Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
|
Re: Anbefal meg en elbil som ikke koster skjorta
[Re: RazeFaze]
18/01/2023 14:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Så dvs at man ikke lenger får varsel når man holder på å kjøre på ting forover under parkering, slik man får på eldre TMY? Korrekt. Inntil Tesla Vision er klart en gang. Blir spent på hvor bra det blir siden det du eventuelt kjører på kan ligge i blindsonen for kameraet! Her må avstanden måles mens hindringen er synlig og så må avstanden estimeres etterhvert som man ruller mot hindringen. https://medium.com/analytics-vidhya/distance-estimation-cf2f2fd709d8
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
19/01/2023 07:54
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så dvs at man ikke lenger får varsel når man holder på å kjøre på ting forover under parkering, slik man får på eldre TMY? Korrekt. Inntil Tesla Vision er klart en gang. Blir spent på hvor bra det blir siden det du eventuelt kjører på kan ligge i blindsonen for kameraet! Her må avstanden måles mens hindringen er synlig og så må avstanden estimeres etterhvert som man ruller mot hindringen. https://medium.com/analytics-vidhya/distance-estimation-cf2f2fd709d8Det er vel bare ett kamera som brukes for å bedømme avstanden i adaptiv cruise controll, også. Jeg vil anta at man må godta en liten avhandling med ansvarsfraskrivelser før man velger å aktivere kamerabaserte "parkeringssensorer", ja. Hindringer kan snike seg inn i blindsonen mens bilen står parkert uten aktivt kamerasystem, også.
|
|
|
[Re: kjerts]
19/01/2023 09:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er vel bare ett kamera som brukes for å bedømme avstanden i adaptiv cruise controll, også.
Det må være minst to dersom det skal være mulig å bedømme avstand. Tesla har tre kameraer øverst i frontruta.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
19/01/2023 11:13
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Så dvs at man ikke lenger får varsel når man holder på å kjøre på ting forover under parkering, slik man får på eldre TMY? Korrekt. Inntil Tesla Vision er klart en gang. Og siden Tesla har det med å love funksjonalitet som ligger langt fram i tid, bør man dersom man kjøper en Tesla ta høyde for at det i overskuelig framtid blir uten funksjonalitet tilsvarende parkeringssensor. Vi er i markedet for en bil nr. 2 og med prisreduksjonen Tesla nå har gjort kunne en Model 3 være et alternativ, men uten sensorer foran og bak er den helt uaktuell. Husker ikke hvor mange år Tesla brukte på å få en kamerabasert regnsensor til å fungere (greit nok), men det ble noen. FSD toget skulle hatt en million selvkjørende Teslaer i 2020, siden er koden skrevet om, og det er langt unna å fungere osv.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: mob]
19/01/2023 11:15
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Det er også kommet en serie med søksmål ifbm FSD som angivelig forårsaker (døds)ulykker. Større artikkel bak betalingsmur hos nytimes: Elon Musk’s Appetite for Destruction
|
|
|
19/01/2023 11:26
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det må være minst to dersom det skal være mulig å bedømme avstand. Tesla har tre kameraer øverst i frontruta.
Hvis du tenker på første påstand i linken du la til, så stemmer vel det generelt. Det er ikke mulig å måle nøyaktig avstand ut fra ett bilde. Men bilen har en videostrøm og et lass med algoritmer. Hvor i veibanen, størrelsen på objekter, kalkulering av egen fart osv. Jeg vil heller tro at antallet kamera er for å danne et bedre datagrunnlag og overlapp enn "stereosyn". En person med kun syn på det ene øyet kan også få førerkort. "Tesla currently utilizes three separate front-facing cameras in the housing at the top of the windshield. The camera unit contains wide-angle, standard, and narrow view lenses with three separate CMOS sensors. Each sensor has a resolution of 1280x960 or about 1.2 megapixels." https://www.notateslaapp.com/news/679/tesla-s-fsd-hardware-4-0-to-use-new-cameras
|
|
|
[Re: Ugla]
19/01/2023 11:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og siden Tesla har det med å love funksjonalitet som ligger langt fram i tid, bør man dersom man kjøper en Tesla ta høyde for at det i overskuelig framtid blir uten funksjonalitet tilsvarende parkeringssensor.
Vel - hvis ikke dette kommer i 2023 som indikert, skal jeg ha igjen pengene for EAP, som nå ikke har den funksjonaliteten den skulle ha ihht spesifikasjonene da jeg bestilte.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
19/01/2023 11:40
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Gjenbruk av tråd …
Er Tesla Y med nedsatt pris en «no brainer» nå? Skal erstatte en 7 år gammel Toyota Rav4. Hengerfeste, 4x4 og adaptiv cruise ned til 0km/t i køkjøring er de viktigste funksjonene. Vi er en familie på 4 som kjører en del tur/retur hytte på fjellet, så jeg antar at vi blir avhengig av takboks for å få plass til all bagasje, etc.
Hva er erfaringene fra dere som har denne? Er denne nå så nedstrippet funksjonsmessig at det er årsaken til prisreduksjonen?
Det er perfekt timing på å kjøpe Model Y LR. Med vektavgift koster den nå kun 502.000 inkl hengerfeste (standardutstyr). Har hatt en i 1,5 år og kjørt 37.000km med den, inkl hytteturer. Versjonen til 502.000 inkluderer alt utstyr som det er verdt å ha, utenom vinterdekk. (Du kan kjøpe EAP / FSD, som er mer selvkjøring osv, men dette er helt unødvendig og ikke særlig nyttig (kan og kjøpe funksjonene på senere tidspunkt)). Inkludert er en slags lane assist / adaptiv cruise control. Fargen som er inkl er hvit, og du må betale en del ekstra for andre farger. Du får f.eks. med veldig bra lydanlegg med svær sub-woofer, elektriske seter med minne på førerside (så mange profiler du vil), varme i alle 5 seter, skjerm med youtube og spotify, app med tilgang til å kontrollere ting i bilen, dog-mode, camp mode, spill, 8 års utvikling av softwaren osv, Bagasjeromsplassen når du fjerner de TO gulvplatene i bagasjerommet (som du legger igjen hjemme på sommerferietur) er VELDIG stor. Vi har aldri bagasje i takboksen. I tillegg har du bagasjeplass under panseret, hvor vi pleier å hive 4-5 handleposer i rett før vi kommer til hytten. Ser det har kommet en slags hattehylle nå, som begynner ganske lavt. Ville fjernet den. Er og kjekt med 3-delt baksete, og velge hvilke(n) du legger ned. Kan og nevne at beinplass både foran og bak er blant det beste jeg har sett. Rekkevidden er jo klasseledende (533km), og det er og forbruket. Ladefarten er helt ok. Særlig bra at den forvarmer batteriet automatisk til rett tid når du navigerer til ladeplasser (også til ikke-tesla ladere), sånn at ladefarten blir veldig bra. De har og begynt å levere de med bedre støtdempere, men vet ikke om det og finnes uleverte biler med de gamle, som er litt for stive. Den svære skjermen har en veldig rask prosessor, sånn at kart (satelite) og apper flyter helt fint uten venting/hakking. Er jo og veldig bra at Model 3 og Y nesten ikke har feil (Model S var full av feil da den kom, særlig). Det med parkeringssensorer føler ikke jeg er problem. Fremover og til siden har en svære vinduer, og når en rygger så får en ryggekamera og sideryggekameraer opp på den svære skjermen, inklusiv retningssnorer etter hvordan du snur rattet. Glemte nesten å nevne 0-100 på 5,0 sekunder! Det er sykt raskt og gjør også at forbikjøringer kan gjøres kjapt og effektivt (enorm aks også når du kjører i f.eks. 70 i 80-sonen...) En ting til: Den har en "Terrengassistent", som når påskrudd gjør at den er en utrolig bra 4-hjulstrekker konstant med perfekt veigrep både opp og ned (tilpasser regenerering og).
Redigert av MannenFallerIkke; 19/01/2023 11:47.
|
|
|
19/01/2023 12:16
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Polestar 2, gir mye bedre premium følelse enn Tesla synes jeg. Ok rekkevide og ladehastighet, god komfort. Bare synd den er kinesisk .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
19/01/2023 12:54
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Polestar 2, gir mye bedre premium følelse enn Tesla synes jeg. Ok rekkevide og ladehastighet, god komfort. Bare synd den er kinesisk . Den er knøttliten.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
19/01/2023 13:04
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg antar at det er flere her som har satt opp det komplette regnestykket så: Hva må jeg betale (ALT INKLUDERT!) om jeg skal kjøpe en Y med firehjulstrekk, vinterdekk og hengerfeste i dag?
|
|
|
[Re: erikskon]
19/01/2023 13:16
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Jeg antar at det er flere her som har satt opp det komplette regnestykket så: Hva må jeg betale (ALT INKLUDERT!) om jeg skal kjøpe en Y med firehjulstrekk, vinterdekk og hengerfeste i dag? Bare å gå i konfiguratoren og til betaling Kr. 529 303,- med standardfelgene, hvit lakk og svart interiør. Vinterdekksettet er kr 25 000,-
|
|
|
19/01/2023 13:22
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hehe... Jeg har ikke kjøpt så mange biler, men antok at hadde det vært, for eksempel en Audi, så er det ikke selvsagt at ratt og bakrute er med uten at en må kjøpe med det i en eller annen utstyrspakke  Så for ~530k har staten rotta til seg det de skal ha også?
|
|
|
[Re: erikskon]
19/01/2023 13:28
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så for ~530k har staten rotta til seg det de skal ha også? Ja, da har du betalt for alt, inkl. vinterhjul. Velg kontantkjøp for å se pris i konfiguratoren.
|
|
|
19/01/2023 13:54
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Og siden Tesla har det med å love funksjonalitet som ligger langt fram i tid, bør man dersom man kjøper en Tesla ta høyde for at det i overskuelig framtid blir uten funksjonalitet tilsvarende parkeringssensor.
Vel - hvis ikke dette kommer i 2023 som indikert, skal jeg ha igjen pengene for EAP, som nå ikke har den funksjonaliteten den skulle ha ihht spesifikasjonene da jeg bestilte. Som tidligere Tesla-eier gjennom fem år er min tillit til at Tesla leverer funksjonalitet innen de frister de selv sier ikke-eksisterende. Parkeringssensorer er en helt basal ting som biler har hatt svært lenge, og som jeg tar som en selvfølge er med både foran og bak på en bil jeg skal kjøpe. Å ta ut funksjonaliteten uten å ha alternativet på plass er det vel kun Tesla som kunne ha gjort - jeg anser det som svært risikabelt. For egen del som bor i Oslo, hvor det å kjøre inn i trange rom, f.eks automatiske parkeringsanlegg, parkeringshus, lukeparkering med lite plass til rådighet osv. er sensorer en nødvendighet for meg. Min bil har dekning rundt hele bilen, også med 360-kameravisning med autoskiftning (om man vil) på ett view og hele bilens plassering på et annet. Det er helt gull hver dag jeg skal parkere. Også fin hjelp til å unngå kantkjøring av felger.
Lars-Erik
|
|
|
19/01/2023 14:14
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Polestar 2, gir mye bedre premium følelse enn Tesla synes jeg. Ok rekkevide og ladehastighet, god komfort. Bare synd den er kinesisk . Den er knøttliten. Nja, jeg er 1.88 og sitter svært godt i den, også bak. Men hvis man skal ha en familiebil m plass til to voksne, unger og bikkje, så er den neppe noe godt valg som eneste bil. Og den har vel også noe bedre bakkeklaring enn Tesla hvis man trenger 4wd litt utenfor asfalten.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
19/01/2023 14:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
For egen del som bor i Oslo, hvor det å kjøre inn i trange rom, f.eks automatiske parkeringsanlegg, parkeringshus, lukeparkering med lite plass til rådighet osv. er sensorer en nødvendighet for meg. Min bil har dekning rundt hele bilen, også med 360-kameravisning med autoskiftning (om man vil) på ett view og hele bilens plassering på et annet. Det er helt gull hver dag jeg skal parkere. Også fin hjelp til å unngå kantkjøring av felger.
Jeg har parkert i trange rom med Y uten sensorer og det går veldig greit så lenge man rygger inn siden Tesla har et utrolig bra perspektiv på ryggekameraet og auto-tilt av speil, som de fleste. Den gamle S-en med USS piper noe voldsomt når bakenden skal mellom en parkert bil og en søyle på jobb - selv om bilen ikke er i nærheten av å treffe noe. Det er bare foran jeg savner sensorene.
|
|
|
20/01/2023 07:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan ellers rapportere at køkjøring med kamera-basert AP funker bedre enn med radar. Kameravarianten er mye kjappere til å følge med når trafikken setter seg i bevegelse etter å ha stått stille.
|
|
|
20/01/2023 13:25
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
For egen del som bor i Oslo, hvor det å kjøre inn i trange rom, f.eks automatiske parkeringsanlegg, parkeringshus, lukeparkering med lite plass til rådighet osv. er sensorer en nødvendighet for meg. Min bil har dekning rundt hele bilen, også med 360-kameravisning med autoskiftning (om man vil) på ett view og hele bilens plassering på et annet. Det er helt gull hver dag jeg skal parkere. Også fin hjelp til å unngå kantkjøring av felger.
Jeg har parkert i trange rom med Y uten sensorer og det går veldig greit så lenge man rygger inn siden Tesla har et utrolig bra perspektiv på ryggekameraet og auto-tilt av speil, som de fleste. Den gamle S-en med USS piper noe voldsomt når bakenden skal mellom en parkert bil og en søyle på jobb - selv om bilen ikke er i nærheten av å treffe noe. Det er bare foran jeg savner sensorene. Det handler ikke så mye om hva jeg kan for min del, men å øke sikkerhetsmarginen. Akkurat parkeringssensorer har jeg hatt på samtlige biler siste 20 år, det føles for meg som et steg tilbake å fjerne disse uten å ha alternativet på plass. Min bil, en BMW iX har økt sikkerhetsmarginen og betjeningskomfort ved å både ha sensorer og kamera i front, Tesla har pt. senket den. Kan ellers rapportere at køkjøring med kamera-basert AP funker bedre enn med radar. Kameravarianten er mye kjappere til å følge med når trafikken setter seg i bevegelse etter å ha stått stille
Dette er høyst avhengig av hvordan det enkelte bilmerke har implementert sin løsning. Min bil er veldig bra med kombinasjon av kamera og ulik sensorikk.
Lars-Erik
|
|
|
21/01/2023 09:20
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Enig med GeirK. Ved rygging har man 3 kameraer + 3 speil og dermed orkesterplass til alt. Forover bør de komme med en løsning. Etter 3 måneder uten sensorer kan jeg ikke huske at jeg har savnet dem ved rygging. 530.000 for denne bilen er rett og slett et varp. Med største bagasjerommet i klassen og alt utstyret man trenger finnes det ikke konkurrenter.
Jepp
|
|
|
21/01/2023 22:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette er høyst avhengig av hvordan det enkelte bilmerke har implementert sin løsning. Min bil er veldig bra med kombinasjon av kamera og ulik sensorikk.
Selvfølgelig. Min sammenligning var Tesla vs Tesla
|
|
|
[Re: Tulling]
21/01/2023 22:57
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Tmy er billig, det er det ingen tvil om. Men at den har alt man trenger er jeg ikke enig i. Selvsagt avhengig av preferanser, men det finnes også ribbede id4 eller enyaq med 4wd som ikke koster særlig mer enn Y. Y mangler basis ting som ryggesensorer, visker på bakruta, regnsensor som virker i mørket, display foran fører, head up display, rails, frontlykt vasker, halvautomatisk krok, led matrix lys, kick sensor på bakluke og bilen er for hard og sportslig for norske veier. Y mangler rett og slett for mange ting som utgjør vesentlige elementer for mange kjøpere.
Y er god på sikkerhet, smartness og effektivitet. 530k er for hvit Y med basic felger. Normalt sett havner man på 570 til 580k hvis man tar med fine 20 tommers felger sommer, std vinterdekk og annen farge.
Men prisdiff er for høy vs de andre, det er nok rabatter og prisavslag på gang.
|
|
|
22/01/2023 07:02
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Ja, det er forskjellige preferanser når man kjøper bil. Jeg bytter bil ganske ofte. Har 2 elbiler og bytter begge ca annethvert år så har hatt en del forskjellige de siste 7-8 år. Av alt du nevner der er lyktespylere det eneste jeg savner på Teslan. Lysene er meget gode og matrix-funksjonen kommer nok som en softwareoppgradering i god Tesla-ånd. Funksjon som erstatter ryggesensorer vet vi kommer som oppgradering, det står til og med på Tesla.no. Og det er ingen vil om at jeg ser fram til at det kommer på plass, og da spesielt framover. Rails? Når skulle man savne det? Det har jeg på min andre el-bil og forstår ikke helt hvorfor jeg skulle savne det på Teslan. Buker akkurat like lang tid på å montere lasteholderne og når de ikke er montert har bilen en mye cleanere look uten. Bakrutevisker kunne man kanskje trenge når bilen står i ro når det snør, men det blir da et meget snevert behov. HUD savnet jeg de første 5 minuttene etter jeg fikk min første Y. Ikke etter det. Har det på min andre bil og der er det kjekt ettersom speedometeret er bak rattet og blir skjult når man svinger eller varierer posisjonen på hendene. Enig at de første Y som kom var noe stivt satt opp. Da hadde jeg en 2021 LR. Nå er det andre dempere og til og med min 2023 P dumper mindre enn de første LR. De 2 konkurrentene du nevner (Enyaq og Id4) er veldig gode biler og er sikkert for mange bedre biler, spesielt i overgang fra fossil-bil. For de som har kjørt el-bil en stund og har interesse for bil tror jeg de blir for trauste. Et irriterende tregt og ulogisk infotainmentsystem har stoppet mange jeg kjenner fra å kjøpe disse. Noen av dem har endt opp med Ioniq 5 og EV6 som i manges øyne er nærmere konkurrenter til Tesla når man snakker teknologi og utvikling. Forhandlernettverket til disse har også bedre rykte og krangler mye sjeldnere når det gjelder garantisaker. Mye bunner nok ut i personlige preferanser og å ha et åpent sinn. Flere jeg kjenner sier rett ut at de ikke skal ha Tesla. Ingen av dem som sier det har noensinne eid en Tesla.
Jeg ville satt pengene mine på at Tesla vil fortsette å være norges mest solgte bil. Når den ble det i fjor og samme bil i år koster kr 70.000 mindre samtidig som konkurrentene har gått opp i pris vil noe annet overraske meg stort.
Jepp
|
|
|
22/01/2023 08:14
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Man må nesten bedømme Tesla Y ut i fra hva den har av utstyr i dag. Hvor lenge har ikke Tesla lovet FSD? Og spekulasjoner om bilen har Led matrix lykter har pågått lenge, den har nå enda ikke dette. Greie lykter, men de er ikke led matrix funksjonalitet. Og når de fjernet regnsensor og erstattet det med kamera for å spare penger, så er det mang en Tesla eier som vil kunne bekrefte at dette heller ikke fungere optimalt i dag selv om det er lenge siden utstyret ble fjernet. De har nå fjernet parkeringssensorer uten noe fullgod erstatning. Kamerbasert opplegg med salt og skitt på linser og vinduer høres ikke ut som noen suksess. Når det nå kommer.
Men folk er forskjellige. For meg betyr det noe at jeg har kick sensor på bakluke når jeg kommer til bilen med hendene fulle av handleposer etter ukentlig innkjøp av mat. På samme måten som jeg kan kjøre med langlys på hele tiden i mørket. Rails er superpraktisk når jeg vinsjer ned boks med gjennomgående takstativ rett ned på bilen. Ganske suveren løsning vs krok system som Tesla har noen millimeter fra glasstak eller clamp on takstativ som du må feste inn i døren slik som Polestar, Kia og Ford. Visker på bakruta bruker jeg ganske ofte da det snør en del der hvor jeg bor. Ruta blir også skitten. Infotainment er ikke lenger tregt og upraktisk på VAG biler. Det er meget praktisk og funsjonelt, og med knapper og brytere kan man vie fokus til å følge med i trafikken istedenfor å fikle på skjermen for å gjøre den minste ting. Er klar over at stemmestyring fungerer for noen, men det er en terskel å ta i bruk. Regnsenor som bare funker. Og mange flere ting.
Tesla Y mangler for mye av det praktiske utstyret som utgjør noe i min hverdag. Jeg kan love at jeg har vurdert og testet bilen. Men jeg lander bestandig på samme konklusjon.
Tesla har kjipet på for mange ting for å skape en volum modell. Man har fjernet for mye, noe som gjør bilen upraktisk på mange områder. Derfor vil mange aldri kjøpe en model Y. Det har ikke noe å gjøre med fordommer.
|
|
|
22/01/2023 08:57
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Ja, som jeg sa så blir det egne preferanser.
Nå er det 2 uker siden en kompis av meg hadde Id4 på lån fra fredag til mandag og han sa uttrykkelig at det var infotainmentsystemet som gjorde at bilen var helt uaktuell. Om det har blitt bedre på de 2 ukene eller om du har andre preferanser vet ikke jeg. Han har aldri prøvd Tesla, kun sittet på med meg noen ganger. Jeg snakker alltid til bilen når jeg skal navigere et sted, sette på musikk, endre temperatur, bytte radiokanal osv så han hadde nok noen forventninger til ny VW som ikke ble innfridd. Selv triller jeg alltid handlevogna til bilen når jeg storhandler. Det gjorde jeg på min forrige bil som hadde kicksensor også. Alt dette blir egne preferanser. Etter alle bilene jeg har hatt så har ingen regnsensor vært innertier for meg. Må alltid røre hendelen innimellom Heldigvis er den knappen på enden av blinklysbryteren på Tesla så det går helt uten at jeg tenker over det. En ulempe med Tesla pr i dag er at når man kjører på autopilot (som alle Tesla leveres med) går det ikke an å slå av automatiske viskere. I skumring hender det da at viskere går på tørr rute. Håper de har fått nok tilbakemeldinger på det slik at det blir endret i en softwareoppgradering snart.
Jepp
|
|
|
[Re: Tulling]
22/01/2023 09:22
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Flere jeg kjenner sier rett ut at de ikke skal ha Tesla. Ingen av dem som sier det har noensinne eid en Tesla.
Vel, fem års eierskap og 70k kjørte km med en facelift Tesla Model S med alt av utstyr her. Gikk fra den til en BMW iX og totalpakken der er vesentlig bedre enn det Tesla har å tilby i dag. Vesentlig bedre støydemping, mye bedre kameradekning ink. vask av dem, bedre lys, bedre viskere, helautomatisk hengerfeste, HUD er helt magisk, ekte skinninteriør med kjøling (og massasje), lenger rekkevidde (hvem skulle tro det), apple carplay, nøkkeløs hvor digital nøkkel er lagret i Apple Pay, du kan velge touch eller å bruke iDrive-systemet, fin dekning av alle ladestasjoner uavhengig av leverandør på kartet. Varme i midtarmlene og sidepanler samt å kunne styre varmen i rattet er også herlig. Ting jeg heller ikke savner fra Teslaen er dørhåndtak som går i stykker, eMMC problematikk i, en dab-radio som ikke fungerer i festningstunnelen i Oslo engang, og langt mindre mellom Oslo og Fredrikstad. Ei heller mer enn 20 dagers bortkastet tid på verksted pga. dårlige rutiner og logistikk. Tesla-standard, forsøk på ignorere norsk lovgivning iht. reklamasjon osv. Opplevde det ikke selv, men mange andre har brukket kritiske deler i opphenget pga. svakhet, og Teslas håndtering av problemet. For egen del røyk også varmeelementet rett etter utløp garantiperiode, det har jeg i ettertid funnet ut at er en generell svakhet, og at jeg slettes ikke var alene. Så er appen til Tesla bedre, men den er helt grei den som er i BMW, savner "Dog mode", dvs. den dele som viser temperaturen i kupeen på skjermen. Det tok litt tid før OTA kom på plass, men nå er den der. Alt dette i en pakke som faktisk er rimeligere enn både Model S og X. Jeg er notorisk uten lojalitet til noe bilmerke, og kjøper gjerne noe helt annet neste gang jeg skal ha ny bil. Det som overrasker meg med Tesla er at det for en del er nærmest et religiøst preg over bilholdet, jeg skjønner ikke helt det. Når det er sagt synes jeg Model 3 og Y er helt greie biler, etter mitt syn har de vært overpriset ift. hva man får. Priskuttet nå jevner det ut en del, og det er bra. Teslas eksperimentering med funksjonalitet som (kanskje) kommer som regnsensor, parkeringssensorikk, radar, FSD etc synes jeg er lite sjarmerende. Få det på plass først, så kan du fjerne det som var.
Lars-Erik
|
|
|
22/01/2023 09:24
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Re infotainment id4 sa du det var tregt. På id4 med sw 3.2 er ting bra. Det var tregt på de første bilene. Det eneste jeg savner og som jeg håper kommer i VAG bilene, er å kunne forvarme batteri før lading. Men regner med det er på vei.
Litt rart at man om man opplever infotainment som upraktisk på id4 samtidig som ikke har head up eller sentrert infotainment/førerinfo. Men den er jo fresh den skjermen i Y og skulle gjerne hatt den i en VAG bil. Og Y skårer svært godt på sikkerhet. Effektivitet er jo i hovedsak et resultat av formen på bilen, og da er det jo en smakssak hvor viktig dette er sammenlignet med det estetiske.
|
|
|
22/01/2023 09:48
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Mye interessante tilbakemeldinger i tråden  Det som ser ut som blir utslagsgivende for vår del er pris. Jeg tviler ikke på at Enyaq og Id4 er gode biler, og på enkelte punkt har mere / bedre utstyr enn en Y, men med en prisforskjell på over 100 000,- så er disse uaktuelle for vår del. Eller, det som er aller mest utslagsgivende er måten forhandlerne presenterer bilene på. Jeg bruker noen få minutter på å konfigurere ønsket modell hos Tesla. Hos VW blir man henvist til ei prisliste i pdf og å kontakte lokal forhandler. Hvis ikke forhandler klarer å fortelle meg hva jeg trenger og hva jeg skal betale, så går jeg videre.
|
|
|
[Re: Brusdalen]
22/01/2023 10:04
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Eller, det som er aller mest utslagsgivende er måten forhandlerne presenterer bilene på. Jeg bruker noen få minutter på å konfigurere ønsket modell hos Tesla. Hos VW blir man henvist til ei prisliste i pdf og å kontakte lokal forhandler. Hvis ikke forhandler klarer å fortelle meg hva jeg trenger og hva jeg skal betale, så går jeg videre.
Det stemmer ikke. Vw har en enkel konfigurator på nett. Det er ikke mange valgene som må gjøres, og dette muliggjør en viss grad av individualisering. Er du sikker på at du ikke mener Audi?
|
|
|
|
|