Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 10 1 2 3 4 5 6 9 10

Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen?

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712820 04/07/2022 11:29
stosu Offline
Besatt
Besatt
Eller gå for 2 distanser: 2 runder for de ferskeste, og 4 runder for de som vil ha mest mulig sti for pengene.
Dersom jeg må sykle elite for å sykle 4 runder til neste år kan det godt hende jeg sykler elite dersom formen er som i år eller bedre ICON_SMILE

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: stosu] #2712825 04/07/2022 11:58
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stosu
Eller gå for 2 distanser: 2 runder for de ferskeste, og 4 runder for de som vil ha mest mulig sti for pengene.
Dersom jeg må sykle elite for å sykle 4 runder til neste år kan det godt hende jeg sykler elite dersom formen er som i år eller bedre ICON_SMILE

Samme tenker jeg, selv om jeg sprakk etter runde to:).

CK ELVERUM

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2712826 04/07/2022 11:59
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Første gang jeg tenker "hva med flere runder"… igrunn en spennende tanke. Hvorfor ikke en klasse hvor tida blir nærmere 4 timer. Hadde vært vondt:).

CK ELVERUM

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713161 08/07/2022 07:34
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
jeg kan bare snakke for meg selv, jeg har syklet både halvbirken, fredagsbirken og "vanlig birken" den siste runden på birken var det mange som burde vært seedet som dundret forbi, LØØØØYYYYPPPPEEE og lettere kaos, slik ødelegger selvsagt for oss som nok ikke kommer til å vinne et ritt uansett. Så der følte vi at det ble en del spisse albuer, og egentlig en del kjas underveis. Jeg har også syklet Grenserittet noen ganger og tok med oss Offroad Finnmark i 2019. Det er uten tvil stor forskjell på rittene, og det jeg har kost meg mest med var det lengste, nemlig Offroad Finnmark. (vi syklet 150) og for en gjeng som arrangerer, for en by (Alta), her sto definitivt målseilet oppe når vi kom seint i mål (målet var finishertrøye og det klarte vi) flott med frivillige og funksjonærer, flott banket etc. Det er selvsagt litt planlegging å komme seg opp og tilbake når man bor godt sydpå. Offroad Finnmark kan jeg lett anbefale. Det var rett og slett en bra opplevelse selv om det var langt, en glede å komme i mål og bli tatt i mot midt på natten der, og vi rakk noen pils i baren på hotellet i sykkelklærne vi hadde brukt hele den dagen, før vi la oss Jeg må innrømme at jeg ikke sykler ritt for å vinne, det tiden det tar å være familiefar med to unger og kone. Guttungen digger å sykle, så vi sykler mye sammen heldigvis. Så har skulderen plaget meg i noen år så det blir ikke for mye sykling og formen er egentlig dårlig kontra 2019. Det kribler litt i rittfoten (og ja jeg er listefyll) men nå er jeg engstelig for lengden, UB hadde vært fantastisk (vi har hytte på Hafjelltoppen og utgangspunktet er jo genialt) men nå er som nevnt formen litt laber, og UB litt lang, men tenk hvor fint det hadde vært å ha en type "halv ub" for oss som har dratt på oss noen kilo ekstra og da som har mistet noe av formen. noen timer på flytsti i Øyerfjellet hadde muligens fått flere til å til slutt sykle en full UB, og kanskje fått opp gleden med ritt og da enda mer fokus på trening (folkehelse) . Så det er nok noe å se på for alle involverte, med syklister, meg selv, Arrangører, dette med å legge til rette og selvsagt pris. i og med at jeg har hytte der jeg har så har vi selvsagt syklet en del av UB stiene på kryss og tvers, og jeg ser jo at det er langt med 100 km-120 km på slikt føre. men det hadde vært utrolig gøy å finne motivasjonen til å ta hele ub, men jeg tror nok jeg burdet startet i en "halv UB" type ritt før jeg klarer å fullføre en normal UB. Slik det er nå så har jeg lite lyst i komme til mål mens de pakker ned målområdet ;-) jeg ser også nå at UB ble flyttet til Fredag noe jeg tror er meget dumt, da litt av opplegget er å oppleve fellesskapet, livet, publikum og "birkenfølelsen" og den tror jeg er borte om man sykler fredag dessverre.

uansett jeg har en drøm om å bli i bedre form, ha bedre tid, og ha det enda mer gøy på sykkel, for det er jo lett å nettopp ha det gøy på sykkel. God sommer

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713188 08/07/2022 12:16
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Gew88
Sitat: knutspeed
Må bare påpeke at dette er jaggu en bra tråd! Kudos til alle, og keep it up!

En lite hjertesukk: informasjon og nettsider. De siste årene har det vært mange arrangører som kun bruker Facebook. Dette er styggedom! Det bør finnes en egen nettside for rittet, trenger ikke være fjong, men må inneholde riktig og oppdatert informasjon som et minimum. Enda bedre om det er en aktiv "ofte stilte spørsmål"- seksjon slik at spørsmål om dasser i startområde, parkering og nærmeste ladestasjon er tilgjengelig for de som balanserer på gjerdet, og at man selv kan stille flere dumme spm som legges ut til glede for andre. All fjorårs-info i innholdet må vekk før folk begynner å myse på å delta.

God og tydelig info via hjemmesider og e-post har vippet meg inn i ritt nesten hver gang, mens uorganiserte tråder på FB eller gammel/feil info har spikret meg skikkelig fast i det berømte gjerdet

+1

Jeg hadde ansvar for MIF Sykkel sin nettside og det er fiksa mellom 20-22 på en kveld i sofaen.

Her kunne forbund, eller kanskje Terrengsykkel/Landevei gjort ett slag for saken ved å tilby en enkel tjeneste for hosting. Slik at det hadde vært superlett å lage relevant nettside. Kunne vært ferdig satt opp med maler og hjelpetekst. Burde være lett å få til og kunne selges billig/gratis med reklame fra eksisterende avtaler.

-------------------------------
NOTS
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Hummerfiskern] #2713192 08/07/2022 14:05
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Hummerfiskern
jeg kan bare snakke for meg selv, jeg har syklet både halvbirken, fredagsbirken og "vanlig birken" den siste runden på birken var det mange som burde vært seedet som dundret forbi, LØØØØYYYYPPPPEEE og lettere kaos, slik ødelegger selvsagt for oss som nok ikke kommer til å vinne et ritt uansett. Så der følte vi at det ble en del spisse albuer, og egentlig en del kjas underveis. Jeg har også syklet Grenserittet noen ganger og tok med oss Offroad Finnmark i 2019. Det er uten tvil stor forskjell på rittene, og det jeg har kost meg mest med var det lengste, nemlig Offroad Finnmark. (vi syklet 150) og for en gjeng som arrangerer, for en by (Alta), her sto definitivt målseilet oppe når vi kom seint i mål (målet var finishertrøye og det klarte vi) flott med frivillige og funksjonærer, flott banket etc. Det er selvsagt litt planlegging å komme seg opp og tilbake når man bor godt sydpå. Offroad Finnmark kan jeg lett anbefale. Det var rett og slett en bra opplevelse selv om det var langt, en glede å komme i mål og bli tatt i mot midt på natten der, og vi rakk noen pils i baren på hotellet i sykkelklærne vi hadde brukt hele den dagen, før vi la oss Jeg må innrømme at jeg ikke sykler ritt for å vinne, det tiden det tar å være familiefar med to unger og kone. Guttungen digger å sykle, så vi sykler mye sammen heldigvis. Så har skulderen plaget meg i noen år så det blir ikke for mye sykling og formen er egentlig dårlig kontra 2019. Det kribler litt i rittfoten (og ja jeg er listefyll) men nå er jeg engstelig for lengden, UB hadde vært fantastisk (vi har hytte på Hafjelltoppen og utgangspunktet er jo genialt) men nå er som nevnt formen litt laber, og UB litt lang, men tenk hvor fint det hadde vært å ha en type "halv ub" for oss som har dratt på oss noen kilo ekstra og da som har mistet noe av formen. noen timer på flytsti i Øyerfjellet hadde muligens fått flere til å til slutt sykle en full UB, og kanskje fått opp gleden med ritt og da enda mer fokus på trening (folkehelse) . Så det er nok noe å se på for alle involverte, med syklister, meg selv, Arrangører, dette med å legge til rette og selvsagt pris. i og med at jeg har hytte der jeg har så har vi selvsagt syklet en del av UB stiene på kryss og tvers, og jeg ser jo at det er langt med 100 km-120 km på slikt føre. men det hadde vært utrolig gøy å finne motivasjonen til å ta hele ub, men jeg tror nok jeg burdet startet i en "halv UB" type ritt før jeg klarer å fullføre en normal UB. Slik det er nå så har jeg lite lyst i komme til mål mens de pakker ned målområdet ;-) jeg ser også nå at UB ble flyttet til Fredag noe jeg tror er meget dumt, da litt av opplegget er å oppleve fellesskapet, livet, publikum og "birkenfølelsen" og den tror jeg er borte om man sykler fredag dessverre.

uansett jeg har en drøm om å bli i bedre form, ha bedre tid, og ha det enda mer gøy på sykkel, for det er jo lett å nettopp ha det gøy på sykkel. God sommer

Du snakker litt for andre også. Har ikke syklet ritt siden Birken i 14, men syklet ritt før det. I 14 var det vel 20000 i hver startpulje og minst 4 mill syklister som skulle over fjellet. Mye hyl-skrik, spisse albuer og kjeft. 6 timer kø for en dusj, og ikke god stemining. Birkenfølelsen var byttet ut med noe annet. Så konturene av det samme på Grenserittet. Bestemte meg underveis for at dette skal jeg aldri gjøre mer.
Tidligere var det jo gøy, og når været var skikkelig dritt var det faktisk enda gøyalere.
Ble skadet på ski i 15, tok tid å bli bra. Kunne tenkt meg UB når jeg var bra igjen, men da var formen så dårlig at jeg antagelig ville bli tatt ut på sperrefrister. Det er ikke gøy, og jeg sykler fordi det er gøy.

Har syklet lavterskelritt på sti i UK siden det. På en ås i Theale utenfor Reading. En gjørmete affære. Man kunne velge om det var tidtaking eller kun rundetelling, Flest mulig runder på en eller to timer. Det var bratt og det var kult, bra med publikum, og skikkelig god stemning. Utendørs dusj (varmt vann) bak midlertidig pressenning. Evans stilte opp med utleiesykler ganske rimelig. Tror de var med på arrangørsiden også. Billig å delta, mat og drikke valgfritt eller kjøpt separat.. Topp 3 i hver klasse kom på pallen, alle andre kom på 4. plass. Ingen DNF, har man startet så er man garantert 4. eller bedre. I min klasse, flest runder på to timer ble det 5-delt 1.plass. Jeg kom på 4. ICON_SMILE
Så fikk man diskutere over en pils hvem som vant interne oppgjør. Ganske bra deltagelse og mange firmaer som stilte lag og konkurrerte internt og mot andre firma.
Mye diskusjon etterpå etterpå om hvem som slo hvem, man ble enige om å finne ut det til neste år.
Alt fra CX til Enduro stilte til start, Veldig lite karbon og få sykler med Norsk prisnivå. Lite klubbdrakter.
Gøy, er vel en grei oppsummering. Tror det ble lagt igjen mye penger i serveringsteltene, selv om Været var typisk Engelsk høst med tåke og lett regn.
De var flinke til å markedsføre lokalt, men jeg tror ikke de prøvde å få tilreisende. Man henvendte seg til "alle" og ikke kun aktive syklister.

Lurer litt på om konseptet ville funke i Norge. Kanskje ikke, men vet ikke hvorfor. Er vi for seriøse?

-------------------------------
NOTS
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Lunix] #2713311 10/07/2022 08:29
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lunix
Sitat: Hummerfiskern

Du snakker litt for andre også. Har ikke syklet ritt siden Birken i 14, men syklet ritt før det. I 14 var det vel 20000 i hver startpulje og minst 4 mill syklister som skulle over fjellet. Mye hyl-skrik, spisse albuer og kjeft. 6 timer kø for en dusj, og ikke god stemining. Birkenfølelsen var byttet ut med noe annet. Så konturene av det samme på Grenserittet. Bestemte meg underveis for at dette skal jeg aldri gjøre mer.
Tidligere var det jo gøy, og når været var skikkelig dritt var det faktisk enda gøyalere.
Ble skadet på ski i 15, tok tid å bli bra. Kunne tenkt meg UB når jeg var bra igjen, men da var formen så dårlig at jeg antagelig ville bli tatt ut på sperrefrister. Det er ikke gøy, og jeg sykler fordi det er gøy.

Har syklet lavterskelritt på sti i UK siden det. På en ås i Theale utenfor Reading. En gjørmete affære. Man kunne velge om det var tidtaking eller kun rundetelling, Flest mulig runder på en eller to timer. Det var bratt og det var kult, bra med publikum, og skikkelig god stemning. Utendørs dusj (varmt vann) bak midlertidig pressenning. Evans stilte opp med utleiesykler ganske rimelig. Tror de var med på arrangørsiden også. Billig å delta, mat og drikke valgfritt eller kjøpt separat.. Topp 3 i hver klasse kom på pallen, alle andre kom på 4. plass. Ingen DNF, har man startet så er man garantert 4. eller bedre. I min klasse, flest runder på to timer ble det 5-delt 1.plass. Jeg kom på 4. ICON_SMILE
Så fikk man diskutere over en pils hvem som vant interne oppgjør. Ganske bra deltagelse og mange firmaer som stilte lag og konkurrerte internt og mot andre firma.
Mye diskusjon etterpå etterpå om hvem som slo hvem, man ble enige om å finne ut det til neste år.
Alt fra CX til Enduro stilte til start, Veldig lite karbon og få sykler med Norsk prisnivå. Lite klubbdrakter.
Gøy, er vel en grei oppsummering. Tror det ble lagt igjen mye penger i serveringsteltene, selv om Været var typisk Engelsk høst med tåke og lett regn.
De var flinke til å markedsføre lokalt, men jeg tror ikke de prøvde å få tilreisende. Man henvendte seg til "alle" og ikke kun aktive syklister.

Lurer litt på om konseptet ville funke i Norge. Kanskje ikke, men vet ikke hvorfor. Er vi for seriøse?

Ja vi er for seriøse.
Når jeg bodde i Hallingdal luftet jeg tanken om en Ard Rock ish festival/enduroritt over hele Golsfjellet med fokus på en lang stitur med 5 6 fartsetapper, null seeding, valgfri pulje for at kompiser/damer og andre kunne sykle sammen. Ingen tider på "transport" kun et krav om å være inne en gang utpå ettermiddagen. Fartsetapper legger opp til litt kniving, men har man valgt å legge seg bakpå med andre mindre spreke kompiser så blir det å bli caught in traffic noe som skjer.
I England kaller de dette en big day out og for mange handler det om å gjennomføre og samtidig få en sykt fin dag på knall stier, øl, konsert og utheng utover de sene nattetimer med gode venner og mulige nye bekjentskap. Her oppe på berget ble jeg møtt med en litt overbærende holdning om at et rølpeløp ikke var interessant. Kan sikkert ha noe med budbringeren å gjøre, men å nevne at Ard Rock var UKs raskest voksende sportsfestival hjalp heller ikke.
Hvordan et slikt opplegg skalert etter hjemlige forhold ville ha funket vet man ikke. Det kan se ut som om de som vil ha ritt vil ha det mest mulig WC/EWS aktig (?)
Selv har jeg vært keen på en minifestival siden jeg hørte om Dean Forest for ti femten år siden.
Kultur spiller jo sikkert en rolle. Å ta en øl og takin the piss er jo ikke akkurat helnorskt.

https://ardrock.co.uk/

Redigert av sanouka; 10/07/2022 08:31.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713320 10/07/2022 10:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fin oppsummering av tråden så langt:
Det er helt sentralt for den organiserte idretten å fjerne alt som er gøy fra de aktivitetene de har diktatorisk kontroll over.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Tange] #2713335 10/07/2022 12:15
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Tange
Fin oppsummering av tråden så langt:
Det er helt sentralt for den organiserte idretten å fjerne alt som er gøy fra de aktivitetene de har diktatorisk kontroll over.

Enig at det er en meget god observasjon av Ubro.

Men, det er jo eksempler på at det kan funke å kombinere idrett og bajer og decibel, også i Norge. Høkkfest er jo helt i den enden av bajer&decibel-skalaen, men i tillegg til show-sykling av freeride-stjerner har de jo hatt guida turer og enduro-ritt tidligere. Utflukt er et annet arrangement med feelgood-faktor og turer og jeg tror jo at de _kunne_ hatt noe ( i tillegg til turer, kviss og show ikke istedenfor) med konkurranse-preg og fått det til. Og har vel vært noe fjellsykkelfestival i Valdres som jeg har hørt lovord om (og andre steder). I tillegg har man offroad Finnmark og offroad valdres som er i andre enden av skalaen med et tøft ritt i bånn, men med solid bankett og servering og en egen ramme rundt opplegget som trekker en del folk. Trekker det de store massene? Usikker, men jeg tror jo det er mulig, men man på treffe på miksen av innhold og pulikummet, og det kan være vrient og små faktorer som kan avgjøre. Og man må pakke det inn og selge det på rett måte for å trekke de rette menneskene.

Redigert av knuthaug; 10/07/2022 12:17.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713346 10/07/2022 14:30
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er jo idrettsfokuset som ødelegger ( satt på spissen)
Man ser det nesten over hele fjøla at det er den øverste tredelen som setter premisset for høydemeter, lengde, format osv. Det blir fort mye langrennsfolk som skal ha noe å bryne seg på uttafor sesong. Fest har disse folka null peil på utover 3 retters hotellbankett på klappstoler og vegg til vegg tepper med stand up til cognacen.
Sikkert hyggelig og moro for de som liker det slik, men det skriker ikke akkurat festival.
Når jeg/vi tenkte å få til noe så var ikke det lokale idrettslaget tenkt å ha noen rolle. De var forøvrig ikke interessert heller. De man snakker med er så gira på grusrace ala birken at de ikke hører hva man snakker om.
Forsikringer oa hadde vi tenkt å gjøre som Mountain Challenge å ta på egen kappe og bake inn i pakken med BBQ, overnatting og det hele. Selve forsikringen var ikke avskrekkende dyr.
Har prøvd meg litt frem her jeg holder til nå med arbeidstittel Sexy Jevnaker, men det lokale hotellet har såpass stor pågang pga The Twist og Glassverketat de ikke ser vitsen med samarbeide før vi er så langt utpå høsten at det blir for sent. En sentral del ville vært å kunne hengt utpå den særdeles lekre odden hotellet ligger på med fremdeles mulighet for strandliv og vannsport når man ikke syklet.

Bildet generelt er jeg enig i ikke er helsvart. Kanskje da mest med Høkk i tankene, men det blir kanskje litt for stort fokus på å se på andre sykle med bajer og desibel.
Mulig jeg er i overkant kritisk og burde prøve igjen nå ca 10 år etter siste besøk.

Redigert av sanouka; 10/07/2022 14:38.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713350 10/07/2022 15:13
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Et annet moment er total folkemengde versus potensielle "kjøpere" av et konsept. Vi er et lite land og et konsept som i storbritannia med 65-70 millioner mennesker får mer enn nok folk til å komme, er ikke nødvendigvis liv laga i nNorge, pga. færre potensielle kjøpere og lang reisevei for en del. Jeg tenker at det gir litt ekstra motbakke for en del typer arrangementer.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knuthaug] #2713367 10/07/2022 18:24
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug
Et annet moment er total folkemengde versus potensielle "kjøpere" av et konsept. Vi er et lite land og et konsept som i storbritannia med 65-70 millioner mennesker får mer enn nok folk til å komme, er ikke nødvendigvis liv laga i nNorge, pga. færre potensielle kjøpere og lang reisevei for en del. Jeg tenker at det gir litt ekstra motbakke for en del typer arrangementer.

Så klart, men det sentrale Østlandet med omegn har relativt høy tetthet og er vel også der det finnes flest stinisser. Utflukt drar jo 6 7 800 så å få til noe med 2 300 burde være realistisk med litt sakte oppbygging.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: ] #2713369 10/07/2022 18:28
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ubro
Det er sant,men til gjengjeld har vi jo voldsom kjøpekraft per capita, meget høy andel som bedriver trim/sport/fysisk aktivitet, og vi har mange steder som prioriterer stor hytteutbygging der den store kjøpegraften sammenfaller med aktivitet og områder der stisykling står relativt sterkt. Så jeg vil mene at de ytre betingelsene i høy grad er tilstede. Utfordringen når det gjelder hyttebyer og festival er jo at folk tar rødvinen på hytta i stedet for et plastbeger og sen retur til teltet...

....men jeg tror nok ikke den sosiale kulturen henger helt med i svingene, og på det området er vi ikke ledende for å si det litt forsiktig.

Slike arrangement må jo også balansere det kommersielle og sørge for at de sitter med en stor andel av inntektene og mest mulig av profitten slik at man ikke er prisgitt lokale helter med rent profittmotiv.

It takes a village.....
Arr må være en frivillig organisasjon fra lokalmiljøet. Et IL funker det også. Birken er en stiftelse. Mye penger på så små arr blir det aldri, men muligens andre positive ringvirkninger.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: knuthaug] #2713400 11/07/2022 07:21
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
ja utflukt er en fin seanse, det glemte jeg å nevne, jeg har væt med der, det var stas rett og slett. Der var jeg innom "Mekk og drekk", og noen av de tingene jeg lærte der fikk jeg behov for underveis i Offroad Finnmark, ikke på min egen sykkel men til en jente som hadde vært så uheldig å gå over ende, men med det jeg lærte der så kom hun seg videre og i mål innen for fristen for finishertrøyen. Så ikke bare var det topp på utflukt så fikk jeg hjulpet en person videre i ett ritt, og kan det da bli bedre? Neppe :-) (jeg fikk en takk etter målgang også og det var hyggelig)

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: sanouka] #2713437 11/07/2022 16:45
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P

Så klart, men det sentrale Østlandet med omegn har relativt høy tetthet og er vel også der det finnes flest stinisser. Utflukt drar jo 6 7 800 så å få til noe med 2 300 burde være realistisk med litt sakte oppbygging.[/quote]

Utflukt var 1200 i år

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713455 12/07/2022 07:59
larscjojh Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes også forslaget til OleChr virker knallbra med noen små etapper/konkurranser underveis.
Uddevalla Mtb hadde egen konkurranse opp den bratteste stigningen som var mot slutten av rittet(husker ikke om det var noen premie da).

Noe jeg mener rittarrangørene bør tenke på/vurdere til neste år for å få opp deltagelsen:
1. Samarbeide med datoer så ikke alle ritt kommer på de samme dato/helger. (Farris-helga var det 3-ritt, Skjebergrittet var det 2)
2. Konkurranser/segmenter underveis (f.eks. sponsor relatert: Rema1000-bakken, Esso-spurten, Meny-sletta, etc.)
3. Flyt-sti istedenfor knot-sti (da for man nok med flere av mengden)
4. Benytte sosiale medier mye mer til å promotere. (Videosnutter som nevnt over).
5. Prisen bør ned(gullalderen er over). Det handler mer om å få gjennomført enn å bli rik. (Earlybird tilbud, uttrekkspremie for tidlig påmelding, uttrekkspremier blant startende, premie til nr500/3000 på et gitt sted)
6. Barne-/ungdomsritt med premier.
7. Pris for de under 25 bør være halvpris. (rekruttering har hittil vært fraværende).

https://rittranking.no/person/152281/view

Mål:
Farrisrunden 2022 under 2.30t
Grenserittet 2022 under 2.50t
Birkenbeinerrittet 2022 under 3.00t
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713460 12/07/2022 08:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gjentar meg selv: Det er ikke traseene eller lengden på rittene som er problemet. Det er mange fine rittraseer som de aller fleste kan gjennomføre. Problemet er som sagt at det er mastersgutta på 40-50 som regjerer i klubbene og vil ha ting på sin måte. Det påvirker også hvordan rittene gjennomføres og hva slags kultur og holdninger man signaliserer.

Meg bekjent er det for eksempel ingen av de større sykkeklubbene i Oslo som har et fast lavterskel tilbud til folk som vil sykle grus eller sti. Nå kan man heldigvis sykle ritt uten å være med i en klubb, men det er klart at dette forplanter seg til hvem som deltar i ritt.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: larscjojh] #2713468 12/07/2022 10:36
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: larscjojh
Jeg synes også forslaget til OleChr virker knallbra med noen små etapper/konkurranser underveis.
Uddevalla Mtb hadde egen konkurranse opp den bratteste stigningen som var mot slutten av rittet(husker ikke om det var noen premie da).

Jeg tror det er en fin måte for at kammerater i forskjellig fysisk form kan ha en bra dag sammen. Mindre krevende å arrangere og alt i alt kan det da legges inn mer sosiale ting underveis. Hadde man feks fått lov i Nordmarka så kunne det vært kaffepause på Kikut. Dette kan man da gjøre når det uansett er segementene her og der som teller for de som vil konkurrere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: olechr] #2713473 12/07/2022 11:33
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr
Sitat: larscjojh

Jeg tror det er en fin måte for at kammerater i forskjellig fysisk form kan ha en bra dag sammen. Mindre krevende å arrangere og alt i alt kan det da legges inn mer sosiale ting underveis. Hadde man feks fått lov i Nordmarka så kunne det vært kaffepause på Kikut. Dette kan man da gjøre når det uansett er segementene her og der som teller for de som vil konkurrere.

