eller bikepacking msnheart1

Og bare for å gi deg enda mer inspirasjon, slapp David Arthur nettopp denne om nye Topstone Carbon: 2022 Cannondale Topstone in-depth review: Epic real-world bikepacking test

De britiske kanalene er som kjent reklamefinansierte, og man bør ha det i bakhodet, men har likevel et vell av nyttig informasjon.

Sitat: gsvs
Har testet Gavia Terra til 15K et par dager. Topp sykkel for pengene etter min mening.

Har kikket på den hos Bikeshop på Skøyen. Ser bra ut yes

Vet ikke helt om jeg får sove godt om natta av den ramma til GT

Hos Grade i karbon er designet så tydelig diktert av funksjon, med tynne setestag i karbon og glassfiber like fra overrøret, at jeg liker det. Både setestag, seterør og setepinne kan da gi maksimal fleks og vibrasjonsdemping. Vertical compliance, lateral stiffness! ICON_SMILE

Hos Grade i aluminium vet jeg at man ikke får samme funksjon av designet, og da fremstår det mindre elegant. Linjene er heller ikke så flytende som hos karbonversjonen. Men det er en god sykkel.

Husk at det er det indre som teller, gutter, ikke bare utseendet!

Re: Alu gravel [Re: Sepeda] #2714541 25/07/2022 19:19
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Sitat: Sepeda
[De britiske kanalene er som kjent reklamefinansierte, og man bør ha det i bakhodet, men har likevel et vell av nyttig informasjon

Selv om jeg tror jeg forstår hva du forsøker å si, er ikke reklamefinansiering et tegn på lav kvalitet eller mangel på integritet.

Med unntak av de lisensfinansierte kanalene, er medier i større eller mindre grad avhengig av annonseinntekter. Det gjelder selv Nature - uten at man «bør ha det i bakhodet» når man leser verdens kanskje mest prestisjetunge publikasjon.

Nøkkelen er selvsagt redaksjonell uavhengighet og prinsippfaste redaktører. Om _det_ er tilfelle med de britiske kanelene, er et annet spørsmål

Re: Alu gravel [Re: mob] #2714645 27/07/2022 08:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er helt enig med deg, mob, både hva gjelder reklamefinansiering og betydningen av redaksjonell uavhengighet.

Tok dog forbehold både fordi jeg ikke kjenner forretningsmodellen til de frittstående som David Arthur, og fordi jeg i tidligere tider ofte ble kritisert på forumet for å lenke til bl.a. de store britiske nettstedene.

Beklager avsporing!

BH: Experience the freedom

Et alternativ vi har oversett, er vår alles kjære Sykkelkomponenter sine spanske BH (Beistegui Hermanos).

[Linket bilde]

Interessant utvalg også av gravelsykler. Vesker medfølger ikke ICON_SMILE

Re: Alu gravel [Re: OleF] #2714653 27/07/2022 08:45
OleF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja det er mye å velge i.

Kan disse settes opp med mekanisk giring?

https://www.finn.no/263599489

Felgbrems <3
Re: Alu gravel [Re: OleF] #2714669 27/07/2022 09:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kan disse settes opp med mekanisk giring? https://www.finn.no/263599489

ICON_SMILE

Jeg blir mer og mer sikker på at du ender opp med en kjapp og lett karbon-grusracer, om enn utgangspunktet var en fornuftig alu-sykkel.

Har ikke registrert at rammesettet er begrenset til elektronisk gruppe, ref. omtale bl.a. i Landevei og Gran Fondo i tillegg til hjemmesiden. Men vet ikke.

Du vil sikkert få raskt svar fra Dare om du spør via Contact eller post@darebikes.no.

Dare fra taiwanske Composite Gear er som kjent i partnerskap med Uno-X og har så vidt jeg vet kontor på Ensjø i Oslo, med ex-Joker Martin Olsen som representant. Se også Dare Bikes EU på Facebook.

Kanskje kan eiere på forumet også svare. Eller selger - selv om identiteten ikke kommer frem fra annonsen thinking

Ser ut til å være et topp tilbud. Nysgjerrig på forklaringen. Dare hadde gjennom pandemien godt med rammesett, men slet med å skaffe deler. Kanskje det er bakgrunnen.

Re: Alu gravel [Re: OleF] #2714674 27/07/2022 10:16
OleF Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ja kan man bygge sammen en til 20k fra deler på finn så blir jo karbon fort aktuelt å

https://www.finn.no/264552553

Felgbrems <3
Re: Alu gravel [Re: Sepeda] #2714676 27/07/2022 10:29
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Sepeda

Jeg blir mer og mer sikker på at du ender opp med en kjapp og lett karbon-grusracer, om enn utgangspunktet var en fornuftig alu-sykkel.
.

Veldig fornøyd med at jeg endte der fra fornuftig til kjapp og lett. Kjekk sykkel som er en grei referanse på at det er mulig. Veilledende 23.990,-
https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-pro-carbonnred/

Gavia ble strøket fra lista her da jeg har hørt diverse om de rammene som ikke holder mål.

Re: Alu gravel [Re: OleF] #2714994 31/07/2022 08:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tror vår eminente moderator Valentino er tilbake yes

Da kan denne tråden gjerne med fordel løftes inn i egnet forum for blandevei? Okei da, gravel. Enklere for andre i samme ærend å finne tråden.

(Og om noen fortsatt ser på den smått klassiske norske Diamant AR, skal den kanskje siste i M være tilgjengelig på Intersport Ryen. Kjenner ikke pris.)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino