Offroad Valdres
|
Re: Offroad Valdres
[Re: Oddefa]
07/08/2022 17:41
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Stemmer i rosen, for en utrolig bra løype dere hadde i år. Veldig glad jeg tok turen og sjanset på å bli med til tross for plagsom og langvarig kneskade gjorde meg usikker mht deltagelse. Tror det er fineste stirittløypa jeg har sykla, og det i fantastiske forhold (dvs surt vær/vind og lett nedbør før start, men det kledde meg bra og frøs ikke). Og pga kneet dro jeg ned tempoet og intensitet men økte stikosen, og hadde en fantastisk fin dag. Kom i mål mer støl i armene en i beina, som sier noe om de fantastiske nedkjøringene som er i denne løypa. Stivt kne i dag, men ikke mer en jeg konkluderer med det var verdt det. Ganske teknisk krevende siste delen nede i dalen. Sykkelen fungerte dog helt utmerket, og jeg feiger ut med stolthet her og der. Den gode stemningen som du odnyba og dine medarbeidere sprer, og stemningen underveis i rittet blant deltakere er ikke noe annet en topp, selv om jeg fra Gomobu og til siste terrengparti syklet alene. Ble ikke helt venn med GPS sporet når jeg syklet alene, ikke lange bomturer for fikk beskjed kjapt, men irriterte meg litt. Spesielt der jeg måtte snu i bakke, tunge gir etc. Men hadde ikke trent på å bruke gps med spor så my bad.
Eneste negative er selvsagt at Øistein skadet seg, og var litt kjipt når jeg møtte han og trillet ned til Røde kors sammen med han. Men det ordnet seg greit og Øistein er tilbake sterkt neste år. Tipper vi fort kan bli en større gjeng fra Elverum da. Da skal jeg også sykle TURritt om jeg er i aldri så god form. Beste måten å takle Offroad Valdres det. Gps problem med Garmin igjen og det var mange. Skal invitere Garmin neste år til GPS hjelp. Er det brukerfeil? Eller annet? Eller er det innstillinger? De med Wahoo hadde ingen problemer. Selv bruker jeg bare Wahoo nå.
Redigert av odnyba; 07/08/2022 18:08.
|
|
|
[Re: Flamini]
07/08/2022 18:28
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er Wahoo Bolt v2 faktisk. Men lurer på om det er noe jeg har gjort feil med innstilling for fikk ikke kart på sporet. Kun sporet. Har syklet på spor på landeveisturer og noen gravelturer med bra lengde, og da hadde jeg kart på sporet. Men i går var det bare sporet. Var ikke snakk om megabommer for gps sa i fra når jeg tok feil vei, men hadde vært unngått hvis jeg feks hadde sett at det var inn på sti. Dette var først og fremst der en kom i stor fart på grusveier, spesielt etter Synni og rundt Breiset. Kartet fungerer ellers (testet dager før) uten spor.
Syklet med Bolt v1 i 2020, og mener det var kart på sporet da (enklere type), men da hadde jeg også vært gjennom deler av løypa i forkant og hang som slips etter mine lagvenner som hadde god tid til å sjekke sporet når de ventet på meg. Hadde faktisk med meg Bolt v1 (med sporet på) også, i sekken men tok den ikke opp. Var ikke slike bommer at jeg gadd det. Men begge gps viste nesten identisk distanse og hm i allefalll.
Redigert av Oddefa; 07/08/2022 18:35.
|
|
|
07/08/2022 19:07
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Garmin Edge 530 fungerte utmerket:).
CK ELVERUM
|
|
|
07/08/2022 19:13
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Er Wahoo Bolt v2 faktisk. Men lurer på om det er noe jeg har gjort feil med innstilling for fikk ikke kart på sporet. Kun sporet. Har syklet på spor på landeveisturer og noen gravelturer med bra lengde, og da hadde jeg kart på sporet. Men i går var det bare sporet. Var ikke snakk om megabommer for gps sa i fra når jeg tok feil vei, men hadde vært unngått hvis jeg feks hadde sett at det var inn på sti. Dette var først og fremst der en kom i stor fart på grusveier, spesielt etter Synni og rundt Breiset. Kartet fungerer ellers (testet dager før) uten spor.
Syklet med Bolt v1 i 2020, og mener det var kart på sporet da (enklere type), men da hadde jeg også vært gjennom deler av løypa i forkant og hang som slips etter mine lagvenner som hadde god tid til å sjekke sporet når de ventet på meg. Hadde faktisk med meg Bolt v1 (med sporet på) også, i sekken men tok den ikke opp. Var ikke slike bommer at jeg gadd det. Men begge gps viste nesten identisk distanse og hm i allefalll. Ok, da var det nok bare noen innstillinger hos deg. Kanskje du ikke hadde aktivert karlaget for området. Snakket med flere Garmin brukere der alt var bra. Så det kan være noe innstillinger.
|
|
|
08/08/2022 12:28
|
Natier
Veteran
|
Veteran
......Veldig glad jeg tok turen og sjanset på å bli med til tross for plagsom og langvarig kneskade gjorde meg usikker mht deltagelse. Godt å høre at det var vellykket ... jeg angret litt på at jeg kvittet med med billetten for skavankene var borte på Lørdag og formen var god. Jaja, får ta det igjen et annet sted om en uke :-)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
09/08/2022 20:33
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Syklet med Bolt v1 i 2020, og mener det var kart på sporet da (enklere type), men da hadde jeg også vært gjennom deler av løypa i forkant og hang som slips etter mine lagvenner som hadde god tid til å sjekke sporet når de ventet på meg. Hadde faktisk med meg Bolt v1 (med sporet på) også, i sekken men tok den ikke opp. Var ikke slike bommer at jeg gadd det. Men begge gps viste nesten identisk distanse og hm i allefalll. Fant du ut hva som hadde skjedd? Har V1 og er fornøyd. Litt lurt på om jeg skal oppgradere. Kanskje ikke nødvendig. Men savner turn by turn
|
|
|
[Re: odnyba]
10/08/2022 07:05
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syklet med Bolt v1 i 2020, og mener det var kart på sporet da (enklere type), men da hadde jeg også vært gjennom deler av løypa i forkant og hang som slips etter mine lagvenner som hadde god tid til å sjekke sporet når de ventet på meg. Hadde faktisk med meg Bolt v1 (med sporet på) også, i sekken men tok den ikke opp. Var ikke slike bommer at jeg gadd det. Men begge gps viste nesten identisk distanse og hm i allefalll. Fant du ut hva som hadde skjedd? Har V1 og er fornøyd. Litt lurt på om jeg skal oppgradere. Kanskje ikke nødvendig. Men savner turn by turn Nei ikke sjekket mer. En av fordelene med v2 er at kart er bedre og farger (svake). OV er de eneste gangene jeg har syklet med filer lastet inn vi pc. Både i 20 på v1 og i år da på v2. De gangene jeg har har kjørt på spor utenom er jeg har lagd meg ruter på strava som har blitt lagt rett inn via appen. Da har sporet ligget på kartet (både v1 og v2). Obs at ikke noen av de turene har vært stiturer men lange blandeveisturer (mest på grus og litt småveier). Jeg er veldig glad i kart og vant til å se på kart i forkant av jeg sykler turer på "ukjent" mark, og sånn (også på lørdag) klarer jeg å visualisere underveis hvor jeg er, men detaljer misser man på, men med kart på gps så trenger jeg ikke få beskjed om "ta av på sti om 100 m" for da ser jeg at sporet tar av veien. Men når jeg hadde kun sporet måtte jeg være ekstra obs og noen ganger tok feil. Som sagt, fikk mld fort at jeg var ute av sporet og tipper jeg maks tapte 5 min på dette de 6-7 gangene det skjedde og siden jeg ikke var racemood og hadde 15 min klaring både bak og frem til nestemann så påvirket ikke dette resultatet, kun tid. Tapte mest kanskje der vi startet oppadstigningen til Gomobu igjen etter den hindsides digge nedkjøringen fra masta på Ålfjellet for i hodet mitt skulle vi opp grusveien der vi kjørte bilen opp (mener jeg hadde lest det), og derfor ignorerte jeg først feilsyklingen, men så snudde jeg meg og så de som kom ned fra Ålfjellet litt bak meg kjørte på en sti ved siden av, og måtte helt ned igjen for tok ikke sjansen på å risikere kneet for å løpe ned og opp en bratt grøft, og tapte nok par min i forhold til de ande på den feilen. Skal jo sies at jeg at jeg første meldte meg på par-tre dager før rittet og sånn sett ikke hadde forberedt meg/gps på å trene/sjekke ut dette. Og strengt tatt var ikke dette stort problem heller. Men skal finne ut av dette med kart fremover. Tipper også min bedre halvdel har lyst til å være med neste år da Kvartveis kommer på programmet så lukter en langhelg eller to i Fagernes/Valdres. Så da skal jeg iallefall løse dette. Og hadde som sagt med meg v1 i sekken påslått på sporet men tok den aldri ut for å sjekke om sporet lå på kartet der før jeg kom til mål.
|
|
|
10/08/2022 08:55
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Syklet med Bolt v1 i 2020, og mener det var kart på sporet da (enklere type), men da hadde jeg også vært gjennom deler av løypa i forkant og hang som slips etter mine lagvenner som hadde god tid til å sjekke sporet når de ventet på meg. Hadde faktisk med meg Bolt v1 (med sporet på) også, i sekken men tok den ikke opp. Var ikke slike bommer at jeg gadd det. Men begge gps viste nesten identisk distanse og hm i allefalll. Fant du ut hva som hadde skjedd? Har V1 og er fornøyd. Litt lurt på om jeg skal oppgradere. Kanskje ikke nødvendig. Men savner turn by turn Nei ikke sjekket mer. En av fordelene med v2 er at kart er bedre og farger (svake). OV er de eneste gangene jeg har syklet med filer lastet inn vi pc. Både i 20 på v1 og i år da på v2. De gangene jeg har har kjørt på spor utenom er jeg har lagd meg ruter på strava som har blitt lagt rett inn via appen. Da har sporet ligget på kartet (både v1 og v2). Obs at ikke noen av de turene har vært stiturer men lange blandeveisturer (mest på grus og litt småveier). Jeg er veldig glad i kart og vant til å se på kart i forkant av jeg sykler turer på "ukjent" mark, og sånn (også på lørdag) klarer jeg å visualisere underveis hvor jeg er, men detaljer misser man på, men med kart på gps så trenger jeg ikke få beskjed om "ta av på sti om 100 m" for da ser jeg at sporet tar av veien. Men når jeg hadde kun sporet måtte jeg være ekstra obs og noen ganger tok feil. Som sagt, fikk mld fort at jeg var ute av sporet og tipper jeg maks tapte 5 min på dette de 6-7 gangene det skjedde og siden jeg ikke var racemood og hadde 15 min klaring både bak og frem til nestemann så påvirket ikke dette resultatet, kun tid. Tapte mest kanskje der vi startet oppadstigningen til Gomobu igjen etter den hindsides digge nedkjøringen fra masta på Ålfjellet for i hodet mitt skulle vi opp grusveien der vi kjørte bilen opp (mener jeg hadde lest det), og derfor ignorerte jeg først feilsyklingen, men så snudde jeg meg og så de som kom ned fra Ålfjellet litt bak meg kjørte på en sti ved siden av, og måtte helt ned igjen for tok ikke sjansen på å risikere kneet for å løpe ned og opp en bratt grøft, og tapte nok par min i forhold til de ande på den feilen. Skal jo sies at jeg at jeg første meldte meg på par-tre dager før rittet og sånn sett ikke hadde forberedt meg/gps på å trene/sjekke ut dette. Og strengt tatt var ikke dette stort problem heller. Men skal finne ut av dette med kart fremover. Tipper også min bedre halvdel har lyst til å være med neste år da Kvartveis kommer på programmet så lukter en langhelg eller to i Fagernes/Valdres. Så da skal jeg iallefall løse dette. Og hadde som sagt med meg v1 i sekken påslått på sporet men tok den aldri ut for å sjekke om sporet lå på kartet der før jeg kom til mål. Ok. Jeg laster sporet rett på tlf og åpner i wahoo appen. Aldri brukt pc på Wahoo. Jeg så de har bundle tilbud på Roan hos bikeshop. Tror jeg river på meg den. Jeg sykler med Max zoom på V1. Da betyr kart lite. Jeg har ruta inne på tide with GPS. Der har de sattelikart. Vis jeg må leite ...
