Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skiven foran rører klossene

Skiven foran rører klossene #2711574 21/06/2022 18:59
Mangel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei.

Når jeg står å sykler eller sitter samtidig som jeg svinger så kommer skiven foran borti ene bremseklossen.

Sykler jeg rett frem så er det ingen problem. Jun når jeg svinger trår hardt og sykkelen går fra side til side.

Tips?

Takker på forhånd ICON_SMILE

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711666 22/06/2022 12:36
Panda Offline
Besatt
Besatt
Samme her.. men jeg skal spurte kraftig eller tvinge sykkelen fra side til side for at de kommer borti.
Hatt det på de siste 3 syklene, bare å leve med det.

Om det bare er den ene kloss du har problem med kan det være fordi den ikke trekker seg langt nok tilbake (søk sticky pistons på youtube).
Bare å rense opp i klossene så blir det kanskje bedre.

Herlig med skivebrems ICON_BLUSH

Redigert av Panda; 22/06/2022 12:38.
Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711667 22/06/2022 12:40
Mangel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hehe. Alltid gøy med skiver. Tusen takk for svar ICON_SMILE

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Panda] #2711670 22/06/2022 13:04
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Panda

Om det bare er den ene kloss du har problem med kan det være fordi den ikke trekker seg langt nok tilbake (søk sticky pistons på youtube).
Bare å rense opp i klossene så blir det kanskje bedre.

Rense opp i stemplene, mener du vel? Klossene kan man nok la være i fred i slike tilfeller.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711674 22/06/2022 13:32
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Flere metoder for å bli kvitt sub.
Her er en av dem som mange ikke er klar over :

https://www.youtube.com/watch?v=uvLkjI79aEY&ab_channel=FreeToCycle

Resultatet er at bremseklossene blir presset kanskje 1/10 mm lengre fra hverandre. Ikke all verden , men kan være nok ( har selv brukt den metoden med godt resultat )

Redigert av AGT; 22/06/2022 17:53.
Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711697 22/06/2022 17:00
K
kjtlslt Offline
Fersking
Fersking
K
Trikset med å trykke inn bremsen for å sentrere kaliperen før man fester den virker ikke alltid. Bremsekabelen er ganske stiv, og kan presse kaliperen i en eller annen retning, og bremseskiven er myk nok til at den bøyer litt av, og ikke holder kaliperen på rett plass. Da jeg skiftet bremseskiver på terrengsykkelen hin dagen, endte jeg med å sjekke visuelt om det var like stor klaring mot bremseklossen på begge sider av bremseskiven. Med ny skive og nye bremseklosser er det såpass små toleranser at det blir tydelig når noe er skjevt. Men du trenger en god lyskilde, og kanskje et speil.

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711704 22/06/2022 17:34
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Enig, mye bedre å sikte enn å bruke metoden med å holde inne bremsen. Forutsetter dog at kaliperne beveger seg like mye, dvs. er rengjort/trimmet.
Har også god erfaring med å bruke Hope-skiver i stedet for Ultegra/Shimano, da de er hakket tynnere og retter seg selv. Er heller ikke feil med 10% ekstra klaring som siste generasjon 105/ultegra/dura ace gir.

Anbefaler forresten ikke å bruke metallskrutrekker rett mot keramisk stempel som han duden i videoen gjør, da kan de få sprekker.

Create the problem and sell the solution
Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711709 22/06/2022 18:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ettersom trådstarter ikke vet hva som forårsaker problemet, kan det være verdt å ta en grundig titt på f.eks. Park Tools grunnleggende, men gode How to Align a Hydraulic Disc Brake on a Bike. Her gjennomgås flere årsaker til subb, og forklares måter å løse problemet.

Selv jukser jeg litt og bruker et enkelt justeringsverktøy/disc brake alignment tool. Det har - tvi, tvi - hjulpet meg å unngå subb med alle landeveis-skivebremser jeg har hatt fra Shimano, SRAM og Campagnolo.

Fremgangsmåten med å løsne kaliper, stramme bremse og siden feste kaliper igjen, er den samme, men justeringsverktøyet skaper en viss avstand mellom skive og klosser, og hjelper dermed med å sentere kaliperet over skiven mer nøyaktig. Det reduserer behovet for visuell sikting/finjustering.

Fremfor alt bidrar det til å unngå at en av klossene er nærmere skiven enn den andre klossen. Om kaliperet ikke er nøyaktig sentrert, opplever man ikke nødvendigvis subbing når man spinner hjulet hjemme eller sykler rett frem, men når det er sideveis belastning som i svinger, stående spurt osv.

Altså det vesle verktøyet som følger med f.eks. Pro retteverktøy. Kommer fra forskjellige produsenter i forskjellige versjoner med forskjellige oppgitt begrensninger. Ja, papp av en viss tykkelse brettet rundt skiven kan gjøre samme nytten.

Alt forutsatt at problemet ikke er skeiv skive, skeivt bremsefeste, manglende vedlikehold av stempler eller andre forhold som nevnes i den lenkede videoen fra Park Tool.

Og husk innkjøring.

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711713 22/06/2022 18:15
Mangel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det er god space mellom klossene. Men når det blir lagt vekt på forhjulet og jeg svinger til høyre (kun høyre) så treffer skiven ene siden av bremseklosse.

Så evt prøve å fjerne klossene, presse inn stempelet og sentrert kalipperen ?

Redigert av Mangel; 22/06/2022 18:23.
Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711714 22/06/2022 18:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Mangel
Det er god space mellom klossene. Men når det blir lagt vekt på forhjulet og jeg svinger til høyre (kun høyre) så treffer skiven ene siden av bremseklosse.

I tillegg til poenget om nøyaktig sentrering av kaliper nevnt av flere over:

Er det gjennomgående akslinger eller tradisjonelle hurtigkoblinger? Solid festet? Det er mer bevegelse i sistnevnte, noe som kan skape subb under belastning, som svinger.

Sjekket at det ikke er noen bevegelse i skive, kaliper eller nav?

Om du ikke finner ut av det med alle tips i instruksjonsvideoen fra Park Tool og i tråden, trill sykkelen innom ditt lokale verksted og få en flink mekaniker til å vurdere det og vise deg hva som kan gjøres. Etter min erfaring er det lærerikt og effektivt.

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711717 22/06/2022 18:58
Mangel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Gjennomgående akslinger. Funket fint i 5-6 mnd før jeg syklet på grus når det regnet... hjulet sitter godt, men skal ta en sjekk på skiven. Også ta alt fra hverandre på forbremsen og se om det hjelper ICON_SMILE

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711719 22/06/2022 19:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Funket fint i 5-6 mnd før jeg syklet på grus når det regnet...

Akkurat ICON_SMILE Opplevde noe liknende med Campagnolos fintfølende bremser med magneter og det hele. Grundig skyll for å fjerne sand, og rengjøring av stempler hjalp meg.

Hva gjelder å ta alt fra hverandre... pass på å følge god instruksjon for nøyaktig hva du vil oppnå for at det skal bli meningsfylt. Instruksjonsvideoen fra Park Tool som jeg lenket til, er en god innføring.

Lykke til - håper du får flere svar fra forumet alt ettersom!

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Sepeda] #2711723 22/06/2022 20:06
Mangel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk! Skyld med vannslangen på kalipperen når klossene er tatt av? Har sett noen som har tatt de av og klemt bittelitt på bremsen for å få ut stemplene og lettere tilgang til rengjøring. Men redd for at de må luftes da. Hehe

Men ser nå at de også trykker litt. Tusen takk for gode tips!

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711746 23/06/2022 07:42
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Takk! Skyld med vannslangen på kalipperen når klossene er tatt av? Har sett noen som har tatt de av og klemt bittelitt på bremsen for å få ut stemplene og lettere tilgang til rengjøring. Men redd for at de må luftes da. Hehe

Men ser nå at de også trykker litt. Tusen takk for gode tips!

For søle/grus i bremsene kan skyll med vann være nok, men klassisk rens av stempler er å ta ut klossene, klemme inn hendelen litt for å få stemplene ut et par-tre millimeter og gnukke og gni rundt hele kanten av stempelet med noe (q-tips, hyssing etc) som er dyppet i den væsken som bremsen bruker (mineralolje for shimano, dot 4/5.1 bremsevæske for sram - les bruksanvisning nøye, feil olje/væske her kan ødelegge pakninger og og verste fall bremsen). gnukk godt, dytt stemplene inn. Dytt ut igjen - gnukk - og gjenta til de glir jevnt og begge stempler kommer ut like mye ved trykk på hendelen.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711750 23/06/2022 08:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Applaus til knuthaug for den enkle forklaringen,

Og til slutt kan du spørre deg selv mangel. Gjør det noe at bremsen subber ørlite når du har mye vekt på forhjulet og svinger til høyre? Er det mye marginal losses med i bildet her?

LarsB

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711753 23/06/2022 08:55
Panda Offline
Besatt
Besatt
knuthaug sin oppskrift er den jeg følger, det er noe mer vedlikehold med skiver enn felgbrems uten tvivl, men du verden for en bedre bremseeffekt.

Det er irriterende å høre på subbingen, men det gjør nok ikke noe nei.

Re: Skiven foran rører klossene [Re: Mangel] #2711797 23/06/2022 14:28
Mangel Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Fikk løst problemet! I mitt tilfelle så tok jeg ut bremseklossene, gikk over med Qtips som fjernet all støv og shit. Bøyde ut fjæren og tilpasset kalipperen på nytt og lyden er borte!

Takk igjen for gode tips!

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå