Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjulbygging - flette eller ikke flette?

Hjulbygging - flette eller ikke flette? #2711655 22/06/2022 10:36
M
magnusc Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Tidligere trodde jeg man alltid flettet eikene når man byggde hjul med eks 3-kryss oppsett, men ser nå at flere og flere hjul (straight pull) kommer levert uten at eikene bytter på hvilken som ligger innerst og ytterst. Eikene som er innerst på navet ligger altså innerst hele veien slik at de aldri er i kontakt med de ytre eikene. Noen som vet fordeler/ulemper med de to måtene?

Her er et eksempel hvor eikene ikke er «flettet». Eikene som er markert er aldri i kontakt med hverandre. Den hvite er alltid innerst mens den grønne alltid er ytterst.

[Linket bilde]

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hjulbygging - flette eller ikke flette? [Re: magnusc] #2711754 23/06/2022 09:20
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er standard 3 kryss med straight pull eiker og er det vanligste ved hjulbygging. Det innerste laget med eiker, grønt i bildet, monteres først, så krysser man den hvite i bildet over 3 eiker. Da vil denne hvite gå over-over -under de tre eikene.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Hjulbygging - flette eller ikke flette? [Re: magnusc] #2712059 27/06/2022 10:08
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Kjenner ikke til fordeler/ulemper, men har også lagt merke til at mine to nyeste hjulsett har eiker som ikke berører hverandre.

Det ene er et ganske lett hjulsett bygd av relativt anerkjent norsk hjulbygger, og et Roval Control Carbon som veier litt mer. Førstnevnte er ikke utsatt for mye, men sistnevnte har da tålt en del deng. Spurte hjulbyggeren som sa han hadde god erfaring med å bygge uten fletting på brede asymmetriske felger. Mine er hhv 28 og 29 mm innvendig.

Hadde tidligere et sett med flettede eiker, bygget av kjent "norsk merke", dette var smalere felg typ 24 mm innvendig tror jeg. Der var jeg plaget med knirking mellom eiker i bakhjul, det slipper jeg iaf nå...

Moderator  support