Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Brist/brukket ribbein eller noe annet?

Brist/brukket ribbein eller noe annet? #2712184 28/06/2022 11:01
L
lanwee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
For to uker siden falt jeg ca 2 meter ned en liten fjellvegg. Sykkelen var fortsatt mellom beina mine og den landet først, jeg smalt så høyre side inn i styret. Jeg kjente et "popp" og jeg tenkte med engang at jeg hadde brukket ribbeinet.

Dro innom legevakta med store smerter, dem sendte meg på akutten med mistanke om traume på leveren eller brekt ribbein. Blodprøvene var fine, så heller ikke ut som jeg hadde noe brudd på røntgen, men de sa at det kunne være vanskelig å se. Legen ville ha meg overnatt, hvor jeg tok blodprøver gjennom natten + morningen for å overvåke lever. Alt så fint ut. Personlig syntes jeg det kanskje var litt overdrevent, men jeg valgte å høre på legen selvom jeg ga utrykk for at jeg ville hjem.
Jeg ble utskrevet for formiddagen med valget om jeg ville ta CR eller dra hjem. Legen mente det var forsvarlig å dra hjem, så jeg gjorde det.

Nå føler jeg ingen smerter når jeg sitter. Ligge på ryggen og den gode siden er heller ikke vondt. Snu seg i senga er kjempe vondt, kan ikke ligge på høyre side. Det er vondt, men ikke kjempe vondt å presse litt på ribbeina. Strekke ryggen eller å strekke seg til siden er vondt.

Greia er at jeg føler smertene burde vært mye heftigere om jeg hadde hatt brudd/brist på ribbeinet, men det er akkurat vondt nok til at jeg ikke klarer å sykle enduro. Så fort det rister litt får jeg vondt.

Er det noen her som har erfart det samme? høres dette ut som et brukket/bristet ribbein eller noe annet? Hva kan det være?

Redigert av lanwee; 28/06/2022 11:47.
Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: lanwee] #2712189 28/06/2022 11:31
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det kan være ganske store forskjeller på hvor vondt det gjør når man tar et ribben. Etter den verste jeg har hatt måtte jeg sove på motsatt side i én måned, mens andre ganger har det gått over ganske fort. Noen ganger er man nesten bra etter et par uker, mens andre ganger er det som verst etter to uker og er ikke bra før etter 4 uker eller mer. Om det gjør vondt når du nyser eller ler kraftig så er det trolig ribben.

Mitt råd er å ikke risikere å slå det opp på nytt, for da kan du ende opp som meg, med ribben som ikke tåler noe som helst.

Har tatt ribben rundt 10 ganger.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: lanwee] #2712191 28/06/2022 11:38
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Brist karakteriseres ofte av at du ikke har så vondt første kvelden, men våkner opp med vondt morgenen etter.

Bristet ribbein blir stort sett litt vondere hver dag i en uke eller to. Litt varierende hvor vondt det er, men det høres jo litt ut som det du har?
Skal være forsiktig med å stille diagnose uten hverken medisinsk utdannelse eller ytterligere informasjon da.

Som regel kan du greie å presse på ribbeina å finne sånn ca hvor du tror bristen er, men vanskelig å lokalisere helt synes jeg.
Stort sett bare å vente, så blir det bedre, om det nå er en brist du har.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: lanwee] #2712202 28/06/2022 13:45
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
For å svare på spørsmålet: Hvordan kjennes det å fylle lungene helt? Det var der det var mest tydelig for meg, de første dagene følte det som jeg maks hadde 60% kapasitet i lungene, og nå er jeg oppe på kanskje 80-90 føles det som. Jeg har sovet på ryggen/godsiden hele tia og det har gått helt fint. En natt lå jeg litt på vond-siden da det ikke gjorde spesielt vondt, men det føltes som det satte meg tilbake i prosessen og jeg blir ikke å sove på den siden før jeg er helt smertefri.

Jeg hadde en mildere (men lik) opplevelse for to uker siden, gjorde akkutt vondt i/etter fallet, men klarte helt greit å sykle hjem på adrenalinet og tok det med ro. Smerten har gått gradvis sakte ned, nok til at jeg dristet en dry-run før drammenduro 4 dager senere som gikk relativt bra tross mye smertegrynt under uventede manøvre nedover og det som føltes som 60% lungekapasitet oppover.
Nå torsdag fikk jeg en viral halsbetennelse, og hostingen den har ført med seg har forverret legningen(helbredingen?) noe, og satte meg uansett ute av stand til deltakelse. Jeg ville nok definitivt prøvd hvis det ikke var for den, men sikkert gått ned til funduro.

For min del har jeg ikke lurt så mye på brist/brudd, kuren er uansett det samme: Ta det piano, la det gro, ikke slå opp på nytt. Samme som da jeg knakk/brista lilletåa. Legen gadd ikke ta røntgen elns, kuren var det samme.

Men veldig godt tips Magnusc, det har klødd veldig i sykle-lysten, men (heldigvis) har halsbetennelsen satt en stopper for det uansett. Jeg skal nå vente til ribbeina føles helt bra før jeg drar ut i skogen igjen.

Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: lanwee] #2712209 28/06/2022 14:37
yalla Offline
Medlem
Medlem
Jeg kan skrive under på at smertene øker etter noen dager ved brudd/brist.. Noe av det vondeste jeg har opplevd i livet er nyseanfall når man har brukket ribben.. Det må være der oppe med fødsel og slikt!

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: lanwee] #2712223 28/06/2022 17:14
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Jeg tror ikke vi skal påberope oss noe i den kategorien der i frykt for å få passet skikkelig påskrevet, men jo, nysing er ille ICON_LAUGH

Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: Ndreas] #2712226 28/06/2022 18:44
yalla Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Ndreas
Jeg tror ikke vi skal påberope oss noe i den kategorien der i frykt for å få passet skikkelig påskrevet, men jo, nysing er ille ICON_LAUGH

Hehe! Sant nok.. Ribbeinsnys er intens smerte, men heldigvis går det veldig fort over sammenlignet med en fødsel (i hvertfall de jeg har vert med på).

hilsen en gammel mann med hatt
Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: yalla] #2712342 30/06/2022 07:29
mrBruce Offline
Medlem
Medlem
Sitat: yalla
Jeg kan skrive under på at smertene øker etter noen dager ved brudd/brist.. Noe av det vondeste jeg har opplevd i livet er nyseanfall når man har brukket ribben..

2nd that!

Det har vært et par ganger etter fall jeg har tenkt "jaja, nå blir det å sove i en stilling en måneds tid igjen". :-D

Litt av grunnen til at det er mer vondt dag 2-3 er vel at alt adrenalinet som bedøvet deg naturlig nå er borte, og du sitter igjen med ren, frisk smerte.

- Øyvind.
Lapskaussykling i Østmarka. NOTS medlem
Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: lanwee] #2712357 30/06/2022 08:52
L
lanwee Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Takk for svar alle sammen ICON_SMILE

Fylle lungene helt er faktisk ikke så vondt. Jeg har bare vondt hvis jeg legger litt press på omdrådet med hånden, og hvis jeg ligger. Skifte stilling i senga må jeg manne meg opp til. Jeg bytter på å ligge på ryggen og på god siden, typ noe som involverer å bruke magemuskler. Jeg prøvde meg på noen runder med heisbasert sykling i går, og jeg er merkbart dårligere i dag... Så det blir å ta det helt med ro fremover.
Jeg lurer på om det kanskje ikke er brudd/brist på ribbein i det heletatt, kanskje jeg har skadet en muskel elns. Men jeg merket jo et "popp" når jeg fikk styret inn i ribbeina, så er vanskelig å si.

Redigert av lanwee; 30/06/2022 08:54.
Re: Brist/brukket ribbein eller noe annet? [Re: lanwee] #2712377 30/06/2022 11:02
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har tatt ribbein flere ganger enn jeg setter pris på og selv om det er klare likhetstrekk har også det også vært forskjeller. Etter to uker kan man det godt være slitsomt ift. smerter ved bevegelse og det kan også holde på i flere uker til før virkelig tenker at en er gjennom. Andre ganger har det gått mye raskere, så her er det forskjeller selv på samme kropp.

Første gang jeg gjorde det fikk jeg ganske tydelig melding fra behandlende lege at så lenge ikke det var et brudd som truet lunger så var det fint lite å gjøre med uten å ta tiden til hjelp. Og det er også siste gang jeg oppsøkte lege for dette isolert sett.

Lars-Erik

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå