Heisann, I denne tråden skal jeg oppdatere litt om årets hovedmål, Northcape 4000. Dette er/var i utgangspunktet et ritt fra Italia til nordkapp som jeg har hatt på listen lenge. Nå prøver arrangøren å gå bort fra å profilere det som et ritt, men heller som et eventyr. Noe som har gjort at det er fulltegnet med hele 330 navn på listen.
I utgangspunktet er det 4 nordmenn som deltar, men to har trukket seg, så det er meg og Bjørn Sverre fra Trondheim som representerer landet som er målet for turen. Litt svakt, kanskje.
Jeg møtte Bjørn Sverre på Around Norway i fjor og vi er ganske jevne på sånne ritt. I fjor hadde jeg overtaket på sykkelen mens han milevis foran på -"packingdelen". Han drar gjerne på sykkeltur med overnatting ute midt på vinteren. Det gjør ikke jeg, for å si det forsiktig...
Forberedelser. Jeg har brukt siste måneden på å kjøre inn og teste en ny sykkel jeg skal bruke. Bjørn S kjører opp formen ved å sykle hjemmefra til startlinjen.. Turen hans kan følges på hans Strava.
Selv har jeg lagt litt arbeid i å gjennomgå løypen og har prøvd å notere alle muligheter for mat og overnatting ca hver femte mil gjennom hele løypen som vi har fått på 9 gpx-filer. Jeg har notert kun på gamlemåten som dette:
Nå gjelder det bare å komme seg på et fungerende fly med et flyselskap som har fungerende bagasjehåndtering. Så kommer det mer her etterhvert. Jeg kommer ikke til å skrive her under selve turen, men vil oppdatere på sosiele medier som fb, strava og kanskje insta.
Håper det ordner seg med transport nedover, for både deg og sykkelen. Ja det gjelder jo også Bjørn Sverre selvfølgelig. Har stor forståelse for at det ikke kan oppdateres "over alt", men siden jeg ikke er på noen av de nevnte medier, håper jeg det kan skrives noen ord her på forumet i ettertid.
Jeg er overhodet ikke i samme liga som deg, men hadde stor glede av å følge dine strabaser på fjorårets tur, så da var det sagt.
Ønsker deg en trivelig tur nordover, enten det er et ritt, eller eventyr, som det sikkert blir uansett hvilket navn arrangør setter på det. Håper pedalene ruller lett.
Da er det klart for avgang her i Rovereto, Italia. Jeg er på plass med sykkel og alt på stell. I trackingen er jeg nr 225 og Bjørn Sverre nr 130. Start kl 08 i morgen. Northcape4000 har en Facebook, YouTube og Instagram som skal oppdateres hver dag.
Har stor forståelse for at det ikke kan oppdateres "over alt", men siden jeg ikke er på noen av de nevnte medier, håper jeg det kan skrives noen ord her på forumet i ettertid
Nå får du sikkert som ønsket, men hvis nysgjerrigheten prirrer før det er over, tror jeg du kan se på strava med nettleser med lenke til Sun Flyers profil
Utrolig fascinerende eventyr å følge med på. Livetrackingen tar oss med helt inn på bensinstasjonen.
Norske nr 130 lå langt fremme de første 24 timene, og er enda langt fremme. 932.36km på litt over 2 dager, utrolig. Lurer på om det var rundt 500km den første dagen. Heftig når man ser løypeprofilen. Ser at han er utenfor løypa nå, håper ikke det betyr at noe har skjedd. Står infotegn og "GPS: G554 si è fermato.". fermato betyr vel stoppet.
Update: Han er tilbake i løypa! Tydligvis en bug et sted, var en stund 2 profiler, hvor det på den ene(nå fjernet) sto "Gruppo: NORTH CAPE 4000 GARA TERMINATA" og den andre (den som dukker opp når man søker) var i bevegelse og tilbake i løypa!
Noen som har forstått hva de forskjellige ikonene betyr? Lilla ikon er normalt, men ser det av og til blir rødt eller grønt. Hva kan det bety? Pauseikon er vel pause. Hva med når det står i?
Hvordan påvirker fergeturene tidtakingen(selv om det er eventyr og ikke ritt)? 2 tillate fergeoverganger: Rostock (Germania) / Trelleborg (Svezia) og Stoccolma (Svezia) / Turku (Finlandia).
Redigert av Andreas83; 25/07/202215:03.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Er ikke mange milene igjen for de to norske nå. Begge er langs Porsangerfjorden og ca 4 mil i mellom de. Rå prestasjon. Bra spredning på deltagerne, ser noen er i Skåne og har ganske mange dager før de på Nord Kapp. Hva var maks dager for å gjennomføre ? 30 ?
Heisann. Veldig hyggelig at noen følger med. Makstiden er 22 dager. Men har man tid er det bare å bruke lenger, ruten er jo der.. Jeg kom i mål i går ca 17:15 som den sekstende fullfører. Det kommer rapport senere. Har lært mye men det som er tydeligst er at det er en helt annen verden å prøve å hevde seg enn å stille kun for turen. Ble derfor en ganske tøff tur.
Veldig bra gjennomført og alle tomler opp. Det må ha vært en fantastisk reise, også mentalt. Gratulerer med vel gjennomført og det har vært morro å følge med på Strava og Livetracking.
Håper du etter hvert deler erfaringer du gjorde deg underveis, litt om om tur og hva som funket bra og mindre bra, sykkel og utstyr.
Å fullføre dette rittet er i seg selv en kraftprestasjon. Å sikre seg en plass blant de raskeste, er en imponerende demonstrasjon av fysisk og mental utholdenhet.
Når du er kommet til krefter igjen, ser vi frem til å høre om erfaringer. Blir lærerikt også for oss som ruller langt mer beskjedne turer.
Jeg vil ikke ha en rapport men en bok he he. Her bør Landevei/Fri flyt forlag være på ballen og gi mannen en bokavtale. Men også litt nysgjerrig på hvor grensen, eller gråsonen går der en føler en er på en hard langtur versus "kjemper om best mulig plassering/tid". Det er jo flere grunner til at ønsker å bruke minst mulig tid utover prestasjon/plassering/resultat, feks har begrenset tid til turen (jobb, familie etc). Når jeg snakker om grense/gråsone, tenker jeg både mentalt (presse seg ekstra, mindre "kos) men også feks snitthastighet. Ser på stravasporene dine at jaggu har du bra snitthastighet, hva er snitthastigheten din totalt hele turen tror du ? og hvor mye saktere/senere hadde du syklet hvis tatt det som tur (men fortsatt syklet høvelig fort) ? Også spent å høre om både slitasje kropp og utstyr.
Jeg vil ikke ha en rapport men en bok he he. Her bør Landevei/Fri flyt forlag være på ballen og gi mannen en bokavtale. Men også litt nysgjerrig på hvor grensen, eller gråsonen går der en føler en er på en hard langtur versus "kjemper om best mulig plassering/tid". Det er jo flere grunner til at ønsker å bruke minst mulig tid utover prestasjon/plassering/resultat, feks har begrenset tid til turen (jobb, familie etc). Når jeg snakker om grense/gråsone, tenker jeg både mentalt (presse seg ekstra, mindre "kos) men også feks snitthastighet. Ser på stravasporene dine at jaggu har du bra snitthastighet, hva er snitthastigheten din totalt hele turen tror du ? og hvor mye saktere/senere hadde du syklet hvis tatt det som tur (men fortsatt syklet høvelig fort) ? Også spent å høre om både slitasje kropp og utstyr.
Er fremdeles på reise og kan ikke ta alt via tlf. Men generelt er det sånn at hvis det er en morotur så sykler jeg nok raskere når jeg er på sykkelen. For da er det ingen hensyn å ta i forhold til det at jeg skal 4000km. Grunnen til at det likevel går tregere er at man tar oftere og lengre pauser da. Det sliter mer på å stå i en kø i en butikk når de andre er ute på veien. Så man mast av mentalt når man er på sykkelen og kontrollerer farten selv. Utstyrsmessig er det sånn at alt går så lenge det er i bra stand på startstreken. Jeg hadde 1x grusoppsett med 42 foran og 11-42 bak. Men det vanlige var et normalt gruppesett med størst mulig kassett bak. Du finner gruppesett i alle prisklasser. Italienerne er veldig glade i felgbrems.
Gratulerer Viggo! Ser frem til rapporten. For en som fort kan synes synd på seg sjøl etter en 4-5 timer er det vanskelig å forstå at dette i det hele tatt er gjennomførbart, både fysisk og mentalt..
Påmeldingen til neste års utgave er åpnet i dag. Arrangøren skriver at halvparten av plassene allerede er gått. Så hvis noen her er interessert er det nok smart å ikke vente for lenge. Påmelding her: https://www.northcape4000.com/