|
|
|
[Re: odnyba]
10/08/2022 11:11
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syklet med Bolt v1 i 2020, og mener det var kart på sporet da (enklere type), men da hadde jeg også vært gjennom deler av løypa i forkant og hang som slips etter mine lagvenner som hadde god tid til å sjekke sporet når de ventet på meg. Hadde faktisk med meg Bolt v1 (med sporet på) også, i sekken men tok den ikke opp. Var ikke slike bommer at jeg gadd det. Men begge gps viste nesten identisk distanse og hm i allefalll. Fant du ut hva som hadde skjedd? Har V1 og er fornøyd. Litt lurt på om jeg skal oppgradere. Kanskje ikke nødvendig. Men savner turn by turn Nei ikke sjekket mer. En av fordelene med v2 er at kart er bedre og farger (svake). OV er de eneste gangene jeg har syklet med filer lastet inn vi pc. Både i 20 på v1 og i år da på v2. De gangene jeg har har kjørt på spor utenom er jeg har lagd meg ruter på strava som har blitt lagt rett inn via appen. Da har sporet ligget på kartet (både v1 og v2). Obs at ikke noen av de turene har vært stiturer men lange blandeveisturer (mest på grus og litt småveier). Jeg er veldig glad i kart og vant til å se på kart i forkant av jeg sykler turer på "ukjent" mark, og sånn (også på lørdag) klarer jeg å visualisere underveis hvor jeg er, men detaljer misser man på, men med kart på gps så trenger jeg ikke få beskjed om "ta av på sti om 100 m" for da ser jeg at sporet tar av veien. Men når jeg hadde kun sporet måtte jeg være ekstra obs og noen ganger tok feil. Som sagt, fikk mld fort at jeg var ute av sporet og tipper jeg maks tapte 5 min på dette de 6-7 gangene det skjedde og siden jeg ikke var racemood og hadde 15 min klaring både bak og frem til nestemann så påvirket ikke dette resultatet, kun tid. Tapte mest kanskje der vi startet oppadstigningen til Gomobu igjen etter den hindsides digge nedkjøringen fra masta på Ålfjellet for i hodet mitt skulle vi opp grusveien der vi kjørte bilen opp (mener jeg hadde lest det), og derfor ignorerte jeg først feilsyklingen, men så snudde jeg meg og så de som kom ned fra Ålfjellet litt bak meg kjørte på en sti ved siden av, og måtte helt ned igjen for tok ikke sjansen på å risikere kneet for å løpe ned og opp en bratt grøft, og tapte nok par min i forhold til de ande på den feilen. Skal jo sies at jeg at jeg første meldte meg på par-tre dager før rittet og sånn sett ikke hadde forberedt meg/gps på å trene/sjekke ut dette. Og strengt tatt var ikke dette stort problem heller. Men skal finne ut av dette med kart fremover. Tipper også min bedre halvdel har lyst til å være med neste år da Kvartveis kommer på programmet så lukter en langhelg eller to i Fagernes/Valdres. Så da skal jeg iallefall løse dette. Og hadde som sagt med meg v1 i sekken påslått på sporet men tok den aldri ut for å sjekke om sporet lå på kartet der før jeg kom til mål. Ok. Jeg laster sporet rett på tlf og åpner i wahoo appen. Aldri brukt pc på Wahoo. Jeg så de har bundle tilbud på Roan hos bikeshop. Tror jeg river på meg den. Jeg sykler med Max zoom på V1. Da betyr kart lite. Jeg har ruta inne på tide with GPS. Der har de sattelikart. Vis jeg må leite ... Bengt Arne som jeg tror du snakket med en del når dere var i Finmark kjøpte seg Roam etter OV i fjor og syntes den er mye bedre på sporfølging en Garmin som han hadde. Tror nok Roam er noe bedre en Bolt når det kommer til kartbruk/skjerm. Trodde jeg måtte bruke pc for å legge over spor, vet ikke hvorfor, var det jeg gjorde i 20. Er relativt teknisk analfabet, og hater bare det kommer melding opp oppgradering he he.
|
|
|
10/08/2022 19:39
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Fint med en artikkel fra Terrengsykkel nå da, selv om jeg reagerte litt på at vinklingen i overskriften er prisen og "... at du må finne frem selv". Det var ikke så positivt ladet, men innholdet i artikkelen var fint.
|
|
|
[Re: Gew88]
10/08/2022 21:56
|
odnyba
Entusiast
|
Entusiast
Fint med en artikkel fra Terrengsykkel nå da, selv om jeg reagerte litt på at vinklingen i overskriften er prisen og "... at du må finne frem selv". Det var ikke så positivt ladet, men innholdet i artikkelen var fint. Innholdet var bra. Fint de ville skrive litt da.
|
|
|
|
|