Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn

Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn #2711153 18/06/2022 08:44
P
pr0nin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Vi fikk kjøpt en brukt landeveissykkel som passet for barnet og det har vært stor stas.

Vi ser etter turtips der vi deler vei minst mulig med biler slik at 11-åringen kan få testet seg på lengre turer uten biler som passerer 50cm unna i 70km/t. Finnes det med utgangspunkt på Røa?

Sykkel på tbane og start fra en stasjon er veldig aktuelt om det skulle kutte ned på transportetappe delt med biler (og fortau).

Ser at min "lokale" rulleskiløype i Bodø, der jeg vokste opp, er åpen for både rulleski, sykkel og skateboard. Er det samme regler på de i Osloområdet og er noen av dem flate nok til at en 11-åring med felgbrems vil føle seg trygg nedover?

Sørkedalsveien inn mot Landhandelen er nærmeste naturlige valg for de voksne i familien, men det tenker jeg at det enda er noen år før vi begir oss ut på sammen med barnet.

Til nå har det primært blitt tilvenning av gir, bremser og sykkel i lavt tempo på gang- og sykkelvei i Hovseterdalen på Røa. Det har også blitt tur langs ring 3 til Storo og tilbake til Røa. Kanskje ikke den vakreste naturen, men føltes veldig mye mer trygt enn Sørkedalsveien ville ha gjort.

Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711157 18/06/2022 09:13
P
pr0nin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Burde kanskje nevnt at vi ikke har tilgang på bil, så utgangspunkt i nærheten av tbanestasjon eller område rundt Røa.

Det er kanskje mulig å ta toget til Nannestad/Gjerdrum? Skal sjekke det ut! Takk :-)

Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711182 18/06/2022 19:10
S
stålkjerne Offline
Fersking
Fersking
S
Maridalen, t bane til nydalen er kanskje det enkleste. Derfra sykle mot Maridalen. Ev ta til Storo og trikk mot kjelsås. Det er flere veier i Maridalen, et forslag er via sandermosen, til skar og gamle maridalsveien tilbake. Maridalsveien (nye) er litt mer trafikkert enn de to andre veiene.

Redigert av stålkjerne; 18/06/2022 19:12. Rediger grunn: Presisering
Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711185 18/06/2022 20:06
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er lite barnevennlig landeveisterreng i Oslo.

Med min tenåring har jeg tatt syklene på bilen og kjørt til Årungen. Herfra kan du sykle fine runder med lite trafikk.

Hvis du ikke har tilgang til bil ville jeg foreslått to muligheter:

1: Ta t-banen til Skullerud. Herfra tar dere gang/sykkelvei til Enebakkveien. Her kan dere enten ta g/s til Hauketo og videre ned til Hvervenbukta. Fortsett videre sørover eller ta tilbake over Holtet. Eller dere tar av mot Enebakk og Siggerud og videre til Ski. Retur via Gamle Mossevei eller tog.

2: Ta toget til Kråkstad. Herfra har du fine ruter i alle retninger og lengder uten særlig biltrafikk. Husk å ta en kaffe og bolle på Stasjonskaféen.

Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711192 19/06/2022 05:33
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Hiv kjerring, sykler og unger i bilen og reis til Egge skole i Lier. Her kan du sykle innover Baneveien på lite trafikerte vei, enkelt terreng. Eller så kan du kjøre til metropolen Sylling. Start der og sykle mot golfbanen, Kanada og tilbake til Sylling. Variert runde uten trafikk

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711228 19/06/2022 18:17
F
froske Offline
Fersking
Fersking
F
Jeg startet mine på sykkelveien langs sjøen - ganske flatt og trygt fra Sandvika i vest til Hvervenbukta i øst. Gode avstikkere er feks Fornebu og Malmøya - særlig sistnevnte er jo litt som å komme til Sørlandet rett ved Oslo!

Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711240 19/06/2022 19:47
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Gode forslag her. Fossumveien - Ankerveien - Østernvannveien er en liten tur - retur som kan være ganske fin.

Maridalen er nevnt, her er det forbausende mange variasjoner. Gamle maridalsvei og sandermose/greveveien er fine og kan kombineres med kasaveien. Hvis 11 åringen får klatrebein kan han ta en runde til movann opp sørbråtveien og rundt stårputtveien. Alt dette er asfalt.

Fornebu er fint og flatt men for å unngå biltrafikk må man bruke travle gang og sykkelveier, til gjengjeld er det mange av dem.

Det er noen litt kronglete ruter til/fra maridalen og Fornebu. For eksempel: opp forbi gaustad - kringsjå - korsvoll - brekke til maridalsveien. Lite trafikk, men litt kronglete og kupert. Eller over ullerntoppen - ned forbi åsjordet - videre til ullern kirke og ned skogbrynet til lysaker. Enda mer kronglete og kupert. I det hele tatt finnes det mange gater/veier som er nokså fine å sykle med barn, men utfordringen blir å sy det sammen til en fin tur.

Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711337 20/06/2022 16:51
P
pr0nin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Har bare syklet langs Maridalsvannet en gang for tur langs Ring 4. Jeg trodde at veiene der var ganske sammenlignbare med Sørkedalen?

Basert på tipsene her ser det ut til at det kanskje er litt lavere fart/konfliktnivå sammenlignet med Sørkedalen. Er det rett tolkning av tipsene eller er det bare jeg som er pysete når jeg skal ha med 11-åringen?

Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711353 20/06/2022 20:20
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er det et mulighet på litt mer trafikkerte veier at du sykler bakerst og litt lenger ut i veien enn barnet?

Jeg ville muligens også vurdert Garmins sykkelradar med bakslys. Har ikke brukt radar selv, men har sett at veldig mange som har prøvd liker den veldig godt. Jeg bruker ofte baklys når jeg sykler på landevei, og helt subjektivt virker det som bilister tar mer hensyn da. Men selvsagt ikke alle.

Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: pr0nin] #2711393 21/06/2022 07:52
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: pr0nin
Har bare syklet langs Maridalsvannet en gang for tur langs Ring 4. Jeg trodde at veiene der var ganske sammenlignbare med Sørkedalen?

Basert på tipsene her ser det ut til at det kanskje er litt lavere fart/konfliktnivå sammenlignet med Sørkedalen. Er det rett tolkning av tipsene eller er det bare jeg som er pysete når jeg skal ha med 11-åringen?

Min erfaring:
Maridalen - lavere fart, dårligere veier. Men har opplevd hissigere bilister her.
Sørkedalen - bedre og bredere veier. Høyere fart på bilene, men de tar hensyn og venter til det er ledig. Aldri opplevd utålmodighet eller farlige situasjoner.

Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: simson] #2711487 21/06/2022 12:23
P
pr0nin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: simson

Min erfaring:
Maridalen - lavere fart, dårligere veier. Men har opplevd hissigere bilister her.
Sørkedalen - bedre og bredere veier. Høyere fart på bilene, men de tar hensyn og venter til det er ledig. Aldri opplevd utålmodighet eller farlige situasjoner.

Her selv aldri opplevd noe sterkt ubehagelig i Sørkedalen, men sykler alene og trekker inn mot kanten når biler bak trygt kan passere. Grunnen til at jeg føler usikkerhet der er saker fra den siste tiden som denne fra 3. juni i år Det er ikke greit å bruke bilen som våpen

Redigert av pr0nin; 21/06/2022 12:25.
Re: Tips til landeveisturer i Osloområdet med barn [Re: krrm] #2711495 21/06/2022 12:37
P
pr0nin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: krrm
Er det et mulighet på litt mer trafikkerte veier at du sykler bakerst og litt lenger ut i veien enn barnet?

Ja, absolutt. Det går greit når hastigheten på de rundt er 3-40km/t, men ved 70+ begynner det å bli små marginer om 11-åringen plutselig skrår en halvmeter til venstre uten helt å tenke på det. Når det finnes en bitteliten sjanse for at det kan skje og det kombineres med litt irriterte bilister ønsker jeg altså å finne alternativer som passer alle bedre ICON_SMILE

Sitat: jorlie
Gode forslag her. Fossumveien - Ankerveien - Østernvannveien er en liten tur - retur som kan være ganske fin.

Dette tror jeg er et veldig bra forslag! Kan jo lage en runde ved å sykle gjennom undergangen til Griniveien også følge gang- og sykkelvei ned til Grinidammen og opp Fossumveien igjen

Sitat: froske
Jeg startet mine på sykkelveien langs sjøen - ganske flatt og trygt fra Sandvika i vest til Hvervenbukta i øst. Gode avstikkere er feks Fornebu og Malmøya - særlig sistnevnte er jo litt som å komme til Sørlandet rett ved Oslo!

Dette høres ut som et bra utgangspunkt for planlegging. Farten vår blir jo ganske lav, så burde gå greit langs gang- og sykkelveien ved Mosseveien (har aldri syklet der, så mulig jeg tar helt feil)

Redigert av pr0nin; 21/06/2022 12:41.

Moderator  support, Valentino