Bremser som hyler - gir snart opp!
|
Bremser som hyler - gir snart opp!
19/06/2022 12:16
|
ko-stens
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Frustrasjonen vil ingen ende ta...
Etter en del år uten å ha bli brukt (pga bremsehyling og etter hvert mopedalder), skal frøkna nå ha med seg sykkelen sin dit hun skal studere. Dette er en sykkel jeg selv kjøpte inn deler til og satte ihop. Det ble en herlig, liten mtb (lita frøken...) med karbonramme, karbongaffel og enda litt til, med full Shimano SLX-gruppe og ZTR Crest hjulsett. 8,5 kg på fiskevekta.
MEN, det er et stort skjær i sjøen. Sykkelen har fra før blitt lite brukt pga hyling i bremser. Har sett på dem flere ganger. Pusset, renset, smurt opp, nye klosser. Men hylingen er så fæl at nabolaget stopper all aktivitet for å glane på den voldsomme hylingen. Senest i dag prøvde jeg å pusse klossene og rense dem, og skivene, med bremserens. Smurte baksiden av klossene med fett. Det holdt i femti meter før loppemarkedet ved siden av stoppet all salg og aktivitet slik at folk fikk sett på syklingen min...
Hva i all verden kan jeg gjøre for å få vekk hylingen? Det er jo en kombinert sykkel og flyalarm!
Det er SLX bremser på den. Skivene husker jeg ikke navnet på, men det var de letteste det gikk an å få tak i da jeg bygget doningen. Er vel seks, sju år siden nå. Kan de være problemet?
Når det er sagt, så har lillessøster også hjemmebygget sykkel, med Shimano Deore-gruppe. Her hyler det også, om ikke like ille. Her er det Shimano skiver.
Nye klosser er i hvert fall bestilt. De gamle er knapt halvslitte, og etter pussen ble de jevne og fine igjen, så er litt skeptisk til om nye vil gjøre susen.
Til sammenligning har jeg selv en 20 år gammel halvmodifisert Hard Rocx billigsak, omgjort til stygg pub-til-pub-sykkel med Shimano XTR frambrems og skive. Den bremsen har aldri gitt lyd fra seg, og den har knapt blitt vedlikeholdt de siste 10... Kanskje jeg burde slaktet den og satt på de bremsene. Da er det bare bakbremsehylingen som gjenstår!
Knut O.
|
|
|
Re: Bremser som hyler - gir snart opp!
[Re: ko-stens]
19/06/2022 12:23
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Temaet har vært en gjenganger; min erfaring tilsier en rekkefølge omtrent som det her:
Sentrer bremskalipperene, dvs løsne begge boltene som holder kalliperen, klem på hendelen og hold den inn, stram boltene litt og gjenta til boltene er etterdratt skikkelig Rengjør alt med rødsprit, eventuelt bremserens Smør kobberpasta på baksiden av klossene og på bremsestempelet. ikke få noe på friksjonsflatene Bytt bremseklosser til en annen type
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
19/06/2022 13:32
|
ko-stens
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, ting tyder vel på at det er klossene. Fant frem den gamle sykkelen og prøvde hjulet fra den. Samme hylinga, men lydløs på gammern. Får nå håpe det blir bra, men det har hylt fra dag 1 på eldstemor sin. Fikk høre en gang at det kunne være skiva. XTR-skiva er ventilert med hull, for øvrig. Det er ikke de på frøkna sin, om det kan ha noe å si. Men prøver klosser først!
Knut O.
|
|
|
19/06/2022 19:11
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Hvis problemet kommer tilbake etter at du bytter klosser så tyder det på lekkasje i kalipper, noe som er et relativt vanlig problem på shimanobremser. Da må du enten bytte kalipper eller stemplet. Shimano selger ikke løse stempler men det skal være mulig å få tak i fra ebay o.l Har aldri prøvd å bytte stempel, men å bytte kalipper er en enkel operasjon forutsatt at du er komfortabel med å lufte bremsene
|
|
|
19/06/2022 19:33
|
Esox
Ringrev
|
Ringrev
Jeg bytta fra metall til resin-klosser og da ble mine bremser stille.
|
|
|
20/06/2022 10:29
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Et tips som høres teit ut, men som kan virke når alt annet feiler er å stripse slangen fast i gaffelbeinet så nær kaliper som mulig. Da kan det hende at du får litt kontroll på vibrasjonene. Koster lite å prøve og har virket før.
...og de letteste skivene fra 2015 kan sikker byttes med noen solide SLX eller Deore uten at det blir noe verre.
LarsB
Redigert av larsb; 20/06/2022 10:30.
|
|
|
20/06/2022 10:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bytt skiver og kalipere (med klosser). Er eneste som vil hjelpe. Er ikke uten grunn til at jeg har blitt rå på å lufte Shimanobremser: de lekker som faen, og har lufta og pusset og renset og pussa og gnukka på så mange Shimanobremser, at jeg blir gæren. De fra 7 år tilbake er nok ganske rævva, så det er bare å kaste.
|
|
|
27/06/2022 08:55
|
adr34s
Entusiast
|
Entusiast
Bremser blir håpløst skrikete hvis man har et stempel i kaliperen som enten sitter fast eller beveger seg saktere enn det motstående stempelet. Det som skjer er at under bremsing så vil bremseskiven presses bittelitt mer mot den ene siden, og dette har veldig lett for å starte resonanser i skiven. Sjekk om du har god vandring i begge stempler, og gjør litt jogging av stemplene hvis ikke. Litt bremsefett rundt stempelet kan være greit også. Dette fikser uhelbredelige hyleproblemer i de fleste tilfeller. Hvis stempelet fortsatt er tregt (f.eks pga rust/irr) så er nok en ny kaliper det enkleste, det koster ikke allverden heller.
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/07/2022 16:37
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Lekker ja! Kjøpte nettopp ny kalipper bak. Første tur i morges: bremse innkjøring med bratt bakke, innom skogen, på veien hjem ble det hyling! Det det er olje på kalipper det man fester slangen ved lufting. Er jo håpløst. Nå prøver jeg å bytte skiver med en annen sykkel (nyere), så får vi se.
Om ikke det funker burde jeg kjøpt på salget til Sykkelkomponenter og flyttet litt rundt og kastet et par...
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
[Re: adr34s]
29/07/2022 08:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bremser blir håpløst skrikete hvis man har et stempel i kaliperen som enten sitter fast eller beveger seg saktere enn det motstående stempelet. Det som skjer er at under bremsing så vil bremseskiven presses bittelitt mer mot den ene siden, og dette har veldig lett for å starte resonanser i skiven. Sjekk om du har god vandring i begge stempler, og gjør litt jogging av stemplene hvis ikke. Litt bremsefett rundt stempelet kan være greit også. Dette fikser uhelbredelige hyleproblemer i de fleste tilfeller. Hvis stempelet fortsatt er tregt (f.eks pga rust/irr) så er nok en ny kaliper det enkleste, det koster ikke allverden heller. Ikke fett på stempel! Kun rens. De er selvsmørende med bremsevæske, men de blir forurenset av møkk. Best er stempler av stål, der møkk ikke fester seg så godt. Etter mye erfaring med bremser (har 8 sykler i familien), så er alltid hyling og dårlig funk resultat av olje på kloss/skive, og dyprens av skive og nye klosser hjelper alltid. Selv med litt dårlig bevegelse i stempel.
|
|
|
[Re: ]
29/07/2022 15:15
|
koppen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...noen som har erfaringer med Galfer sine klosser - standard, advanced og pro? De påberoper seg ihvertfall en stille stund....
Har prøvd standard på MT5 montert på en Bullitt lastesykkel. Det var ikke noen suksess. Bråkte mye.
|
|
|
|
|