Noen tips til god alu gravel med oppreist sittestilling? Med dekk/hjulsett til grus/asfalt. Kan gjerne være 1x11 eller 2x11. Kommer mest sannsynlig til å bruke landeveispedaler på den. Kikket litt rundt men lite på lager i 56 (L) om dagen. Trenger ikke feste til en haug med vesker og skjermbeskyttere.
Enkelt forklart hadde jeg handlet en Canyon Grail 7 vis det var mulig og få tak i. Så der er utgangspunktet. Vil helst att sykkelen skal se litt pen ut å, innvendige kabelføringer osv. Liker Dare GFX godt men blir for dyr(karbon) og kun med elektronisk giring.
(Venter på at du skal si hva du skal bruke sykkelen til... )
Skal brukes til trim på åsveger å lokale grus partier med asfalterte veger/gangveger som adkomst.
Har erfaring med att 25-28mm racer dekk(GP5000) glipper/sklir på grusen spesielt i svinger. Så det er hovedsaken til att jeg vil over på dekk i 35-40mm bredden med litt knasker.
Orbea Terra hos unaas.no finnes i alu-utgaver. Hører at Canyon Grizl er the shit fra Canyon for tida. Mer aktuell for mange enn Grail (som jungeltrommene sier var en floskel)
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Det er sikkert ingen overraskelse at jeg umiddelbart tenker spenstig landeveissykkel med bred dekklaring til syklingen du beskriver
Særlig siden vi er på racer-forumet
Jeg vet ikke hvilket oppsett du har brukt, men etter min erfaring er slangeløse, ettergivende landeveisdekk på 28-32 mm med senket lufttrykk, gjerne på brede felger, noe ganske annet enn 25-28 mm med slange, tradisjonelt landeveistrykk og smale felger.
Men jeg skal ikke mase om det, om det ikke er aktuelt og du ønsker bredere dekk.
Utfordringer er å finne en grussykkel innenfor ditt budsjett som ikke vil oppleves tung, lite spenstig og dermed lite inspirerende for deg som kommer fra lett og aggressiv landeveissykkel - BMC Teammachine SLR, om jeg har sett rett i racertråden
Jeg har ingen fasit, men noen tanker:
Du har allerede funnet en god kandidat i Canyon Grail 7. Slett ikke enig med Jomars jungeltrommer om at den skulle være en floskel selv med det særegne styreoppsettet hos karbonversjon. Men som du sier, er den ikke umiddelbart tilgjengelig.
Det samme gjelder dessverre den nært beslektede bamsen Grizl. Og Endurace AL. Og, så vidt jeg kan se, andre blandeveissykler/komfortracere med rimelig bred dekklaring, som Trek Domane og Merida Scultura Endurance i de letteste aluminiumsversjonene.
Blant grussykler, synes GT Grade Carbon Elite å være blant de absolutt beste tilbudene her i landet innenfor ditt budsjett. Kanskje det beste.
Denne klassikeren var med på å legge grunnlaget for hele gravel-bølgen. Bak det karakteristiske utseendet skjuler det seg en kvalitetsramme i karbon og glassfiber som har høstet ros og bred anerkjennelse internasjonalt, også i Landevei. Øyvind har også testet en tidligere versjon av Elite.
Med denne har du det beste utgangspunkt til å slanke og oppgradere etter hjertens lyst. Jeg hadde den forrige generasjonen, og hadde fortsatt hatt den, om det ikke var for tvil om størrelse.
Merk at den innledende beskrivelsen på XXL er litt misvisende med sitt fokus på Tiagra. I standardoppsettet for Elite 2022 er både hendler, bakre girarm og bremser GRX.
Om noen har problemer med designet, er det bare et utgangspunkt for en sykkelprat. Dette er klassisk GT-trippel triangel i den mest avanserte versjonen. Jeg kan forsyne deg med argumenter, om du skulle trenge det
Det er mye å like med Basso, som er blant de få merkene som faktisk produseres i Italia, og den særegen Tera med aluminiumsramme og baktriangel i karbon.
Ser at Road.cc gir modellen god omtale, men trekk for vekt. Denne er likevel blant de lettere syklene innenfor ditt budsjett. Godt monn for slanking, om enn ikke like mye som på ovennevnte Grade, siden selve rammesettet er tyngre enn hos GTs alternativ.
1x med 42 t på krank og 11-42 på kassett burde gi deg god bredde i utvekslingen, men jeg ville ha savnet tyngre gir i de raske nedstigningene på landevei. Men jeg er gammeldags og fortsatt opphengt i 2x.
Andre får kommentere på Apex 1. Jeg har kun erfaring fra 2-delt Force, og er svakere for både Campagnolo og Shimano enn SRAM
Blant mer tradisjonelle alu-grussykler, ser jeg at Jomar allerede har nevnt Orbea Terra. Det synes å være et godt alternativ. Jeg er forresten blant dem som har utelukkende god erfaring med Unaas, som er en av lokalbutikkene i mine trakter.
Eller har jeg merket meg at Superior X-Road Elite falt i smak hos Øyvind og ble omtalt som et av årets beste kjøp i Landevei. Ser også bra ut.
Diamant AR er fortsatt blant de mer spenstige i sin prisklasse, med kjøreegenskaper som er hakket kjappere enn mange andre, men ligger for øyeblikket noen tusenlapper høyere i pris enn kun for noen måneder siden. Jeg vil tro at den faller i pris til høsten. Den opprinnelige, knallgule versjonen fikk noe av en kultstatus etter testseier hos Landevei, mens siste versjon møter tøffere konkurranse og dermed ikke samme resultat samme sted i år.
Synd at belgiske Ridley Kanzo A, som forhandles av flere, ikke synes tilgjengelig i din størrelse her i landet.
Ellers er det som kjent fine gravel-modeller både hos de store internasjonale merkene - særlig amerikanske - og norske som White, Gavia og Gekko. Jeg har ikke oversikt over tilgjengelighet, men det har du sikkert allerede sjekket.
Krossykler kan være et utmerket alternativ, men her er det verdt å være oppmerksom på utveksling og dekk. Ofte er ingen av delene i utgangspunktet ideelt for blandeveissykling. Men med en viss tilpasning, kan det være helt knall.
Og om du er rede til å importere, har særlig britene mye flott i aluminium, også om du vil anskaffe rammesett og bygge selv. Men det tar uansett noe mer tid enn å rulle sykkelen ut fra norsk forhandler.
Helt riktig det att jeg har en BMC SLR01, så jeg har vert inne på tanken på en Roadmachine, men så var det prisene og tilgjengeligheten for tiden da. Ikke noe tvil om att slangeløst og 30-32mm med riktig lufttrykk hadde muligens tilfredstil behovet her.
Men blir det alu gravel til max 20k så blir det en sykkel i tilleg til BMC. Da denne gravelen blir muligens brukt opp og ned fra hytta og muligens stående der til tider.
-Superior X-Road Elite -Ridley Kanzo A
Er to meget aktuelle utgaver ja, og er i tilegg ganske pene og se på. Har mest godfølelsen på Shimano GRX.
Bygge selv kan og vere aktuelt så lenge ting er på lager.
Det er bare en 1-2 uker siden det var 15 % på sykler på xxl, hvor både ridley kanzo a og gt grade var satt ned i pris. Sistnevnte kostet vel 16 900, så jeg ville ikke kjøpt til dagens pris som er økt betraktelig.
Ellers ville jeg fulgt med på outlet til canyon, på fredag kom det 50 grussykler der, blir fort solgt ut, men det kan fort dukke opp din foretrukne Grail. Ellers kan du jo bestille grail med levering september og kanskje bli pushet riktig vei, eller følge med på outlet samtidig og da avbestille september-leveringen hvis du finner noe annet. Jeg bestilte nylig endurace som hadde estimert levering frem i tid og fikk den flere uker før estimatet.
Det er bare en 1-2 uker siden det var 15 % på sykler på xxl, hvor både ridley kanzo a og gt grade var satt ned i pris. Sistnevnte kostet vel 16 900, så jeg ville ikke kjøpt til dagens pris som er økt betraktelig.
Ser at det stemmer at GT Grade Carbon Elite en helg i denne måneden faktisk lå så lavt som kr. 16.150. Det var et vanvittig godt tilbud, som jeg kunne ha slått til på selv, til tross for at jeg slett ikke trenger ny sykkel. Om jeg bare hadde sett det eller noen hadde vært så snill å legge det ut i tråden for røverkjøp
Men det var altså et eksepsjonelt helgekupp med 15% avslag på det som allerede var tilbudspris. Kommer neppe tilbake og kan neppe tjene som et utgangspunkt. Få størrelser og sykler igjen.
Men hvem vet med XXL. Plutselig gir de bort ting.
Da jeg skrev innlegget over, lå den på tilbudspris kr. 19.000. I dag ser jeg at den er tilbake på kr. 21.990. Veiledende fra importør er kr. 24.999.
GT Grade Expert i aluminium koster i dag fortsatt kr. 16.990 mot veiledende kr. 17.999. Har lagt noe lavere ved kampanjer.
Har selv hatt forrige generasjon GT Grade både i aluminium og karbon. Begge er gode sykler, men de er merkbart forskjellige. Lavere vekt og overlegen vibrasjonsdemping på rufsete føre hos sistnevnte. Karbon-versjonen opplevdes dermed både som mer spenstig og spretten, og mer komfortabel. Det samme vil være tilfellet med dagens modeller.
Postet akkurat en ubrukt White GX i str M for salg. Disse er store i størrelsen, jeg har brukt S som pendlersykkel men ville ha noe med litt mer strekk som backup-racer.
Siden jeg skal selge, overlater jeg til andre å vurdere om dette er riktig sykkel for deg. Prismessig virker den jo litt for billig :-)
Beklager at jeg ikke la det ut i røverkjøp Sepeda, men tenkte faktisk at "alle" er på nyhetsbrev fra xxl og evt går inn og sjekker sykler og annet utstyr når det er reward-helg. Skal ha det i bakhodet neste gang.
Mener jeg sjekket og fant at de hadde brukt 19 000 som fastpris lenge, så det var overraskende å se at de hadde økt prisen ytterligere nå.
Jeg var trigger happy da den lå på 16 150, men jeg valgte faktisk å stå over. Jeg angrer litt på det nå som du også blir gira av prisen. Jeg har hatt grade tidligere, det var min første landeveissykkel, og syntes det var en fin sykkel, men ikke noe utover det. Jeg hadde aluminiumsrammen og brukte den først og fremst som pendler, men noen andre turer også. Jeg syntes den var litt treg langs tour de finans, og antok at jeg ble forbikjørt av så mange pga sykkelen først og fremst var som du har sagt "et godstog". Jeg ville ha noe kvikkere, og opplevde også at jeg ble det ved å bytte til en carbon synapse, deretter carbon ultimate hvor jeg føk forbi de fleste. Nå kan man jo si at treningsgrunnlaget også økte med årene, og at GT grade ikke nødvendigvis var treg.
Grunnen til at jeg vurderte sykkelen denne gangen var prisen + karbonramme + at jeg erindrer at det var den mest stabile vintersykkelen av alle jeg har hatt. Jeg kan ikke huske å ha følt på underbiking eller overbiking i Oslos gater med 35c piggdekk. Men så kom jeg på at jeg slet med at den ikke ville gire mellom stor og liten klinge pga slitasjen saltet ga, selv med noe vasking så ofte jeg hadde anledning. Og da tenker jeg utvendige kabler kan ha noe av skylden. Og så er det ikke en direkte vakker sykkel som taler til hjertet, sikkert delt smak der. Akkompagnert av grx400 som ikke er top notch, skulle gjerne vært opp et hakk for å ha 2x11. Så jeg endte faktisk opp med en canyon grizl til pendlingen, i alu, et par tusenlapper dyrere enn carbon gt grade og sånn sett et dårligere kjøp, MEN rosa/lilla ramme (liker alle farger som skiller seg ut litt), bedre gruppesett og sikkert minst like stabil som gt grade på litt bredere piggdekk denne gangen - og kanskje også skjermer. Og denne gangen har jeg en karbon racer ved siden av slik at jeg også kan få litt fart. Det med å bytte hjulsett har jeg lagt fra meg, det har aldri blitt noe av siden jeg har ti tommeltotter og da alltid klarer å surre til giringen ved bytte av hjulsett
Beklager avsporingen, men følte det var noe tråd-relatert.
Beklager at jeg ikke la det ut i røverkjøp Sepeda, men tenkte faktisk at "alle" er på nyhetsbrev fra xxl og evt går inn og sjekker sykler og annet utstyr når det er reward-helg. Skal ha det i bakhodet neste gang.
Du har helt rett. Bare jeg som var sløv den helgen. Og egentlig burde jeg takke for at du ikke fristet meg til å anskaffe ny sykkel når jeg er glad i dem jeg har, og fortsatt har i bakhodet ambisjonen om å slanke parken til kun én
Sitat: chimpern
Så jeg endte faktisk opp med en canyon grizl til pendlingen, i alu, et par tusenlapper dyrere enn carbon gt grade og sånn sett et dårligere kjøp, MEN rosa/lilla ramme...
Den rosa bamsen
Så blir det spennende å se hva trådstarter ender opp med. Alle alternativene som er nevnt vil bli bra.
Bare vær oppmerksom på at den dessverre er stor i størrelsen, som Øyvind skriver i testen av den opprinnelige modellen i 2019 og utdyper i den grundige testen av årets modell. Øyvind er 184/74 og valgte M.
Årets versjon er, som du vet, bedre utstyrt med GRX og slangeløse felger, og har visstnok ny gaffel, men det er samme gode ramme.
Her har du geometrien til opprinnelig AR. Jeg antar at ny gaffel har samme rake/fremløp (et mål som påvirker trail/slep, front-senter og akselavstand), men det vet jeg ikke.
Du skal ikke se bort fra at den fortsatt kan være å finne i M hos forhandlere, til tross for at størrelsen ikke er tilgjengelig på nettsiden. Gode tilbud dukker også plutselig opp i butikk.
Eller så har du endurace med klaring til 35c fra fabrikk, flere kjører med 38c, så sparer du litt penger. Nesten så jeg kjøper den selv til den prisen:) men merk at det er 2021-modellen.
Begge disse er outlet sykler, antakelig borte i løpet av dagen/helgen, men dukker sikkert opp en grail i din størrelse etterhvert også. Er en S der ser jeg, men siden du er 56 til vanlig antar jeg denne er for liten. Canyon M er jo 55/56 basically
Og bare for å gni det inn. Diamant AR V i størrelse L er for stor for trådstarter. Han skal ha M hvis han går for denne sykkelen. Jeg har denne sykkelen med flatt styre i størrelse L, men skulle ha valgt M. Det er derfor jeg kan uttale meg med en viss tyngde her.
Du har jo helt rett, str L i Diamanten er nok for stor.
Det er likevel fortsatt håp, om han skulle like diamanten
Jeg ville vært fristet av den til trådstarters skisserte bruk, også sammenliknet med de litt slakkere Canyon Grail og Grizl. Og for min del fremfor Superior X-Road Elite med 1x11. Men jeg ville trolig valgt Endurace eller lignende sykkel foran dem alle fire.
Om andre følger tråden på utkikk etter rimeligst mulig gravel-sykkel med hydrauliske bremser, er det fortsatt XXLs White GX Ltd som er lavest priset, men den er i de fleste størrelser bare å finne i en og annen butikk. Da har man alltid Gråsteins ubrukte i M. Den eksepsjonelle tilbudsprisen vi husker fra i fjor høst kommer neppe tilbake, muligens med unntak av uforutsigbare "Må ut" i butikk.
Butikker i Sport1-kjeden, som Anton Sport og Milslukern, har nå nedsatt pris på den sølvfargede Gekko Firm GRV SE. Men jeg er redd aluminiumsgaffelen gjør at sykkelen gjør seg fortjent til navnet Firm og vil være en smule hard i front.
Kikket litt på Topstone og ja, kansje en av di som er ser penest ut.
Betyr det at du er på gli mot karbon og/eller annet budsjett?
Cannondale Topstone er som kjent en voksende familie i to generasjoner med alu- og karbon-modeller, med eller uten Kingpin, med eller uten dempegaffel, og med eller uten motor
Noen meget pene, andre ikke fullt så pene.
Artig å se hvordan den første karbon-modellen i 2019 ble lansert som merkets råeste rittsykkel for grus...
...men etterhvert ble omdefinert og i år offisielt endret til rask eventyrsykkel i ny versjon. Dette etter at UCI-lovlige Supersix SE/CX, med geometri fra SuperX og rørform fra Supersix, var blitt lansert som ny rittsykkel.
Mellom disse to generasjonene kvittet Cannondale seg med både press-fit kranklager og Ai asymmetrisk bakramme, men la til mulighet for radar og integrert lykt. Merket er knapt å kjenne igjen
Det hele begynte for øvrig med Topstone i aluminium som Cannondales første rendyrkede gravelsykkel etter det som var etablert standard av 2018.
Alu-modellen ble i all stillhet endret og oppdatert i år, noen måneder etter lansering av den nye karbon-versjonen.
Beklager hobbyposting av enda flere reklamevideoer. Har noen veldig rolige dager denne uken
Ingen i outlet pt, men kan legge til at en ubrukt Grizl 6 og Grail 6 har levering i hhv midten av august og starten av september. Det er et estimat som også kan gå i positiv retning.