Guttungen har fått ny sykkel fra XXL. Han har syklet på den en måneds tid nå. Guttungen sier at bakbremsen fungerer dårlig. Ikke så rart, for bremsen er jo ikke nær felgen. Det tar midt på dekket ved bremsing med den greia jeg ikke vet hva heter. Den som bremsene er festet i. Da ser jeg også at både metallgaffelgreia er slitt på innsiden der den har vært i kontalt med dekket. Selve dekket har også en tydelig slitasjering som jeg burde ha sett før. (Hello mom of the year).
Jeg har ikke peil på slikt, men er jo ingeniør og liker å prøve å fikse problemer.
Det som slår meg er at bremsene er alt for langt unna felgene, så når man holder inn bremsen så kommer metallet/gaffelgreia borti dekket før bremsene når felgen.
Prøvde å løsne litt på de skruene som tar hvor mye den skal klemme inn ved bremsing uten hell.
Men så ser jeg at der er to ringer/muttere, en på hver side av festet til bremsen. Ved å putte begge på innsiden så treffer bremsene felgen før den gaffelgreia treffer dekket. Måtte også da løsne en
del på wiren (?) for å få det sammen igjen.
Sykkelen har jeg testet og bremsene ser nå ut til å fungere utmerket. Klapp på egen skulder

Men jeg stusser på at XXL har levert fra seg noe som ser feil montert ut i mine øyne. Iallfall feiljustert.
Er det meningen at man kan justere plassering av bremser innover ved å ha begge mutterne på innsiden av festet? Dette burde i så fall butikken ha gjort.
Dette ble veldig dårlig forklart men kan se om jeg får lagt inn bilder i morgen.