Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 13 1 2 4 5 6 7 8 12 13

Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727454 22/01/2023 10:06
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Hva er det folk bruker infotainmentsystemet til som gjør at det er deal breaker?

Eventuelt hvor dårlig er det mulig å lage et slikt system?
Uten noen erfaring med dette konkrete systemet mistenker jeg i alle fall en viss dose nybegynnerinkompetanse? Nye systemer kan være veldig brukervennlige, men bytter man fra noe annet er det fælt.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727458 22/01/2023 11:27
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Med erfaring fra både VW/Skoda/Audi og Tesla (ikke eid, men har noen timer) har jeg noen tanker. Tesla sin ruteplanlegging har vært suveren, men med 3.2 i Id4 er forspranget redusert betraktelig. Skjermen til Tesla er jo større og flottere. Appen har også flere funksjoner. Men jeg kan enkelte bytte mediakilder, bytte radiokanaler, styre temp, ringe og besvare samtaler, koble opp spotify, se forbruk og mye mer i en Id4 eller Enyaq. Bruker ikke så mange funksjoner på vei til jobb uansett. Og via app kan jeg forvarme og klimatisere, det dekker mitt behov.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727463 22/01/2023 13:46
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Svært så interessant utvikling i både ny- og bruktbilmarkedet, hvor noen spår fullstendig kollaps i bruktbilmarkedet. Litt om bakgrunnen for Teslas sitt priskutt i den første linken, hvor det påstås at nybilsalget i USA er ned hele 40 prosent, mens det store flertallet av aktørene later som om alt er som før. Summen av alle typer misligholdte billån er steget til 13,5 prosent, hvilket er rett under det høyeste misligholdsnivået under finanskrisen (14 prosent):

"Blir verre enn 2009
Økte renter og priskonkurranse gir knallhard kamp om bilkundene. Bilmarkedet i år blir verre enn i 2009. "
https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/19/7978005/bilmarkedet-i-ar-blir-verre-enn-i-2009

"Derfor gjorde Tesla det. Er det mer dramatikk i vente?"
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=11301

Se også:
https://www.nettavisen.no/okonomi/alle-som-har-en-elbil-i-garasjen-burde-grate/s/5-95-867583

https://www.finansavisen.no/old-cat...sdirektor-venter-kollaps-i-bruktmarkedet

https://www.tv2.no/broom/tror-mange-brukte-elbiler-blir-billigere-na/15435802/

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Ugla] #2727464 22/01/2023 13:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvorfor bruker du DAB når du har internettradio på TuneIn?

Og hvis du har en bil som trenger bakrutevisker, er den ikke aerondynamisk nok for å være elbil.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727467 22/01/2023 16:20
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Hvis det var det eneste du reagerer på i opplistingen over utstyr som Y mangler, sier jeg meg fornøyd.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2727469 22/01/2023 17:46
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Hvorfor bruker du DAB når du har internettradio på TuneIn?

Og hvis du har en bil som trenger bakrutevisker, er den ikke aerondynamisk nok for å være elbil.

TuneIn implementasjonen til Tesla i det minste på Model S er for dårlig for min del. Bor i blokk med den helt ordinær fellesgarasje, og der er GSM-mottaket til Tesla så dårlig at bilen står uten dekning og vi måtte plastre med WIFI for å ha kontakt med bilen og også få oppdateringer. Knapt innenfor porten før det er brudd i sending og jeg skal mye lenger inn. Når man så kommer ut av garasjen bruker bilen et par minutter på å sette opp 4G igjen, deretter må TuneIn startes manuelt (trykke på play) for å få liv, og så kan den godt falle ut igjen pga. det samme dårlige mottaket da jeg dukker rett inn i et par tunneller (som egentlig har god dekning). Det morsomme er at bilene jeg hadde før Tesla overhodet ikke hadde noen problemer med DAB-dekning, og at nåværende bil heller ikke har det, samt at den også har helt utmerket GSM-dekning i den samme garasjen, så dette er kjip ingeniørkunst fra Tesla.

I tillegg så har DAB sendingen mange opplysninger som deles gjennom sendingen. Det viser ikke Tesla, og på min Model S var det generelt dårlig med trafikkmeldinger som kom igjennom også, på bilen jeg har nå så kobles det opp i kart og det gjøres evt. re-routing automatisk.

Bakruteviskerkommentaren din er bare tåpelig, f.eks min bil med visker har Cd-verdi på 0,25, f.eks Model X har 0,24, Ionic 5 har 0,29 - så vidt jeg vet har ingen av dem visker.

Lars-Erik
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2727471 22/01/2023 19:08
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Marøder
Sitat: Brusdalen

Eller, det som er aller mest utslagsgivende er måten forhandlerne presenterer bilene på. Jeg bruker noen få minutter på å konfigurere ønsket modell hos Tesla. Hos VW blir man henvist til ei prisliste i pdf og å kontakte lokal forhandler. Hvis ikke forhandler klarer å fortelle meg hva jeg trenger og hva jeg skal betale, så går jeg videre.

Det stemmer ikke. Vw har en enkel konfigurator på nett. Det er ikke mange valgene som må gjøres, og dette muliggjør en viss grad av individualisering. Er du sikker på at du ikke mener Audi?

I stand corrected! Men jeg trengte veiledning og et ekstra forsøk ICON_LAUGH

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727475 22/01/2023 22:08
K
Klang Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Jeg er null bilinteressert. Vil bare ha noe som funker og er solid. Gikk fra Subaru Forrester og Kona til Ioniq 5, og angrer egentlig på at jeg ikke gikk for Skoda Enyaq. Ioniq mangler noen få ting som jeg ikke tenkte nok på da jeg bestilte:
-bakrutevisker, helt håpløst uten i sludd og drittvær.
-knapp for setevarme
-midtkonsollen gir ikke støtte til høyrefoten
-dårlige lys, ledbar er nødvendig «på bøgda»
-vanskelig å finne en god løsning for hundebur som ikke koster skjorta…det variocageburet jeg har går ikke pga veldig skrå bakluke.

Bilen er knallbra, men jeg savner Forresteren hver gang jeg setter meg i bilen…tror det blir en Enyaq hvis ikke bruktbilprisene går helt i kjellern.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727479 23/01/2023 07:35
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hva er greia med savn etter bakrutevisker? Når ser man egentlig ut bakruta?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727480 23/01/2023 07:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Man ser gjennom bakruta når man kjører opp for å ta lappen.

Men med de knøttsmå vinduer som moderne biler har blir nytten litt borte ja.
For de som kjøper bilen om 10-12 år når småelektronikk saktens har begynt å svikte blir det en nyttig gjenstand igjen.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: aug11x] #2727481 23/01/2023 07:46
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: aug11x

Jeg vet ikke, min bakrute er stadig vekk nedsnødd eller nedregnet de gangene jeg kjører.

Litt morsomt er det når man tar i betraktning at "alle" skal ha SUV eller stasjonsvogn med masse bagesjeplass. Poenget med denne type biler faller litt bort når man ikke vil bruke hele plassen - opp til taket - fordi man da ikke ser ut bakruten.

Brannfakkel: Bakruteviskere er egentlig bare en enda en ting som kan gå i stykker.

Forøvrig:
"tror det blir en Enyaq hvis ikke bruktbilprisene går helt i kjellern."

Ioniq 5 og Skoda Enyaq sine bruktpriser kommer nok til å bevege seg rimelig synkront. Det er to like nye biler i samme segment. Den generelle prisutviklingen bør derfor ikke være avgjørende for om man ønsker det ene eller andre ;-)

Ut på tur!

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Supermann] #2727483 23/01/2023 08:06
K
Klang Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: aug11x

Når jeg vil ha oversikt bak, bedre enn sidespeilene gir, og når jeg vil rygge og ryggekameraet er nedsølt (noe det blir ca med en gang).

Sitat: Supermann
[quote=aug11x]

Ioniq 5 og Skoda Enyaq sine bruktpriser kommer nok til å bevege seg rimelig synkront. Det er to like nye biler i samme segment. Den generelle prisutviklingen bør derfor ikke være avgjørende for om man ønsker det ene eller andre ;-)

Kommer an på om man vil kjøpe nytt eller brukt.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727485 23/01/2023 08:20
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Samme problem (med kameraet bak) på gamle Ioniq, skjønner ikke at de ikke har en løsning ala WV på dette :\

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727487 23/01/2023 08:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvilken løsning har VW da, bakrute med vindusvisker?

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727490 23/01/2023 08:33
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Kamera som foldes ut (med emblemet til bilen) når man setter i R.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727501 23/01/2023 09:36
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ah, litt som knappen på bakluka for å åpne den manuelt (Polo, flere?)?

Kjører Caddy på jobb, men aldri tenkt over hvor kameraet sitter, gammeldags som jeg er rygger jeg ved hjelp av speilene eller evt. titte gjennom bakvinduet.
Skal se neste gang om jeg kan finne kameraet.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727505 23/01/2023 09:52
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Har kjørt Y i 6 mndr nå, og aldri har jeg tenkt at "søren, nå skulle jeg hatt bakrutevisker". Står bilen ute i snøvær, forvarmer jeg bilen. Og når jeg kjører, legger det seg ikke snø eller særlig regn på ruta. Og rygger jeg, er ryggekamera knallbra, samtidig som speil og bakrute er fine å se ut av.

Big wheels keep on turning
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Kjartandaddy] #2727510 23/01/2023 10:34
perbl Offline
More than words
More than words
Egentlig samme erfaring med 3. Forvarmer, da glir nå det meste av snø lett av ruta med lett børsting før start hvis jeg står ute. Under kjøring er det nå bak snøen legger seg, kan ikke huske å ha lagt merke til at bakruta blir så gjensnødd. Dugg er jo av og til et problem i tunneller etc, men skrur nå da på varme som fjerner det på noen minutter.

Kameraet blir dog veldig skitåt, men har en liten sprayflaske med spylevæske i bagasjerommet jeg sprayer litt med hvis jeg må rygge meg inn trange steder (i frykt for å ripe opp kameraobjektiv med fingergnissing). Kan ikke skjønne annet enn at løsninger med utvippbart kamera må dra med seg endel dritt inn i systemet?

Redigert av perbl; 23/01/2023 10:34.

Per B.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: perbl] #2727512 23/01/2023 10:55
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: perbl
Kameraet blir dog veldig skitåt, men har en liten sprayflaske med spylevæske i bagasjerommet jeg sprayer litt med hvis jeg må rygge meg inn trange steder (i frykt for å ripe opp kameraobjektiv med fingergnissing). Kan ikke skjønne annet enn at løsninger med utvippbart kamera må dra med seg endel dritt inn i systemet?

Subaruen jeg kjører nå har ikke bakvisker, men speilkamera med egen vaskedyse, det fungerer strålende.. En knappetrykk så blir kamera dusjet i spylerveske og blir stort sett rent og pent.

Når jeg kjører den andre bilen vår, så er det "kameravaske-funksjonen" jeg savner, ikke bakviskeren ICON_SMILE

Redigert av yalla; 23/01/2023 10:56.

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: yalla] #2727521 23/01/2023 12:03
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: yalla
Sitat: perbl

Subaruen jeg kjører nå har ikke bakvisker, men speilkamera med egen vaskedyse, det fungerer strålende.. En knappetrykk så blir kamera dusjet i spylerveske og blir stort sett rent og pent.

Når jeg kjører den andre bilen vår, så er det "kameravaske-funksjonen" jeg savner, ikke bakviskeren ICON_SMILE

Jau, vet det er en greie, det framstår som en god løsning. Men er som regel mest nytte av kameraet på steder der jeg kan gå ut noen sekunder og sprute litt spylevæske, så det funker nå sånn tålelig greit.

Per B.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Kjartandaddy] #2727524 23/01/2023 12:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Kjartandaddy
Har kjørt Y i 6 mndr nå, og aldri har jeg tenkt at "søren, nå skulle jeg hatt bakrutevisker". Står bilen ute i snøvær, forvarmer jeg bilen. Og når jeg kjører, legger det seg ikke snø eller særlig regn på ruta. Og rygger jeg, er ryggekamera knallbra, samtidig som speil og bakrute er fine å se ut av.

Samme her.

