Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Selge brukt dieseldyr

Selge brukt dieseldyr #2712433 30/06/2022 21:18
T
Trønderbart Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Røk på en smell og spontanbestilte meg en amerikansk elektrisk folkevogn (men puslet sammen i Berlin). Denne har estimert levering i desember, evt tidlig i januar. Jeg krysser det som kan krysses for å få den før nyttår og unngå moms, men det får så være.

Så til poenget: jeg innser nå at jeg må kvitte meg med nåværende tyske folkevogn, av typen Passat. Diesel, 4wd. Er det mulig å selge dieselbiler i det hele tatt nå for tiden (les: i høst). Og hvor lang tid vil det ta? Jeg tenker det er bedre å legge den ut i september og få solgt i god tid, enn å brenne inne med den når julestria slår inn for fullt.
Hva er standard kotyme? Hente inn takst/pris fra noen forhandlere først, så kjøre den gjennom nettbil og få «gratis» NAF-test der? Bilen er i grei stand, men har noen steinspruter og en parkeringsripe på ene forskjermen. Ser for meg det kan være greit å få lakket opp denne av typen «micropaint» før taksering?

Hvor lang tid tar det å selge (dette har jo selvsagt med pris å gjøre), og hvor mye «prutingsmonn» legger man på en pris når man legger ut på Finn? Synst egentlig de tilsvarende bilene ser ute fremstår noe høyt priset.
Fikk forsåvidt et estimat på en SMS-tjeneste også som fremstår relativt utopisk å oppnå i mine øyne.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712438 01/07/2022 05:29
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Spurte du ikke om innbytte hos Tesla når du bestilte ny bil? Har inntrykk av at mange får overraskende godt betalt for bruktbilen sin der.

Du kan jo starte med å høre hos Nettbil. Du får først et prisestimat uten at det er noen forpliktelser. Vær forberedt på at bilen din høyst sannsynlig er verd mye mindre enn du selv tror/ønsker.
Jeg solgte en fossilbil for et år eller to siden, men prisen Nettbil ga meg som estimat var bare halvparten av det merkeforhandler ga meg som innbyttepris. Da leverte jeg den inn som innbytte, så jeg vet jo aldri hva en auksjon hos Nettbil potensielt kunne ha gitt meg.

Har en kollega som kjøpte seg brukt diesel stv. 4wd så sent som for et par uker siden (hos en forhandler), og jeg fikk inntrykk av at de han så på var populære og ble solgt ganske raskt.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712441 01/07/2022 06:19
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
den diesel brakka burde være enkel å selge, sjekk hva tilsvarende biler ligger ute for på Finn.no og legg deg litt lavere i pris.
så finnes det en del oppkjøpere som helt sikkert gir deg ett skambud, mener at NAF samarbeider med noen oppkjøpere

påkost føre salg er en usikker greie, hvilken prisklasse er det vi snakker om ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712464 01/07/2022 07:49
T
Trønderbart Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Har en relativt topputstyrt, men uten navigasjon 2016-mod fra 2015, kjørt 135000 nå, men selger ikke før i høst.
Hos forhandler ligger disse på 230-270k, privatsalgprisene på Finn ligger på 210-240k.
Synst egentlig begge deler virker optimistisk, men om dette er realistisk er det jo lovende.

Tenkte av en eller annen grunn St Tesla bare hadde innbytte av Tesla, men kan jo sjekke hvilken pris de gir ja.
De gir prisene noen få uker før uthenting av ny bil, så dp er det vel greit å ha prøvd privatsalg først om dette er aktuelt. Om ny Tesla kan hentes i slutten av desember har jeg dårlig tid mtp mva fra 1/1 og slikt.

Har skjønt det slik at nettbil kan kjøre en auksjon og så velger du om du vil selge til den prisen eller ikke? Har en kollega som fikk et skambud der og solgte på annet vis (men fikk jo en gratis NAF-test..).

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712467 01/07/2022 08:03
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Burde kunne omsettes relativt greit, til tross for skyhøye dieselpriser i skrivende stund.
Det er fortsatt noen som har skjønt at man ikke nødvendigvis sparer all verden på å kjøpe
en ny elbil til 750 000, kontra å holde diesellokomotivet i drift noen år til.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712473 01/07/2022 08:25
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kan ikke være vanskelig å selge en dieselbil. Sitter en hel haug med folk på jobben min og skryter i lønsjen av at de aldri skal ha seg elbil. Så det burde nesten være rift om kakledieselen din.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712474 01/07/2022 08:27
T
Trønderbart Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Det er veldig sant, spare penger er det siste keg gjør på å kjøpe min første nybil. Noe mer forutsigbare driftskostnader er vel en pluss.
I fjor når bilen var 6 år måtte jeg bytte DSG-kasse. Ingen garanti selvfølgelig og jeg hadde ikke dekning for dette i forsikringen. Fikk datt inn en kasse som var kjørt bare 10000, Møller kodet den opp etterpå. I mine øyne er jo dette en pluss, -at girkassa bare er kjørt 20000, men mulig forhandlere heller synst dette er negativt?

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712479 01/07/2022 08:40
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Trønderbart
Det er veldig sant, spare penger er det siste keg gjør på å kjøpe min første nybil. Noe mer forutsigbare driftskostnader er vel en pluss.
I fjor når bilen var 6 år måtte jeg bytte DSG-kasse. Ingen garanti selvfølgelig og jeg hadde ikke dekning for dette i forsikringen. Fikk datt inn en kasse som var kjørt bare 10000, Møller kodet den opp etterpå. I mine øyne er jo dette en pluss, -at girkassa bare er kjørt 20000, men mulig forhandlere heller synst dette er negativt?

Hvis jobben er utført av merkeverksted kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være en pluss i boka.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712480 01/07/2022 08:48
T
Trønderbart Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Næh, Møller skulle ha 105000,- (ny kasse), så brukte en (dyktig) ikke-merkeforhandler til å skaffe og sette inn en fint brukt girkasse (60000,-) men Møller (merkeforhandler) har justert og tunet/kodet den inn etterpå (8000,-).
Hadde jeg selv skulle kjøpt en VW/Audi forbi garantitiden hadde ihvertfall DSG-kassen vært min største bekymring. Veldig fin og tight, men om den ryker er det dyrt.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712487 01/07/2022 09:09
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Ja, du er nok ikke alene der. Så lenge alt kan dokumenteres bør det vel likevel være et stort pluss, for potensielle kjøpere som har litt peiling på VAG og DSG....
Du slipper i alle fall den bekymringen med ny elbil...

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712492 01/07/2022 10:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi bytta i 2019 inn diesel-skoda hos tesla. Fikk ca 10ish tusen under "finn-pris". Billig forsikring mot søvnløse netter og salg til sære privatpersoner det :-)

Mulig de shipper innbyttebiler ut av landet, for den skodaen (skiltnummeret) har jeg ikke funnet registrert på nytt?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712506 01/07/2022 11:18
T
Trønderbart Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Om innbytteprisen blir såpass bra hos Tesla så er det omtrent en no-brainer ja. Mine mistanker er/var at differansen er vesentlig større, og at desember ikke er den beste måneden for privatsalg. Men kanskje jeg bare skal senke skuldrene og se det an og sikte på innbytte eller salg til bilforhandler. Vil det være verdt det å legge ut 5-8k for en micropaint—jobb på en skjerm som har sneket borti under lukeparkering (kun lakkskade)?

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712521 01/07/2022 12:04
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi hadde to bulker i bakluka/bakskjerm samt flekk i taket på innsiden. Lakken bar preg av "vask i automatisk vaskemaskin"
Tror de innenfor rimelige grenser vet at slit fikses billig av oppkjøpere?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712538 01/07/2022 14:14
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jeg byttet inn en 2016 Volvo V70 D2 Limited Edition i desember 2021. Fikk overraskende mye betalt for bilen (235k). De jeg kjenner i bransjen melder om mindre interesse for fossilbiler nå enn for et halvt år siden, i all hovedsak pga høye drivstoffpriser.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712540 01/07/2022 14:33
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg tror ikke det er vanlig å få så god innbyttepris på andre bilmerker hos Tesla. De selger jo ikke andre merker videre selv, så det er en tredjepart som faktisk kjøper disse. Vi fikk et veldig lavt tilbud på vår gamle dieselbil hos dem, så vi solgte den privat.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712541 01/07/2022 14:53
T
Trønderbart Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Ja, rasjonalitet mitt er at det nok er mange som ønsker seg å kvitte seg med diesel- eller bensinbil nå i høst og samtidig skaffe seg elbil før momsen slår inn etter nyttår. Også motivert av høye drivstoffpriser.

Tar uansett en runde med Møller og et par andre forhandlere for å se «hvor landet ligger». Synst privatsalg med 2 år reklamasjon virker litt småskummelt så det har jo en verdi å selge til forhandler. Samtidig har jeg ikke noe problem med å stå inne for at det er en solid bil jeg selger, så til en OK pris skal jeg nok prøve å selge privat.

I dette markedet er det nok greit å være kvitt bilen før folk tenker mer på julekalendere, julebord osv. Får jeg bare kjipe tilbud/ikke solgt før det nærmer seg jul får jeg vel ta runden til noen forhandlere og se hvem som gir minst kjip pris.

Jeg spekulerer også noe i om det kanskje er verdt det å selge bilen i september-oktober og heller ha noen mnd bil-abb til ny bil hentes ut (for å unngå ytterligere verditap frem mot salg samt å unngå salg så nært på jul).

Redigert av Trønderbart; 01/07/2022 14:54.
Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712544 01/07/2022 15:57
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Får du ok pris i innbytte hos Tesla så er det bare å levere den inn. De overtar alt garantiansvar da. Nettbil funker fint, men du får bok lavere pris der. Vi solgte nettopp en Skoda Octavia 2016 med bensin og automat på Nettbil. Var litt småting på den som jeg viste de trakk for. Hadde vi utbedre småtingene og solgt på finn så hadde vi fått ca 15000kr mer og selv sittet med brukt garantiansvaret. De 15 lappene tar jeg gjerne som tap for å slippe alt ansvar. Har fulgt med på finn på samme type bil siden nyttår og bensin versjonene ligger ute flere måneder før de er solgt, da også etter en del prisnedgang i forhold til det de legges ut for først. Vi skulle ikke ha noe ny bil så innbytte var ikke noe alternativ.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Selge brukt dieseldyr [Re: parob] #2712552 01/07/2022 16:52
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: parob
Spurte du ikke om innbytte hos Tesla når du bestilte ny bil? Har inntrykk av at mange får overraskende godt betalt for bruktbilen sin der.

Min erfaring med Tesla er elendig innbyttepris på både Tesla og andre. Det har vært i området useriøst, så dårlig har min opplevelse vært på det

Lars-Erik
Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2712620 02/07/2022 08:02
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Lurer litt på hva slags system Tesla har på innbytte. Noen får helt latterlig gode innebyttetilbud, mens andre får tilbud 80.000-90.000 under hva de går på for Finn. Virker til tider svært tilfeldig hva som blir god pris kontra dårlig.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Hen9ng] #2713119 07/07/2022 14:08
P
Peddal-pedanten Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Hen9ng
Lurer litt på hva slags system Tesla har på innbytte. Noen får helt latterlig gode innebyttetilbud, mens andre får tilbud 80.000-90.000 under hva de går på for Finn. Virker til tider svært tilfeldig hva som blir god pris kontra dårlig.

Akkurat dette er det litt logikk bak: Tesla KAN el-biler - men det vil ikke si at de nødvendigvis vet noe fornuftig om andre slags biler, siden de altså selv ikke en gang vurderer å kjøre forbrenningsbil.

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Trønderbart] #2713162 08/07/2022 07:43
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg gjorde som trådstarter, men bestilte den langtrekkende utgaven.
Fikk en innbyttepris på nåværende dieselpurke, som var god nok til at jeg valgte å akseptere. Mao tar Tesla miljøsvin i innbytte

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Selge brukt dieseldyr [Re: Peddal-pedanten] #2713166 08/07/2022 08:07
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Peddal-pedanten
Sitat: Hen9ng

Akkurat dette er det litt logikk bak: Tesla KAN el-biler - men det vil ikke si at de nødvendigvis vet noe fornuftig om andre slags biler, siden de altså selv ikke en gang vurderer å kjøre forbrenningsbil.

De bruker jo oppkjøpere i bakhånd, gjør ingenting selv. Bilene videreselges/hentes av andre.
Samme måte "alle" bruktbilselgere jobber det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Selge brukt dieseldyr [Re: stosu] #2713167 08/07/2022 08:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu
Jeg gjorde som trådstarter, men bestilte den langtrekkende utgaven.
Fikk en innbyttepris på nåværende dieselpurke, som var god nok til at jeg valgte å akseptere. Mao tar Tesla miljøsvin i innbytte

Tja, er visstnok penger det er snakk om. Lite miljø sånn sett. De tjener noen kroner ekstra ved å tilby innbytte.
Verken mer eller mindre miljø inne i bildet om de kjøper/videreformidler bilen, eller om du selger privat/andre kanaler.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå