Uansett, Bikeradar slapp nettopp første test jeg har registrert av nye Topstone Alloy. Kanskje relevant for deg.
Utover de iøynefallende senkede setestagene, skiller den seg hovedsakelig fra forrige generasjon, som fortsatt er i salg, ved at den har lengre kjedestag for å gi plass til bredere dekk, og dermed noe lengre akselavstand, og selvsagt flere festepunkter.
Gammel og ny Topstone Alloy minner på det viset om aluminiumsversjonene av Grail og Grizl, der hovedforskjellene er de samme.
Det er litt utydelig i teksten i testen, men begge generasjoner Topstone Alloy har altså gjenget kranklager, og ingen av dem har asymmetrisk bakramme. Det er ikke noe nytt der.
Topstone Alloy er ikke den første sykkelen jeg tenker på til ditt bruk som treningsverktøy på lokale gruspartier, men når jeg leser at du vurderer å ha den til, fra og på hytta, vekkes et håp om at du vil bruke sykkelen til det den er laget for: Opplevelser og raske turer, gjerne så langt at du trenger en veske eller to - det som noen av oss kaller eventyrsykling eller bikepacking
De britiske kanalene er som kjent reklamefinansierte, og man bør ha det i bakhodet, men har likevel et vell av nyttig informasjon.
Sitat: gsvs
Har testet Gavia Terra til 15K et par dager. Topp sykkel for pengene etter min mening.
Har kikket på den hos Bikeshop på Skøyen. Ser bra ut
Sitat: OleF
Vet ikke helt om jeg får sove godt om natta av den ramma til GT
Hos Grade i karbon er designet så tydelig diktert av funksjon, med tynne setestag i karbon og glassfiber like fra overrøret, at jeg liker det. Både setestag, seterør og setepinne kan da gi maksimal fleks og vibrasjonsdemping. Vertical compliance, lateral stiffness!
Hos Grade i aluminium vet jeg at man ikke får samme funksjon av designet, og da fremstår det mindre elegant. Linjene er heller ikke så flytende som hos karbonversjonen. Men det er en god sykkel.
Husk at det er det indre som teller, gutter, ikke bare utseendet!
[De britiske kanalene er som kjent reklamefinansierte, og man bør ha det i bakhodet, men har likevel et vell av nyttig informasjon
Selv om jeg tror jeg forstår hva du forsøker å si, er ikke reklamefinansiering et tegn på lav kvalitet eller mangel på integritet.
Med unntak av de lisensfinansierte kanalene, er medier i større eller mindre grad avhengig av annonseinntekter. Det gjelder selv Nature - uten at man «bør ha det i bakhodet» når man leser verdens kanskje mest prestisjetunge publikasjon.
Nøkkelen er selvsagt redaksjonell uavhengighet og prinsippfaste redaktører. Om _det_ er tilfelle med de britiske kanelene, er et annet spørsmål
Jeg er helt enig med deg, mob, både hva gjelder reklamefinansiering og betydningen av redaksjonell uavhengighet.
Tok dog forbehold både fordi jeg ikke kjenner forretningsmodellen til de frittstående som David Arthur, og fordi jeg i tidligere tider ofte ble kritisert på forumet for å lenke til bl.a. de store britiske nettstedene.
Jeg blir mer og mer sikker på at du ender opp med en kjapp og lett karbon-grusracer, om enn utgangspunktet var en fornuftig alu-sykkel.
Har ikke registrert at rammesettet er begrenset til elektronisk gruppe, ref. omtale bl.a. i Landevei og Gran Fondo i tillegg til hjemmesiden. Men vet ikke.
Dare fra taiwanske Composite Gear er som kjent i partnerskap med Uno-X og har så vidt jeg vet kontor på Ensjø i Oslo, med ex-Joker Martin Olsen som representant. Se også Dare Bikes EU på Facebook.
Kanskje kan eiere på forumet også svare. Eller selger - selv om identiteten ikke kommer frem fra annonsen
Ser ut til å være et topp tilbud. Nysgjerrig på forklaringen. Dare hadde gjennom pandemien godt med rammesett, men slet med å skaffe deler. Kanskje det er bakgrunnen.
Da kan denne tråden gjerne med fordel løftes inn i egnet forum for blandevei? Okei da, gravel. Enklere for andre i samme ærend å finne tråden.
(Og om noen fortsatt ser på den smått klassiske norske Diamant AR, skal den kanskje siste i M være tilgjengelig på Intersport Ryen. Kjenner ikke pris.)