Det er jo i det formatet (vanlige) Enduroritt har blitt kjørt i UK og Irland i ti femten år. ikke har det alltid vært så nøye om det blir 70/30 og ikke 80/20 heller. Fremdeles så er det et stykke å gå her hjemme. Drammen og Telemark har gradvis over åra tilnærmet seg tankegangen, men det er litt sånn at hvis man bare har lyst på en tur så har vi det tilbudet også. Det er klokka som er sjef. (selv om den i ni av ti tilfeller fremdeles ikke fungerer).
Utforprisen på TSR er det vel en del som har syklet en hel runde for å være med på så man vet jo at det kan funke på andre type ritt også. Jam/minienduro med segment man kan sykle så mange ganger man vil innenfor en bestemt tidsperiode hvor det er det de(n) beste tiden(e) som blir tellende er også en morsom sak.
Viktigst tror jeg uansett er å gjøre sånne greier uten at man trenger helt spisset utstyr, altså ikke superteknisk. Litt uenig med Lars der. På gruppenivå er jeg helt overbevist om at det er viktig.

Redigert av sanouka; 12/07/2022 11:44.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: larsdx] #2713478 12/07/2022 12:09
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx
Gjentar meg selv: Det er ikke traseene eller lengden på rittene som er problemet. Det er mange fine rittraseer som de aller fleste kan gjennomføre. Problemet er som sagt at det er mastersgutta på 40-50 som regjerer i klubbene og vil ha ting på sin måte. Det påvirker også hvordan rittene gjennomføres og hva slags kultur og holdninger man signaliserer.

Meg bekjent er det for eksempel ingen av de større sykkeklubbene i Oslo som har et fast lavterskel tilbud til folk som vil sykle grus eller sti. Nå kan man heldigvis sykle ritt uten å være med i en klubb, men det er klart at dette forplanter seg til hvem som deltar i ritt.

Forstår ikke helt hva du vil frem til. Idrettsnorge drives av ildsjeler. I sykkelklubber er det vanligvis de som sykler mye som driver klubber og etablerer tilbud. Dersom du synes noe mangler er din lokale klubb sikkert takknemlig dersom du ønsker å dra i gang ei turgruppe ICON_SMILE

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: stosu] #2713481 12/07/2022 12:46
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Forstår ikke helt hva du vil frem til. Idrettsnorge drives av ildsjeler. I sykkelklubber er det vanligvis de som sykler mye som driver klubber og etablerer tilbud. Dersom du synes noe mangler er din lokale klubb sikkert takknemlig dersom du ønsker å dra i gang ei turgruppe ICON_SMILE

Når man sliter med manglende deltakelse er det kanskje organiseringen av ritt man bør se på, og ikke klage på deltakerne som ikke stiller ICON_SMILE

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Tange] #2713487 12/07/2022 13:26
odnyba Offline
Entusiast
Entusiast

Når man sliter med manglende deltakelse er det kanskje organiseringen av ritt man bør se på, og ikke klage på deltakerne som ikke stiller ICON_SMILE

Hvordan ønsker du ditt ønskeritt skal være organisert?

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713488 12/07/2022 13:28
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg forstår egentlig ikke hva som gjør årsakssammenhengen til Lars så far fetched. Ønsker man bredde kan jo grunnlaget med fordel bygges før man inviterer til ritt.
Problemet ligger vel, som noen har snakket om, i kultur. Jeg merker selv at det er lettere å bare stikke ut på egenhånd på hverdagssyklinga når det passer enn å skulle forholde meg til tidspunkt på spesielle dager. Det er så mange faktorer, været ikke minst. (I dont do rain) Hvem som evt skal stå i bresjen for (rolige) fellesturer blir jo også en greie. De som sykler mye er jo ofte i god form og da blir tempoet deretter. Ihvertfall hvis det er det lokale ILet som står for det. Andre steder i verden er socialrides ofte knyttet opp til en kommers aktør som butikk/verksted. En kar jeg har møtt driver sykkelsjappe i California og han mente det var den viktigste aktiviteten utover å faktisk ha åpent. Bygge community som han sa. Han hadde også demosykler til utlåns. Vi hadde noe sånn gående den gangen jeg jobbet på Raske på midten av 2000 tallet, men det ble aldri noe kontinuitet over det. Her jeg holder til nå utspant det seg en gruppe fra den lokale sykkelsjappa. Det var rolig og bamsemums første året. Nå er det en gruppe på 4 til 8 mann som cruxer i skogen og sykler intervall utover det.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Tange] #2713490 12/07/2022 14:08
stosu Offline
Besatt
Besatt

Jeg kommenterte ikke ritt, men larsdx sin kommentar knyttet til treninger ICON_SMILE

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: stosu] #2713527 13/07/2022 07:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg kommenterte ikke ritt, men larsdx sin kommentar knyttet til treninger ICON_SMILE

Min kommentar fungerer også utmerket for trening. Sliter man med å verve ny folk til trening (ie. medlemmer) bør man se på organiseringen (av trening), ikke klage på de som ikke møter opp.

Jeg husker uttalelsen fra en ildsjel og lederskikkelse i den lokale sykkelklubben (med lav stemme slik at ingen andre kunne høre): "terrengsykling er ikke ekte sykling". Dette er over 15 år siden, trenger vel ikke fortelle hvilken vei det gikk.
Annen lokal klubb tiltrekker flere titals barn på lavterskelmoro på terrengsykkel. Har du sykkel og hjelm kan du bli med. Mange barn med sub 5000-sykkel.
Annen lokal klubb stiftet av 'latsabber' tiltrekker seg opp til flere titals på treningsturene sine. Plukker opp folk underveis til tur eller trener f.eks. bakkeintervall samtidig med kosetur i samme området for de som ikke har lyst til bakkedrag. Felles oppmøte skaper fellesskap her.

Men for all del, organiser O2-snapperturer så mye man vil.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713551 13/07/2022 12:33
stosu Offline
Besatt
Besatt
Problematikken dere begge nevner håper jeg vil dø ut ila få år. Idrett skal være gøy, og ingen skal kunne diktere andres ambisjoner.
Jeg tror mye kritikk fra andre kommer av uvitenhet eller dårlig pedagogiske eller sosiale evner.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Gew88] #2713556 13/07/2022 13:25
K
ksakk Offline
Fersking
Fersking
K
for min egen del er pris en avgjørende faktor. la rittarrangører gå i seg selv og se på kostnadene fra bunnen opp. For å sitte igjen med samme gevinst, hva kan kuttes ut eller forenkles. Ta Nordsjørittet som fort kommer inn over 1000-lappen inkl lisens. Trenger de konsert og full pakke i målområdet, trengs det fotografer og slikt plassert over hele løypa, eller holder det med et par utvalgte plasser. Går prisen ned tror jeg at de kan sitte igjen med både flere deltakere, og at det er lettere å selge inn til f.eks. bedriftsmarkedet.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: odnyba] #2713559 13/07/2022 14:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: odnyba

Hva mitt ønske er er vel omtrent like relevant som en vinnerskallens, men om man ønsker større deltakelse må man rette seg mot markedet med det som mange ønsker.

Jeg har sagt det før og sier det igjen, om noen setter ut en finn løype i et området som ville ta meg lang tid å utforske, og har valgfri starttid mellom f.eks kl. 9 og 10. Trenger ikke tidtaking, medaljer, goodie bag eller annen ræl....... da snakker vi om turritt.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: Tange] #2713560 13/07/2022 14:21
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: odnyba

Hva mitt ønske er er vel omtrent like relevant som en vinnerskallens, men om man ønsker større deltakelse må man rette seg mot markedet med det som mange ønsker.

Jeg har sagt det før og sier det igjen, om noen setter ut en finn løype i et området som ville ta meg lang tid å utforske, og har valgfri starttid mellom f.eks kl. 9 og 10. Trenger ikke tidtaking, medaljer, goodie bag eller annen ræl....... da snakker vi om turritt.

Nesten halve prisen er engangslisens. Hvorfor skal jeg drive å sponse en gjeng oppover i systemet som kun har sin egen agenda og på toppen av det hele er fullstendig inkompetente.

Re: Hva skal til for å få opp rittdeltagelsen? [Re: stosu] #2713561 13/07/2022 15:07
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg forsøkte i år. Skrev til en jeg kjenner i klubben og på en gruppe på fb at jeg gjerne kunne være med å ta initiativ, men at jeg synes det er vanskelig å være med på "rolig langtur" med folk på toppnivå i masters og at jeg tror en differensiering hadde vært. lurt. Spurte om man ikke kunne invitere til et møte for folk som ville lage en turgruppe. Det var ikke noe interesse for det. Meldte meg ut.

For min del er jeg for tiden uansett ferdig med rittsykling, etter å ha testet ultraløp.

Side 4 av 10 1 2 3 4 5 6 9 10

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå