Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen

Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen #2712929 05/07/2022 21:37
Iselilja Offline OP
OP Offline
Guttungen har fått ny sykkel fra XXL. Han har syklet på den en måneds tid nå. Guttungen sier at bakbremsen fungerer dårlig. Ikke så rart, for bremsen er jo ikke nær felgen. Det tar midt på dekket ved bremsing med den greia jeg ikke vet hva heter. Den som bremsene er festet i. Da ser jeg også at både metallgaffelgreia er slitt på innsiden der den har vært i kontalt med dekket. Selve dekket har også en tydelig slitasjering som jeg burde ha sett før. (Hello mom of the year).

Jeg har ikke peil på slikt, men er jo ingeniør og liker å prøve å fikse problemer.
Det som slår meg er at bremsene er alt for langt unna felgene, så når man holder inn bremsen så kommer metallet/gaffelgreia borti dekket før bremsene når felgen.
Prøvde å løsne litt på de skruene som tar hvor mye den skal klemme inn ved bremsing uten hell.
Men så ser jeg at der er to ringer/muttere, en på hver side av festet til bremsen. Ved å putte begge på innsiden så treffer bremsene felgen før den gaffelgreia treffer dekket. Måtte også da løsne en
del på wiren (?) for å få det sammen igjen.

Sykkelen har jeg testet og bremsene ser nå ut til å fungere utmerket. Klapp på egen skulder ICON_SMILE

Men jeg stusser på at XXL har levert fra seg noe som ser feil montert ut i mine øyne. Iallfall feiljustert.
Er det meningen at man kan justere plassering av bremser innover ved å ha begge mutterne på innsiden av festet? Dette burde i så fall butikken ha gjort.

Dette ble veldig dårlig forklart men kan se om jeg får lagt inn bilder i morgen.

Redigert av Iselilja; 05/07/2022 21:40.
Re: Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen [Re: Iselilja] #2712932 05/07/2022 21:51
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Så vidt jeg vet får de som monterer sykler på XXL betalt per sykkel, så da blir det som det blir. (Hvis noen andre har hørt noe annet så korriger meg gjerne).

Redigert av neonstz; 05/07/2022 21:51.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen [Re: Iselilja] #2712971 06/07/2022 11:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
XXL er CRAP på å sette sammen sykler. Kjøpte en dirtjumper til meg selv for pumptrack-bruk, men jeg måtte bare levere den tilbake:
Bremser var ikke justert så de bremser bra nok. Jeg kunne ha fikset det, men folk flest­­™ ville bare opplevd å måtte klemme hardt.
Hurtigkobling på gaffel var montert fremover, så den er i skuddlinjen for hekting.
I tillegg var den ikke i henhold til beskrivelse (beskrevet med stiv gaffel og sendt med "demper" - dvs. fjær uten demping), så jeg sendte tilbake med sint beskjed om at de kødder ikke med sikkerhet!

Jeg ville gått tilbake til butikk og tatt på mammahatten™ og dunket dem i hodet til de innser at man ikke kødder med sikkerheten til barna. Bremser som ikke er justert skikkelig er ikke akseptabelt!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen [Re: baronKanon] #2712980 06/07/2022 12:34
B
Bakbrudd Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: baronKanon
XXL er CRAP på å sette sammen sykler.

Har dessverre samme erfaring, selv om jeg ikke har prøvd så mange ganger. Manglet to av fire skruer på stem/styre, 4mm kast i forhjul. Sistnevnte ble "løst" ved å sette på en annen type hjul med ruglete lager og høyere vekt. Siste forsøk på å "løse saken" var å tilby meg å betale for et dyrere hjulsett... Ble heving av kjøpet der og, gitt.

Iselilja: Enig i at du bør gå tilbake og be de rette opp. Som kunde skal man kunne gå ut fra at det som leveres ut er funksjonelt.

Re: Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen [Re: Iselilja] #2713087 07/07/2022 09:21
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
I og med at den er kjøpt for en måned siden er det bare å gå tilbake, om det er sannsynlig at den har vært slik hele tida.
Hvis det er langt til XXL eller du av annen årsak vil fikse det selv søker du opp hvordan du justerer v-bremser (antar det er den type bremser). Det er relativt grei skuring, i alle fall for en ingeniør!

Re: Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen [Re: Iselilja] #2713116 07/07/2022 13:51
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Om du velger å gå tilbake til XXL for å klage (nytt dekk og kanskje nye bremsedeler?) så må du skru alt tilbake slik det var. De blir garantert å mene noe tull om du bare drar innom med sykkelen slik den er nå når du har fiksa den.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen [Re: Iselilja] #2713123 07/07/2022 14:33
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Slik jeg leser det så har hun jo fikset problemet, da er det ikke stort poeng å gå tilbake egentlig?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen [Re: Iselilja] #2713140 07/07/2022 17:23
Iselilja Offline OP
OP Offline
Det er fikset, men vet jo ikke om det er meningen at man kan ha begge ringene på innsiden for å få den nærmere. Uansett, føler meg trygg på at bremsene fungerer. Har selv testet sykkelen grundig.

Re: Noe er rart med felgbremsen på barnesykkelen [Re: Iselilja] #2713168 08/07/2022 08:16
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, spacer/skivene skal på innsiden om du trenger det ICON_SMILE
Men vanskelig å si noe spesifikt uten bilder. Men funker det så funker det.

Du kan evnt be om å få et nytt dekk da, om slitasjen er stor?

Du kan også ta en titt på mangfoldet av youtube videoer om temaet for å se om ditt oppsett ligner?
https://www.youtube.com/watch?v=XMa9UqY9obk&ab_channel=ParkTool

..Megatower v2..
::Vidar::

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå