Har fått meg en ny pendlestrekning til jobb. Den er 20km hver vei og flat, men 50% grus. I godt vær fungerer det utmerket med landeveisykkel i kombinasjon med dusj på jobb, men jeg ser for meg at dette ikke blir en god løsning når høst og vinter kommer. Kan også være fint å kunne bruke sykkelen uten å bli svett.
Søker derfor etter sykkel som oppfyller følgende kriterier: - Motor som gir lite motstand over 25km/h for de dagene man føler seg fin, solen skinner etc. - Forholdsvis lav vekt. Har heller ikke behov for 750Wh batteri. - Om batteriet kan lades på utsiden av sykkelen hadde det vært supert. - Dekk 35-40mm. Som jeg helst vil kjøre slangeløst. - Skjermer - Ikke behov for flere utvekslinger -> gjerne singlespeed - Remdrift hadde vært flott. - Dempere og slikt er unødvendig.
Hva finnes? Jeg har sett på Ampler som jeg synes ser interessante ut, men jeg har lite erfaring og trenger tips.
Mener ikke å skyte ned tråden, men om det fungerer fint å pendle sommerstid og du har dusj på jobb, vil det også fungere ypperlig på vinterstid, så lenge du har sykkel med dekklaring for piggdekk under skjermer.
Er helårssyklist og ville slett ikke hatt motor vinterstid.
Ser at el-syklistene må pakke seg godt inn for å holde varmen, mens varmen kommer raskt når det kun er kroppen som er motor.
Min erfaring er at det er begrenset hvor mye man svetter i kulda om man ikke kler seg for varmt.
Og du får en fantastisk anvendelig sykkel til mye annet enn pendling om du legger pengene i det fremfor el-sykkel.
Kjenner forresten flere som har remdrift, men blandede erfaringer. Alminnelig drivlinje overlever salting om du er påpasselig med å skylle av saltet hver dag, gjerne med varmt vann i mobil vasker, og lar sykkelen tørke godt innendørs i varmen.
Da er det i hvert fall sagt, og så skal jeg ikke blande meg mer mens dere diskuterer motor
Takk for moralsk innspill Sepada. Og jeg er enig. Litt rettferdiggjøring: Jeg er godt kjent med vintersyklingens gleder og har definitivit mine mil med piggdekk rundt hovedstaden. Behovet er definert utfra at jeg ønsker muligheten til ikke å bli svett på dager med mer krevende føre med litt bagasje.
Forløpig har jeg en Sepada-konform (tm?) landevessykkel med slangeløse 30mm dekk og en Pompino med Porteur bagesjebrett og heldekkende skjermer som jeg bruker. Pompinoen, som jeg kjøpte brukt og har blitt brukt daglig i 8 år, kommer til å få noen nye deler for å tilpasses sporadisk pendling. Disse kommer ikke til å bli solgt, men jeg ønsker et argument mindre for å benytte bilen på dager hvor beina er sure, motvinden er sterk og behovet for strøken skjorte på jobb sammenfaller.
Vedrørende bosted har jeg oppdatert profilen min noe. Denne pendlingen vil foregå i München ;-)
Redigert av Supermann; 14/07/202209:24. Rediger grunn: Bosted
Hva finnes? Jeg har sett på Ampler som jeg synes ser interessante ut, men jeg har lite erfaring og trenger tips.
Jeg har en Ampler Curt som nå er mer enn tre år. Det er relativt flatt mellom hjem og jobb så jeg har singlespeed versjonen med belte. Så langt har jeg med unntak av å skifte bremseklosser bak etter forurensning samt en slange etter punktering ikke hatt noen utgifter på sykkelen etter 3.500 km, her får pandemien ta skylda for at den ikke har gått lenger.
Har ikke brukt den med pigg, men syklet litt på vinteren når det har vært bare veier, igjen så har pandemien stort sett gjort at hjemmekontor har dominert vinterstid.
Den veier 13.5 kg i største str ferdig rigget.
Siden jeg kjøpte min har de oppgradert lineup og kommet med nye modeller. De har også spennende tyverisikring/sporing integrert i sykkelen i disse som få andre har. Det har også kommet et norsk selskap i Moss som lokal representant, så nå kan man få den levert uten en sinnsykt høy fraktavgift (dvs å gjøre MVA-håndtering, frakten i seg selv var gratis) fra DSV, den var rett og slett umoralsk på langt over to tusen kroner da jeg kjøpte.
Jeg har en Ampler Curt som nå er mer enn tre år. Det er relativt flatt mellom hjem og jobb så jeg har singlespeed versjonen med belte. Så langt har jeg med unntak av å skifte bremseklosser bak etter forurensning samt en slange etter punktering ikke hatt noen utgifter på sykkelen etter 3.500 km, her får pandemien ta skylda for at den ikke har gått lenger.
Har ikke brukt den med pigg, men syklet litt på vinteren når det har vært bare veier, igjen så har pandemien stort sett gjort at hjemmekontor har dominert vinterstid.
Den veier 13.5 kg i største str ferdig rigget.
Siden jeg kjøpte min har de oppgradert lineup og kommet med nye modeller. De har også spennende tyverisikring/sporing integrert i sykkelen i disse som få andre har. Det har også kommet et norsk selskap i Moss som lokal representant, så nå kan man få den levert uten en sinnsykt høy fraktavgift (dvs å gjøre MVA-håndtering, frakten i seg selv var gratis) fra DSV, den var rett og slett umoralsk på langt over to tusen kroner da jeg kjøpte.
Spennende. Takk for deling av dine erfaringer.
Kan du si noe om hvordan sykkelen oppleves når du ønsker å benytte beina og tråkke over 25km/h?
Kan du si noe om hvordan sykkelen oppleves når du ønsker å benytte beina og tråkke over 25km/h?
Jeg tenker ikke noe særlig over det, sykkelen er lett og det gjør at jeg ofte er over assistansenivået på 25 km/t. Har hatt turer hvor snitthastigheten er over assistansenivået og en vanlig jobbtur så er jeg på rundt 23-24 km/t i snitt. Med tanke på at det er en del stopp for rødt lys underveis så synes jeg det er bra.
Singlespeedversjonen har en ganske stor klinge foran og liten bak, så en mister jo noe fleksibilitet og fart ift å ha gir, så det må en være klar over. Dog så kompenserer motoren mye i lavere hastighet, så jeg tenker egentlig ikke noe på det. Er blant de raskere ut fra stillestående på rødt uavhengig av med eller uten el, eller om det er en landeveissykkel.
Til mitt bruk er den helt topp, men andre prioriterer sikkert annerledes. Det at den i praksis er vedlikeholdsfri setter jeg stor pris på.
Ift en vanlig elsykkel så blir dette noe helt annet synes jeg. Har en Merida trekking-sykkel på hytta med EP8 og 85 Nm, det er et tungt beist i forhold, blir som en fullblods araber vs en kaldblods. Begge gjør jobben, men det føles bedre på Ampleren
Jeg ville vurdert Merida eller Cannondale med navmotor etter tips fra bransjemann. De har null motstand over fartsbegrensningen og god (nok) virkningsgrad. Selv så jeg på f.eks. Canyon Endurance:ON med Fazua, der man på gode formdager kan ta av motor og batteri.
Jeg økte min reisevei fra 3 til 17km med 200+ høydemeter hjem. Bestemte meg for å holde meg til vanlig sykkel pga flatt fra Bjørvika til Lysaker, som er over halve strekningen. Så får jeg heller ta el hvis det blir for ille i vinter. Med heldekkende skjermer med sideveske og bukkestyre.
Gjenoppliver tråden med et noe annet behov. Fruen begynner i ny jobb og skal etter planen sykle på tvers av Østmarka. Blir ikke brukt om vinteren, men det blir jo noen kneiker. El-sykkel er helt nytt område for husets sykkelekspert (altså meg...). Ser for meg følgende:
- krankmotor fra Bosch, Shimano eller Giant - skjermer, bagasjebrett og integrerte lys - ok rekkevidde (15 km hver vei til jobb) - lavt innsteg - gir og moment til å sykle relativt uanstrengt opp kneikene i Østmarka - hydrauliske bremser - mulighet for dekk med greit volum - ønsker å ha butikk å gå til for evt problemer med motor/batteri (resten bør jeg ha kontroll på)
Har fått meg en ny pendlestrekning til jobb. Den er 20km hver vei og flat, men 50% grus. I godt vær fungerer det utmerket med landeveisykkel i kombinasjon med dusj på jobb, men jeg ser for meg at dette ikke blir en god løsning når høst og vinter kommer. Kan også være fint å kunne bruke sykkelen uten å bli svett.
Søker derfor etter sykkel som oppfyller følgende kriterier: - Motor som gir lite motstand over 25km/h for de dagene man føler seg fin, solen skinner etc. - Forholdsvis lav vekt. Har heller ikke behov for 750Wh batteri. - Om batteriet kan lades på utsiden av sykkelen hadde det vært supert. - Dekk 35-40mm. Som jeg helst vil kjøre slangeløst. - Skjermer - Ikke behov for flere utvekslinger -> gjerne singlespeed - Remdrift hadde vært flott. - Dempere og slikt er unødvendig.