Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gx eagle kassett hjelp!

Gx eagle kassett hjelp! #2712992 06/07/2022 14:16
F
Fjon Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Hei!

Prøver å monter en ny gx eagle kassett (10-52) på nytt bakhjul med xd driver på.
Ingen erfaring med dette fra før men tenkte å gi det ett forsøk.
Det som skjer er at når jeg har strammet litt så blir det etterhvert tydelig motstand og da gir jeg meg før gjengene tar kvelden har jeg tenkt. Men det er tydeligvis ikke nok da jeg ser det er en del igjen å gå pa. Om jeg setter på bakhjulet slik det er strammet er det ingen glippe mellom kassett og ramme og jeg har ikke mulighet å bruke det siste tyngste giret da kassett stikker for langt ut. Er dette en brukerfeil (fersking) eller er det gjenger i kassett eller xd som er gåen? Eller noe annet? Alt er jo flunka nytt så alt burde være i skjønneste orden, ihvertfall kassett og hjul tenker jeg.

Håper noen har tips på dette!!

Takker!

Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713020 06/07/2022 17:43
jrm Offline

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713021 06/07/2022 17:54
F
Fjon Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Hei, takk for svar:)
Har sett det meste på jutubb og saumfart nettet og blir ikke klokere dessverre. Skjønner fortsatt ikke hvorfor kassetten ikke går lenger inn i xd driveren. Nå har jeg kun en enkel kassettavdrager til jobben og ikke momentnøkkel, men jeg drar såpass til at det kjennes ut som et naturlig signal om å ikke pushe den mer da det er rimelig tight på slutten der. Og enda er det langt igjen🤨
Jeg begynner å lure på om det er en skade inni gjengene ett sted som forhindrer at jeg kan trekke den lenger inn, men alt er jo nytt så håper fremdeles at det er mine begrensede evner som mekaniker som svikter.

Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713036 06/07/2022 19:14
jrm Offline
Bilder?

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713078 07/07/2022 07:19
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Vanskelig å si hva du mener er hardt, men oppgitt tiltrekkingsmoment for kassett på Xd-boss er 40 Nm. Det vil si tilsvarende ca 4 kg påført vinkelrett ytterst på 1 meter langt verktøy, eller 20 kg på et 20 cm langt verktøy.
Dette er ikke mer enn Shimano oppgir for vanlig låsering (30-50 Nm) Forskjellen er at på Xd-boss må kassetten skrus inn på bosset, mens vanlig låsering bare skal holde kassetten på plass. Derfor kommer man ofte unna med et lavere tiltrekkingsmoment enn oppgitt for vanlig låsering, mens på Xd må man tørre å dra tilstrekkelig til.

Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713223 08/07/2022 22:23
M
MortenV Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Hei

Ta av kassetten og inspisér gjengene. Er det skade på de så har du funnet feilen.
Er det ikke skade, så skaff deg en momentnøkkel og trekk til med 40Nm. Sørg for at det er litt fett på. Går fremdeles ikke kassetten skikkelig på så er det mer feilsøking som må til. Post gjerne bilder i så fall.

www.wildslopebikes.com
Forhandler av Deviate, Kavenz, EXT og Hope
Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713226 08/07/2022 22:54
chalshus Offline
More than words
More than words
I noen ytterst få tilfeller har det hendt at gjengedelen ikke er montert rett på klingedelen av kassetten Slik at det blir vrient å montere kassetten.
I de fleste tilfeller vil jeg tro det er brukerfeil. At man ikke har montert kassetten rett.

Det er smart å bruke en løs kassettavdrager ala Park Tool FR 5.2GT eller lignende. Monterer kassetten på bosset, skru kassettavdrageren feil vei slik at du kjenner at den ligger riktig på før du skrur kassetten på gjengene med fingerne. Da er du hundre prosent sikker på at du ikke ødelegger noe. Starter du med en verktøy med håndtak, er sannsynligheten for at noe går skeis mye større.

Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713447 11/07/2022 19:41
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Litt på siden, men jeg hadde tilsvarende problem med et 142+ hjulsett med XD og boost adapterkit. Har kjørt GX11 på det i noen år, alt vel. Trengte backup-hjul til nyeste doning med GX Eagle, og tenkte det var null stress. Vel montert finner jeg ut at det ikke er plass til kjedet på minste drev. Måler hvor mye av boss/adapter som stikker ut av kassetten opp mot originalhjulsettet, og finner at det er ca 2-3mm kortere. Med et par tynne skiver mellom ramme og boss funker alt helt fint.

Jeg gikk gjennom det samme som deg med å sjekke gjenger, dra til sykt hardt, banke litt med softhammer, prøve annen kassett etc, uten hell. Det virker rett og slett som om "endetappen" på XD-bosset er kortere på det hjulsettet. Mulig det samme er tilfelle hos deg? Mål utstikket på bosset opp mot et annet hjul med Eagle?

Redigert av knutspeed; 11/07/2022 19:49. Rediger grunn: manualcorrect
Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713452 12/07/2022 06:00
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
SRAM sine kassetter og drivverk er gode saker, men akkurat GX inngestingen er langt under pari. Shimano sitt system er intutivt, er lett å få satt kasset på første gang man prøver og funker hver hver gang. GX er mer mystisk, er min erfaring. Man må skru mye lengre/hardere enn det som virker naturlig. Har også opplevd at kasset (på ferdigbygd sykkel) har løsnet slik at drivverket har kilt seg, og etter flere turer til selger viste det seg at kasseten ikke var festet hard nok. Det er jo vanskelig å si sikkert at det at er dette som er ditt problem. Man opplever jo ofte når man skrur selv at en eller annen dimensjon er bittelitt feil, og ofte får man derfor ikke montert ting. Også kan det være, produktfeil, selv om jeg holder en knapp på de to første mulighetene. Er du innenfor rekkevidden av et sykkelverksted, ville jeg anbefale å få de til å gjøre første montering og finne ut av situasjonen.

Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713567 13/07/2022 15:53
F
Fjon Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
Hei igjen og takk for svar.
Kassetten er på og alt er i orden, so far so good! Har 12 gir nå og ikke 11!
Og som dere sier så man virkelig dra til mer enn man tror, ihvertfall om man er fersking som meg og redd for å ødelegge ting. En momentnøkkel ville nok spart meg for en del usikkerhet kjenner jeg, så blir vel en sånn etterhvert.

Re: Gx eagle kassett hjelp! [Re: Fjon] #2713654 14/07/2022 20:43
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Samme erfaring her. Monterte ny GX 10-50, og det var ikke ett punkt der det føltes som den satt skikkelig. Skrudde flere runder etter at det begynte å gå skikkelig tungt. Tok den først av igjen for å se om gjengene ble skadet, men alt så bra ut, så satte den tilbake og skrudde til enda hardere.

Moderator  support