Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan vi snakke høyt dreiepunkt?

Kan vi snakke høyt dreiepunkt? #2713406 11/07/2022 08:08
jsdk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja, altså high pivot. Ber om unnskyldning for eventuell dårlig ingeniør-språkbruk, er bare en stakkars pøbel uten utdannelse.
De siste årene har det kommet flere slike som ikke er DH sykler, men likevel nedover-orientert. Har vært flere før, men mindre nystartet merker slik som Forbidden og Deviate til mer etablerte som Norco (Range) og til med etablerte GT har en HP enduro modell med deres Force, likeså Cannondale Jekyll (mulig de har mye tilfelles, er vel samme eier).

Jeg er nysgjerrig, men skjønner ikke helt hva jeg jeg får. Lite pedal-kickback høres digg ut, spesielt etter jeg byttet til plattformpedaler som et eksperiment for et par år siden som henger igjen. En aksel som beveger seg bakover skjønner jeg jo er bra at den flytter seg unna istedenfor rett(ish) opp. Men dette med at kjedestag blir lenger klare jeg ikke helt at forestille meg hvordan føles, spesielt i svinger? Har også hørt noen si man kan få en slags OTB følelse noen ganger med HP, men ikke hvorfor.

Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713438 11/07/2022 16:46
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
I Drammenduro 2019 så var jeg 14% tregere enn pallen(Skarstein) på en Trek Slash. I år var jeg 6% tregere enn samme fyren på en Kavenz VHP16. Har ikke blitt noe yngre på den tiden.

Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713439 11/07/2022 17:15
S
sjuddi Offline
Fersking
Fersking
S
Har 10 turer på en Kavenz nå, og at det er en high pivot er ikke noe jeg merker noe spesifikt til. Det er bare en bra sykkel.
Jeg ble egentlig litt overrasket over hvor lite prinsipielt annerledes den føltes enn forrige sykkel, som var ganske forskjellig på alt bortsett fra vandring.

Det er så stor forskjell i hvordan de forskjellige produsentene har designet syklene sine, både mtp demperløsning og geometri ellers, at det vil være tilnærmet umulig å si at hp oppleves sånn eller slik.

At bakhjulet beveger seg bakover stemmer, men hvor mye, hvor lenge og hvor det ender opp varierer sterkt. Kavenz har et relativt kort kjedestag som går bakover innledningsvis, men snur mot slutten. Noen av de du nevner forøvrig har lange kjedestag som beveger seg bakover i hele vandringen.

Vil tro at det er viktigere å finne en sykkel som passer mtp bruk og geometri enn at den har sånn eller slik baktriangel. Men nå begynner det jo å bli så mange hp-design at sjansen for å finne noe som passer er ganske høy.

Alle disse syklene er på ett eller annet tidspunkt diskutert i Pinkbike-podden, og i flere av de Blister-poddene. Var en egen episode med han som har designet Kavenz for litt siden

Redigert av sjuddi; 11/07/2022 17:19.
Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713457 12/07/2022 08:11
jsdk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ved sag er Kavenz vel rundt en 440ish, men ja kortere enn mange andre HP varianter derute. Har også sansen for Kavenz generelt m, mest med tanke på hvor transparente de har vært under mye av prosessen gjennom vloggen deres.

Godt poeng om at implementasjonene er såpass forskjellige. Hva tenker dere om vedlikehold og «drag»?

Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: Anerds] #2713475 12/07/2022 11:54
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Anerds
I Drammenduro 2019 så var jeg 14% tregere enn pallen(Skarstein) på en Trek Slash. I år var jeg 6% tregere enn samme fyren på en Kavenz VHP16. Har ikke blitt noe yngre på den tiden.

Kanskje Skarstein syklet dårligere året etter?`

Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713483 12/07/2022 13:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Legg til at alle nevnte highpivots er designet veldig forskjellig og nok kjører like forskjellig, selv om de deler et konsept.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713486 12/07/2022 13:19
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Skarstein blir jo ikke yngre han heller nei.

Min erfaring med 2 sesonger på Kavenz:
- lett ramme. Veier det samme som en transition sentinel karbonramme.
- Heeeeelt lydløs i starten av sesongen. Aldri hatt noe så lydløst noe. Litt lyd fra drivlinja nå som vi er godt inn i sesongen.
- Følelsen av fart blir litt muted da sykkelen er så lydløs. Så går fortere, men mindre fartsfølelse.
- kan kjøre mye lettere dekk og felg kombinasjon bak med dette opphenget, og coil demper, uten å punktere.
- skiftet kun 4 lager etter forrige sesong så bra dimensjonert på den siden.
- raw alu blir bare bedre med patinaen.
- passer min stil, som sikkert kan beskrives som «traktor gjennom steinrøysa» og ikke «leken og spretten over steinrøysa»

Har dette som min eneste sykkel og brukes til alt fra enduro til heis til timesvis på sti uten at jeg føler at jeg er på feil sykkel.

Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713737 15/07/2022 21:38
M
MortenV Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Helt objektivt fra meg: high pivot er overlegent :-)

Redigert av MortenV; 15/07/2022 21:39.

www.wildslopebikes.com
Forhandler av Deviate, Kavenz, EXT og Hope
Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713741 15/07/2022 22:20
M
MortenV Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Det at kjedestaget blir lengre igjennom vandringen kan kanskje oppleves litt rart til å begynne med for noen, mens andre opplever det som helt suverent.
I motsetning til en sykkel hvor bakhjulet går opp og frem og hvor hjulavstanden blir kortere igjennom vandringen (bakhjulet går fremover og fremhjulet går bakover), vil en sykkel med high pivot tilnærmet beholde samme hjulavstand igjennom vandringen (bakhjulet går bakover og fremhjulet går bakover). Dette er selvsagt avhengig av hvor mye bakover bakhjulet beveger seg. Deviate er her mer ekstrem enn Kavenz.

Kavenz og Deviate har forskjellig filosofi når det gjelder anti rise. Deviate har valgt å gå for ganske høy anti rise mens Kavenz har valgt lav anti rise. Begge filosofiene gir mening. Noen vil like det ene noen det andre.

Den ubestridte fordelen med high pivot er at bakhjulet følger underlaget ekstremt godt og sluker grådig unna grovt terreng. Noen kan få et førsteinntrykk av at sykkelen er litt kjedelig pga dette, men de fleste finner fort ut at de rett og slett kan sykle fortere i grovt terreng. Kombiner dette med en bakdemper av Ext Storia kaliber og en EXT Era V2 som står høyt i vandringen (svært lite brake dive) så blir steinrøys og rotseksjoner nærmest flytsti :-)

I Terrengsykkels test av Deviate Highlander 140 kommer denne misforståtte "kjedeligheten" frem i form av at den får trekk på "sykkelglede" og "kupert sti", men min personlige mening er at high pivot nettop gir sykkelglede, ihvertfall for oss som liker når det blir bratt og rufsete :-)
Samtidig skal det sies at Highlanderen fikk svært gode skussmål i nevte steinrøys og rotseksjoner i samme testen!

www.wildslopebikes.com
Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713746 16/07/2022 05:58
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Summa summarum: høyt rotasjonspunkt er ikke for alle syklister eller terrengtyper ICON_SMILE Har troen på det til rufsete nerroverorientert sti, men ikke til mitt lokale stinett (Østmarka)

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: baronKanon] #2713755 16/07/2022 07:24
M
MortenV Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: baronKanon
Summa summarum: høyt rotasjonspunkt er ikke for alle syklister eller terrengtyper ICON_SMILE Har troen på det til rufsete nerroverorientert sti, men ikke til mitt lokale stinett (Østmarka)

Det er nok en litt forhastet konklusjon å trekke. Østmarka har mye fint teknisk terreng der high pivot kommer til sin fulle rett.
Og selv om du også skulle cruise igjennom kupert flytsti så betyr ikke det at high pivot vil ødelegge opplevelsen, på ingen måte, det er bare det at da er det ikke behov for det underlagsslukende opphenget, men det er jo fint å ha når steinrøysene og rotklyngene dukker opp rundt neste sving.
Og om steinrøysene eller rotklyngene er på flat sti eller i bratt utforkjøring, så gjør high pivot samme herlige jobben.

Og som har blitt nevnt lenger oppe i tråden, det blir færre punkteringer!

Og om du vil ha mer "pop" i sykkelen enn det som opplevdes i Terrengsykkels test av Highlander, så er det ingenting i veien for å utstyre den med en luftdemper eller tune Storia i den retningen.

Anbefaler å teste! :-)

www.wildslopebikes.com
Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713766 16/07/2022 12:00
S
sjuddi Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg synes det er vanskelig å vite om det er opphenget, geometrien eller selve bakdemperen, men det er ikke tvil om at Kavenz er betraktelig bedre på teknisk tråkking enn min Strive 29 var. Og med bedre mener jeg at det blir «enklere». Om det blir «lettere» vet jeg ikke, men det er ikke så relevant for meg.

Bakhjulet følger hindringene tettere, i stedet for å henge på kanter så bremser det litt mens hjulet spiser seg over. For meg oppleves det som at jeg kan tråkke jevnere, sitte lenger på setet og holder på en måte balansen bedre. Vil anta at dette gjør at jeg bruket mindre energi, men vet ikke.

Hadde vært veldig interresant å prøve en HP i 120-130mm-kategorien, bare for å se om det har noe for seg.

Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2713852 17/07/2022 09:18
M
MortenV Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Det du beskriver er karakteristisk for high pivot - bakhjulet hekter ikke på samme måte som andre bakhjulsoppheng.

Kavenz driver og eksperimenterer med VHP12, altså 120mm vandring rundt samme rammedesign som VHP16.

VHP15 finnes allerede. 150mm bak og 160mm fremme. Samme rammedesign og geometrivalg som VHP16, men andre vinkler: 65gr styrevinkel og 78,5gr seterørsvinkel.
VHP16 kan bygges om til VHP15 ved å bytte demperfeste og bakdemper.

Kavenz undersøker også muligheten for lengre kjedestag for de som ønsker det.

Om du vil teste kortere vandring high pivot så er Deviate Highlander 140 en mulighet. Stisykkel med 140mm/150mm vandring.

www.wildslopebikes.com
Re: Kan vi snakke høyt dreiepunkt? [Re: jsdk] #2714020 18/07/2022 16:00
chalshus Offline
More than words
More than words
Etter ti sesonger med Canfield Jedi på utforløyper i inn og utland er dette en sykkel som går veldig fort når det er grovt og naturlig sti. Kanskje ikke den grommeste sykkelen i doseringer, men syklisten setter nok den største begrensingen...

Moderator  support