Tenkte på den viskeren før jeg fikk bil, ikke vært et problem etter jeg fikk.
Kamera-spyler hadde vært kjekt, samtidig virker speilene fint.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: RazeFaze] #2727530 23/01/2023 13:11
perbl Offline
More than words
More than words
Sidekameraene er ikke på langt nær like utsatt for skitt, så hender jeg bare rygger med dem og speila framfor å gå ut og fjerne dritt fra ryggekameraet når jeg er greit sikker på hva som er bak bilen. Men forrige helgs finrygging inn i en overpakka carport krevde en liten tur ut og spraying ICON_SMILE

Per B.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727556 23/01/2023 18:29
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Ryggekamera med deksel er helt konge. Tørket ikke av linsa på 5 år på forrige bilen og har hittil ikke tørket av på den på 1 1/2 år på den jeg har nå.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727580 24/01/2023 10:42
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nok en gang:
Trådstarter trenger en 2019 Tesla model 3. LAv kilometer og godt holdt. Tilfeldig vis kan han få kjøpe MIN :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Knirkekne] #2727600 24/01/2023 19:11
M
mob Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
M
Sitat: Knirkekne
Nok en gang:
Trådstarter trenger en 2019 Tesla model 3. LAv kilometer og godt holdt. Tilfeldig vis kan han få kjøpe MIN :-D

Takk, Knirk, men jeg har en iX1 i bestilling. Etter testen i VG i forrige uke - «Ikke noe å lure på!», terningkast 6 - ser jeg frem til levering en gang før olsok.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2727617 25/01/2023 08:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
bilen er for hard og sportslig for norske veier.

Det er nok smak og behag. Jeg liker å føle responsen fra underlaget når jeg kjører bil. Tok ut S-en, som skal selges, i går for en liten testtur etter å ha byttet bremseklosser fremme, og den er som en smørklatt i en stekepanne i forhold. Komfortabel, ja - men det føles som om den ikke er koblet til underlaget i forhold. Understellet i MYP er akkurat sånn som jeg vil ha det. Den innbyr langt mer til aktiv kjøring enn S-en gjør.

Men det er mulig jeg endrer oppfatning når jeg går fra 19 tli 21" hjul i mai.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: GeirK] #2727618 25/01/2023 08:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
bilen er for hard og sportslig for norske veier.

Det er nok smak og behag. Jeg liker å føle responsen fra underlaget når jeg kjører bil. Tok ut S-en, som skal selges, i går for en liten testtur etter å ha byttet bremseklosser fremme, og den er som en smørklatt i en stekepanne i forhold. Komfortabel, ja - men det føles som om den ikke er koblet til underlaget i forhold. Understellet i MYP er akkurat sånn som jeg vil ha det. Den innbyr langt mer til aktiv kjøring enn S-en gjør.

Men det er mulig jeg endrer oppfatning når jeg går fra 19 tli 21" hjul i mai.

Enig, og "for hard" er jo ekstremt subjektivt.
Den funker fint på trønderske vinterveier, og også E6 mellom sør og nord...

Men, det skal sies at nyere varianter også av Y LR har fått betydelig bedre dempere.
Samtidig er det begrensa hvor mye og svampete en bil med 400+ HK kan være.

Kom fra en svampete Outlander Phev og ja, Y LR er hard sammenlignet med den. Men vi snakker jo ikke en reell sammenligning av bil, selv om begge er "suv".

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: RazeFaze] #2727620 25/01/2023 09:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: RazeFaze

Men, det skal sies at nyere varianter også av Y LR har fått betydelig bedre dempere.

OK. Det er de jeg har, ser jeg. Dette visste jeg ikke, så jeg hadde forventinger til mye hardere fjæring enn det jeg fikk.

- Robert Green Ingersoll
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: mob] #2727629 25/01/2023 11:47
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Har testet både Y LR og P, 2022 modeller. 20 og 21 tommere påmontert. Kjente en hver asfaltskjøt godt i ryggen. Den er for sportslig som familiebil i mine øyne. Kjente stor forskjell da jeg gikk tilbake til min vanlige bil etter testing.

Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta [Re: Marøder] #2727654 25/01/2023 19:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har testet både Y LR og P, 2022 modeller. 20 og 21 tommere påmontert. Kjente en hver asfaltskjøt godt i ryggen. Den er for sportslig som familiebil i mine øyne. Kjente stor forskjell da jeg gikk tilbake til min vanlige bil etter testing.

Men 23-modellen er altså litt mer komfortabel.

- Robert Green Ingersoll
Side 6 av 13 1 2 4 5 6 7 8 12 13

Moderator  support