Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Strekningen Oslo - Trondheim

Strekningen Oslo - Trondheim #2712068 27/06/2022 11:07
M
MariusBB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei dere

Er det noen som kan gi meg tips om hvor mange dager jeg må bruke på å sykle Oslo-Trondheim. Jeg er en halvtrent lubben førtiåring som muligens overvurderer sine egne sykkelevner

Takk for svar

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712076 27/06/2022 11:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: MariusBB
Hei dere

Er det noen som kan gi meg tips om hvor mange dager jeg må bruke på å sykle Oslo-Trondheim. Jeg er en halvtrent lubben førtiåring som muligens overvurderer sine egne sykkelevner

Takk for svar

Siden det bare er oppover, ville jeg satt av dobbelt så lang tid. Tror det er lettere andre veien. bare å se på kartet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712098 27/06/2022 13:47
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Vær snill da ICON_SMILE.

Trondheim til oslo er 500 km raskeste veien men kanskje 600+ km for å velge en hyggelig rute (et utall forumposter her om emnet). Hvis ruten går på asfalt eller fine grusveier er 20 km/t greit utgangspunkt som en snitthastighet.

Selv en utrent klarer fort 5 timersøkter og har da masse tid til pauser for å nyte utsikten, spise, se på severdigheter på veien. Jeg tenker at opp mot 10 timer også kan gå greit, men mer enn det blir i overkant dersom man ikke er vant med lange turer.

Så, svaret er et sted mellom 3 og 6 dager.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: baronKanon] #2712121 27/06/2022 19:50
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Hei dere

Takk for svar

Siden det bare er oppover, ville jeg satt av dobbelt så lang tid. Tror det er lettere andre veien. bare å se på kartet.

Dette var din beste måte å si «Jeg vet ikke, men jeg synes det du gjør er teit» på?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712131 28/06/2022 06:12
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg ville syklet oppover på østsiden av Glomma fra Elverum til Rena og over Rendalen til Tynset. Lite trafikk og mange fine steder å overnatte ute. Så ville jeg syklet Røros til Tydal og fra Selbu over Mostadmarka til Trondheim.

Det sier seg selv at turen med denne ruta blir lengre, og jeg ville ha beregnet god tid. 10-15 mil pr dag, avhengig av høydemeter og været.

Fra Oslo til Elverum er jeg mer usikker.

Div. sportsremedier ...
Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712134 28/06/2022 06:41
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En gjeng borte i gata her sykla motsatt vei tidligere i sommer:
Tre dager, noe over 60 mil.

Trondheim - Røros https://www.strava.com/activities/7254634632
Røros - Elverum https://www.strava.com/activities/7260620803
Elverum. - Oslo https://www.strava.com/activities/7264965528

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712144 28/06/2022 07:32
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aller raskeste rute er jo E6 eller Riksvei3.

MEn dette er jo veldig trafikkerte veier, og lite kos.
Skal du ha det som en ferie ville jeg lagt ruta på roligere veier.

Kongsvinger - Elverum - langt inn i skauen - Engerdal - Drevsjø - Røros - Haltdalen - Støren og inn sykkelveinettet til Trondheim :-)
Roligere veier, mer natur og muligens kanskje behov for et lite telt........

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: Alpers] #2712152 28/06/2022 07:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Alpers
Sitat: baronKanon
Hei dere

Takk for svar

Dette var din beste måte å si «Jeg vet ikke, men jeg synes det du gjør er teit» på?

Nei, det var et forsøk på å være morsom. Alle vet at det bare er oppoverbakker på kartet nordover.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: Knirkekne] #2712166 28/06/2022 08:40
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Knirkekne

Kongsvinger - Elverum - langt inn i skauen - Engerdal - Drevsjø - Røros - Haltdalen - Støren og inn sykkelveinettet til Trondheim :-)

Kongsvinger- Elverum er passe kjedelig hvis du ikke elsker å se Glomma og ikke gått lei Glomma til Kongsvinger. Hadde valgt Skarnes-Odal-Gata-Løten-Elverum. På en annen side så er det jævla mye trær den veien og hater du trær så er Glommavariant bedre. Obs da at det ikke er butikker på de 9 milene mellom Kongsvinger og Elverum når du sykler på vestsiden av Glomma, og det er der du vil/skal sykle. Men er jo kort over Elva til feks Kirkenær hvis en må handle noe.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712173 28/06/2022 09:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Brukte 5 dager, men da vær jeg på vei videre oppover og hadde ennå noen måneder igjen. Full oppakning, med telt osv. En gang for tre tiår siden.
Da var det mindre trafikk og helt andre veier. Jeg syklet om Sollihøgda, Brandbu, Gjøvik og inn på 'E6*.
Fra Mjøsbrua er det stort sett 'baksideveier' helt frem til Dombås. Over fjellet er en fin tur om de holder deg borte fra den verst trafikkerte perioden. Ned mot Trondheim er det greit med alternativer for E6 igjen.

Når det er sagt, om du har bedre tid ville jeg også vurdert noen av alternativene nevnt av andre.
Mye kommer nok an på hvordan du har tenkt å reise. Det er et stort spekter mellom racersykkel og bare to skift og overnatting bestilt i forveien, og tursykkel og å være selvforsynt hele veien.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712182 28/06/2022 10:39
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Hvis du ha roligst mulig veier helt for deg sjæl så er nasjonal sykkelrute nr 9 'villmarksruta' en mulighet. Det er enkelt å ta med seg sykkel på toget Oslo-Kongvinger og starter der. Noen gruspartier.

https://www.bikemap.net/en/r/6689970/#4.69/63.15/11.4

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712196 28/06/2022 12:41
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ganske lange gruspartier er vel riktig å si, feks mye av Åsnes-Våler og Trysil delen er det mest grus. Ikke for det, spennende rute.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712199 28/06/2022 13:23
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg valgte å snu ruta når jeg tok den for noen år siden. Tok da Norway bussekspress til Trheim på natta og syklet hjemover. Full oppakning m/telt og sovepose.
Det finns folk som liker lange oppoverbakker, jeg er ikke en av dem. Jeg ender ofte med å gå bakkene og da går snitttfarten ned. På mine turer over noen dager ligger jeg på alt fra 10 -20km/t avhengig av terreng og planen er alltid +/- 10 mil/dag. Det er ikke veldig hyggelig å sykle på trafikkerte veier så prøv å finne baksideveier hvor du kan nyte turen. Bakdelen med lite trafikkerte veier er fravær av servicetilbud. Ha med noe nødproviant og legg turen fra butikk til bensinstasjon osv. unødvendig å dra på mer vekt enn nødvendig. Vann fylles når du kan, ikke vent til du må. Det kan være når du handler eller på en kirkegård.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: Oddefa] #2712245 29/06/2022 06:19
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Oddefa
Sitat: Knirkekne

Kongsvinger- Elverum er passe kjedelig hvis du ikke elsker å se Glomma og ikke gått lei Glomma til Kongsvinger. Hadde valgt Skarnes-Odal-Gata-Løten-Elverum. På en annen side så er det jævla mye trær den veien og hater du trær så er Glommavariant bedre. Obs da at det ikke er butikker på de 9 milene mellom Kongsvinger og Elverum når du sykler på vestsiden av Glomma, og det er der du vil/skal sykle. Men er jo kort over Elva til feks Kirkenær hvis en må handle noe.

Ser forslag om Trysil og Engerdal etter Elverum.

Et annet forslag er østsiden av Glomma til Rena, videre til Åkrestrømmen langs Storsjøen og opp "Mistregga" og inn i Engerdal kommune der du kommer til Isterfossen og videre...

Mistregga er en bratt bakke, men fin vei oppover, og på toppen og videre før du kommer til Trysilelva får du fantastisk utsikt til Sølenfjellet fra Holla seter.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: EspenS] #2712419 30/06/2022 19:50
M
MariusBB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: EspenS
Hvis du ha roligst mulig veier helt for deg sjæl så er nasjonal sykkelrute nr 9 'villmarksruta' en mulighet. Det er enkelt å ta med seg sykkel på toget Oslo-Kongvinger og starter der. Noen gruspartier.

https://www.bikemap.net/en/r/6689970/#4.69/63.15/11.4

Hei, takk for Spennede forslag. Er dette en rute for en som ikke er veldig erfaren med sykkel. Jeg tenker å ha med hengekøye og sovepose, men ikke noe stormkjøkken da jeg planlegger å spise på steder jeg kommer over.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712476 01/07/2022 08:35
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har ikke syklet denne selv så jeg kan ikke svare deg godt på det, dessverre.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2712491 01/07/2022 09:39
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Står endel nyttig i lenken EspenS ga i en annen tråd: syklistforeningen villmarksruta
Ihvertfall til Trysil. Se gpx sporet litt ned på siden.

Øde er jo på godt og vondt som andre er inne på, men jeg velger gjerne brødskiver til middag og grusvei med høydemeter fremfor trafikk om jeg har tid.

Der er folk veldig forskjellige har jeg inntrykk av, men siden du har med køye og pose er det jo gode muligheter for øde veier, så lenge du treffer en matbutikk i ny og med. Synes tettheten blant de virker grei på strekningen til Trysil. Særlig hvis du har plass til å ta med deg noe.

En smart greie der er tøysekk som ikke veier noe særlig eller tar plass når du ikke bruker den. F. eks hvis butikken stenger 20, mens du vil sykle lenger, men ikke helt frem til neste proviantmulighet.

Re: Strekningen Oslo - Trondheim [Re: MariusBB] #2713555 13/07/2022 13:18
M
MannenFallerIkke Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det tar 25 timer....25 j*vla lange timer.....med dritvondt i menisken de siste 20.......

Moderator  support